Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tvärbanan till Kista börjar byggas

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Tvärbanan till Kista börjar byggas

Jag läser att man haft ett första spadtag för Tvärbanan från Ulvsunda till Helenelund via Bromma flygplats, Rissne och Kista.

Är det en bra satsning eller borde man lägga pengarna (cirka 5 miljarder) på nåt annat i Stockholm?

http://www.jarnvagsnyheter.se/201802...-ut-till-kista

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tvärbanan till Kista börjar byggas

Är det inte lite sent att debattera det?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Kanske det eftersom byggstart var för några dagar sedan. Jag tänkte vi kunde debattera ändå. Annars kan vi alltid debattera om vi ska debattera. :)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag läser att man haft ett första spadtag för Tvärbanan från Ulvsunda till Helenelund via Bromma flygplats, Rissne och Kista.

Är det en bra satsning eller borde man lägga pengarna (cirka 5 miljarder) på nåt annat i Stockholm?

http://www.jarnvagsnyheter.se/201802...-ut-till-kista
    Vad tycker du själv? Och med vilket argument?

Själv tycker jag att det är bra med en utbyggd kollektivtrafik på tvären i Stockholm.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Själv tycker jag att det är bra med en utbyggd kollektivtrafik på tvären i Stockholm.
    Det verkar som att den nya grenen ska ha Helenelund som slutstation. Ett tag har jag för mig att det fanns idéer om att dra den ända till Sollentuna Centrum. Men det kanske skulle bli för dyrt, minns inte riktigt hur det ser ut däremellan?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det verkar som att den nya grenen ska ha Helenelund som slutstation. Ett tag har jag för mig att det fanns idéer om att dra den ända till Sollentuna Centrum. Men det kanske skulle bli för dyrt, minns inte riktigt hur det ser ut däremellan?
    Jag tror att man beaktat resandet till och från Kista arbetsplatsområde (både från Rissne/Kista och kanske även från Helenelund, och så når man ju pendeln fortare när man går till Helenelund. Jag tror inte resandet från Kista till Sollentuna är så himla stort.
    Sen stämmer det ju att från Kista till Helenelund finns redan en bussgata som väl skall användas, medan till Sollentuna skulle man behöva passera ett antal större vägar, så säkert som du säger krångligare, och därför dyrare.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Bifogar länk till Tvärbanans externa hemsida.

http://www.sll.se/verksamhet/kollekt...ta-Helenelund/

Det är helt riktigt att ett (av flera) syfte(n) är att få resandet på tvären att öka, detta för att avlasta centrala delar av trafiknätet.

MVH Peter J

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Jag tycker också det i princip är bra med nybyggen av spårvägar och järnvägar. Jag skrev mest för att prova forumet med nått aktuellt ämne.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •