Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Sassnitz?

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Sassnitz?

Jag reste några ggr Trelleborg-Sassnitz, på DDR-tiden, och min senaste resa var sommaren 1989, dvs strax före DDR:s kollaps. Jag gillade på sätt och vis den lite sömniga småstaden, och har många gånger tänkt att jag vill resa dit igen. och se alla förändringarna som ju med stor säkerhet har skett på 30 år. Givetvis är det inte lämpligt att resa nu i corona-tider, men Europa blir ju troligen resvänligt igen, nån gång.

Men numera landar ju inte färjan längre i Stadthafen mitt i Sassnitz, utan i Mukran. Går det att smidigt ta sig in till stan därifrån, frågar en som inte kan geografin i Sassnitz omgivningar? Buss? Taxi? Långt att promenera in till centrum om vädret tillåter?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Sassnitz?

6 km promenad. Finns gångväg som inte går längs landsvägen. Taxi borde finnas.
    Busstidtabell här (tabell 2): https://www.vvr-bus.de/media/downloa...8_kurz_s20.pdf

Senast redigerat av Kippu den 2020-05-09 klockan 14:56:01.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Järnvägardotter Visa inlägg
    Jag reste några ggr Trelleborg-Sassnitz, på DDR-tiden, och min senaste resa var sommaren 1989, dvs strax före DDR:s kollaps. Jag gillade på sätt och vis den lite sömniga småstaden, och har många gånger tänkt att jag vill resa dit igen. och se alla förändringarna som ju med stor säkerhet har skett på 30 år. Givetvis är det inte lämpligt att resa nu i corona-tider, men Europa blir ju troligen resvänligt igen, nån gång.

Men numera landar ju inte färjan längre i Stadthafen mitt i Sassnitz, utan i Mukran. Går det att smidigt ta sig in till stan därifrån, frågar en som inte kan geografin i Sassnitz omgivningar? Buss? Taxi? Långt att promenera in till centrum om vädret tillåter?
    Hejsan Järnvägardotter!
    Har promenerat både från färjeläget till Lancken (sista hållplats före Sassnitz, några två km kvar) och från Prora till färjeläget. Vädret tillät, och jag minns promenaderna som ganska trevliga (förutom själva Mukran givetvis). Gott om krikon längs vägen till Lancken.

Medlem
    nov 2019

Vill du se mer av Rügen finns mer busslinjer:
    https://www.vvr-bus.de/media/downloa..._sommer_19.pdf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Man kan gå upp till stora vägen och sen ta buss.
    MEN, det stora problemet är nog att hitta en färja dit, den sista har troligen redan gått, för Stena Line skriver (länk)
    "The route between Trelleborg and Sassnitz is suspended from Monday, March 16. On April 8 Stena Line announced plans to close the route permanently. German flagged vessel FS Sassnitz is in warm lay-up in Port of Uddevalla, Sweden since April 29."

Men du kan ju ta båt till Rostock, och sen vanligt tåg till Sassnitz (och kanske titta på resten av Rügen, det finns ju t.ex. ångtåg på smalspår (länk)).

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    MEN, det stora problemet är nog att hitta en färja dit, den sista har troligen redan gått, för Stena Line skriver (länk)
    "The route between Trelleborg and Sassnitz is suspended from Monday, March 16. On April 8 Stena Line announced plans to close the route permanently. German flagged vessel FS Sassnitz is in warm lay-up in Port of Uddevalla, Sweden since April 29."

Men du kan ju ta båt till Rostock, och sen vanligt tåg till Sassnitz (och kanske titta på resten av Rügen, det finns ju t.ex. ångtåg på smalspår (länk)).
    Stena Line skriver: "Linjen Trelleborg–Sassnitz är igång igen den 1/6 2020."
    EDIT: Men vid sökning hittar man ingenting. Dubbla budskap. Tumme ned...

Senast redigerat av Kippu den 2020-05-09 klockan 15:21:02.

Medlem
    nov 2019

Man kan också ta tåget till Ystad, båten till Rønne och därifrån till Sassnitz. Just nu är Rønne-Sassnitz inställd, men ska börja gå 14 maj.

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Man kan också ta tåget till Ystad, båten till Rønne och därifrån till Sassnitz. Just nu är Rønne-Sassnitz inställd, men ska börja gå 14 maj.
    Det kan vara ett alternativ, tack för tipset. Fast just nu verkar 14 maj tveksamt. Jag tror inte danskarna öppnar gränsen mot Sverige så snart. Men absolut värt att kolla upp!

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Det har jag inte noterat, tack för info, även om det var tråkig info. Det hade förstås varit roligt att åka samma rutt som när det begav sig, och Kungsleden är inget man förväntar sig ska försvinna helt. De flesta av de färjor jag har åkt ända sedan jag var liten och åkte på fribiljett är borta. Varken DSØ Malmö-Köpenhamn Havnegade, Tågfärjan till Köpenhamn Frihavn eller Malmö-Travemûnde finns längre. Den enda som är kvar sen de dagarna man hade pappa lokförarens fribiljettsförmån är Helsingborg-Helsingør.

Tack också för tips om ångtåg och att se mig om på resten av Rügen, det kan vara en upplevelse det också!

Medlem
    nov 2019

Det har jag inte noterat, tack för info, även om det var tråkig info. Det hade förstås varit roligt att åka samma rutt som när det begav sig, och Kungsleden är inget man förväntar sig ska försvinna helt. De flesta av de färjor jag har åkt ända sedan jag var liten och åkte på fribiljett är borta. Varken DSØ Malmö-Köpenhamn Havnegade, Tågfärjan till Köpenhamn Frihavn eller Malmö-Travemûnde finns längre. Den enda som är kvar sen de dagarna man hade pappa lokförarens fribiljettsförmån är Helsingborg-Helsingør.

Tack också för tips om ångtåg och att se mig om på resten av Rügen, det kan vara en upplevelse det också!
    Kan även tipsa om att hyra cykel. Rügen är platt. Dessutom tar bussarna cykel för 2 €. På sommaren har många busslinjer släp som tar upp till 12 cyklar. https://www.vvr-bus.de/media/downloa...r19_final2.pdf
    Jag cyklade längs ångtågslinjen. Härlig cykeltur och då och då dök det upp ett ångtåg (som också tar cykel om jag minns rätt).

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

...eller Malmö-Travemûnde finns längre.
    Malmö (Norra Hamnen, utan spåranslutning)-Travemünde: Tidtabell

Senast redigerat av Jens den 2020-05-10 klockan 00:45:39.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

De flesta av de färjor jag har åkt ända sedan jag var liten och åkte på fribiljett är borta. Varken DSØ Malmö-Köpenhamn Havnegade, Tågfärjan till Köpenhamn Frihavn eller Malmö-Travemûnde finns längre. Den enda som är kvar sen de dagarna man hade pappa lokförarens fribiljettsförmån är Helsingborg-Helsingør.
    Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Malmö (Norra Hamnen, utan spåranslutning)-Travemünde: Tidtabell
    Jag tolkade att konstaterandet gällde tågfärjelinjer och då faller väl även Malmö-Travemünde bort.

Men, då borde även Helsingborg-Helsingör falla bort för visserligen finns det spår på färjorna, men visst har väl anslutningsspåren i minst en hamn rivits.
    Så, om F/S Sassnitz slutar gå, så har Sverige inte någon tågfärjelinje kvar, tycker jag.

Edit: Med reservation då för att jag bara avser tågfärjetrafik med personvagnar, och att det inte blir så att Snälltåget kommer köra Berlin-tåget med någon tågfärja till Rostock.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2020-05-10 klockan 08:29:00. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag tolkade att konstaterandet gällde tågfärjelinjer och då faller väl även Malmö-Travemünde bort.

Men, då borde även Helsingborg-Helsingör falla bort för visserligen finns det spår på färjorna, men visst har väl anslutningsspåren i minst en hamn rivits.
    Så, om F/S Sassnitz slutar gå, så har Sverige inte någon tågfärjelinje kvar, tycker jag.
    Ja, spåranslutning saknas i både Helsingborg och Helsingör. Och på de båda färjorna är spåren oanvändbara.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Det beror väl på om man med tågfärjelinje bara syftar på persontrafiklinjer, men det ligger förstås nära till hands.

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Ett känslosamt avsked till Kungslinjen

Tack för alla era svar, och även förslag på hur jag kan resa om jag gärna vill till just Sassnitz! Och det vill jag. Kanske det blir med tåg från Rostock (jag älskar ju tågresor)!

Ja, det är troligen så att Kungslinjen inte kommer att återuppstå. Och jag måste säga att jag misstänkte det redan när Stena tog över linjen, och ännu mer när färjan "Trelleborg" försvann från rutten. Naturligtvis påskyndade coronakrisen beslutet, många kan/får/vill ju inte resa sedan en tid, men jag tror ändå nedläggningen hade kommit. En gradvis nedmontering som i sin tur ledde till att färre reste, och nu försvann de sista resterna. Men jag kan inte undanhålla er en video jag hittade nyss, ett känslosamt och vackert farväl från både den lilla staden Sassnitz och från färjan! Mitt öga var inte torrt medan jag tittade. Njut av "Abschied der Königsline ,, Fährschiff Sassnitz ,, verlässt Sassnitz / Rügen" (Farväl till Kungslinjen - Färjan Sassnitz lämnar Sassnitz/Rügen) https://www.youtube.com/watch?v=mJYTEpJIX2A

Senast redigerat av Järnvägardotter den 2020-06-19 klockan 19:13:32.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett känslosamt avsked till Kungslinjen

Tack för alla era svar, och även förslag på hur jag kan resa om jag gärna vill till just Sassnitz! Och det vill jag. Kanske det blir med tåg från Rostock (jag älskar ju tågresor)!

Ja, det är troligen så att Kungslinjen inte kommer att återuppstå. Och jag måste säga att jag misstänkte det redan när Stena tog över linjen, och ännu mer när färjan "Trelleborg" försvann från rutten. Naturligtvis påskyndade coronakrisen beslutet, många kan/får/vill ju inte resa sedan en tid, men jag tror ändå nedläggningen hade kommit. En gradvis nedmontering som i sin tur ledde till att färre reste, och nu försvann de sista resterna. Men jag kan inte undanhålla er en video jag hittade nyss, ett känslosamt och vackert farväl från både den lilla staden Sassnitz och från färjan! Mitt öga var inte torrt medan jag tittade. Njut av "Abschied der Königsline ,, Fährschiff Sassnitz ,, verlässt Sassnitz / Rügen" (Farväl till Kungslinjen - Färjan Sassnitz lämnar Sassnitz/Rügen) https://www.youtube.com/watch?v=mJYTEpJIX2A
    Sista ordet är väl inte sagt ännu. Finns idéer om katamaran mellan Ystad och Sassnitz.

https://www.sjofart.net/viewtopic.php?f=3&t=636

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Sista ordet är väl inte sagt ännu. Finns idéer om katamaran mellan Ystad och Sassnitz.

https://www.sjofart.net/viewtopic.php?f=3&t=636
    Förvisso, och det får man hoppas. Men det blir ju inte Kungslinjen...

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

Trelleborg - Sassnitz finnes ikke på StenaLine.se Så den er nok nedlagt som tidligere nevnt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi var i Sassnitz för några år sedan. Om jag skulle flytta dit skulle jag öppna en färgaffär och bli målare. Nu gjorde vädret sitt men även samhället andades DDR. grå himmel, grått hav, gråa hus. Helst det stora hotellet mitt som var grått. Jasmunds nationalpark är ett trevligt utflyktsmål som ligger nära Sassnitz.
    Hela Rügen är värt ett besök.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Swempa Visa inlägg
    Vi var i Sassnitz för några år sedan. Om jag skulle flytta dit skulle jag öppna en färgaffär och bli målare. Nu gjorde vädret sitt men även samhället andades DDR. grå himmel, grått hav, gråa hus. Helst det stora hotellet mitt som var grått. Jasmunds nationalpark är ett trevligt utflyktsmål som ligger nära Sassnitz.
    Hela Rügen är värt ett besök.
    Du bodde på Rügen-Hotel? Jag bodde på Kurhotel brevid (som inte är grått). Ja, Sassnitz är nog den av Rügens städer som andas mest DDR. Men samtidigt känns den mer äkta än Binz och Sellin som är så överrenoverade att de känns som turistattraktioner och inte riktiga städer.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •