Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: IORE Svappavaara moderniserat

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

IORE Svappavaara moderniserat

The first IORE lokomotive has been modernised in close collaboration with our customer LKAB.

Alstom

Dåligt, de länkar till tvitter i stället för att ha text på sin hemsida.
    Inte heller beskriver de vad som gjorts.

Länk

Försöker man skrolla får man uppmaningen att logga in eller registrera sig. Bombardier skötte det bättre.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: IORE Svappavaara moderniserat

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    The first IORE lokomotive has been modernised in close collaboration with our customer LKAB.

Alstom

Dåligt, de länkar till tvitter i stället för att ha text på sin hemsida.
    Inte heller beskriver de vad som gjorts.

Länk

Försöker man skrolla får man uppmaningen att logga in eller registrera sig. Bombardier skötte det bättre.
    ETCS?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    ETCS?
    De äldsta loken skulle väl få delar utbytta så de blev mer lika de nyare, då det saknades komponenter för reparationer av de gamla delarna. Vad som skulle bytas och om det är det som det är frågan om vet jag inte.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    De äldsta loken skulle väl få delar utbytta så de blev mer lika de nyare, då det saknades komponenter för reparationer av de gamla delarna. Vad som skulle bytas och om det är det som det är frågan om vet jag inte.
    Nu vet jag inte vilket lok som är äldst. De visar lok 107 på bild. Det loket med lägst nummer, är inte det äldsta loket? 101 var i alla fall det som spårade ut i början av Maj.

101 blev lite tilltufsad i främre boggie.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Sv: Länk: Modernisering av de äldsta IORE

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg

Hur ska du annars klara av behoven när det är beckmörkt, -20˚, blåser 15 m/s och ymnigt snöfall?
    På sommaren är det inte så farligt. Det är värre på vintern……

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg

- Inget spolvatten
    - Inget vaccum system
    - Ingen tanktömning
    Kan inte låta bli att tänka på serien om Paddington Station, där personal med jämna intervall tvingats byta gummidukar som ligger mellan rälerna samt mellan rälerna och plattform inne på stationen.
    Dessa gummidukar har till uppgift att fånga upp fekalier och urin från b.la de många Inter City 125 som tydligen saknar vakuumtoalett eller annan uppsamlingsmöjlighet.
    I Storbritannien har det tidigare varit lagligt att släppa ut ca 25 l orenat avfall per timme från tåg.

Tydligen ganska vanligt att resenärer fullkomligt struntar i att toaletterna inte får användas på stationer. (Vem tänker på arbetare utmed banan)
    Visst, en gång i tiden fick SJ personal ställa ut hinkar under toaletterna på nattåg vid slutstationerna, men det var mycket länge sedan.
    Problemet på Paddington har funnits in i dessa dagar men Class 800 - 802 har modernare toaletter så en förändring är så sakteliga på väg.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Wikipedia:
    En förbränningstoalett är en toalett som förbränner avföring och toalettpapper i hög temperatur, och lämnar aska som avfallsprodukt. Förbränningstoaletten är ett alternativ till utedasset/mulltoan då den förbränner avföring och urin i 600 grader Celsius, kvar blir ren aska som går utmärkt att använda som växtnäring. Det finns i stort sett två olika sorters förbränningstoaletter, eldriven och gasdriven.

Hur ska du annars klara av behoven när det är beckmörkt, -20˚, blåser 15 m/s och ymnigt snöfall?
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eller om föraren blir stående en längre period väntandes på någon mötesstation, som Björkliden, och behovet uppstår? Eller tycker att det är bra att passa på medan tåget gör ett kortare uppehåll på en station, där det inte finns någon allmän toalett öppen?
    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Jo, det stämmer nog att lokföraren bara får tillfälle på platser som faktiskt inte är så ödsliga. (Dock är malmtågen långa och saker och ting skulle ändå hamna ganska långt från ett eventuellt stationshus om man hanterade dem på det traditionella sättet.) Men den (numera) vanliga sorten tågdass duger alltså inte?
    Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    På sommaren är det inte så farligt. Det är värre på vintern……
    Kan väl då såhär styvt 2½ år efter att jag slutat köra tåg, nämna att numer sköter sig magen rätt hyfsat på den aktuella punkten, vilket den definitivt inte gjorde under mina 10 år som lokförare. Nu är vi ju alla olika, även på den punkten, men just detta med behovet av toalett för tågpersonal, är otroligt eftersatt.
    Nu körde ju jag SJ-resandetåg, men att hinna med toabesök på för mej bra sätt var oftast inte att tänka på. Var man i tid och kanske tyckte det fanns några minuter att hinna in på toaletten i tåget, så var den enda (eller alla tre) såklart ockuperad.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Kan väl då såhär styvt 2½ år efter att jag slutat köra tåg, nämna att numer sköter sig magen rätt hyfsat på den aktuella punkten, vilket den definitivt inte gjorde under mina 10 år som lokförare. Nu är vi ju alla olika, även på den punkten, men just detta med behovet av toalett för tågpersonal, är otroligt eftersatt.
    Nu körde ju jag SJ-resandetåg, men att hinna med toabesök på för mej bra sätt var oftast inte att tänka på. Var man i tid och kanske tyckte det fanns några minuter att hinna in på toaletten i tåget, så var den enda (eller alla tre) såklart.
    Det gäller bara att få ett ATC-fel vid rätt tillfälle. Och konstigt nog har mina nästan alltid sammanfallit med behov av att gå på muggen.

Senast redigerat av X1000 den 2021-07-20 klockan 21:55:08. Anledning: quote tagg redigerad
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Kan inte låta bli att tänka på serien om Paddington Station, där personal med jämna intervall tvingats byta gummidukar som ligger mellan rälerna samt mellan rälerna och plattform inne på stationen.
    Dessa gummidukar har till uppgift att fånga upp fekalier och urin från b.la de många Inter City 125 som tydligen saknar vakuumtoalett eller annan uppsamlingsmöjlighet.
    I Storbritannien har det tidigare varit lagligt att släppa ut ca 25 l orenat avfall per timme från tåg.

Tydligen ganska vanligt att resenärer fullkomligt struntar i att toaletterna inte får användas på stationer. (Vem tänker på arbetare utmed banan)
    Visst, en gång i tiden fick SJ personal ställa ut hinkar under toaletterna på nattåg vid slutstationerna, men det var mycket länge sedan.
    Problemet på Paddington har funnits in i dessa dagar men Class 800 - 802 har modernare toaletter så en förändring är så sakteliga på väg.
    Nu vet jag inte exakt vad du syfftar på men det du klippt in från mitt inlägg handlar om att installera förbränningstoaletter för förare. En sådan släpper inte ut något öht, det blir bara lite aska som samlas i själva apparaten.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Nu vet jag inte exakt vad du syfftar på men det du klippt in från mitt inlägg handlar om att installera förbränningstoaletter för förare. En sådan släpper inte ut något öht, det blir bara lite aska som samlas i själva apparaten.
    Ledsen, placerade mitt inlägg helt fel!
    Det är en helt fristående reflektion från min sida om hur det nyligen sett ut i ett ändå ganska utvecklat europeiskt land.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •