Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Sassnitz?

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett känslosamt avsked till Kungslinjen

Citat Ursprungligen postat av Järnvägardotter Visa inlägg
    Förvisso, och det får man hoppas. Men det blir ju inte Kungslinjen...
    https://www.sjofartstidningen.se/tys...till-sassnitz/

Nu verkar det klart med katamaran Ystad - Sassnitz. Trafiken inleds den 15 september.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    https://www.sjofartstidningen.se/tys...till-sassnitz/

Nu verkar det klart med katamaran Ystad - Sassnitz. Trafiken inleds den 15 september.
    Mycket fint! Men med Sassnitz avses nog fortfarande Mukran, får man befara.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Ja, så är det, enligt texten på rederiets hemsida (n så länge bara på tyska).

Medlem
    mar 2018

Ja, det höll jag för självklart. I Stadthafen finns väl, förutom fiskebåtar, enbart säsongsbetonad kusttrafik med mindre fartyg.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Nu även på mer välkänd utrikiska: https://www.frs.world/news/from-germ...al-ferry-route

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Nu även på mer välkänd utrikiska: https://www.frs.world/news/from-germ...al-ferry-route
    Även här: https://www.koenigslinjen.com/en/ferry-sweden-germany
    Varumärket Königslinjen är på tysksvenska...

"Obs: Denna webbplats kommer snart att finnas tillgänglig på svenska. Håll dig uppdaterad."

Senast redigerat av Kippu den 2020-06-27 klockan 10:24:19.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Synd. Vore hjälpsamt om spåret till hamnen användes för persontrafik. Men det är nog en önskedröm.

Medlem
    nov 2019

Synd. Vore hjälpsamt om spåret till hamnen användes för persontrafik. Men det är nog en önskedröm.
    Det var väl ett bra tag sedan det spåret revs upp. Går det överhuvudtaget att återskapa? Det ser ut som det byggts en del i gamla hamnområdet.

Medlem
    nov 2017

Det var väl ett bra tag sedan det spåret revs upp. Går det överhuvudtaget att återskapa? Det ser ut som det byggts en del i gamla hamnområdet.
    Jag menade hamnen i Mukran. Detta spår är (och kommer att vara) väl kvar.

Senast redigerat av Turmantas den 2020-06-27 klockan 12:31:41.

Medlem
    nov 2019

Jag menade hamnen i Mukran. Detta spår är (och kommer att vara) väl kvar.
    Aha! Du var inne på Stadthafen tidigare i tråden. Mukrans spår ser jag ingen anledning till att det ska försvinna.
    Persontrafik till Mukran? Det är nog en önskedröm, även om det vore skönt att kunna gå av fartyget och direkt in på tåget!

Medlem
    nov 2017

Aha! Du var inne på Stadthafen tidigare i tråden.
    När då?

Mukrans spår ser jag ingen anledning till att det ska försvinna.
    Persontrafik till Mukran? Det är nog en önskedröm, även om det vore skönt att kunna gå av fartyget och direkt in på tåget!
    Just det.

Medlem
    nov 2019

När då?
    Du skrev "Mycket fint! Men med Sassnitz avses nog fortfarande Mukran, får man befara" - dvs jag tolkade det som att du hellre ville ha Stadthafen. Det gjorde även den som svarade på ditt inlägg. Skriftlig kommuniktion är svårt!

Medlem
    nov 2017

Du skrev "Mycket fint! Men med Sassnitz avses nog fortfarande Mukran, får man befara" - dvs jag tolkade det som att du hellre ville ha Stadthafen. Det gjorde även den som svarade på ditt inlägg. Skriftlig kommunikation är svårt!
    Visst skulle jag föredra stadhamnen (som antagligen alla som inte kör bil till färjan), men det var alltså Mukran som jag nämnde. Stadthafen förekommer, så vitt jag kan se, bara i Lennart Carlssons svar (inte det jag i min tur svarade på), och även han avfärdar idén att färjan skulle använda Stadthafen.

Men nu har vi utrett det och allt är bra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hmm...
    Att starta en färjelinje i mitten av september(när även dom på kontinenten slutar sina semestrar)verkar inte helt underbyggt.../Ulf

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Hmm...
    Att starta en färjelinje i mitten av september(när även dom på kontinenten slutar sina semestrar)verkar inte helt underbyggt.../Ulf
    Utmärkt tid för att trimma in rutiner och personalen. Man ska inte börja i högtrafik med en ny linje - det är att be om problem.
    Dessutom så kommer ju höstloven på löpande band: Mecklenburg-Vorpommern 05.10 - 10.10, Berlin och Brandenburg 12.10 - 24.10, Sachsen 19.10 - 31.10 och sedan det svenska höstlovet som är 26.10 - 30.10. En bra månad för korta utflykter till "andra sidan". November är smådött och sedan kommer julmarknadstrafiken, främst från Sverige till Tyskland, men även åt andra hållet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Hmm...
    Jag tror att det kommer resas mer denna höst än vad vi är vana vid.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Utmärkt tid för att trimma in rutiner och personalen. Man ska inte börja i högtrafik med en ny linje - det är att be om problem.
    Dessutom så kommer ju höstloven på löpande band: Mecklenburg-Vorpommern 05.10 - 10.10, Berlin och Brandenburg 12.10 - 24.10, Sachsen 19.10 - 31.10 och sedan det svenska höstlovet som är 26.10 - 30.10. En bra månad för korta utflykter till "andra sidan". November är smådött och sedan kommer julmarknadstrafiken, främst från Sverige till Tyskland, men även åt andra hållet.
    Julmarknad i Stralsund? Vore kanske intressant att pröva. Har bara besökt Rostock, Lübeck och Hamburg. Lübeck är favoriten men Hamburg är ju större, men tyvärr så mycket fiolk att det knappt går att röra sig. (undrar hur det blir med den saken i år)

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Julmarknad i Stralsund? Vore kanske intressant att pröva. Har bara besökt Rostock, Lübeck och Hamburg. Lübeck är favoriten men Hamburg är ju större, men tyvärr så mycket fiolk att det knappt går att röra sig. (undrar hur det blir med den saken i år)
    Schwerin är också bra julmarknadsstad. Liksom i Rostock körs någon av helgerna veteranspårvagn. Besökte dessa 2019, och bodde i Güstrow, egentligen därför att tillgång och pris på hotell var bättre där. Güstrow visade sig vara en stad med en hel del DDR-miljö kvar, alltså en nostalgitripp.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Schwerin är också bra julmarknadsstad. Liksom i Rostock körs någon av helgerna veteranspårvagn. Besökte dessa 2019, och bodde i Güstrow, egentligen därför att tillgång och pris på hotell var bättre där. Güstrow visade sig vara en stad med en hel del DDR-miljö kvar, alltså en nostalgitripp.
    Öht finns det mycket DDR miljö kvar i Mecklenburg-Vorpommern.

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Citat Ursprungligen postat av Swempa Visa inlägg
    Vi var i Sassnitz för några år sedan. Om jag skulle flytta dit skulle jag öppna en färgaffär och bli målare. Nu gjorde vädret sitt men även samhället andades DDR. grå himmel, grått hav, gråa hus. Helst det stora hotellet mitt som var grått. Jasmunds nationalpark är ett trevligt utflyktsmål som ligger nära Sassnitz.
    Hela Rügen är värt ett besök.
    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Du bodde på Rügen-Hotel? Jag bodde på Kurhotel brevid (som inte är grått). Ja, Sassnitz är nog den av Rügens städer som andas mest DDR. Men samtidigt känns den mer äkta än Binz och Sellin som är så överrenoverade att de känns som turistattraktioner och inte riktiga städer.
    Jag kan tänka mig att stan fortfarande har DDR-miljön kvar, ofta blir det så i småstäder. Det borgar för ett besök när det finns kommunikationer igen (och när coronaviruset tillåter att man reser).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •