Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kal Pedal och en ålderman

  1. #1
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Kal Pedal och en ålderman


    Vid väntan på spårvagnen vid Järntorget idag, stannade den här trafikvagnen till. M28 och M29 börjar kännas museala, trots att de fortfarande utgör en grundstomme i Göteborgs kollektivtrafik. Speciellt M28 med sina glödlampor i taket och dörrar som måste öppnas genom att skjutas upp manuellt känns uråldriga.
    Just den här gav mig lite skånska vibbar. Kal må stå för Kålle, men Kal på en pedalvagn blir ju i princip Kal P Dal.... :rolleyes:


    Kort därpå kom ett arbetståg i form av två M25, varav den bakre var i vänstertrafikutförande och kopplad med bakänden mot den främre, på så sätt att det blev ett tvåriktningståg.


  2. #2
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 077

    Sv: Kal Pedal och en ålderman

    M25 är alltså 55-60år gamla...


  3. #3
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    975

    Sv: Kal Pedal och en ålderman

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg


    Kort därpå kom ett arbetståg i form av två M25, varav den bakre var i vänstertrafikutförande och kopplad med bakänden mot den främre, på så sätt att det blev ett tvåriktningståg.
    Det var Ringliniens M25 621 och 582 du träffade på. :)


  4. #4
    Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 137

    Sv: Kal Pedal och en ålderman

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Det var Ringliniens M25 621 och 582 du träffade på. :)
    Denna färgsättning togs fram under andra halvan av 1970-talet och sågs som modern in på 1990-talet. Alla M21 (numera M31) hade denna lack vid leverans. Men idag är den faktiskt historisk. Så det är trevligt att man sparat dessa vagnar i detta så man kan se hur det var :)


  5. #5
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 888

    Sv: Kal Pedal och en ålderman

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Denna färgsättning togs fram under andra halvan av 1970-talet och sågs som modern in på 1990-talet. Alla M21 (numera M31) hade denna lack vid leverans. Men idag är den faktiskt historisk. Så det är trevligt att man sparat dessa vagnar i detta så man kan se hur det var :)
    Ja, det är trevligt. Men ännu trevligare tycker jag det är att man (dvs Västtrafik eller Göteborgs Spårvägar) numera har gått ifrån den färgsättningen och återgått till det klassiska konceptet ljusblått och cremevitt eller något liknande.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •