Min bror Hans, jag och våra fruar har i flera år åkt någonstans i adventstider för att dricka glühwein (eller glögg) och gå på julmarknader, och vi har alltid åkt med tåg, och jag har brukat berätta om resorna här i Postvagnen, och så även nu.
Förra årets berättelses sista avsnitt finns här (länk) med länkar till mina (och min brors) tidigare avsnitt.

I år var huvudmålet Plzen i Tjeckien, men vi hade kollat att det fanns julmarknad och glögg där också.

Jag skriver mina bildtexter efter varje bild. Bilderna kommer oftast i den ordning jag tog dem,
Bilderna är dels tagna med en lite äldre kompaktkamera, och dels med en mobiltelefon.
Detta kombinerat med mörker och ibland lite dåligt väder gör att en hel del bilder är oskarpa eller har andra brister, men ni får se dem som dokumentation.

Men, vi tar det från början.

Vi reste torsdagen 7 december 2016 från Stockholm med ordinarie avgång kl 8.21 mot Köpenhamn. Men, när vi väntade på det så rullade ankommande X2000 från Linköping med ankomst 8.09 in på vårt spår. Sen var det lite oklar skyltning och inga tydliga utrop ett tag, men senare framgick att detta skulle vända till vårt tåg. Så, vi kom iväg med försening.

Men jag hade även noterat att det bara var en X2, inte X2K, och mycket riktigt meddelades efter ett tag att detta tåg skulle stanna i Malmö och att vi skulle få ta ett Öresundståg vidare.
Vi kom in på spår 5 på Malmö C (i banhallen alltså), och skyndade oss ned och kom med detta Öresundståg, och var inte så fasligt sena till Köpenhamn. Eftersom vi hade 1 klass-biljett så kunde jag för första gången prova 1 klass på ett Öresundståg.

I Köpenhamn hade vi även i år lagt in en rejäl matpaus (skulle varit drygt 2 timmar) då vi gick ett par kvarter till restaurang Puk, och åt en lille juleplatte. Förra året visade jag fisk-delen så nu blir det delen med ribbensteg (med den goda knapriga svålen) och medisterkorv och lite annat. Mycket gott.

Resan fortsatte lite svajigt, EC-tåget 15.37 blev också försenat och som grädde på moset så spårändrades det sent till spår 26, där vi fick vänta innan det rullade in.

Men, vi kom iväg, med försening på en halvtimme, och kom till Hamburg där vi bokat hotell tvärs över gatan. Vi tog en kort promenad, och julmarknaden var egentligen redan stängd, men vi lyckades ändå få köpa en Glühwein men i plastmugg i stället för de sedvanliga specialgjorda keramikmuggarna.
Hauptbahnhof var i alla fall fin i kvällsbelysningen.

Sen var det läggdags och dagen och detta avsnitt slut. I morgon blir det mer tåg.