Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Testar bromsförmågan på vintriga spår

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Testar bromsförmågan på vintriga spår

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hur menar du att man inte kan tala om bra eller dålig bromsverkan? Jag uppfattar det som att testerna är till just för att utvärdera om bromsverkan skiljer sig. Såtillvida har du ju rätt i att vi ännu inte utvärderat skillnaden, men nuvarande uppfattning är väl att kompositblocken ger något sämre bromsverkan, och då främst vid vinterförhållanden?

(frågorna ställda för att jag vill veta, inte för att provocera)
    Jag svarade på Niklas fråga och inget annat.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tell Visa inlägg
    På Roslagsbanan har vi kompositblock sommartid sedan nya vagnarna kom. Året runt de första åren vilket var skrämmande i snö.
    Kompositblocken lämnar något efter sig på rälerna som blir ganska halt när det är fuktigt på sommaren. Det blir slirigt i morgondaggen. En av underhållsbasarna sade att det gick åt mer sand på sommaren än på hösten.
    /tell
    Det går alltså att rutinmässigt skifta mellan järn och komposit ? Brandrisken är väl betydande sommartid med gnistbildning från godsvagnar, efter vad som framkommit här på forum.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Jag svarade på Niklas fråga och inget annat.
    Och jag förstod inte ditt svar (och kanske inte är ensam om det), men det får jag väl leva med.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Det var en del problem i början, beläggen höll inte bort rost från skivorna. Men de stora problemen var nog senare och hade med alptrafik att göra, beläggen ändrades för att tåla långa bromsningar i nerförsbackar. Jag hade detta på en Ford på 90-talet, skivorna blev rostangripna på bara ett år och bromsverkan uteblev vid fuktigt väder. Byte till nytt fungerade lika kort. Efter det blev det bara "pirat"-skivor och klossar, dessa fungerade som förväntat. Men problem finns nog ännu, har du läst om postens Renault-bilar?

Men detta med krav på asbestfria belägg är ju ett exempel på ändrade krav, apropå åsikten att kompositblock inte borde krävas på redan godkända fordon, så sådant sker även på andra områden.
    Personbilar ska inte utsättas för "långa bromsningar i nerförsbackar", då ska man huvudsakligen bromsa med motorbroms.

Med tåg (och i viss utsträckning tyngre vägfordon) är det en annan sak.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Personbilar ska inte utsättas för "långa bromsningar i nerförsbackar", då ska man huvudsakligen bromsa med motorbroms.

Med tåg (och i viss utsträckning tyngre vägfordon) är det en annan sak.
    Vissa bilar har dålig motorbroms eller så är backen så brant och lång så att man ändå måste använda vanlig broms. I exempelvis Jönköpingsbackarna räcker det ofta inte till att enbart motorbromsa även i här Sverige.

Kompositbroms på tåg kanske har samma problem som vägtrafiken där bromsarna ofta tar sämre initialt om de är blöta eller frostbelagda.
    Mycket elbroms kan låta beläggningar byggas upp även om det problemet kanske är större med lätta persontåg/motorvagnar där man kan elbromsa nästan till stopp. Å andra sidan kanske ett godståg ofta kan köras ett längre tag utan att behöva bromsas in och då kan beläggningar ha byggts upp.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns regler för hur det ska bromsas vintertid med snötäckt bana för att hålla bromsarna igång. Inom GC gäller att man ska bromsa var 15:e minut vid sådana förhållanden. Men det är ändå så att det är sämre bromsverkan vintertid med kompositblock. Har kanske med mindre värmeutveckling att göra?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av X2 Visa inlägg
    Vissa bilar har dålig motorbroms eller så är backen så brant och lång så att man ändå måste använda vanlig broms. I exempelvis Jönköpingsbackarna räcker det ofta inte till att enbart motorbromsa även i här Sverige.

Kompositbroms på tåg kanske har samma problem som vägtrafiken där bromsarna ofta tar sämre initialt om de är blöta eller frostbelagda.
    Mycket elbroms kan låta beläggningar byggas upp även om det problemet kanske är större med lätta persontåg/motorvagnar där man kan elbromsa nästan till stopp. Å andra sidan kanske ett godståg ofta kan köras ett längre tag utan att behöva bromsas in och då kan beläggningar ha byggts upp.
    Kan man inte motorbromsa kan man förmodligen inte köra uppför backen heller. Jag har aldrig varit med om någon backe där det inte går att motorbromsa, däremot måste man naturligtvis planera sin körning så att man inte behöver lägga i ettan i 90 km/h.

Med tåg är det däremot självklart annorlunda, i vart fall med loktåg.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Försök att inte skrive enbart om gamla bilar med tvåtaktsmotor etc, det känns inte riktigt som on-topic

M J / mod

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Omedelbart efter att jag som moderator skrivit en klar anmaning om att det räcker med off topic så fortsätter två skribenter i direkt trots på exakt samma tema.

Detta har blivit successivt vanligare, det kan naturligtvis vara av ren obetänksamhet, men emellanåt förefaller det närmast vara ett slags barnsligt trotsåldersbeteende, d v s man ser hur mycket man kan retas innan det händer något.

Nåväl, fortsättningsvis kommer den här sortens saker att rendera omedelbar avstängning från forumet under en begränsad tid, alltså ingen varning i form av PM eller ytterligare inlägg om saken. Det hade varit trevligt att inte behöva ta i så till den grad, men det har uppenbarligen visat sig helt omöjligt tyvärr, så nu får det bli på det här viset.

M J / mod

(PS, den som nu får för sig att i den här tråden nu genast gå i polemik eller på annat vis diskutera saken, tja den personen har verkligen inget sinne för när det är, respektive inte är läge att göra det ena eller det andra. Det här meddelandet är INTE en inbjudan till diskussion, det tåget har dessvärre gått.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det finns regler för hur det ska bromsas vintertid med snötäckt bana för att hålla bromsarna igång. Inom GC gäller att man ska bromsa var 15:e minut vid sådana förhållanden. Men det är ändå så att det är sämre bromsverkan vintertid med kompositblock. Har kanske med mindre värmeutveckling att göra?
    Nja, nog blir det varmt, men på fel sätt. Kompositblocken har sämre värmeledningsförmåga.

Tittar du på en vagn med gjutjärnsblock, så ser du att hela blocket är torrt, ofta även blockhållare och hävarm medan resten av boggin kan vara en veritabel isklump. Det beror på att den värme som uppstår pga friktionen mellan blockets yta och hjulringen fördelar sig genom hela blocket och till angränsande metalldelar.

Med kompositblock blir det inledningsvis lika varmt mellan block och hjul, men värmen stannar så att säga kvar nära anliggningsytan och har svårare att fortplanta sig genom blocket. Detta kan leda till två olika problem:
    - vid måttliga bromsningar håller blocket i genomsnitt en lägre temperatur och det är lättare att få en isbeläggning som sätter ned bromsverkan. (Till noll, strängt taget, men den kan beskrivas som "försämrad" så länge det inte drabbar samtliga block i hela tåget!)
    - vid omfattande bromsning kan nog följande inträffa: Ju mer rörelseenergi som bromsas bort, desto högre blir temperaturen där. I värsta fall kan man råka ut för ett fading-fenomen, d v s att plasten i princip börjar smälta och friktionen avtar = bromsverkan försvinner.

PS: Det ovanstående är lite hastigt nedtecknat och ska föreställa det viktigaste av det jag hittills tror mig ha lärt mig. Möjligen är det inte helt rätt (jag känner bl a att första strecksatsen känns lite fel ur energisynpunkt, hur kan temperaturen bli lägre? Blir i stället hjulet varmare?) men det bör vara tillräckligt bra för att vi ska komma ur de här jämförelserna med alpkörning med bil som inte är helt relevanta.

Senast redigerat av JDS den 2020-03-01 klockan 12:44:58.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan ju låta rimligt särskilt det där med hjulen med tanke på de problem jag hört från bekanta inom Swemaint vad gäller hjulens och hjulbanornas ökade slitage.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nja, nog blir det varmt, men på fel sätt. Kompositblocken har sämre värmeledningsförmåga.

Tittar du på en vagn med gjutjärnsblock, så ser du att hela blocket är torrt, ofta även blockhållare och hävarm medan resten av boggin kan vara en veritabel isklump. Det beror på att den värme som uppstår pga friktionen mellan blockets yta och hjulringen fördelar sig genom hela blocket och till angränsande metalldelar.

Med kompositblock blir det inledningsvis lika varmt mellan block och hjul, men värmen stannar så att säga kvar nära anliggningsytan och har svårare att fortplanta sig genom blocket. Detta kan leda till två olika problem:
    - vid måttliga bromsningar håller blocket i genomsnitt en lägre temperatur och det är lättare att få en isbeläggning som sätter ned bromsverkan. (Till noll, strängt taget, men den kan beskrivas som "försämrad" så länge det inte drabbar samtliga block i hela tåget!)
    - vid omfattande bromsning kan nog följande inträffa: Ju mer rörelseenergi som bromsas bort, desto högre blir temperaturen där. I värsta fall kan man råka ut för ett fading-fenomen, d v s att plasten i princip börjar smälta och friktionen avtar = bromsverkan försvinner.

PS: Det ovanstående är lite hastigt nedtecknat och ska föreställa det viktigaste av det jag hittills tror mig ha lärt mig. Möjligen är det inte helt rätt (jag känner bl a att första strecksatsen känns lite fel ur energisynpunkt, hur kan temperaturen bli lägre? Blir i stället hjulet varmare?) men det bör vara tillräckligt bra för att vi ska komma ur de här jämförelserna med alpkörning med bil som inte är helt relevanta.

Har det inte varit problem med att den uppkomna värmen, vilken i fallet med gjutjärnsblock till stor del evakueras bort mha bromskomponenterna block, blockhållare, hävarmar mm, istället stannar kvar i kontaktytan mellan kompositblock och hjul med påföljd att hjulet upphettas med skador som följd. Är det inte en händelse med lossnad hjulring som inträffat i samband med bromsning med kompositblock?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg

Kan sprickor uppstå i kompositblocket? Jag tänker mig att om materialet har relativt stor värmeutvidgningskoefficient (vet ej om så är fallet) men samtidigt (som du nämnde) så är temperaturgradienten stor eftersom värmeledningsförmågan är så låg så kanske man får att ytan utvidgas för mycket jämfört med resten av blocket = sprickor?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •