Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nedriven kontaktledning Märsta

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nedriven kontaktledning Märsta

Detta i kombination med enkelspårsdrift Uppsala - Arlanda sedan en vecka(!) gör att tågtrafiken går obra mellan Uppsala och Stockholm för närvarande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nedriven kontaktledning Märsta

Vet någon vilka som har rivit?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Nu fungerar trafiken inte alls pga olycka/olyckshändelse vid Helenelund.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Vet någon vilka som har rivit?

Jag satt på tåget som kom norrifrån, från Uppsala avg 06.48. Efter att ha knökat oss förbi Myrbacken blev tåget plötsligt heltyst på väg in i Märsta. Man anade... Lokföraren sa då i högtalaren att han "såg en ljusbåge där framme" (vid själva stationen om jag förstått det rätt) när det blev strömlöst, och "elpersonal" var snabbt på plats. Lite väl snabbt kanske.... Månne var de redan där och nåt sk*t sig när det jobbade med nåt? :-/ Det fanns i varje fall inget tåg där. Men sen gick inget snabbt, och tåget blev kallare och kallare. Till slut fattades beslut om evakuering, vilken skedde från hyttdörrarna och vi fick några hundra meters promenad till plankorsningen. Sen blev det every man for himself, endera med de bussar SL skaffat för vidare transport till Rosersberg (varifrån pendeltågen kunde gå) eller via "vanlig" buss, taxi eller bil till Arlanda. Typ. När jag senare åt lunch i Märsta industriområde kunde jag se ett X55-tåg som hämtades (väl?) av ett TMZ-lok borta vid Brista där ett bränsletåg också stod inne på sitt spår. Undrar hur passagerarna på det (förstnämnda!) tåget haft/ hade det? Hade de också fått traska på banvallen till Märsta eller satt de fortfarande kvar när tåget blev hämtat? I så fall hade man det inte värst..

/ L G

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Granis Visa inlägg
    Jag satt på tåget som kom norrifrån, från Uppsala avg 06.48. Efter att ha knökat oss förbi Myrbacken blev tåget plötsligt heltyst på väg in i Märsta. Man anade... Lokföraren sa då i högtalaren att han "såg en ljusbåge där framme" (vid själva stationen om jag förstått det rätt) när det blev strömlöst, och "elpersonal" var snabbt på plats. Lite väl snabbt kanske.... Månne var de redan där och nåt sk*t sig när det jobbade med nåt? :-/ Det fanns i varje fall inget tåg där. Men sen gick inget snabbt, och tåget blev kallare och kallare. Till slut fattades beslut om evakuering, vilken skedde från hyttdörrarna och vi fick några hundra meters promenad till plankorsningen. Sen blev det every man for himself, endera med de bussar SL skaffat för vidare transport till Rosersberg (varifrån pendeltågen kunde gå) eller via "vanlig" buss, taxi eller bil till Arlanda. Typ. När jag senare åt lunch i Märsta industriområde kunde jag se ett X55-tåg som hämtades (väl?) av ett TMZ-lok borta vid Brista där ett bränsletåg också stod inne på sitt spår. Undrar hur passagerarna på det (förstnämnda!) tåget haft/ hade det? Hade de också fått traska på banvallen till Märsta eller satt de fortfarande kvar när tåget blev hämtat? I så fall hade man det inte värst..

/ L G
    Tack för ett riktigt bra nyanserat händelseinlägg./Ulf

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Lastbil som rev enligt info som jag sett!
    Kanske redan framgått på någon annan plats!?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av svenskN Visa inlägg
    Lastbil som rev enligt info som jag sett!
    Kanske redan framgått på någon annan plats!?
    Inne på Märsta station!? Förvisso finns ju en plankorsning i norra ändan (som vi fick traska till), men frågan är väl då om inte detta kan stärka misstankarna mot Trafikverket och deras entreprenörer? Ty dom hade flera fordon på plats väldigt snabbt. Däribland (också) spårburna arbetsfordon typ lastbilar då...

/ L G :cool:

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Har ingen information om vad för slags lastbil så tycker inte att det stärker någon teori alls!
    Om det var vid plankorsningen som ligger inne på Märsta station om man är lokförare eller någon annanstans har jag heller ingen information om så det enda är väl att det var en lastbil som rev enligt intern info!

Några andra slutsatser drar jag inte då det inte brukar vara intressant enligt mitt sätt att se på saken! :)

Om någon nu vill göra en sak av station kontra driftsplats så kör på men tänk ett varv till först i så fall ;)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •