Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Lite om Norge och läget och Nord-start

  1. #41
    Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019
    Inlägg
    2 629

    Sv: Lite om Norge och läget och Nord-start

    Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Har Vy.no (eller entur.no) egen tidtabellsdatabas för Sverige eller hämtas tiderna från Samtrafiken, SJ eller annan? Har vi läst här i postvagnen att SJ (inte Samtrafiken?) förser utrikes förvaltningar med tidtabells- och försäljningsinformation för internationell försäljning av svenska biljetter.
    Sista frågan: Varken SJ eller Samtrafiken gör detta. Det är Silverrail som gör detta - det är Silverrail som representerar den svenska järnvägen i internationella biljettsammanhang (t ex Interrail).


  2. #42
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 570

    Sv: Lite om Norge och läget och Nord-start

    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Sista frågan: Varken SJ eller Samtrafiken gör detta. Det är Silverrail som gör detta - det är Silverrail som representerar den svenska järnvägen i internationella biljettsammanhang (t ex Interrail).
    Och Silverrail gör det säkert i gott samförstånd med främst Samtrafiken men även SJ AB (och andra operatörer).

    Och som svar på den första frågan är det säkert så att Entur hämtar det tidtabellsdata som Silverrail exporterar, och lägger in det i sin egen totala tidtabelldatabas, och att t.ex. Vy kan välja att visa det på sin webbsajt.


  3. #43
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    1 557

    Sv: Lite om Norge och läget och Nord-start

    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Sista frågan: Varken SJ eller Samtrafiken gör detta. Det är Silverrail som gör detta - det är Silverrail som representerar den svenska järnvägen i internationella biljettsammanhang (t ex Interrail).
    Vem är ”den svenska järnvägen”?


  4. #44
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 570

    Sv: Lite om Norge och läget och Nord-start

    Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Vem är ”den svenska järnvägen”?
    Alla.
    Beror på exakt vilken fråga det rör sig om.
    När det gäller Interrail alla svenska företag/länsbolag som deltar.
    När det gäller tågtider alla som bör leverera tågtider.


  5. #45
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 950

    Sv: Lite om Norge och läget och Nord-start

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Eftersom du direkt frågar efter ett svenskt uttryck för dina brittiska järnvägsoperatörer, alltså "fransjajsar", så är svaret enligt Svensk Ordbok utgiven av Svenska Akademien att företeelsen 'franchising' heter följande på svenska; dvs. vi har lånat in det engelska uttrycket rakt av.

    franchis·ing [frän´tçajs‑] substantiv ~en
    • avtalsbunden ensamrätt att tillhandahålla en vara under samarbete med tillverkaren; försäljarrätt
    Singular
    en franchising obestämd form
    en franchisings obestämd form genitiv
    franchisingen bestämd form
    franchisingens bestämd form genitiv

    Och talar man om den enskilda firman/butiken/matstället (McDonalds, 7-Eleven etc.) så heter det en 'franchise' (uttalat [frän´tçajs‑]) på svenska. Man böjer ordet 'franchise' i singular och plural på följande sätt:

    Singular
    en franchise obestämd form
    en franchises obestämd form genitiv
    franchisen bestämd form
    franchisens bestämd form genitiv

    Plural
    franchiser obestämd form
    franchisers obestämd form genitiv
    franchiserna bestämd form
    franchisernas bestämd form genitiv

    Personligen tycker jag dock att det låter konstigt med ett uttal som är en blandning av engelskt och svenskt skrivsätt. Kanske vi här i Postvagnen skulle utlysa ett bättre svenskt uttryck?!
    Ska vi vara så detaljerade så har vi också uttrycken franchisegivare för entiteten som "delar ut" rättigheterna och franchisetagare för entiteten som nyttjar rättigheten.


  6. #46
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    1 557

    Sv: Lite om Norge och läget och Nord-start

    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Sista frågan: Varken SJ eller Samtrafiken gör detta. Det är Silverrail som gör detta - det är Silverrail som representerar den svenska järnvägen i internationella biljettsammanhang (t ex Interrail).
    Efter diskussionen här i Postvagnen om tveksamheter vad gäller IR-giltigheten i Sverige svarade Silverrail till mig följande:

    ”SJ har också ett ansvar eftersom det är de som företräder de svenska operatörerna inom Eurail-organisationen.”


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •