Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 115 av 115

Ämne: 3000 km elektrifieras

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: 3000 km elektrifieras

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Men Tåget är inte intressant på korta avstånd. Om Ulf Broman vore chef för ett företag i förorten Stockholm och skulle frakta 20 ton det till utkanterna Uppsala, skulle nog han ta det via tåget men vi andra
    skulle nog boka en lastbil för detta uppdrag. 75% av alla transporter är under 10 mil (94% under 30 mil). Stor risk sedan att Ulf får lägga ned firman då han blir utkonkurrerad av andra firmor.
    Med tanke på klimatproblemen och diskussioner om elvägar så skulle jag aldrig ge mig in i att leda något företag i vare sig transportbranschen eller i någon verksamhet som har stora transportbehov. Så jag undrar varför jag blev ett exempel.

Och jag inser att jag inte förstår vad tanken är med elvägar (och orkar inte läsa så mycket) eller vad målet är.
    Jag kan vara påverkad av att det jag sett av elväg var på motorvägen utanför Sandviken, och då har jag trott att det är långdistanstrafik på stora vägar som man vill ha elvägar (och då borde man satsa minst lika mycket på bättre järnvägstransporter på de relationerna).
    Medan när det gäller kollektivtrafik är det väl oftare i stadskärnor som man vill gå över till spårvagnar och trådbussar, just för att slippa avgaserna, och då kan man nog lättare använda batterier som alternativ/reserv.

Och hur man skall få någon mer än fordonstillverkare att heja på fordon för elvägar vet jag inte heller. Har staten tänkt sig morot eller piska, eller att företag med transportbehov vill välja så klimatsmart så de kräver elvägsfordon? Jag är inte övertygad om det sista.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Det går mer el än järnväg men transporterna är kortare så skillnaden blir mindre.

Jag tycker iden inte låter så dåligt i varje fall. Men framtiden får se hur allt utvecklas. om 10 år finns kanske väldigt bra batteri.

Ps men jag hoppas naturligtvis att järnvägen ska utvecklas. jag trycker det är väldigt tråkigt vad som händer med godstrafiken på järnvägen DS
    Är det någon som kan svara på följande: För varje krona som investeras på elvägar: Hur många kronor måste samtidigt investeras i vindkraftverk ?
    Jag menar att elvägar blir betydligt dyrare än vad många politiker tror !
    Låt oss gå tillbaka till 1970 då lika mycket gods(tonkilometer) gick på järnväg som på väg.

Senast redigerat av körsbär den 2020-11-19 klockan 14:57:33.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Är det någon som kan svara på följande: För varje krona som investeras på elvägar: Hur många kronor måste samtidigt investeras i vindkraftverk ?
    Låt oss gå tillbaka till 1970 då lika mycket gods(tonkilometer) gick på järnväg som på väg.
    Och för varje krona som investeras i vindkraftverk behöver det också investeras i "reservkraftverk" som ger ström när det inte blåser.

Då detta blir kraftverk som inte används väldigt många timmar per år så måste de byggas så absolut billigt det bara är möjligt, och med lokala förråd av bränsle.
    I praktiken kan man välja mellan eldning av olja eller kol - naturgasen är jobbig att lagra i "beredskapsförråd".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När jag köpte min Kia laddhybrid för några år sedan, uppskattade jag att jag skulle köra cirka 1300 mil på el och 300 mil på bensin om året. Detta ger en el-årsförbrukning på cirka 2000 kWh. Därför köpte jag andelar i vindkraft för motsvarande elförbrukning. Dessa kostade 12000 kr. Bilen står på laddning 2-3 timmar per dag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Och för varje krona som investeras i vindkraftverk behöver det också investeras i "reservkraftverk" som ger ström när det inte blåser.

Då detta blir kraftverk som inte används väldigt många timmar per år så måste de byggas så absolut billigt det bara är möjligt, och med lokala förråd av bränsle.
    I praktiken kan man välja mellan eldning av olja eller kol - naturgasen är jobbig att lagra i "beredskapsförråd".
    Man kan också öka det möjliga effektuttaget i vattenkraften, vilket utnyttjas när det inte blåser. När det blåser kan tvärtom effektuttaget minskas - så räcker vattnet till nästa snösmältning.
    Men överföringskapaciteten är ett problem (stillastående vindsnurror i söder, vattenkraft i norr).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Man kan också öka det möjliga effektuttaget i vattenkraften, vilket utnyttjas när det inte blåser. När det blåser kan tvärtom effektuttaget minskas - så räcker vattnet till nästa snösmältning.
    Men överföringskapaciteten är ett problem (stillastående vindsnurror i söder, vattenkraft i norr).
    Jo, i teorin kan man göra så, OM vattenkraften kommer från en stor sjö som kan lagra vatten till senare.

Om vattenkraften däremot kommer från en älv, som rinner på genom turbinen om man vill ha el, eller genom den brusande forsen om man inte vill ha el, då är det inte så lätt att spara.

Det nuvarande elnätet vi har har en del dammar och lagringsmöjligheter i sig. Det beror bland annat på att under 60-talet, när man jobbade på det svenska kärnenergiprogrammet, så investerades det faktiskt mer pengar i dammar och vattenreglering än vad man lade i att bygga kärnkraftverken! Man räknade då med att behöva större variation dag/natt än tidigare.

Om vi vill ha ännu mer reglerkraft i vattnet så går det att bygga, bara att ta upp plånboken. Den stora plånboken - som är så stor att den kan betala bort lokala miljöopinioner och liknande "trams" (obs: ironi!).

Och så behöver man lösa ett par "små problem" till; delar av året har våra stora kraftverksälvar is på sig. Om man varierar flödet i älven för snabbt bryts isen upp, landar i intagen till kraftstationerna som då får "snabbstopp". Därför är det inte ovanligt att det delar av vintern råder "restriktioner" för maximal dygnsvariation i flera av norrlandsälvarna. Detta går att läsa öppet om man tar del av UMM - "Urgent Market Messages" som man i alla fall tidigare hittade bakom nordpool.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Den spanska ön Hierro (liten kanarieö) har en strävan att bli helt klimatneutral och en del av detta ligger i vindkraft som vid överskott pumpar upp vatten i en vulkankrater som fungerar som energimagasin.
    https://www.svd.se/vulkanen-som-blev...on-musk-saknar

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Den spanska ön Hierro (liten kanarieö) har en strävan att bli helt klimatneutral och en del av detta ligger i vindkraft som vid överskott pumpar upp vatten i en vulkankrater som fungerar som energimagasin.
    https://www.svd.se/vulkanen-som-blev...on-musk-saknar
    Just så gör man i Alperna. (Och gjorde decennier innan vindkraft blev en grej.) Ett problem är att det blåser bäst där det inte finns berg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I framtiden kan batteri också bli en lösning där man temporärt sparar ned energin. För att jämna ut energin under längre tid,
    Har för mig i Australien har man en test anläggning nu.

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Världens första kemiska batteri för kraftnätsstabilisering som byggdes vid Hornsdale's vindkraftpark, South Australia 2017, är i full produktion och i år har man utökat det till 150 MW och 193,5 MWh och det finns en handfull till på andra platser nu.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja men tyvärr inte järnvägar. 3000 km vägar skall elektrifieras i Sverige fram till år 2035.
    Inser inte politikerna vilket otroligt energislöseri vägtransporter är. På järnvägar transporteras 3 gånger så mycket gods med samma energimängd som lastbil.
    En sak som slår mig är att det behövs inte 20-50 år av utredande för att bygga vägar, införa elvägar eller nått annat som berör biltrafiken. Men så fort det gäller spårburen trafik ska det dras i långbänk.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    En sak som slår mig är att det behövs inte 20-50 år av utredande för att bygga vägar, införa elvägar eller nått annat som berör biltrafiken. Men så fort det gäller spårburen trafik ska det dras i långbänk.
    Lobbyism? Det är väl inte helt okänt vilken svensk industrisektor som har längst tentakler in i den politiska världen.

/UB

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

År 1970. Lastades vid SJ.

1605.800 vagnar med vagnslastgods, 544.500 vagnar med styckegods och 145.600 småbehållare. Eftersom befolkningen ökat borde dessa siffror vara 29% högre i år.
    Man var till mer än hälften kvar på "stenåldern" 1970 när det gällde godshantering. Särskilt i Sverige med den stora andel G och O-vagnar som då fanns. De var ju omoderna redan 1960 när man i Tyskland hade Tb* och Kb* och dessa är ju ersatta av modernare varianter idag som H*** och container- och kombivagnar!

De gamla siffrorna kan inte enkelt räknas om då transportsystemen skiljer sig rätt mycket. 1970 var bara en liten del av godset i container.

Det är ju bara att se på axellasterna, idag ofta upp mot 22,5 ton. Förr, lägre och ofta bara 2-axliga vagnar. Dagens godsvagnar lastar oerhört mycket mer än gårdagens.

Idag finns nästan inte något styckegods kvar. Styckegodset på pall lastas på mer effektiva vagnar där man öppnar hela eller halva vagnssidorna eller i containers.

Kombitrafiken var väl extremt begränsad om den överhuvudtaget fanns inom landets gränser.

Varje vagn lastar betydligt mer betydligt mer mängd (i snitt).

Större andel heltåg gör att tiden en vagn är overksam är kortare. Dvs det behövs färre vagnar pga kortare terminaltider, växling och stopptider.

Hade vi haft kvar 1970-talets järnvägstrafik på godset idag hade vi kunnat lägga ned idag, med gott samvete. Därmed inte sagt att dagens trafik och teknik räcker, den kan absolut bli mycket bättre. Tyvärr är ju många inom järnvägen inte särskilt benägna att blicka framåt, delvis beroende på allt för små vinstmarginaler.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Istället för att ha kontaktledning till lastbilar kan man ju även ha batteri med sig eller kombination av dessa.
    Volvo har nu en lastbil med 24 mil räckvidd (batteri) Länk
    Länk youtube
    Lithium-jon batterierna på 264 kWh laddar upp till 80 procent av den fulla kapaciteten inom 70 minuter vilket klarar sträckor på upp till 240 kilometer, beroende på konfiguration.

Detta är ju bara version 1 så visst är detta en stor konkurrent i framtiden till järnvägen när transporter ska ske miljövänligt.

Björn Nyland i Norge upptäckte en sådan volvo vid laddstationen Länk

Senast redigerat av jorgen3 den 2020-12-27 klockan 14:22:37.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Tråden är mer än tre månader gammal och innehåller över 100 inlägg. Det blir svårt att få en struktur på diskussionen i detta fall. Diskussionen faller dessutom här lätt tillbaks till samma saker igen. Det järnvägsrelaterade i den här tråden är dessutom ett gränsfall, då den handlar om elektrifierade vägar och inte järnväg. Tråden stängs därför. För de som vill ta upp nya saker om ämnet hänvisas till att skapa nya trådar istället.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •