Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Trafikbilder

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trafikbilder

Sedan några veckor finns hela Hallsbergs TLO i Trafikbilder och nu omfattas väl hela Sverige utom Bodens TLO och radioblocket i Norrköping. Finns det några planer att bygga om i Boden så att även den nordligaste delen finns med?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Trafikbilder

Ja de håller på med det i Boden nu. Borde vara klart i höst.
    De ska få Ebicos på det mesta osäker på Haparanda banan.
    Det är förberedelse till NTL senare

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

NTL?

Lämnat forumet
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    NTL?
    Nej det är inget frågetecken på det utan det är helt korrekt att det är en förberedelse inför NTL.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Nej det är inget frågetecken på det utan det är helt korrekt att det är en förberedelse inför NTL.
    NTL?

Lämnat forumet
    Medlem
    nov 2017

Det kanske handlar om att frågeställaren undrar vad NTL betyder?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Helt rätt. NTL är för mig i detta sammanhang i alla fall en helt okänd förkortning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

NTL står för nationell tågledning. Du kan läsa lite mer om det på trafikverkets hemsida https://www.trafikverket.se/for-dig-...lagestjansten/

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Nationell TågtrafikLedning. Med tiden skall alla fjbc:er använda Alstom Iconis. TrV vill också ersätta dagens PLS:er och Ebisat med understationer från Cactus Rail.

Lämnat forumet
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Helt rätt. NTL är för mig i detta sammanhang i alla fall en helt okänd förkortning.
    Står för Nationell tåg(trafik)ledning eller Nationellt tågledningssystem. Det verkar som om verket inte riktigt bestämt sig, man får lite olika svar när man letar på myndighetens sajt.

Senast redigerat av Jan L den 2020-06-24 klockan 17:32:40.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förstår att Norndman tyckte att den som frågar kan göra det hövligt och med en fullständigt mening... men det går mig ändå att tänka på en mattetenta där den ansvarige läraren dök upp för att svara på frågor. Efter en stund sa han till samtliga i salen: "Det är många som frågar om uppgift 9 men det är inget oklart med den uppgiften!"

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag inser att detta är en tråd för de redan invigda och inte för oss amatörer.
    Men för mej är trafikbilder något helt annat än vad detta troligen handlar om.

funderar
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Nationell TågtrafikLedning. Med tiden skall alla fjbc:er använda Alstom Iconis. TrV vill också ersätta dagens PLS:er och Ebisat med understationer från Cactus Rail.
    Nej det stämmer inte, burken från Cactus ska bli en protokollkonverterare som översätter protokollen (OPC, 700, ...) som de olika understationerna och direktkopplade ställverk som Trv har, till det enda protokoll som Iconis hanterar (var det IEC 61850?).

Det är Alstom som har Cactus som underleverantör för att uppfylla Trafikverkets krav på kommunikation med befintlig utrustning. Cactus konverterarburk ska så vitt jag förstås placeras tillsammans med Icons centralutrustning.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag inser att detta är en tråd för de redan invigda och inte för oss amatörer.
    Men för mej är trafikbilder något helt annat än vad detta troligen handlar om.
    Trafikbilder är det webbgränssnitt med vilket den som har rätt behörighet kan kika på fjärrtågklarerarens bilder i realtid. I systemet Trafikbilder syns endast de bilder som hanterarnas av fjärrstyrningssystemet Ebicos 900. Men inför införandet av NTL med Alstoms Icons så är första steget, paradoxalt nog, en fullständig övergång till Ebicos 900. Därmed dyker områden som tidigare saknats efterhand upp i Trafikbilder.

Senast redigerat av Daniel Engström den 2020-06-24 klockan 20:10:50.

Lämnat forumet
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ja det är inte gott att veta när det var en så kortfattat uttryckt fråga. Jag trodde att det var sakuppgiften om NTL som ifrågasattes.
    Ett tips är ju att skriva lite klarare vad det är som frågar gäller.
    Men jag ser ju att andra har svarat vad förkortningen betyder så det verkade ordna sig i alla fall.

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Trafikbilder är det webbgränssnitt med vilket den som har rätt behörighet kan kika på fjärrtågklarerarens bilder i realtid. I systemet Trafikbilder syns endast de bilder som hanterarnas av fjärrstyrningssystemet Ebicos 900. Men inför införandet av NTL med Alstoms Icons så är första steget, paradoxalt nog, en fullständig övergång till Ebicos 900. Därmed dyker områden som tidigare saknats efterhand upp i Trafikbilder.
    Det går även att se TC Bodens TMS-bilder via ”TLEDWEB” men där tror jag man måste sitta vid en Trafikverksdator för att kunna få behörighet. Exempel hur respektive system ser ut bifogas

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Tack för beskrivningen.
    Jag förstår att "Trafikbilder" (liksom "Stillbild") sedan länge är ett etablerat begrepp inom järnvägsvärlden. Jag kan inte låta bli att tycka att ett annat namn hade varit lämpligare - t ex "Trafiköversikt". Men nu är det som det är!

/TKO

Lämnat forumet
    Medlem
    nov 2018

Tack för beskrivningen.
    Jag förstår att "Trafikbilder" (liksom "Stillbild") sedan länge är ett etablerat begrepp inom järnvägsvärlden. Jag kan inte låta bli att tycka att ett annat namn hade varit lämpligare - t ex "Trafiköversikt". Men nu är det som det är!

/TKO
    Det finns i dagens läge såväl Trafikbilder, Detaljbilder som Trafiköversiktsbilder. Så om du tycker att vi hellre ska kalla trafikbilderna för trafiköversikt så behöver vi samtidigt få in ett namnförslag på vad vi du finner vara en lämplig benämning av det som vi i dagsläget kallar trafiköversiktsbilder.

Trafikbilder är alltså det som fjärrtågklareraren vanligtvis tittar på medan Trafiköversiktsbilder är det som NOL och ROL vanligtvis tittar på (NOL/ROL är nationell respektive regional operativ ledare).

Senast redigerat av Nordman1970 den 2020-06-25 klockan 14:26:18.

AVSTÄNGD
    Medlem
    nov 2017

Tack för beskrivningen.

/TKO
    Varför byta namn å någonting som är ett väl etablerat namn sedan 15 år och som alla som använder det vet vad det är?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Såg nu att Boden har fått Ebicos. Så det borde innebära att man kan se dem på Trafikbilder. Har det på jobbdatorn men nu har jag semester och har inte kunnat kolla själv.
    Så nu Borde man kunna se nästan hela Sverige i Trafikbilder.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •