Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: En halvgammal tisdagsbild

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, stationen hette Södertälje C (som i central) på den tiden. Så småningom fick den byta namn till Södertälje centrum, vilket numera ofta skrivs som Södertälje C. Poäng också till Magnus Lindman, Ulf Broman, Jonny Saljefeldt, Jan L och Felix Carlsson.

Bilden är tagen den 30 eller 31 mars 1982. (Båda var vardag.) Mina anteckningar är knapphändiga, men Y7 1222 hade tillsammans med en annan Y7 gått som ersättningståg Linköping – Nyköping – Södertälje S under ett antal dagar (möjligen veckor) då det pågick banarbeten någonstans på vägen. Här var det tåg 226 (Alvesta – Stockholm via Nyköping) som skulle ersättas. Om jag minns rätt så fick ordinarie loktåg ta vägen över Katrineholm i stället, så den här rälsbussinsatsen bör ha gjorts som service för resande till och från Nyköping. Jag kan inte minnas vad det var för sorts banarbete som gjorde att rälsbusståg med lågt axeltryck kunde användas, men inte ett loktåg.
    Ska vi gissa på någon form av provisorisk bro?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ska vi gissa på någon form av provisorisk bro?
    Problemet är att enligt vad jag förstod av notiser i Ånghwisslan (som jag läste på den tiden) var det bara ett av trafikdygnets nio-tio resandetågspar som fick ersättningstrafik med rälsbuss, och det var på förmiddagen. Jag får svårt att få ihop det med en provisorisk bro. Gör man en sådan så använder man den rimligen till fler tågpar än så.

Senast redigerat av Hans Broman den 2020-09-08 klockan 20:25:36.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Problemet är att enligt vad jag förstod av notiser i Ånghwisslan (som jag läste på den tiden) var det bara ett av trafikdygnets nio-tio resandetågspar som fick ersättningstrafik med rälsbuss, och det var på förmiddagen. Jag får svårt att få ihop det med en provisorisk bro.
    Ja, då vart det klurigare. Det enda jag kommer på är att det skulle kunna handla om schaktarbeten nära banan då man vid just detta tågs passage var tvungen att ha schakten öppen, men i övrigt återfylld.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Bakom den röda byggnaden stod flera cyklar parkerade vid fototillället, och en av dem hade pyspunka.

*Rättat årtalet.

Var det din cykel som hade pyspunka?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Problemet är att enligt vad jag förstod av notiser i Ånghwisslan (som jag läste på den tiden) var det bara ett av trafikdygnets nio-tio resandetågspar som fick ersättningstrafik med rälsbuss, och det var på förmiddagen. Jag får svårt att få ihop det med en provisorisk bro. Gör man en sådan så använder man den rimligen till fler tågpar än så.
    Jag vill minnas att orsaken till dieseldrift var målning av kontaktledningsstolparna och att Y7:orna avgick från Södertälje S efter 09-tiden (tåg 27/227) och gick ner till Norrköping där det vände åter ganska omgående till Södertälje M-F. Har även ett svagt minne av att den okända Y7:an var 1249.
    Befinner mig långt från mina noteringar i de småländska skogarna, därav mina svävande svar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Minns nu att jag också fotade Y7 1222+1250 i denna trafik, men 2 april 1982, och har antecknat som ersättning för tåg 31 Södertälje-Nyköping. Om spårarbetet var mellan Nyköping och Åby skulle det förklara upplägget, men jag har infogat ett "troligen" i anteckningarna så det kan vara helt fel gissat. Den enda anledning att man skulle köra dieselmotorvagnar istället för eltåg är ju annars elarbeten.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Jag vill minnas att orsaken till dieseldrift var målning av kontaktledningsstolparna och att Y7:orna avgick från Södertälje S efter 09-tiden (tåg 27/227) och gick ner till Norrköping där det vände åter ganska omgående till Södertälje M-F. Har även ett svagt minne av att den okända Y7:an var 1249.
    Befinner mig långt från mina noteringar i de småländska skogarna, därav mina svävande svar.
    Kanske någon som inte flytt sina gamla Sv Komm kan se hur stor lucka det blev för t.ex. målning av stolpar om man satte in dessa Y7?
    Om det blev ett långt uppehåll så låter Bescs minne som en rimlig förklaring.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Målning av kontaktledningsstolpar låter som en mycket plausibel förklaring.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kanske någon som inte flytt sina gamla Sv Komm kan se hur stor lucka det blev för t.ex. målning av stolpar om man satte in dessa Y7?
    Om det blev ett långt uppehåll så låter Bescs minne som en rimlig förklaring.
    Från halvniotiden till halvfemtiden (M-F-dagar och räknat vid Nyköping) gick tågen på Nyköpingsbanan varannan timme under den tidtabellsperioden. De möttes i Nyköping. Jag försöker föra ihop det Besc och Oskar F har skrivit, och hittar en hypotes (som ska tas med en nypa salt):

Stolpmålning mellan Nyköping C och Åby, spänningslöst under stor del av dagen, kanske från niotiden. Rälsbusståg från Linköping som ersatte omledda 226 mötte vid halvelvatiden i Nyköping rälsbusståg som ersatte omledda 27. Efter ankomst till Södertälje gick rälsbusståget till Nyköping i 31:s tidtabell. Åter till Södertälje i 30:s tidtabell. Sedan kanhända en eller flera vändor till Nyköping. Övernattning i Södertälje, såvida man inte på eftermiddagen gjorde en motsvarighet till förmiddagens rälsbussmöte i Nyköping.

Orsaken till att Linköping kom in i bilden var rimligen att det var där som rälsbussarna var placerade, och även rälsbusskunniga förare.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Från halvniotiden till halvfemtiden (M-F-dagar och räknat vid Nyköping) gick tågen på Nyköpingsbanan varannan timme under den tidtabellsperioden. De möttes i Nyköping. Jag försöker föra ihop det Besc och Oskar F har skrivit, och hittar en hypotes (som ska tas med en nypa salt):

Stolpmålning mellan Nyköping C och Åby, spänningslöst under stor del av dagen, kanske från niotiden. Rälsbusståg från Linköping som ersatte omledda 226 mötte vid halvelvatiden i Nyköping rälsbusståg som ersatte omledda 27. Efter ankomst till Södertälje gick rälsbusståget till Nyköping i 31:s tidtabell. Åter till Södertälje i 30:s tidtabell. Sedan kanhända en eller flera vändor till Nyköping. Övernattning i Södertälje, såvida man inte på eftermiddagen gjorde en motsvarighet till förmiddagens rälsbussmöte i Nyköping.

Orsaken till att Linköping kom in i bilden var rimligen att det var där som rälsbussarna var placerade, och även rälsbusskunniga förare.
    Har funderat lite mer och det var nog så att Y7-ersättningen gick enbart mellan Södertälje och Nyköping och i endast en tor-resa, ut i tåg 27. Detta pågick under en eller två månader M-F.
    Jo det var Linköpingsförare som körde och Y7:orna var placerade i Linköping.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Har funderat lite mer och det var nog så att Y7-ersättningen gick enbart mellan Södertälje och Nyköping och i endast en tor-resa, ut i tåg 27. Detta pågick under en eller två månader M-F.
    Jo det var Linköpingsförare som körde och Y7:orna var placerade i Linköping.
    Men har du möjlighet att kolla med dina anteckningar? Min bild, som jag tyvärr inte har skannat, visar två Y7 skyltade Nyköping som accelererar söderut från spår 6 i Södertälje S efter att just ha fått avgång av tågklareraren. Plattformsuret visar 11.55 vilket är 6 minuter efter tåg 31 ord. avgångstid. 2 april 1982.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Men har du möjlighet att kolla med dina anteckningar? Min bild, som jag tyvärr inte har skannat, visar två Y7 skyltade Nyköping som accelererar söderut från spår 6 i Södertälje S efter att just ha fått avgång av tågklareraren. Plattformsuret visar 11.55 vilket är 6 minuter efter tåg 31 ord. avgångstid. 2 april 1982.
    Har tyvärr inte någon möjlighet att kolla upp mina anteckningar, då jag inte befinner mig hemma.
    Förmodligen är det så enkelt som att det var olika perioder vi pratar om, det finns ju trots allt många stolpar som behövde omvårdnad och min bild är ju som jag skrev tidigare fritt ur minnet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det stämmer att motorvagnskörningen berodde på målning av kontaktledning Nyköping-Åby. Tydligen fick man tillräckligt stor lucka för detta genom det här arrangemanget. En resa per dag gjordes Södertälje-Nyköping. Körde dem ett par gånger men fick för mig att det var året innan och då parkerades vagnarna på Södertälje S. Har också Annotationsböcker om detta men inte tillgängliga. Bussersättning Nyköping-Norrköping.
    Y1 hade ersatt det mesta i Linköping då men ett par Y7 fanns kvar i nödreserv och användes till den här körningen samt tåg åt SJ-skolan i Mjölby. Det blev oftast stressigt i Nyköping md snabbvändning och enmanstjänst. Elen var på Järna-Nyköping för jag kommer ihåg att jag mötte makadamtåg med ellok i Vagnhärad eller Hölö

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sven-Olof Johansson Visa inlägg
    Det stämmer att motorvagnskörningen berodde på målning av kontaktledning Nyköping-Åby. Tydligen fick man tillräckligt stor lucka för detta genom det här arrangemanget. En resa per dag gjordes Södertälje-Nyköping. Körde dem ett par gånger men fick för mig att det var året innan och då parkerades vagnarna på Södertälje S. Har också Annotationsböcker om detta men inte tillgängliga. Bussersättning Nyköping-Norrköping.
    Y1 hade ersatt det mesta i Linköping då men ett par Y7 fanns kvar i nödreserv och användes till den här körningen samt tåg åt SJ-skolan i Mjölby. Det blev oftast stressigt i Nyköping md snabbvändning och enmanstjänst. Elen var på Järna-Nyköping för jag kommer ihåg att jag mötte makadamtåg med ellok i Vagnhärad eller Hölö
    Tack för att du grävde i minnet och hittade hågkomster från 1981 eller 1982! Kan du möjligen komma ihåg om rälsbusståget gick som tjänstetåg Linköping - Nyköping eller om ni tog passagerare även på den delsträckan? Övernattade tågsättet (och kanske du som förare) i Södertälje?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Motorvagnarna gick bara Södertälje-Nyköping tor en gång per dag. Utgång från Södertälje S. Möjligt att de gick upp som tjänstetåg till Södertälje från Linköping på måndag morgon och åter på fredagen. Ibland fick vi ta hem en på eftermiddagen och ta upp en ny morgonen därpå. Efter återkomst Södertälje så tankade vi där minst en gång i veckan. Gjordes vid den pump som användes av Södertälje S lokomotor. Z65?. Vi parkerade även vid den. Spåren användes av banavdelningen i Södertälje S så det kan ha varit de som ville ha ner vagnarna till Centralen för att de stod i vägen för dem.
    Vagnarna hörde hemma i Linköping och numren 1222, 1249 och 1250 känner jag igen. Var nog de sista som var kvar i Linköping och vi som körde tågen var då stationerade i Linköping eller Norrköping.
    Återkommer när jag letat rätt på mina annotationsböcker.

Medlem
    nov 2017

Motorvagnarna gick bara Södertälje-Nyköping tor en gång per dag. Utgång från Södertälje S. Möjligt att de gick upp som tjänstetåg till Södertälje från Linköping på måndag morgon och åter på fredagen. Ibland fick vi ta hem en på eftermiddagen och ta upp en ny morgonen därpå. Efter återkomst Södertälje så tankade vi där minst en gång i veckan. Gjordes vid den pump som användes av Södertälje S lokomotor. Z65?. Vi parkerade även vid den. Spåren användes av banavdelningen i Södertälje S så det kan ha varit de som ville ha ner vagnarna till Centralen för att de stod i vägen för dem.
    Vagnarna hörde hemma i Linköping och numren 1222, 1249 och 1250 känner jag igen. Var nog de sista som var kvar i Linköping och vi som körde tågen var då stationerade i Linköping eller Norrköping.
    Återkommer när jag letat rätt på mina annotationsböcker.
    Jag väntar med intresse. Då får vi också se om dina anteckningar var från 1982 eller ett annat år.

Här kommer förresten en bild av Södertälje Södras Z65:a, tagen den 3 jan 1981:

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har letat fram mina gamla annotationsböcker från början av 1980-talet. När jag var inblandad i körningen så var det hösten 1981 och den verkar ha pågått mellan september och november. Körde första gången 7 september och sist gången den 10 november. Tågen hette 27, Södertälje Södra - Nyköping, och 226 åt andra hållet. Snabb vändning i Nyköping som jag skrev tidigare.
    Vagnarna var parkerade i Södertälje Södra (Ses) 1981 så uppställningen i Södertälje Central måste ha gällt hösten 1982. Upplägget verkar inte gått våren 82 eftersom jag inte har någon notering om detta.
    Vi åkte sk passresa till och från Ses med tågen 222 och 31 om vi inte hade med oss någon vagn dit eller körde hem någon som skulle på service/reparation. Den körningen verkar ha gått via Katrineholm enligt noteringarna. Annars stod vagnarna kvar även över helgerna.
    Y7:or som användes hösten 1981 var 1222, 1256, 1257 och 1259. Antagligen hade vi kvar 4 stycken i Linköping för den här körningen samt den vi hade åt SJ-skolan i Mjölby annars var det Y1 för hela slanten då.
    Hösten 1982 var jag inte inblandad i körningen då jag hamnat på lokgrupp 1 oktober och innan dess såg jag att jag körde en hel del på smalspåret i Västervik. Men upplägget som beskrivs ovan stämmer nog.

Medlem
    nov 2017

Har letat fram mina gamla annotationsböcker från början av 1980-talet. När jag var inblandad i körningen så var det hösten 1981 och den verkar ha pågått mellan september och november. Körde första gången 7 september och sist gången den 10 november. Tågen hette 27, Södertälje Södra - Nyköping, och 226 åt andra hållet. Snabb vändning i Nyköping som jag skrev tidigare.
    Vagnarna var parkerade i Södertälje Södra (Ses) 1981 så uppställningen i Södertälje Central måste ha gällt hösten 1982. Upplägget verkar inte gått våren 82 eftersom jag inte har någon notering om detta.
    Vi åkte sk passresa till och från Ses med tågen 222 och 31 om vi inte hade med oss någon vagn dit eller körde hem någon som skulle på service/reparation. Den körningen verkar ha gått via Katrineholm enligt noteringarna. Annars stod vagnarna kvar även över helgerna.
    Y7:or som användes hösten 1981 var 1222, 1256, 1257 och 1259. Antagligen hade vi kvar 4 stycken i Linköping för den här körningen samt den vi hade åt SJ-skolan i Mjölby annars var det Y1 för hela slanten då.
    Hösten 1982 var jag inte inblandad i körningen då jag hamnat på lokgrupp 1 oktober och innan dess såg jag att jag körde en hel del på smalspåret i Västervik. Men upplägget som beskrivs ovan stämmer nog.
    Stort tack för att du tog fram de här uppgifterna! Det var intressant att se hur det var upplagt hösten 1981. När jag lägger ihop detta med de uppgifter som Besc, Oskar F och jag har lämnat i olika inlägg i den här tråden, så visar det sig att det förekom rälsbusskörning på Nyköpingsbanan även en kortare eller längre tid under våren 1982. Jag fotograferade tågsättet i slutet av mars. och Oskar F gjorde det i början av april. Våren 1982 måste det alltså ha varit andra Linköpingsförare än du som körde på Nyköpingsbanan. Det verkar som att trafikupplägget då inte heller var enligt den modell som gällde när du körde där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var så lite. Såg att jag missade att det var våren 82 det gällde och inte hösten. Höll på med utbildning då så det var antagligen därför jag inte körde de tågen. Annars var det roligt att dyka ner i böckerna. En hel del minnen kommer tillbaka med lite hjälp.

Senast redigerat av Sven-Olof Johansson den 2020-09-30 klockan 09:26:07.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •