Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    9 431

    Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    SJ har i en tidningsartikel i Sydsvenskan (låst för mig) beskrivit att de inte får köra så många snabbtåg till Köpenhamn som de vill (vare sig från Stockholm eller Göteborg), dels pga trängseln på Öresundsbron, och dels trängseln på våra stambanor.
    De långsiktiga lösningarna är flera spår på stationen i Kastrup (och kanske en tunnel vid Helsingborg) samt nya stambanor.

    Men kortsiktigt föreslår några som kommenterat att man skall köra längre tåg.
    Då uppstår frågan:
    Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26? Och får man det?

    En annan hake är väl att SJ gärna undviker multipel för att man det blir längre uppehåll och risk för bygelstudsar (dvs man kan köra med lägre topphastighet), men det är ju en delvis annan sak.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    SJ har i en tidningsartikel i Sydsvenskan (låst för mig) beskrivit att de inte får köra så många snabbtåg till Köpenhamn som de vill (vare sig från Stockholm eller Göteborg), dels pga trängseln på Öresundsbron, och dels trängseln på våra stambanor.
    De långsiktiga lösningarna är flera spår på stationen i Kastrup (och kanske en tunnel vid Helsingborg) samt nya stambanor.

    Men kortsiktigt föreslår några som kommenterat att man skall köra längre tåg.
    Då uppstår frågan:
    Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26? Och får man det?

    En annan hake är väl att SJ gärna undviker multipel för att man det blir längre uppehåll och risk för bygelstudsar (dvs man kan köra med lägre topphastighet), men det är ju en delvis annan sak.
    Spår 26 är för kort för två X2-sätt.

    /TKO


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    12 185

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    SJ har i en tidningsartikel i Sydsvenskan (låst för mig) beskrivit att de inte får köra så många snabbtåg till Köpenhamn som de vill (vare sig från Stockholm eller Göteborg), dels pga trängseln på Öresundsbron, och dels trängseln på våra stambanor.
    De långsiktiga lösningarna är flera spår på stationen i Kastrup (och kanske en tunnel vid Helsingborg) samt nya stambanor.

    Men kortsiktigt föreslår några som kommenterat att man skall köra längre tåg.
    Då uppstår frågan:
    Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26? Och får man det?

    En annan hake är väl att SJ gärna undviker multipel för att man det blir längre uppehåll och risk för bygelstudsar (dvs man kan köra med lägre topphastighet), men det är ju en delvis annan sak.
    Skulle nog fungera med Østerport som slutstation, men enklare vore väl av- och tillkoppling i Malmö? dvs mult till Malmö men bara ett tågsätt vidare till Köpenhamn. Jag har åkt ganska mycket med X2000 från Köpenhamn och min erfarenhet är att beläggningen knappast är 50 %, det skulle således kräva en ökning med en faktor på mer än två avseendet resandet över sundet.


  4. #4
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    676

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Spår 26 är för kort för två X2-sätt.

    /TKO
    Flera av spåren 1 till 8 är också för korta för multipel X2. Spår 7 är ett av dem. I övrigt minns jag inte vilka.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 297

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle nog fungera med Østerport som slutstation, men enklare vore väl av- och tillkoppling i Malmö? dvs mult till Malmö men bara ett tågsätt vidare till Köpenhamn. Jag har åkt ganska mycket med X2000 från Köpenhamn och min erfarenhet är att beläggningen knappast är 50 %, det skulle således kräva en ökning med en faktor på mer än två avseendet resandet över sundet.
    Stöder bokningssystemet att boka Köoenhamnsresenärer primärt i en del och andra i första hand i en annan?

    För nattågen har jag för mig att man löst det genom att hantera det som två tåg när de går olika väg eller kopplas från.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    9 431

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Stöder bokningssystemet att boka Köoenhamnsresenärer primärt i en del och andra i första hand i en annan?

    För nattågen har jag för mig att man löst det genom att hantera det som två tåg när de går olika väg eller kopplas från.
    1. Det förutsätter jag. Sen kanske inte det blir helt optimalt.

    2. Vika natttåg skulle det vara? Känner bara igen från DB, och då beror det på prissättningen.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 297

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    1. Det förutsätter jag. Sen kanske inte det blir helt optimalt.

    2. Vika natttåg skulle det vara? Känner bara igen från DB, och då beror det på prissättningen.
    Nattåget till/från övre norrland resp jämtland med vagnar till Stockholm resp Göteborg samt till Luleå resp Narvik.

    Senast redigerat av Mattias C den 2020-02-06 klockan 12:56:35.

  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    12 185

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Flera av spåren 1 till 8 är också för korta för multipel X2. Spår 7 är ett av dem. I övrigt minns jag inte vilka.
    Spår 7 kan man säkert undvika, det blir mer troligt spår 2 och spår 6.


  9. #9
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    676

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men kortsiktigt föreslår några som kommenterat att man skall köra längre tåg.
    Då uppstår frågan:
    Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26? Och får man det?
    Ja, det är tillåtet. Förekom planenligt häromåret; vid ett banarbete i Älvsjö-trakten ställdes vartannat tåg till Malmö in, och kvarvarande tåg (även till Köpenhamn) multades. Men, som jag skrivit i annat svar, är flera spår (utöver 26) alltför korta för mult.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    541

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    SJ har i en tidningsartikel i Sydsvenskan (låst för mig) beskrivit att de inte får köra så många snabbtåg till Köpenhamn som de vill (vare sig från Stockholm eller Göteborg), dels pga trängseln på Öresundsbron, och dels trängseln på våra stambanor.
    De långsiktiga lösningarna är flera spår på stationen i Kastrup (och kanske en tunnel vid Helsingborg) samt nya stambanor.

    Men kortsiktigt föreslår några som kommenterat att man skall köra längre tåg.
    Då uppstår frågan:
    Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26? Och får man det?

    En annan hake är väl att SJ gärna undviker multipel för att man det blir längre uppehåll och risk för bygelstudsar (dvs man kan köra med lägre topphastighet), men det är ju en delvis annan sak.
    Innan Citytunneln kom på tal, var väl idén, att dela såväl X2 som loktåg på säcken i Malmö, och låta bakre delen gå via Kontientalbanan till bron. Köpenhamnsutbildade förare kunde då stiga på i Lund, och förbereda en snabb start efter avkopplingen. För loktåg går ju delning snabbare om man kan koppla till det nya loket i bakre tågänden.


  11. #11
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 662

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle nog fungera med Østerport som slutstation, men enklare vore väl av- och tillkoppling i Malmö? dvs mult till Malmö men bara ett tågsätt vidare till Köpenhamn. Jag har åkt ganska mycket med X2000 från Köpenhamn och min erfarenhet är att beläggningen knappast är 50 %, det skulle således kräva en ökning med en faktor på mer än två avseendet resandet över sundet.
    Avråder från till- eller frånkoppling undervägs. Det kan ta en stund att få till det. Tid som finns i depå men inte på vägen.

    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 107

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle nog fungera med Østerport som slutstation, men enklare vore väl av- och tillkoppling i Malmö? dvs mult till Malmö men bara ett tågsätt vidare till Köpenhamn. Jag har åkt ganska mycket med X2000 från Köpenhamn och min erfarenhet är att beläggningen knappast är 50 %, det skulle således kräva en ökning med en faktor på mer än två avseendet resandet över sundet.
    Man behöver nog inte köra till Østerport för att vända, utan så länge man använder helst spår 4 eller 5 (mitten av de 8 icke-S-tågsspåren) eller ev 3 eller 6 så blir det inte mycket korsande tågvägar.
    Det görs rutinmässigt vändningar på København H.

    För övrigt ser det på en satellitbild ut som om spår 7 och 8 är längst av alla.
    https://www.google.se/maps/@55.67111.../data=!3m1!1e3

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2020-02-06 klockan 17:33:12.

  13. #13
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    676

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Ja, det är tillåtet. Förekom planenligt häromåret; vid ett banarbete i Älvsjö-trakten ställdes vartannat tåg till Malmö in, och kvarvarande tåg (även till Köpenhamn) multades. Men, som jag skrivit i annat svar, är flera spår (utöver 26) alltför korta för mult.
    Lite mer kött på benen. Multipelkörning till Danmark begränsas av plattformslängderna. I Banedanmarks Netredegørelse finns plattformslängder. Länk: https://www.bane.dk/Jernbanevirksomh...egoerelse-2020 Klicka på 3.6A. I "TIB nummer" läser man nr 1 och 10 (sträckor), och får fram följande plattformslängder på København H:
    spår 1: 311 m
    spår 2: 311 m
    spår 3: 273 m
    spår 4: 273 m
    spår 5: 310 m
    spår 6: 310 m
    spår 7: 347 m
    spår 8: 347 m.
    Spår 26: 230 m.

    Multipel X2 är 330 m lång, så enbart spår 7 och 8 kan användas, åtminstone enligt tabellen. Men när vi körde multipel härom året, gick det även att få plats på fler spår. Om en förarhyttsdörr kommer utanför plattform, så inverkar det inte på resenärernas säkerhet.

    Min anmärkning: det finns två vägar till spår 7, dels den väg som normalt används till spår 1-6, och dels samma väg som till spår 8 (tågväg genom uppställningsbangård). Plattformslängd 347 m på spår 7 förutsätter, att man använder samma väg som till spår 8. Gör man inte det, så kommer man till spår 7 en bit innanför plattformsänden, innebärande att en och en halv vagn kommer att hamna utanför plattform (detta har hänt på riktigt).

    I TIB (motsvarar linjebok) finns en schematisk skiss över København H, ritat som vid infart från Kastrup: https://www.bane.dk/Jernbanevirksomh...B_S-23_12_2019 Klicka på sträckning 11 i vänsterkolumnen, och gå till sidan 431. Här syns, bland mycket annat, de två vägarna till spår 7 (vägen via spår 52 ger full plattformslängd, vägen via spår 50 eller 51 innebär för kort plattformslängd på spår 7). Notera, att om man kör den nyare sydliga infarten (spår 23), så kan enbart spår 1 - 4 uppnås.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    376

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle nog fungera med Østerport som slutstation, men enklare vore väl av- och tillkoppling i Malmö? dvs mult till Malmö men bara ett tågsätt vidare till Köpenhamn. Jag har åkt ganska mycket med X2000 från Köpenhamn och min erfarenhet är att beläggningen knappast är 50 %, det skulle således kräva en ökning med en faktor på mer än två avseendet resandet över sundet.
    håller med , mindre än 50% fortsätter från Malmö


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    9 431

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    håller med , mindre än 50% fortsätter från Malmö
    Det stämmer nog.
    Men Ohlzzons synpunkt är ju viktig.


  16. #16
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 546

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Avråder från till- eller frånkoppling undervägs. Det kan ta en stund att få till det. Tid som finns i depå men inte på vägen.
    Jag antar att det är som du skriver. Är dock förvånad att det skulle vara knepigare än att multa ICE (som tydligen tar 4 minuter i t ex Hannover) eller t o m Railjet (som kräver personal men utförs flitigt).


  17. #17
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    5 220

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Jag antar att det är som du skriver. Är dock förvånad att det skulle vara knepigare än att multa ICE (som tydligen tar 4 minuter i t ex Hannover) eller t o m Railjet (som kräver personal men utförs flitigt).
    Och i Danmark hopkopplas och särkopplas snart sagt varje IC3-sätt flera gånger om dagen, och då ingår att göra om förarhytten till mellandörr eller tvärtom. Jag vet inte hur lång tid det tar, men ifall det går fortare än att hopkoppla och särkoppla X2-sätt i Sverige så undrar jag hur det i så fall kommer sig. Är X2-kopplen konstruerade på ett sätt som gör multningen omständlig (eller mer känslig för fukt och is), eller ligger problemet i att X2-förarna inte gör uppgiften tillräckligt ofta för att rutinen ska sätta sig? Eller?

    Senast redigerat av Hans Broman den 2020-02-06 klockan 21:30:51.

  18. #18
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 316

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Avråder från till- eller frånkoppling undervägs. Det kan ta en stund att få till det. Tid som finns i depå men inte på vägen.
    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Jag antar att det är som du skriver. Är dock förvånad att det skulle vara knepigare än att multa ICE (som tydligen tar 4 minuter i t ex Hannover) eller t o m Railjet (som kräver personal men utförs flitigt).
    Tyvärr är det ju inte så, att X2-familjen är känd för att vara så himla enkel att multipelkoppla. Visst det går, men verkligheten är tyvärr inte alltid så enkel, om de börjar trassla och fordonen inte vill prata med varandra.
    Man har ju till och med tagit fram en reservlösning, för att ersätta koppelkontakterna, som är kända felkällor, mot en direkt kabelkoppling parallellt med kopplet. Något som är hyfsat enkelt att använda, men som bara tillgrips i nödfall. Då har man troligen redan trasslat en halvtimme med normal multning.

    Detta med den ibland lite dåliga samkörbarheten, är ju en av de saker man vill komma ifrån i o med X2-uppgraderingen.
    Känns inte som de är värt arbetet att i detta läget, mer grotta ner sej i vad man kan göra eller inte göra med "gamla X2".

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    26

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Stöder bokningssystemet att boka Köoenhamnsresenärer primärt i en del och andra i första hand i en annan?

    För nattågen har jag för mig att man löst det genom att hantera det som två tåg när de går olika väg eller kopplas från.
    Systemet stödjer tåg som delas, utan att hantera tågdelarna som olika tåg.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    541

    Sv: Går det att köra multade X2 till Köpenhamn, i synnerhet till spår 26?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tyvärr är det ju inte så, att X2-familjen är känd för att vara så himla enkel att multipelkoppla. Visst det går, men verkligheten är tyvärr inte alltid så enkel, om de börjar trassla och fordonen inte vill prata med varandra.
    Man har ju till och med tagit fram en reservlösning, för att ersätta koppelkontakterna, som är kända felkällor, mot en direkt kabelkoppling parallellt med kopplet. Något som är hyfsat enkelt att använda, men som bara tillgrips i nödfall. Då har man troligen redan trasslat en halvtimme med normal multning.

    Detta med den ibland lite dåliga samkörbarheten, är ju en av de saker man vill komma ifrån i o med X2-uppgraderingen.
    Känns inte som de är värt arbetet att i detta läget, mer grotta ner sej i vad man kan göra eller inte göra med "gamla X2".
    Är det svensk vinter som är problemet? Eftersom hela den danska IC-trafiken bygger på multning, kanske det även skulle fungera på vår sida Öresund.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •