Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: På resande fot i Sverige, sol, regn och myggor, ja och en massa tåg också. [Del 2]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På resande fot i Sverige, sol, regn och myggor, ja och en massa tåg också. [Del 2]

2020_07_18_53334red by Magnus Backman, on Flickr

Dags att lämna Värmland, detta görs med TÅGAB och tåget mot Mora. En brokig blandning av SJ-blått, rött och silver samt svart och rött. Men AB3:an levererad som förväntat god komfort. Som syns på bilden var vi inte ensamma att resa med tåget.

2020_07_18_53341red by Magnus Backman, on Flickr

Spår 6/7 i Kristianstad är nog en ganska ovanlig spårangivelse. Jag kan inte komma på att jag sett denna konstruktion på någon annan plats. Dags för avgång, tågvärden ska stänga sista dörren. Några av de andra dörrarna stängde Verkställande direktören för järnvägsbolaget innan han steg på tåget.

2020_07_18_53353red by Magnus Backman, on Flickr

Så bär det iväg på sydligaste delen av inlandsbanan. Sedan Borås - Hillared fick nytt spår i somras torde detta vara sista sträckan som trafikeras av personförande loktåg i ordinarie trafik.

2020_07_18_53358red by Magnus Backman, on Flickr

Uppehåll i Nykroppa, tåget är något längre än plattformen.

2020_07_18_53373red by Magnus Backman, on Flickr

I Sikfors är plattformen ännu mindre men det går bra ändå om man är vig.

2020_07_18_53388red by Magnus Backman, on Flickr

Björksjön passeras, originalskylten från BJ ska ha hamnat vid ÖSlJ och använts vid Linabanan. Om jag minns rätt var den lika lång som boggivagnarna i 600 mm tågen enligt skrifter från ÖSlJ.

2020_07_18_53398red by Magnus Backman, on Flickr

Avstigning i Ludvika. Där det stod oroande mycket Regina då vi hoppades på att få åka X14 på Bergslagspendelen senare på dagen.

2020_07_18_53403red by Magnus Backman, on Flickr

Efter att ha lämnat väskan på hotellet och ätit Lunch var det dags att knalla ner till stationen och enligt våra önskemål visade det sig gå i uppfyllelse, avgången 14:45 skulle gå med X14. Bergslagspendeln är en av få banor som jag tidigare inte hade åkt med ordinariepersontrafik så det blev att bocka av den från listan.

2020_07_18_53413red by Magnus Backman, on Flickr

Tågmöte i Smedjebacken, den enda kvarvarande bevakningsbara driftplatsen på sträckan. I samband med att stäckan fjärrstyrs har det pratats om att även Söderbärke ska återfå sin mötesmöjlighet emn ajg är dåligt uppdaterad på om det blir så eller inte. Fjärrstyrningen kopplas in i december 2021

2020_07_18_53428red by Magnus Backman, on Flickr

Efter middag i Västerås är det dags att återvända till Ludvika med dagens sista tåg.

2020_07_18_53451red by Magnus Backman, on Flickr

Sista bilden saknar helt koppling till järnvägen men jag tar med den ändå. Gaveln till ett av husen nära hotellet hade denna vackra väggmålning.

Fortsättning följer....

/Magnus

Länkar till tidigare delar
    Del 1

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: På resande fot i Sverige, sol, regn och myggor, ja och en massa tåg också. [Del 2

Roligt att Inlandsbanan förlängts ända till Kristianstad

"Sedan Borås - Hillared fick nytt spår i somras torde detta vara sista sträckan som trafikeras av personförande loktåg i ordinarie trafik." Menar du med skarvspår?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: På resande fot i Sverige, sol, regn och myggor, ja och en massa tåg också. [Del 2

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Spår 6/7 i Kristianstad är nog en ganska ovanlig spårangivelse. Jag kan inte komma på att jag sett denna konstruktion på någon annan plats. Dags för avgång, tågvärden ska stänga sista dörren. Några av de andra dörrarna stängde Verkställande direktören för järnvägsbolaget innan han steg på tåget.
    Låt mig gissa: Det skulle nog stå Kristinehamn, för det liknar Kristinehamn. Och VDn håller väl till där.

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Så bär det iväg på sydligaste delen av inlandsbanan. Sedan Borås - Hillared fick nytt spår i somras torde detta vara sista sträckan som trafikeras av personförande loktåg i ordinarie trafik.
    Det saknas nog något ord i meningen, som beskriver vad som gör detta till sista sträckan. Är det sista med skarvspår eller något annat?

Det är som vanligt en fin reseberättelse med fina bilder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Roligt att Inlandsbanan förlängts ända till Kristianstad

"Sedan Borås - Hillared fick nytt spår i somras torde detta vara sista sträckan som trafikeras av personförande loktåg i ordinarie trafik." Menar du med skarvspår?
    Ja det har onekligen fallit bort att det ska vara sista sträckan med skarvspår och ja det är från Kristinehamn tåget avgår går....

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Häftig målning med galopperande Dalahästar! För övrigt trevliga bilder och intressant reportage. Länge leve TÅGAB för sin energi och fantasi och att de hittar möjligheter där andra säkert sett det omöljiga!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •