Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 109

Ämne: Utformning nya nattågsvagnar

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Utformning nya nattågsvagnar

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Förekommer det kontinentala vagnar med 200cm långa bäddar? De man åkt med i ungdomens tågluffningar var inte så roliga pga längden. Det går väl an om man är kortare än 180 men många är ju längre än så. Inte minst i Sverige.

Vi vet inte om sängarna hamnar på länden. Men långa människor finns i hela världen.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Vi vet inte om sängarna hamnar på länden. Men långa människor finns i hela världen.
    Det verkar inte vara så mycket till problem på annat håll. Jag är över 180 men har sovit gott på smalspår och även i Storbritanniens smala vagnar. Ligger man på sida och vinklar benen lite så spelar det ingen roll hur kort bädden är.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2020-12-01 klockan 02:09:08.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Nordpilen Visa inlägg
    Om nu Trafikverket ska lägga 3,6 miljarder kr på nya nattågsvagnar känns det rimligt att ta en ordentlig funderare hur dessa ska utformas för att tillgodose framtidens krav och behov. Efterfrågan på avskilt nattresande utan att behöva dela med främmande personer bör bli allt större som en följd av Corona men även utifrån övrig utveckling i samhället där tåget bl a konkurrerar med kvällsflyg och hotellövernattning vid destination och i framtiden kanske även självkörande bilar.

Dagens liggvagnskupéer med 6 bäddar eller sovvagnskupeer med 3 bäddar utan möjlighet till det minsta avskildhet (inte ens ett drapperi) och ingen möjlighet att hålla avstånd kanske inte nödvändigtvis är den bästa framtida utformningen om nya vagnar ska köpas in, åtminstone inte för andra än gemensamma sällskap. Att endast få in 11 singelkupéer per vagn som i dagens WL4 (1 kl sovvagn) gör att tågbolagen behöver ta ut mycket höga priser för avskilt resande för att få ihop ekonomin. WL6 (2 kl sovvagn) är inte så mycket bättre med 13 avskilda kupéer per vagn.

För att få fler enskilda kupéer i samma vagn, skulle ett alternativ kunna vara att placera sängarna längs med väggarna på vardera sida och på så sätt få dubbelt så många kupéer med korridoren i mitten. Detta i kombination med dubbeldäckarsovvagnar skulle kunna ge många enskilda kupéer. Jag har för mig att det finns sovvagnar med liknande lösningar idag.

Vilka framtida designer av nattågsvagnar som ska locka till nattågsresande kommande 50 åren ser Postvagnen?
    Jag har skissat en aning på detta.
    Man kan får in fler sängar om man ställer dem i längsled, men då måste man sätta dem bredvid varandra och stiga in från kortändarna.
    Och ha väggar mellan sängarna.
    9-sängs kupeer… (3 på höjden)

För övrigt, om man har dubbeldäckare, kan man ha trappor bara i varannan vagnsände, vilket innebär special tvåvånings vagnsövergångar varannan vagn. Kräver väl vagnar i par?
    (trappor tar annars mycket utrymme)

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2020-12-01 klockan 10:02:47.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det verkar inte vara så mycket till problem på annat håll. Jag är över 180 men har sovit gott på smalspår och även i Storbritanniens smala vagnar. Ligger man på sida och vinklar benen lite så spelar det ingen roll hur kort bädden är.
    Ligga i fosterställning är kanske inte sinnebilden av god sovkomfort. Men det finns alltså inte vagnar med 200cm långa bäddar med kontinental profil idag om jag uppfattar Niklas svar rätt? Vad är standard? 180?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ligga i fosterställning är kanske inte sinnebilden av god sovkomfort. Men det finns alltså inte vagnar med 200cm långa bäddar med kontinental profil idag om jag uppfattar Niklas svar rätt? Vad är standard? 180?
    I DB nu avlagda tvåvåningssovvagnar fick jag, 190 cm lång, vila fötterna direkt mot ytterfönstret. Men så var också DB tvåvåningssovagnar de sämsta jag upplevt och DB Talgosovvagnar de bästa.

Lämnat forumet
    Medlem
    mar 2018

Ett sidospår. När det gäller sängar på tvären i vagnen, vilket är då bäst, huvudet vid fönstret eller fötterna där? Det finns både fördelar och nackdelar med båda alternativen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förekommer det kontinentala vagnar med 200cm långa bäddar? De man åkt med i ungdomens tågluffningar var inte så roliga pga längden. Det går väl an om man är kortare än 180 men många är ju längre än så. Inte minst i Sverige.
    Ja visst har man sovit uselt i för korta bäddar på kontinenten. Jag sover dåligt om jag inte kan sträcka ut (på mage).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Ett sidospår. När det gäller sängar på tvären i vagnen, vilket är då bäst, huvudet vid fönstret eller fötterna där? Det finns både fördelar och nackdelar med båda alternativen.
    Det absolut vanligaste är att man bäddar med huvudändan mot korridoren.
    Men den som vill kan som regel bädda om.
    Man är närmre vagnens mitt vid korridorsidan, balanssinnet sitter ju i huvudet och påverkas då lite mindre av vagnens rörelser i sida. Det är oftast lite varmare där än närmast fönstret.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    I DB nu avlagda tvåvåningssovvagnar fick jag, 190 cm lång, vila fötterna direkt mot ytterfönstret. Men så var också DB tvåvåningssovagnar de sämsta jag upplevt och DB Talgosovvagnar de bästa.
    Nattåg på kontinenten är ofta ett rent lidande. Trångt och eländigt.

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2020-12-01 klockan 17:50:45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Tvärtom, ÖBB bra service med en flaska vin på kvällen, och god frukost på sängkanten på morgonen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Tvärtom, ÖBB bra service med en flaska vin på kvällen, och god frukost på sängkanten på morgonen.
    Om man är reslig resenär glömde jag skriva.

Medlem
    sep 2017

Vilka fördomar!

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja visst har man sovit uselt i för korta bäddar på kontinenten. Jag sover dåligt om jag inte kan sträcka ut (på mage).
    Instämmer. Nu har jag bara åkt i Sverige, men någon vagntyp jag åkt till norrland i är det utrymme ovanför korridoren. Det ger gott om plats att sträcka ut armarna i översta bädden, vilket jag gärna gör när jag ligger på mage

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det absolut vanligaste är att man bäddar med huvudändan mot korridoren.
    Men den som vill kan som regel bädda om.
    Man är närmre vagnens mitt vid korridorsidan, balanssinnet sitter ju i huvudet och påverkas då lite mindre av vagnens rörelser i sida. Det är oftast lite varmare där än närmast fönstret.

Det finns de som bäddar om, även om det är mindre vanligt. Jag känner till två fall som ändå vanligtvis gör det. Det ena är en äldre dam. Av någon anledning som hon själv inte förstår, så tycker hon det är mer rogivande att sova med huvudet mot fönstret. Så hon bäddar alltid om när hon ska åka sovvagn.

Det andra fallet som jag känner till är en familj i Italien. De bor i Rom, men åker dessemellan i liggvagn till Sicilien. Det är en tvåbarnsfamilj med en son och en dotter. De brukar se till att få en kupé i liggvagn tillsammans. Frun i familjen vill alltid ligga omvänt. Hon har sagt att hon tycker sig ha bättre kontakt med de andra i familjen innan hon somnar om hon ligger så. Dottern i familjen har dessemellan tagit efter sin mamma och bäddar därför också omvänt precis som sin mamma. Men om hon gör det av samma skäl som sin mamma eller om hon bara gillar att ta efter sin mammas idéer vet jag däremot inte. Men det vanliga är alltså att pappan och sonen ligger på det vanliga sättet medan mamman och dottern ligger omvänt. Det åker alltid liggvagn. De har knappt åkt sovvagn har de sagt till mig.

Никлас Быгдестам

Lämnat forumet
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Vilka fördomar!
    Nånå, knappast en fördom om man upplevt det så. Nu vet vi att du vurmar för kontinentalsk lastprofil men ta det lite lugnt. Jag har aldrig sovit på tåg så jag har ingen erfarenhet men jag vill ha ordentlig längd på sängen. Jag reser mig ca 186 cm över marken men har lite problem med min säng i sommarstugan. Jag fick inte plats med en 2 meters säng i min sovalkov utan fick specialbeställa en på 195 cm. Det är någon cm marginal för den. Men redan det är för kort, dvs 10 cm marginal. Jag sover ibland lite dåligt och jag misstänker att det beror på att kudden inte får plats så även axlarna ligger uppe på kudden. Så en säng bör nog inte vara måttbeställd utan det skall finnas plats på längden.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag är 189 cm och har inte haft problem med nattåg i centraleuropa.
    När jag är sov eller liggvagn. Jag brukar sova på sidan och kan då ha böjda knän.
    Värre var det 1992 när jag och min bror åkte Interrail Budapest-Göteborg, med nattsträckan Würzburg-Köpenhamn.
    Han ville av kostnadsskäl åka sittvagn, vi fick en egen kupe men det var inte alla bekvämt att sova där.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Nånå, knappast en fördom om man upplevt det så. Nu vet vi att du vurmar för kontinentalsk lastprofil men ta det lite lugnt. Jag har aldrig sovit på tåg så jag har ingen erfarenhet men jag vill ha ordentlig längd på sängen. Jag reser mig ca 186 cm över marken men har lite problem med min säng i sommarstugan. Jag fick inte plats med en 2 meters säng i min sovalkov utan fick specialbeställa en på 195 cm. Det är någon cm marginal för den. Men redan det är för kort, dvs 10 cm marginal. Jag sover ibland lite dåligt och jag misstänker att det beror på att kudden inte får plats så även axlarna ligger uppe på kudden. Så en säng bör nog inte vara måttbeställd utan det skall finnas plats på längden.
    Håller med. Blir nästan lite larvigt tjatande om vad som är bäst. Jag är 187, eller var det åtminstone i ungdomen, och minns också att det ofta var ganska obekvämt på kontinenten och att man måste ligga med böjda ben. Varför sån negativ inställning till att även andra, som råkar vara lite längre, ska kunna få plats? Är det inte bra om man gör nattresandet attraktivt för så många som möjligt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men redan det är för kort, dvs 10 cm marginal. Jag sover ibland lite dåligt och jag misstänker att det beror på att kudden inte får plats så även axlarna ligger uppe på kudden. Så en säng bör nog inte vara måttbeställd utan det skall finnas plats på längden.
    Du får måttbeställa en kudde också.

Medlem
    sep 2017

Håller med. Blir nästan lite larvigt tjatande om vad som är bäst. Jag är 187, eller var det åtminstone i ungdomen, och minns också att det ofta var ganska obekvämt på kontinenten och att man måste ligga med böjda ben. Varför sån negativ inställning till att även andra, som råkar vara lite längre, ska kunna få plats? Är det inte bra om man gör nattresandet attraktivt för så många som möjligt?

Det jag är negativ till är att det måste bli så enormt tjatande om bara just bredd på vagnarna så fort det kommer upp om beställningar på nya vagnar för nattåg. Jag respekterar att det finns olika åsikter. Men det har på sista tiden blivit ett så dominerande ämne att det inte kan nämnas om en ny sovvagn förrän det till så enormt stor del bara måste handla om dessa vagnarnas bredd och inget annat. Att ALLT bara handlar om just bara bredden och inget annat. Trots att det finns hur mycket som helst av annat att ta upp om ett sådant ämne.

Senast redigerat av Niklas Bygdestam den 2020-12-02 klockan 02:10:51.
    Никлас Быгдестам

Medlem
    sep 2017

Jag vill lägga till en sak till: Jag är inte så negativ som ni tror om att de kunde bygga en ny sovvagn för ren inrikestrafik med lite större bredd, om de anser att detta kan ske med förnuft. Givetvis genom att de också vet hur de i framtiden ska fördela vagnar mellan inrikes och utrikes nattåg. Det jag "vurmar" över är inte just "kontinental" bredd på själva fordonen, utan istället trafikstrukturen. Jag anser att vi bör ha nattåg som går ner till länder helst söder om Danmark, vilket dessutom, som många vet nu är på gång. Kan dessa köras med breda vagnar, ja, då är det bara bra. Tåg mellan Malmö och Berlin har körts med vagnar som har svensk bredd och det har helt klart gått bra. Det har gått vanliga svenska liggvagnar på den sträckan, men dessemellan ersatta med danska som är smalare. Där anser jag att de svenska BC2-vagnarna är bättre än de fd danska Bc-t-vagnarna i dessa Berlintåg.

Det jag har emot är när bredden blir "helig" som den tydligen blivit för enstaka skribenter. Att det inte kan nämnas nya sovvagnar förrän 75 % av inläggen måste handla om bredd och inget annat. Att allt annat så att säga löser sig, bara de byggs breda osv. Och vissa har gått till sådan överdrift att de bör byggas i lastprofil C, vilket skulle innebära att de såg ut som "klossformade" containers eller "rullande baracker" om de byggdes så. Nej, jag har inget emot att det köps in breda fordon för inrikestrafik, om detta sker med förnuft. Det tydligaste exemplet på breda fordon idag är Reginatågen. ER1 är också lite bredare än sina syskon i andra länder, och det är inget fel i det. Detta är fordon som ändå aldrig är tänkta att lämna Sverige. Varför bygga kontinental bredd om de ändå aldrig lämnar Sverige? Hade jag varit ägare av fordonen för inrikestrafik, hade jag beställt breda fordon, om jag vetat att de skulle bara gå inom landet och om jag vetat att jag inte tvingas sälja dem bara efter kanske 2 år eller så.

Vad jag däremot är emot är när beställningar av breda vagnar "stänger ut" från möjligheter att köra tåg till fler länder. Att man planerar att införa nattåg till Berlin och Bryssel, vilket planeras just nu, men man beställer breda vagnar som gör projekten icke genomförbara. Det är också illa om man hamnar i situationen att man vill införa ett tåg som ska gå till någon ort någonstans. Det finns ett antal vagnar lediga för trafiken. Det är bra vagnar dessutom, med bra komfort osv. De hade gjort succé om man satt in dem i detta tåg. Men det finns ett problem, de är för breda. Det är där man målar in sig i ett hörn. Och ännu värre, att man offrar trafik till andra länder, bara för att hålla sig med breda vagnar.

Men kan man utöka internationell trafik, och ändå ha breda vagnar, ja då är det bara toppen.

Så det är trafikstrukturen som jag "vurmar" för, inte bredd på fordonen.

Никлас Быгдестам

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •