Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Modernisering av de äldsta IORE - Första loket klart!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Länk: Modernisering av de äldsta IORE

Citat Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
    All förbättring e ju av godo, däremot kan jag tycka att just växellok oftast används på platser där det bör finnas hyfsad belysning. Om ett företags lösning på problem med dålig belysning vid växling är att skaffa växellok med denna funktion är man rätt långt ifrån pudelns kärna, men får man det på köpet e det ju bra.
    Ja, eller om man för en ringa penning får denna extrafunktion är det kanske värt pengarna totalt sett.
    Det kanske är mycket sämre för miljön att ha ett antal stolpar med kraftiga strålkastare tända hela nätterna, i stället för att en förare i växelloket tänder lampan precis just när det behövs.
    Eller kopplingen sker inne på personbangård där det är svårt att få bra belysning just på spåren (man prioriterar att det lyser på plattformarna).
    En tanke som slog mig är att de röjningslok som nu anskaffas vore väl jättebra att utrusta med strålkastare som kan lysa mot kopplet.

Men, jag kanske missförstår dig och att du egentligen inte är kritisk till toaletter i loken och till belysning på lok för att lysa upp vid koppling.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, eller om man för en ringa penning får denna extrafunktion är det kanske värt pengarna totalt sett.
    Det kanske är mycket sämre för miljön att ha ett antal stolpar med kraftiga strålkastare tända hela nätterna, i stället för att en förare i växelloket tänder lampan precis just när det behövs.
    Eller kopplingen sker inne på personbangård där det är svårt att få bra belysning just på spåren (man prioriterar att det lyser på plattformarna).
    En tanke som slog mig är att de röjningslok som nu anskaffas vore väl jättebra att utrusta med strålkastare som kan lysa mot kopplet.

Men, jag kanske missförstår dig och att du egentligen inte är kritisk till toaletter i loken och till belysning på lok för att lysa upp vid koppling.
    Absolut inte kritisk. Har svårt se många andra bolag ta fungerande lok ur drift för att montera alkolås och uppgradera toaletter bara. Om det sker i samband med mkt större jobb förstår jag . Men de kanske har nån policy att alla lok ska ha det och måste fixa det innan ett visst datum å då är det ju förståeligt.

Ang lyset så e det ju jättebra om det finns, men som sagt hjälper det ju bara vid koppling mellan lok och första vagn. Växlar man bara en vagn i taget e det ju kanon, men det e inget jag varit med om i nån större omfattning.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Okunnigheten bes att ursäktas men precis vad är en förbränningstoalett? Och varför behövs särskilda åtgärder för lokförarens avföringar i obygderna som trafikeras av IORE:n?
    Lokförarbajs är så väl som allt annat mänskligt bajs numera att betrakta som miljöfarligt avfall och kan inte bara skänkas tillbaka till naturen hur som helst.

Det var svaret jag fick när jag ringde Miljökontoret för att ställa frågor om vad som är tillåtet vad gäller hantering av fekalier I min sommarstuga. Det lätta avfallet får spädas med vatten och användas för bevattning emedan det tunga materialet skall komposteras i två år pga av risk för att mediciner och annat kommer ut i naturen...

Senast redigerat av Ohlzzon den 2020-08-18 klockan 16:25:12.
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

En förbränningstoalett är inte någon större investering, så jag tycker att detta verkar vara en mycket vettig åtgärd. Allt som kan göra färden för dessa förare borde bejakas.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Lokförarbajs är så väl som allt annat mänskligt bajs numera att betrakta som miljöfarligt avfall och kan inte bara skänkas tillbaka till naturen hur som helst.

Det var svaret jag fick när jag ringde Miljökontoret för att ställa frågor om vad som är tillåtet vad gäller hantering av fekalier I min sommarstuga. Det lätta avfallet får spädas med vatten och användas för bevattning emedan det tunga materialet skall komposteras i två år pga av risk för att mediciner och annat kommer ut i naturen...
    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    En förbränningstoalett är inte någon större investering, så jag tycker att detta verkar vara en mycket vettig åtgärd. Allt som kan göra färden för dessa förare borde bejakas.
    Jo, nog är det så. Bara för att det hittills fick duga utan en sådan åtgärd betyder inte att den inte är vettig, det inser t o m jag. Men det ger upphov till en följdfråga: Om nu dessa förbränningsdass är så bra, varför är de inte standard i järnvägsvagnar?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Oavsett typ av dass är Malmbanan en omgivning där man inte vill ta med spaden och hoppa ut i 2 meter snö när trafiken står still så för mig är dessa förare värda guldinfattade lyxdass.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jo, nog är det så. Bara för att det hittills fick duga utan en sådan åtgärd betyder inte att den inte är vettig, det inser t o m jag. Men det ger upphov till en följdfråga: Om nu dessa förbränningsdass är så bra, varför är de inte standard i järnvägsvagnar?
    Det är nog lite skillnad mot en personvagn med kanske 70 resande som rätt flitigt använder toa. Och skapar hyggligt stora volymer som ska tas omhand. I malmtåget är det ju bara en person och vi kan väl anta att det är rätt sällan som toa används. Det är helt enkelt optimal lösning för den lilla användningen och sådana toaletter finns ju även för fritidsstugor utan anslutning till avlopp. En annan variant är förpackningstoalett som packar in sk*ten i plast,

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2020-08-18 klockan 19:56:49.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är nog lite skillnad mot en petsonvagn med kanske 70 resande som rätt flitigt använder toa. Och skapar hyggligt stora volymer som ska tas omhand. I malmtåget är det ju bara en person och vi kan väl anta att det är rätt sällan som toa används. Det är helt enkelt optimal lösning för den lila användningen och sådana toaletter finns ju även för fritidsstugor utan anslutning till avlopp.
    Dvs: jättebra men för långsamt för resenärerna?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Njaa, förbränningstoan är nog bra bara i vissa speciella situationer, bl.a om inget rinnande vatten, inget avlopp, svårt att ordna slamtömning, mycket liten användning (speciellt om man slår ut det över året), dåligt med utrymme för toaletten och det gör inget om det tar en viss tid mellan varje användare och om den kräver viss förkunskap från användarna för att fungera bra.

Personvagnar uppfyller väl nästan bara den andra punkten, medan de används mycket så det går bra ordna slamtömning dagligen, det går att ordna hyfsat med utrymme för toaletten och för tankar, och därför använder man mer normala lösningar för resenärer.

Medlem
    mar 2018

Skulle svara ja på det. För sällananvändare är det den optimala lösningen. Och för serviceorganisationen kring IORE så slipper man slamsugningen. Ett moment mindre. Vore kul att få höra lite erfarenheter från någon som varit med.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Men att ha en vakuumtoalett av samma typ som på personvagnar är inte att tänka på när det gäller lok? Beror detta på att det är för liten plats för tanken? Eller är det rutiner med att tömma tanken som man har på personvagnar som man inte vill ha på loken?

Senast redigerat av Niklas Bygdestam den 2020-08-18 klockan 21:15:51.
    Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Men att ha en vakuumtoalett av samma typ som på personvagnar är inte att tänka på när det gäller lok? Beror detta på att det är för liten plats för tanken? Eller är det rutiner med att tömma tanken som man har på personvagnar som man inte vill ha på loken?
    Varför göra sig det besväret när förbrännings wc tar hand om hela problemet?

- Inget spolvatten
    - Inget vaccum system
    - Ingen tanktömning

Endast en apparat som drivs på el och där restprodukten är lite aska. Perfekt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
    All förbättring e ju av godo, däremot kan jag tycka att just växellok oftast används på platser där det bör finnas hyfsad belysning. Om ett företags lösning på problem med dålig belysning vid växling är att skaffa växellok med denna funktion är man rätt långt ifrån pudelns kärna, men får man det på köpet e det ju bra.
    Man behöver inte skaffa särskilda växellok. Snarlika extraljus finns på Biltema. Men kan säkert också köpas som 'Järnvägstillbehör' för tio gånger så högt pris.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Den belysningen är extra tillbehör. GC:s Re saknar denna belysning.
    Jag har kört Traxx för de flesta operatörer i Sverige som använder den loktypen, men har bara sett den finessen på de 241-lok som Hector Rail använder mellan Sverige och Tyskland; alltså de som bär Hector Rails designprogram.
    Det är till stor hjälp vid rundgång och övrig på/avhängning, och får gärna bli vanligare. Bangårdsbelysningen lämnar ofta mycket att önska, om det alls finns någon. Annars brukar jag tända frontsignalerna, men de är riktade åt fel håll och risken är att man själv blir bländad när man rör sig precis intill.

Senast redigerat av Simon B den 2020-08-19 klockan 00:34:22.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Våra lok i norr ställs ofta av utan värmepost ,ett vatten vakum/system skulle då frysa sönder fort, samt undvika en investering i slamtömmningssugar mm onödigt underhåll

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •