Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: En utländsk tisdagsbild

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En utländsk tisdagsbild

Vad kallas bron? (Bilden är tagen genom tågfönstret, som inte var helt rent. En liten stund senare gick tåget ut på bron.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild

Storströmsbron

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Storströmsbron

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Storströmsbron

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Storströmsbroen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sorströmsbeon

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mellan Femern och fastlandet,

(Fel av mig, det är nog inte lika brett sund där)

Senast redigerat av Hans Persson den 2020-08-11 klockan 19:48:59.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fehrman bält

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Storströmsbron, alltså

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Många har svarat rätt, men korrekt stavning på det lokala språket är: Storstrømsbroen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, ikke Storströmsbron, men Storstrømsbroen

Senast redigerat av Lars Buhrkall den 2020-08-11 klockan 19:45:28.

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild - rätt svar

Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Storströmsbron
    Här kände många snabbt igen sig. Det är alltså den långa danska järnvägsbro som förbinder Själland med Falster och därför fram till slutet av 2019 ingick i den vanligaste traden för resandetåg Köpenhamn - Hamburg. Ska jag vara riktigt noga så ligger det norra brofästet inte på Själland utan på den betydligt mindre ön Masnedø som ligger strax söder om staden Vordingborg. Bilden är alltså tagen från Masnedø.

Senast redigerat av Hans Broman den 2020-08-11 klockan 19:54:03. Anledning: Kompletterat rubriken

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Här kände många snabbt igen sig. Det är alltså den långa danska järnvägsbro som förbinder Själland med Falster och därför fram till slutet av 2019 ingick i den vanligaste traden för resandetåg Köpenhamn - Hamburg. Ska jag vara riktigt noga så ligger det norra brofästet inte på Själland utan på den betydligt mindre ön Masnedø som ligger strax söder om staden Vordingborg. Bilden är alltså tagen från Masnedø.
    Poäng också till Magnus Backman, Lennart Petersen, Lennart Carlsson och G Andersson.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lars Buhrkall Visa inlägg
    Nej, ikke Storströmsbron, men Storstrømsbroen
    Jag ger ändå rätt för Storströmsbron, eftersom det är vanligt att den skrivs på svenskt sätt i svenska texter. Likaså brukar vi svenskar skriva Själland och inte Sjælland. För min del brukar jag kalla Danmarks huvudstad Köpenhamn även när jag skriver, men skriva huvudstationens namn på danskt sätt, København H.

Senast redigerat av Hans Broman den 2020-08-11 klockan 20:37:26.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild - rätt svar

Det hör väl snarare hemma på ett flyg- eller militariaforum men Masnedø gick in i världshistorien nionde april 1940 när fallskärmstrupp landade där för första gången i skarpt läge.

Skulle jag ha skrivit det danska namnet på bron hade det tagit minst två minuter och jag hade varit utan poäng.
    Ännu längre om jag kommit in på krigshistoria.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Låter ju mycket rimligt, vi har ju en del väl etablerade svenska namn och stavningar på geografiska begrepp, länder och städer så då är det väl rimligt att använda dem.
    Dom här stavningslektionerna då och då i Pv känns jobbiga.
    Tänker ibland på när jag i sen tid lärde engelska på lite högre nivå och min lärarinna från Chicago framhöll med en emfas : vi ska lära oss att kommunicera med varann, grammatik och stavning tar vi sedan. Medan min lärarinna från Manchester gnällde om att jag tvunget måste öva mer på prepositionerna......

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Som dansk vil jeg tillægge at jeg nok aner hvad der menes, når der skrives Storströmsbron

Billedet bliver i øvrigt historisk om få år - der bygges jo en ny, dobbeltsporet forbindelse over Masnedsund og Storstrømmen, hvorefter de gamle broer rives ned https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/storstroemsbroen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag ger ändå rätt för Storströmsbron, eftersom det är vanligt att den skrivs på svenskt sätt i svenska texter. Likaså brukar vi svenskar skriva Själland och inte Sjælland. För min del brukar jag kalla Danmarks huvudstad Köpenhamn även när jag skriver, men skriva huvudstationens namn på danskt sätt, København H.
    Undantaget är exempelvis Fredrikshavn och Fredrikshamn som ligger i olika länder.

(men någon annan Storströmsbro lär det inte finnas)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Undantaget är exempelvis Fredrikshavn och Fredrikshamn som ligger i olika länder.

(men någon annan Storströmsbro lär det inte finnas)
    Frederikshavn om det nu ska vara stavningslektion. .
    Fredrikshamn finns visserligen i Finland men det är helt o.k att på svenska skriva Fredrikshamn för det danska Frederikshavn.
    Att det är officiellt sanktionerat tyder väl i vart fall att det i Göteborg finns vägskyltar som pekar mot hamnen med text Fredrikshamn.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Frederikshavn om det nu ska vara stavningslektion. .
    Fredrikshamn finns visserligen i Finland men det är helt o.k att på svenska skriva Fredrikshamn för det danska Frederikshavn.
    Att det är officiellt sanktionerat tyder väl i vart fall att det i Göteborg finns vägskyltar som pekar mot hamnen med text Fredrikshamn.
    Korrekt. I Göteborg kan knappast någon få för sig att det går färjor därifrån till Finland, men om det inte av sammanhanget framgår vilken ort som avses bör man hålla sig till landets stavning. I fallet med finska Fredrikshamn kan det dessutom innebära att man behöver vara övertydlig med att det inte rör sig om Frederikshavn.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •