Föregående avsnitt finns här:
Dag 3

Del av julmarknaden på torget, det var inte bara kommersiella stånd, utan även annat.

Vi hade planerat en liten rundtur som främst inkluderade en bana med små rälsbussar. Först skulle vi åka i detta lokala tåg, avgång 12.35, på huvudsträckan mot Prag, med modern manövervagn främst,

och detta lok i bakänden. Man ser även en del av den pampiga stationsbyggnaden som har spår på båda sidor, samt en säck-del på bortre kortsidan.

Interiörbild från manövervagnen, som vi åkte i. Modernt och fräscht.

I Rokycany klev vi av, efter 24 minuters resa (enligt tidtabellen; vi mätte inte exakt).

Vi gick ned på stan till Pivnice Lidovy Dum (”Ölstugan Folkets Hus”), där jag åt stekt ost, och drack öl från det lilla bryggeriet på orten.

En liten stad man inte hört så mycket om, men en hel del vackra hus såg vi på tillbakavägen till stationen.

Där denna rälsbuss väntade, och det var vad vi också hade förväntat oss, en ganska nyombyggd 814.

Banan vi åkte på förbinder två större banor som går till Plzen, men de kör inte genomgående trafik, utan här i Přikosice efter 22 minuter fick vi byta tåg. Stationshuset var ganska litet, men spåret var nyomlagt, med EU-bidrag enligt några skyltar.

Men, det var direkt anslutning till nästa tåg, det till höger, och vi blev positivt överraskade att det faktiskt var en gammal 810. Jag har sett dem en del, men aldrig tidigare åkt i en. En liten trevlig sak.

Resan fortsatte och efter 23 minuter var vi i Nezvěstice, där det hade börjat snöa lite. Notera de typiska östeuropeiska låga plattformarna.

En disig bild på tåget vi skulle åka med in till Plzen, i 22 minuter.

Vi valde en vagn av äldre typ och äldre målning (här fotograferad vid ankomst Plzen).

Det finns några skribenter som brukar visa toaletter, så jag tänkte jag visar denna från vagnen vi åkte i. Lite äldre stuk kan man tycka.

En bild på detta elektriska enhyttslok, som växlade i Plzen.

En bild av övre stationshallen på Plzen hl.n. Man kommer in i stationen i det undre planet som går under spåren, och via trappa till denna hall tar man sig bland annat ut till säckspåren.

En detalj av föregående bild, skapad i en annan tid, men måste ha fräschats upp ganska nyligen.

En bild på vårt hotell (Continental), trevligt, centralt beläget och i lite klassisk stil, och klart prisvärt.

Min fru och jag hade detta rum, som var ett hörnrum, och betalade mindre än vårt trånga rum i Hamburg och där inte frukost ingick.

Min bror Hans tog en extra promenad på kvällen till torget och fångade två olika spårvagnstyper på bild i det lätta snöfallet.