Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: S4R 5483 fråga, med bild

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: S4R 5483 fråga, med bild

Tack för utmärkt information.
    Mycket trevligt.

Kan inte låta bli att fundera över hur man använde kontorsvagnar 1987-95
    Var det skrivmaskiner! Datorer hade inte kommit så långt i slutet på 80-talet. Internet fanns i begränsad omfattning med uppkoppling via telenätet. Telefon? Ja kanske, det fans ju på A8R vagnarna. Osv.
    I dag har ju vem som helst kontoret med sig i sin laptop.
    Bosse

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bosse Visa inlägg
    Tack för utmärkt information.
    Mycket trevligt.

Kan inte låta bli att fundera över hur man använde kontorsvagnar 1987-95
    Var det skrivmaskiner! Datorer hade inte kommit så långt i slutet på 80-talet. Internet fanns i begränsad omfattning med uppkoppling via telenätet. Telefon? Ja kanske, det fans ju på A8R vagnarna. Osv.
    I dag har ju vem som helst kontoret med sig i sin laptop.
    Bosse

Nej, inga skrivmaskiner! Så ålderdomligt var det inte på kontoren i mitten på 1980-talet, illa fall inte i moderna kontor. Visst fanns det kontor på den tiden där det fortfarande fanns kvar, men då var det omoderna kontor som inte uppdaterat sig. Detta var nämligen den tidsepok då väldigt många kontor slängde ut sina skrivmaskiner och ersatte dessa med datorer, oavsett om det behövdes eller inte, då skrivmaskiner hade fått en status som ålderdomligt och det var datorer som nu gällde.

De här vagnarna hade däremot inga skrivmaskiner. Det var på sin tid hypermoderna kontor utformade efter det allra senaste som fanns på den tiden och sedan anpassade efter att få in i en vagn, men dess begränsningar i formatet så att säga.

S4 5782 levererades 1986. Jag fick redan då möjlighet att få gå in i vagnen då den var ny. En vänlig skäl släppte in mig trots att jag inte var så gammal då. Det var datorer i vagnen. Minns att det var IBM-datorer efter då modernt snitt. Sedan hade de telefoner i vagnen. Det var Diavox-telefoner, vilket var typiskt på 1980-talet, se länk: https://cbsethumb.blob.core.windows....la-8051267.jpg
    Det fanns en liten telefonväxel i vagnen som i sin tur sedan kopplades upp i något sorts mobiltelefonnät. Tror att systemet gick på det gamla NMT-systemet som ju numera är skrotat sedan länge.

Angående telefon så var A8-vagnarna inte alls först med detta. Det infördes med CityExpress som var ett koncept som kom 1983. Där hade man ombyggda A2-vagnar med bland annat telefon. BF4 levererades 1985-1986 och dessa hade samtliga telefon vid leverans. Ett större anta B5 fick telefon från 1985 och framåt. Och så som redan nämnts, A2-vagnar. Ett större antal av dessa försågs med telefon i samband med renoveringar under 1980-talet.

Samtliga av dessa nämnda vagnar har med tiden fått telefonerna borttagna då våra mobiltelefoner har ersatt detta.

En del av detta berör jag i min artikel om 80-talsvagnar i Tåg nummer 2 i år. Men i en tidningsartikel får man begränsa sig lite, så detaljerna uteblir därmed.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack Niklas för ett intressant och uttömmande svar.
    Så det var ett IBM datorer ombord! Då var det nog ren svartskärm med DOS. Möjligen Windows 1?
    Som sagt intressant.
    Skall genast leta fram Tåg 2.
    Bosse

Senast redigerat av Bosse den 2020-05-23 klockan 18:25:36.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Nej, inga skrivmaskiner! Så ålderdomligt var det inte på kontoren i mitten på 1980-talet, illa fall inte i moderna kontor. Visst fanns det kontor på den tiden där det fortfarande fanns kvar, men då var det omoderna kontor som inte uppdaterat sig. Detta var nämligen den tidsepok då väldigt många kontor slängde ut sina skrivmaskiner och ersatte dessa med datorer, oavsett om det behövdes eller inte, då skrivmaskiner hade fått en status som ålderdomligt och det var datorer som nu gällde.

De här vagnarna hade däremot inga skrivmaskiner. Det var på sin tid hypermoderna kontor utformade efter det allra senaste som fanns på den tiden och sedan anpassade efter att få in i en vagn, men dess begränsningar i formatet så att säga.

S4 5782 levererades 1986. Jag fick redan då möjlighet att få gå in i vagnen då den var ny. En vänlig skäl släppte in mig trots att jag inte var så gammal då. Det var datorer i vagnen. Minns att det var IBM-datorer efter då modernt snitt. Sedan hade de telefoner i vagnen. Det var Diavox-telefoner, vilket var typiskt på 1980-talet, se länk: https://cbsethumb.blob.core.windows....la-8051267.jpg
    Det fanns en liten telefonväxel i vagnen som i sin tur sedan kopplades upp i något sorts mobiltelefonnät. Tror att systemet gick på det gamla NMT-systemet som ju numera är skrotat sedan länge.

Angående telefon så var A8-vagnarna inte alls först med detta. Det infördes med CityExpress som var ett koncept som kom 1983. Där hade man ombyggda A2-vagnar med bland annat telefon. BF4 levererades 1985-1986 och dessa hade samtliga telefon vid leverans. Ett större anta B5 fick telefon från 1985 och framåt. Och så som redan nämnts, A2-vagnar. Ett större antal av dessa försågs med telefon i samband med renoveringar under 1980-talet.

Samtliga av dessa nämnda vagnar har med tiden fått telefonerna borttagna då våra mobiltelefoner har ersatt detta.

En del av detta berör jag i min artikel om 80-talsvagnar i Tåg nummer 2 i år. Men i en tidningsartikel får man begränsa sig lite, så detaljerna uteblir därmed.
    PC-revolutionen kom mot slutet av 80-talet, vi hade ett mellanled som hette ordbehandlare.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    PC-revolutionen kom mot slutet av 80-talet, vi hade ett mellanled som hette ordbehandlare.

Japp det stämmer! Lägg märke till att jag skrev dator, inte PC. Ordbehandlare var datorer, men med betydligt mer begränsad användning än en PC. Men de bestod av bildskärm och tangentbord som en dator.

Jag hade på den här tiden en PRAO-plats ett par veckor i skolan och hade hamnat hos en försäljare av datorer. Bland annat sålde de just IBM. Vissa var mer ordbehanmdlare och andra var PC. En och annan lite finare modell hade till och med mus. Jag lekte med en sådan i smyg. Det var säkert Windows 1.0 eller 1.02 eller så.

Utvecklingen gick snabbt under 1980-talet. För att hålla oss både på järnväg, men till ämnet kontor, så kan vi för skojs skull jämföra när 80-talsvagnarna levererades. Den första 80-talsvagnen är från 1979. På den tiden var det skrivmaskiner kvar på kontoren. Moderna kontor satsade på elektriska skrivmaskiner, men ordbehandlare var inget man egentligen kände till då. 1979 var kontoren ännu fyllda av både elektriska och gamla mekaniska skrivmaskiner. De gamla grå Facit av klassisk modell levde kvar överallt i samhället. Se länk: https://dms-cf-01.dimu.org/image/032...sion=1200x1200

Hösten 1986, då när S4 5482 levererades hade skrivmaskiner rent generellt redan blivit dödsdömda. Det var åtminstone ordbehandlare som gällde nu. Jag minns att just vagnen S4 5482 hade IBM-datorer med det så klassiska IBM-tangentbordet. Se länk: https://upload.wikimedia.org/wikiped...BM_Model_M.png

Men datorerna i vagnen vet jag byttes ut under de år som den var i drift som kontorsvagn, Så det bör åtminstone ha varit Windows 95 i vagnen innan de slutade använda den som kontorsvagn

Никлас Быгдестам

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Rickard Nordström Visa inlägg
    Hej
    Då tråden är relaterad till framtagande av en modellvagn är jag intresserad av att få veta vilken typ av kontorsinredning denna vagn hade. (5483)
    Var det samma som i ASEA vagnen (5482) eller var den unik?
    Hoppas på ett svar och gärna en bild.

Mvh Rickard

5483 och 5579 hade samma sorts inredning. ASEA-vagnen 5482 hade däremot en unik inredning.

Никлас Быгдестам

Hej.
    Tack för svar Niklas.

Det blir ju lite mer problematiskt då.
    Varken 5579 eller 5483 har jag inte hittat en enda bild tillgänglig på nätet. Finns det någon som kan berätta om inredningen eller visa bild på planlösning eller överhuvudtaget visa en bild på dessa 2 vagnar?

Mvh Rickard

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •