Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 66 av 66

Ämne: Sommarlig slutåktgåta

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Sommarlig slutåktgåta

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Tack Turmantas.
    Är det detta som heter Rudolfova Pila?/Ulf
    Vet inte om Rudolf, men jag steg på tåget igen i Pila dagen därpå. Berget heter Čerchov.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Ingen av dem har Os-tågen Furth - Domažlice med. Konstigt. Och inte ens reseplaneraren på Länderbahn-sidan vars data kommer från Bayern-Fahrplan. Men på https://www.laenderbahn.com/oberpfalzbahn är (åtminstone) det nämnda tåget med.
    Alltid fint med avvikande uppgifter.
    Men det är en tryckt tidtabell.
    Den troligaste förklaringen (om det inte vore för att Railplanner-appen hade med tågen) är att den som ansvarar för tågen inte har rapporterat in tiderna till det internationella tidtabellsutbytet. Gör de inte det, så kommer det normalt inte in i någon sök-sida på nätet, och det är svårt att skylla det på t.ex. DB (eller Hafas).
    Och rapporteras det inte in några tåg som stannar i Babylon så kommer det nog inte finnas någon station Babylon att söka tider för (ganska logiskt tycker jag).

Så, vem är det egentligen som kör dessa Os-tåg?
    Om det är Oberpfalzbahn som kör hela vägen från Schwandorf via Furth im Wald till Babylon och Domažlice, så kanske de tror att DB (som ett slags representant för Tyskland) rapporterar alla tider, medan DB bara rapporterar tider för tyska stationer (för så är grundregeln, varje lands ansvarige skall leverera tider inom det landet). Och Oberpfalzbahn har inte pratat med tillräckligt väl med CD (eller vem som sköter tider i Tjeckien) för att tiderna skall spridas. Dock, mot det talar att tågen finns med hos www.cd.cz.

Resultat man får ut ur en sökmotor blir inte bättre än det tidtabellsdata man stoppar in, och de olika länderna har inte resurser för att manuellt kontrollera att allt de får från andra länder är komplett.

Edit: Jag missade att det redan fanns flera svar. Om det är CD som ansvarar för tåget från Furth im Wald borde de förstås leverera datat till Merits, så det hamnat i alla sökmotorer.
    Kan det finnas problem med detta tåg pga Corona (det är ju gränsöverskridande till land som haft (kanske fortfarande har) stängda gränser? Tänk om DB har rätt, och tågen är inställda t.v.? Eller har de varit inställda men nyligen börjar rulla igen?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2020-08-15 klockan 21:53:26. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Utom i Sverige där Silverrail skickar tidtabellerna?

Postvagnen: om Silverrail
    Eller snarare: "Alla nationella tidtabellsamordnare skickar in sina tidtabeller till Merits, den europeiska tidtabellsdatabasen".
    I Sverige gör Silverrail det, (troligen) på uppdrag av Samtrafiken, som gör det på uppdrag av operatörerna.
    I något av Norge och Danmark har det varit infrastrukturförvaltaren, som sänt in, vilket gjort att det mest bara levererats tider, inte detaljer om service på tågen och sånt.
    Så, varje land gör det på något sätt, och hur det görs kan förändras över tid.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men det är en tryckt tidtabell.
    Den troligaste förklaringen (om det inte vore för att Railplanner-appen hade med tågen) är att den som ansvarar för tågen inte har rapporterat in tiderna till det internationella tidtabellsutbytet. Gör de inte det, så kommer det normalt inte in i någon sök-sida på nätet, och det är svårt att skylla det på t.ex. DB (eller Hafas).
    Och rapporteras det inte in några tåg som stannar i Babylon så kommer det nog inte finnas någon station Babylon att söka tider för (ganska logiskt tycker jag).

Så, vem är det egentligen som kör dessa Os-tåg?
    Om det är Oberpfalzbahn som kör hela vägen från Schwandorf via Furth im Wald till Babylon och Domažlice, så kanske de tror att DB (som ett slags representant för Tyskland) rapporterar alla tider, medan DB bara rapporterar tider för tyska stationer (för så är grundregeln, varje lands ansvarige skall leverera tider inom det landet). Och Oberpfalzbahn har inte pratat med tillräckligt väl med CD (eller vem som sköter tider i Tjeckien) för att tiderna skall spridas. Dock, mot det talar att tågen finns med hos www.cd.cz.

Resultat man får ut ur en sökmotor blir inte bättre än det tidtabellsdata man stoppar in, och de olika länderna har inte resurser för att manuellt kontrollera att allt de får från andra länder är komplett.
    Det är väl så att ČD kör öster om Furth. Så är det åtminstone med Vogtlandbahn-tågen från Zwickau till Cheb som blir ČD-tåg i Bad Brambach. Tågen till Sokolov däremot förblir Vogtlandbahn även efter Kraslice.

Annars är Hafas (i inkarnation av ÖBBs sökmotor) mycket bra informerad om Tjeckien. Även bussersättningar är med. (Dessa dock bara för ČD. Att det skulle bli buss mellan Olovi och Sokolov fick jag reda på när jag stod på perrongen i Rotava.)

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Tågen till Sokolov däremot förblir Vogtlandbahn även efter Kraslice.
    GWTR. Eller „GW Train Regio a.s. + Die Länderbahn - GmbH” som det står skriven i den tryckta (!) tidtabellen. Om jag minns inte fel så är det tjeckisk personal från Zwotental, förr var det byte i Kraslice. Oklart om detta gäller fortfarande där merparten av resorna kräver i T 20 ett byte i Kraslice.

@Ulf Broman: Trafiken mellan Tyskland och Tjeckien är normalt sedan länge. Sedan tjeckiska tåg fanns inte med i DB:s sökmotor när gränsen mellan länderna var stängd så kan frånvaron vara en följd av Corona.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    GWTR. Eller „GW Train Regio a.s. + Die Länderbahn - GmbH” som det står skriven i den tryckta (!) tidtabellen. Om jag minns inte fel så är det tjeckisk personal från Zwotental, förr var det byte i Kraslice. Oklart om detta gäller fortfarande där merparten av resorna kräver i T 20 ett byte i Kraslice.
    Just det, ja. Tjeckisk personal var det iaf när jag steg på i Rotava. Orangeklädda.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •