Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: En bildfråga på prov

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En bildfråga på prov

Vad heter stationen?

Sv: En bildfråga på prov

Göteborg C?

Medlem
    nov 2017

En bildfråga på prov - rätt svar:

Göteborg C är rätt. Bilden är tagen den 20 oktober i år. Snabbtåget från Stockholm togs in på ett spår där ett annat snabbtåg stod parkerat sedan förut. De kanske skulle multas så småningom.

Jag var nyfiken på hur det skulle ta sig ut på min dators bildskärm med linjär visning. Jag hade fruktat att Davids svar skulle bli synligt genast för en läsare som har använder defaultläget linjär visning och vill se min fråga när David redan har svarat. Av hänsyn till dem som vill försöka gissa på egen hand, utom poängtävlan alltså, vill jag ju gärna att ett svar (oavsett om det är rätt eller fel) inte syns samtidigt med bildfrågan.

Såvitt jag kunde se kunde man då komma in i tråden utan att se Davids svar, och det känns ju bra. Men det resultatet beror förstås på flera faktorer, som bildskärmens storlek, bildskärmsupplösning och bildytans förhållande mellan höjd och bredd. Jag är tacksam om någon av er andra som läser det här vill nämna om ni (med linjär visning) ser Davids svar eller inte.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag är tacksam om någon av er andra som läser det här vill nämna om ni (med linjär visning) ser Davids svar eller inte.
    Det är iaf lätt hänt att man råkar se det.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag ställer alltid om PV (och Järnvägshistoriskt) till linjärt i alla fall, då jag tycker att det är fullständigt hopplöst att hålla på och klicka fram varje inlägg. Troligen är jag inte ensam om att tycka att MLF:s presentation är rätt hopplös, men det finns helt tydligt också en grupp som är van vid den sedan Hedenhös och tycker att allt annat är dåligt. Det är väl det där med ändalyktens placering och beskaffenhet.

Det har i vilket fall aldrig känts som något problem att man eventuellt skulle kunna se svaret. Vad gäller frågan så syns inte första svaret på den bärbara datorn, men däremot på telefonen i stående låge (dock minst sagt svårläst), men inte i liggande. Det senare avser fullversionen av forumet. Hur det ser ut i mobilversionen vet jag inte. På datorn kan man ju trycka ihop fönstret om man tycker att det är viktigt att första svaret inte syns. Troligen skulle det första svaret synas om jag körde med den externa skärmen.

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

vb är inte optimalt för mobilen, så är det bara. Man bör använda appen, det är mycket bättre. För ca 30 SEK slipper man reklamen, det kan det vara värt.

Medlem
    sep 2017

Jag tycker att det är jättekul att se alla bilder ni lagt upp hitintills. De kommer verkligen till sin rätt på detta forum.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag är tacksam om någon av er andra som läser det här vill nämna om ni (med linjär visning) ser Davids svar eller inte.
    Jag ser också hela bilden men inte Davids svar på min stora datorskärm. Så, det kan nog fundera. Dock bör Hans skriva frågorna före bilden i fortsättningen.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag ser också hela bilden men inte Davids svar på min stora datorskärm. Så, det kan nog fundera. Dock bör Hans skriva frågorna före bilden i fortsättningen.
    Det ska jag tänka på. Bäst jag börjar redan i gamla forumet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg
    vb är inte optimalt för mobilen, så är det bara. Man bör använda appen, det är mycket bättre. För ca 30 SEK slipper man reklamen, det kan det vara värt.
    Jag tycker inte att det är något större problem och använder ofta hellre fullstora sidor än neddummade mobilversioner (med eller utan responsivitet), givetvis lite beroende på hur mobilversionen är. Tyvärr har många påstått responsiva sidor snarare blivit mobilfördummade sidor som sedan bara blir jättestora på en vanliga skärm... Annars har Xenforo, som de ursprungliga utvecklarna av vBulletin ligger bakom, en rätt bra responsiv design. vBulletin 4.x är dock (som du antyder) ganska inkonsekvent. Ibland så är det fullt läsbart utan att zooma, men ibland så blir allt rätt litet på ett nästan lottoartat vis.

Medlem
    sep 2017

Tapatalk använder vb-api och fungerar helt annorlunda. Det är värt att prova.

Vb har oxå en egen app lösning, men den kostar, och då blir det en fråga om sjk vill investera i det.

Varken vb eller xf inbyggda mobila lösningar fungerar särskilt väl, iaf inte enligt mig. Har därför jobbat med tapa de senaste åren och det funkar bra.

En bildfråga på prov - rätt svar:

Göteborg C är rätt. Bilden är tagen den 20 oktober i år. Snabbtåget från Stockholm togs in på ett spår där ett annat snabbtåg stod parkerat sedan förut. De kanske skulle multas så småningom.

Jag var nyfiken på hur det skulle ta sig ut på min dators bildskärm med linjär visning. Jag hade fruktat att Davids svar skulle bli synligt genast för en läsare som har använder defaultläget linjär visning och vill se min fråga när David redan har svarat. Av hänsyn till dem som vill försöka gissa på egen hand, utom poängtävlan alltså, vill jag ju gärna att ett svar (oavsett om det är rätt eller fel) inte syns samtidigt med bildfrågan.

Såvitt jag kunde se kunde man då komma in i tråden utan att se Davids svar, och det känns ju bra. Men det resultatet beror förstås på flera faktorer, som bildskärmens storlek, bildskärmsupplösning och bildytans förhållande mellan höjd och bredd. Jag är tacksam om någon av er andra som läser det här vill nämna om ni (med linjär visning) ser Davids svar eller inte.
    Helt säkert är det inte, på min skärm syns frågeinlägget, mitt svar och halva Hans bekräftande svar när jag har rullat till toppen. Att lägga in ett tomrum i frågeinlägget under bilden för att undvika detta i högre grad skulle kunna skydda mot att oavsiktligt se ett svar vid läsning i efterhand, men det skyddar inte mot att härma ett redan givet svar inom de tio sekunderna och gör det besvärligare att svara på frågan. Det finns en del att fundera på här.

Dessutom syntes mitt svar i klartext bland "Nya foruminlägg" på förstasidan, men den går ju å andra sidan att dölja för den som vill gissa i efterhand.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Dessutom syntes mitt svar i klartext bland "Nya foruminlägg" på förstasidan, men den går ju å andra sidan att dölja för den som vill gissa i efterhand.
    Där jag har jag redan påpekat att jag tycker att den visningen i högerkanten borde ändras, så att man ser mer av rubriken, och gärna även namnet på skribenten, men INTE någon del av själva inlägget.
    Dels för att det sällan går att förstå, och dels för detta med bildgåtor.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Där jag har jag redan påpekat att jag tycker att den visningen i högerkanten borde ändras, så att man ser mer av rubriken, och gärna även namnet på skribenten, men INTE någon del av själva inlägget.
    Dels för att det sällan går att förstå, och dels för detta med bildgåtor.
    Just detta är svårlöst då högervisningen är mallstyrd. Jag lägger det på prio 2 tsv.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •