Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Studiebesök i Wallander-land!

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Studiebesök i Wallander-land!

Hej alla

Jag har tidigare i min dåvarande roll som projektingenjör på Trafikverket varit inblandad i projektet Ystad-Simrishamn, fjärrstyrning. Jag var med i ca 3 år och hade främst koll på kontrakt och ekonomin, så ni får ha överseende med att jag inte alls har full koll på tekniken i just detta projektet(i större projekt får man helt enkelt inse att man inte har tid att lära sig allt). Idag fick jag äntligen möjligheten att komma ut på ett litet studiebesök och se hur det går i fält! Projektet, som egentligen är flera projekt som är paketerat som ett, går främst ut på att möjliggöra fjärrstyrning på Österlenbanan. I dagsläget sitter det lokala tågklarerare i Ystad och Tomelilla. Efter inkoppling kommer dessa istället sitta hos Trafikledningscentralen i Malmö. Men det är inte bara det som görs. Ystad bangård(som är ett separat projekt, med separat entreprenör) byggs om i två etapper, man installerar AT-system för kontaktledningen, förberedelser inför ett mötesspår i Gärsnäs. Det är mer som görs och för att se allt Trafikverket gör kan man läsa på projektsidan nedan.

Information om projekten på Österlenbanan

Dagen började på Ystad bangård. Dagen till ära så var det säsongens första frost i Skåne, så det var en krispig morgon!

Vid åttatiden var det redan full fart. Som sagt så pågår två separata projektet på samma ställe. Fjärrstyrningen förbereder fjärrstyrning och bangårdsupprustningen bygger om bangården.

Vad jag förstod så byts det mesta av kablaget ut i och med fjärrstyrningen.

Kurt Wallander syntes inte till. Vem vet, kanske även han kan flytta in till Malmö i framtiden och lösa brott fjärrstyrt!

Kontaktledningsinstallation i de nya bryggorna

En av bangårdsåtgärderna är ett ca 1,4 km långt spårbyte. I etapp två kommer även bangården byggas om till samtida infart.

Lite pill här, lite grävmaskin där

Ut mot Tomelilla så höll man på för fullt med att färdigställa kanalisationen.

I Köpingebro har man nu tagit bort möjligheten till att växla in på de andra spåren.

I Nedraby har man baxat spåret ca 30 cm för att kunna höja hastigheten. Vad den nya hastigheten är vet jag faktiskt inte i dagsläget.

I Tomelilla var det ganska lugnt den här dagen. En aktivitet i andra änden med lite kabeldragning. Hit men inte längre kommer tågen att gå om två veckor. Efter fem sorger och åtta bedrövelser i projektet så var det problem med kabelleverans som skulle skjuta fram tidplanen. Så sträckan Tomelilla-Simrishamn öppnar först två veckor efter resten av banan.

Kablar ja. Totalt så kommer fjärrstyrningsprojektet lägga ner 50 mil kabel! En ganska ansenlig mängd må jag säga. Här är vi i Gärsnäs där det ska byggas mötesspår som kopplas in om två år.

Projektet lägger också ner och förbereder för det som inom Trafikverket kallar Opto 2.0. Det är helt enkelt att man lägger ner en så kallad fiberdukt, en plastslang med hål i där man kan dra igenom flertalet fiber sedan. Fibern används för allt från styrning av ställverk, ERTMS när det kommer och även de nya plankorsningarna.

Nu får ni gärna hjälpa mig, för jag är osäker på om Gärsnäs blir en driftplats i detta läget eller linje! En annan fråga är om någon vet om senast det gick ett tåg upp till Brösarp?

Kablar, kablar, kablar

Ny snygg skylt, tror dock också man tvingas ringa en vaktmästare om man ska passera mer än 30 meter! Det är då skogen tar vid och spåret försvinner in i urskogen.

Ut mot Simrishamn plöjs kablar ner i rask takt!

Med risk för att ha fel, men kan detta vara ett gammalt ställverk?

Inte bara en före detta projektingenjör som var intresserad av vad som höll på att hända! Framtidens järnvägare kanske!

Åter tillbaka till Ystad

Arbetena pågick med full fart. Fick höra att vid korvgrillning förra vecka så var det över 150 personer på plats. Totalt kommer projekten på Österlenbanan kosta ca 500 miljoner kronor så det är en rejäl satsning som görs för att man även i framtiden ska kunna åka tåg till och från Österlen! Det tycker jag är fantastiskt! Det visar också att Trafikverket rustar upp befintliga banor och inte bara bygger höghastighetsbanor som nu verkar vara en felaktig sanning!

På vägen hem åkte jag förbi ett av mina gamla barn! Vilhelmsborgs mötesstation där även stationen Svarte ingår i driftplatsen. Tack vare en proaktiv kollega på Trafikverket så inkluderades Svarte i driftplatsen när vi byggde mötesspåret 2017. Det gör att man idag kan vända tågen smidigt vid plattformen och att ersättningstrafiken under avstängningen flyter på ganska bra om jag har förstått det rätt!

Det var allt för den här gången.
    Med vänlig hälsning Ossian K Olsson

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Studiebesök i Wallander-land!

Gärsnäs blir driftplats direkt med endast en växel. Ställverket får en speciallösning fram till Gärsnäs får mötesmöjlighet. Hela driftplatsen blir lite som ett mellanblock. Kör man ut från Tomelilla mot gärsnäs så låses blockriktningen från gärsnäs mot Simrishamn. Bara för att man inte av misstag ska få två tåg på väg mot Gärsnäs där dom då inte kan mötas. Och tvärtom då givetvis också. Förhoppningsvis kommer det att gå att köra till Gärsnäs och där vända tillbaka till Tomelilla. Det hade gjort bussersättningen mindre och befolkningen på Österlen gladare när tågen råkar vara sena. Men det är det ingen som kan svara på ännu. Vi får helt enkelt se om det funkar när det är färdigt.
    Jag har för mig att det gick något tåg mot st:Olof/Brösarp 2011 eller om det var nått år precis innan. Rätt säker på att det inte gått nått efter 2011 iallafall.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har åkt rälsbuss från Gärsnäs (eller var det loktåg?) till st Olof och det var ett tag sedan men inte tidigare än 2007. Dock vill jag minnas att tåget inte körde fram till plattform utan stannde före skiljeväxeln så vi fick gå fram och det var ett tåg öppet för allmänheten att resa med.

Kan det varit något slags jubileum? Der var mer än en vanlig trafikdag, det vet jag.

Senast redigerat av Mattias C den 2019-10-31 klockan 08:33:35.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vad är din nya roll då?
    Fina bilder och du hade tur med vädret också.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Stort tack Herrolsson för att du tar dig tid till att ge oss dessa initierade rapporter! Det är verkligen Postvagnen när den är som bäst!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Stort tack Herrolsson för att du tar dig tid till att ge oss dessa initierade rapporter! Det är verkligen Postvagnen när den är som bäst!
    Intämmer till fullo med föregående talare. Stort tack!
    Du skriver ungefär mitt på inledningen om Ystad bangård: vad förekommer för godstrafik i Ystad i nuläget?
    Har inte all färjeväxling till Polen upphört?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Studiebesök i Wallander-land! -- några signalfunderingar

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    - - -

I Tomelilla var det ganska lugnt den här dagen. - - -
    Intressant att de sydsvenska signalprojektörerna fortsätter att i utfartsänden på driftplatser sätta upp nya mellansignaler som kan visa 'tre gröna'. Syftet är väl att det ska gå att "dra fram" ett andra avgående tåg mot utfartsblocksignalen i "stopp" i avvaktan på att ett föregående tåg ska lämna den första blocksträckan på linjen. Jag kan dock inte låta bli att tycka att det verkar vara tämligen onödigt här i Tomelilla. Jag hade hellre prioriterat en medgivandedvärgsignal som kunde visa 'snett höger' vid lokalfrigivning för växling.

Ny snygg skylt,- - -
    Lite kul är det att en modern huvudsignaltavla agerar utfartssignal i Gärsnäs mot museijärnvägen Skånska järnvägar. Längst ner på stolpen, längs med spåret, sitter en skylt som markerar att här är gränspunkten mellan infrastrukturförvaltaren "Banverket" och infrastrukturförvaltaren Skånska järnvägar.

Med risk för att ha fel, men kan detta vara ett gammalt ställverk?
    Javisst, men gammalt och gammalt... Centrallåset i Gärsnäs är från mitten av 1970-talet, säger Per Forsströms webbplats Ställverksregistret. (Fast det är av en betydligt äldre konstruktionstyp, förstås.) Ställverket kontrollerar två infartssignaler, en växel med tillhörande spårspärr och två vägskyddsanläggningar.

Denna anläggning är udda så till vida att driftplatsen saknar utfartssignaler, men banan är ändå ATC-utrustad.
    /up

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Sv: Studiebesök i Wallander-land! -- några signalfunderingar

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg

Javisst, men gammalt och gammalt... Centrallåset i Gärsnäs är från mitten av 1970-talet, säger Per Forsströms webbplats Ställverksregistret. (Fast det är av en betydligt äldre konstruktionstyp, förstås.) Ställverket kontrollerar två infartssignaler, en växel med tillhörande spårspärr och två vägskyddsanläggningar.

Denna anläggning är udda så till vida att driftplatsen saknar utfartssignaler, men banan är ändå ATC-utrustad.
    /up
    Känner mig lite förvirrad av att bägge handtagen står snett men ingen K14 synes finnas insatt. Hur fungerade det med K14 och vad är (eller man kanske ska säga var) de olika lägena för handtagen i detta ställverk?

Mycket intressant inlägg!

Jag ser ett par tveksamheter när jag läser linjebeskrivningen för sträckan. Jag hade väntat mig "Enl Hsi" på några signaler och vissa signalbeteckningar ser lite konstiga ut. Men jag har ju inte varit där!

Varför är det 40 genom Gärsnäs?

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Gärsnäs blir driftplats direkt med endast en växel. Ställverket får en speciallösning fram till Gärsnäs får mötesmöjlighet. Hela driftplatsen blir lite som ett mellanblock. Kör man ut från Tomelilla mot gärsnäs så låses blockriktningen från gärsnäs mot Simrishamn. Bara för att man inte av misstag ska få två tåg på väg mot Gärsnäs där dom då inte kan mötas. Och tvärtom då givetvis också. Förhoppningsvis kommer det att gå att köra till Gärsnäs och där vända tillbaka till Tomelilla. Det hade gjort bussersättningen mindre och befolkningen på Österlen gladare när tågen råkar vara sena. Men det är det ingen som kan svara på ännu. Vi får helt enkelt se om det funkar när det är färdigt.
    Jag har för mig att det gick något tåg mot st:Olof/Brösarp 2011 eller om det var nått år precis innan. Rätt säker på att det inte gått nått efter 2011 iallafall.
    Tack för hjälpen!

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vad är din nya roll då?
    Fina bilder och du hade tur med vädret också.
    Projektledare. Min enhet är dock inriktad på västra delarna av Skåne! Så det blir Rååbanan, Västkustbanan och Skånebanan för mig en tid framöver!

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Tack för de orden Jan! Det värmer!

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Intämmer till fullo med föregående talare. Stort tack!
    Du skriver ungefär mitt på inledningen om Ystad bangård: vad förekommer för godstrafik i Ystad i nuläget?
    Har inte all färjeväxling till Polen upphört?
    Om jag förstår det rätt så har den "kontinuerliga" trafiken upphört. Men att det går gods via Polen sporadiskt!

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Mycket intressant inlägg!

Jag ser ett par tveksamheter när jag läser linjebeskrivningen för sträckan. Jag hade väntat mig "Enl Hsi" på några signaler och vissa signalbeteckningar ser lite konstiga ut. Men jag har ju inte varit där!

Varför är det 40 genom Gärsnäs?

Lindman
    Har skickat vidare din fundering till projektet! Gällande hastigheten i Gärsnäs vet jag ej!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stort tack för härligt reportage! (Jag gjorde en del sådant från spårbyten och dubbelspårsbygget genom Gamla Uppsala, men i dåvarande forumet "Nordpilen" som sedan släcktes ned med förlust av allt forumets material. Vad gäller Gamla Uppsala finns å andra sidan en diger dokumentation på sajten Jvgfoto.se:

https://jvgfoto.se/
    https://jvgfoto.se/banor/ostkustbana...gamla-uppsala/ ).

I dagsläget sitter det lokala tågklarerare i Ystad och Tomelilla. Efter inkoppling kommer dessa istället sitta hos Trafikledningscentralen i Malmö.
    Hur kommer inkopplingen i TLC Malmö av dessa ltkl att ske?
    (Förlåt, kunde inte hugga på den formuleringen! )

Ut mot Tomelilla så höll man på för fullt med att färdigställa kanalisationen.
    Oj? Kommer telefonposten att överleva upprustningen? Har alla tågen fortfarande bärbar fältapa ombord för nyttjande i telefnposter vid uppstådd nöd av något slag?

Och oj, igen, är det Hambo-befästning i spåret. De sliprarna måste väl ha lagts in begagnade i så fall? Jag tror förresten jag vet vem som kan ha svaret på frågan...

I Köpingebro har man nu tagit bort möjligheten till att växla in på de andra spåren.
    Hur långt blir nu avståndet mellan Wallander och Svenska Ord? För någon tågmötesplats eller "BV-stick" finns väl inte däremellan längre? Vad gör man med det nu fd bangårdsområdet i Köpingebro? Sälj inte marken, om tjugo år är det kanske dags att återbygga en mötesplats på nytt!

I Nedraby har man baxat spåret ca 30 cm för att kunna höja hastigheten. Vad den nya hastigheten är vet jag faktiskt inte i dagsläget.
    30 cm utåtbax? Stolparna ser ut att var de ursprungliga, så om spåret låg 30 cm åt vänster tidigare måste det varit nästan bortom gränsen för optimalt trådläge för ktl?

Kablar ja. Totalt så kommer fjärrstyrningsprojektet lägga ner 50 mil kabel! En ganska ansenlig mängd må jag säga. Här är vi i Gärsnäs där det ska byggas mötesspår som kopplas in om två år.
    Määän..? Har ni berövat ktl-stolparna (en del av) sidstödet? Vid tex hård vind kan det ju bli rätt mäktiga momentkrafter, synd om stolparna börjar vingla för att översta halvmetern av jordstödet saknas. Fast ni hinner väl lägga igen innan höststormarna sätter in?

Besides, vem har uh-ansvar för de gröna plastade(!) Gunnebostängslen? Råder jordningsplikt på dessa stängsel och stolpar?

Akta, ni trycker väl inte till de taktila plattorna? De måste ligga ganska jämnt för att fungera som ledning för synskadade. Inga nersjunkna plattor där!

(Här på stora tåghållplatsen i Uppala Kyrkby, ja, ni vet vid sockenkyrkan med de två stora och många små tornen, ser jag emellanåt synskadade som tar sig fram längs plattformarna genom att låta den vita hjälpkäppen löpa framför sig i fårorna på de taktila plattorna en knapp (?) meter från plattformskanten. En höjdskillnad mellan två plattor skulle riskera att ge käppen ett tvärstopp så de tappar balansen och i värsta fall drattar ner i spåret. Hur DET kan sluta behöver nog inte beskrivas... ).

Kablar, kablar, kablar
    Oj, den bilden var ball! :-o

Inte bara en före detta projektingenjör som var intresserad av vad som höll på att hända! Framtidens järnvägare kanske!

Är det Heyback i alla spåren vi ser? Ska dessa spårmetrar också bytas mot betongslipersspår? Även växeln? Samma geometrier även efter bytet i så fall?

Arbetena pågick med full fart. Fick höra att vid korvgrillning förra vecka så var det över 150 personer på plats. Totalt kommer projekten på Österlenbanan kosta ca 500 miljoner kronor så det är en rejäl satsning som görs för att man även i framtiden ska kunna åka tåg till och från Österlen! Det tycker jag är fantastiskt! Det visar också att Trafikverket rustar upp befintliga banor och inte bara bygger höghastighetsbanor som nu verkar vara en felaktig sanning!
    Jovisst är det så, många befintliga banor upprustas och får miljoner i kärlek, men nog finns det banor som fått sin informella dödsdom, både genom banteknisk misskötsel och genom tex vägförbättringsåtgärder som ytterligare flyttar (gods)trafik till vägarna.

På vägen hem åkte jag förbi ett av mina gamla barn! Vilhelmsborgs mötesstation där även stationen Svarte ingår i driftplatsen. Tack vare en proaktiv kollega på Trafikverket så inkluderades Svarte i driftplatsen när vi byggde mötesspåret 2017. Det gör att man idag kan vända tågen smidigt vid plattformen och att ersättningstrafiken under avstängningen flyter på ganska bra om jag har förstått det rätt!
    Oj, sånt är riktigt roligt att höra!

Det var allt för den här gången.
    Med vänlig hälsning Ossian K Olsson

Återigen tack, såna här reportage gillar vi!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Oj? Kommer telefonposten att överleva upprustningen? Har alla tågen fortfarande bärbar fältapa ombord för nyttjande i telefnposter vid uppstådd nöd av något slag?
    Är den runda burken på telefonposten en pupinisering?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Är den runda burken på telefonposten en pupinisering?
    Fel teknikområde för mig så jag låter bli att svara även om jag tror svaret är "Ja".

Men, slå upp en rejäl pava java och ta itu med den här Postvagnsdiskussionen, och nånstans där finns sen länkar till tex Telegrafverkets anvisningar/föreskrifter 1918. Du har nog att göra resten av kvällen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Polen höjde ju banavgifterna flera gånger om så att det blev mycket billigare att skicka exportgodset via Tyskland och jag tror att den trafik som gick denna väg numera går med färjor till Sassnitz och Rostock. Förstår inte riktigt polackerna då den fina bangården och färjeläget i Swinuicie låg helt öde när jag senast i somras reste förbi. Och färjorna från Unityline har ju spår på däck....
    Man kan ju hoppas att man både på svenska och polska sidan är kloka nog att låta anläggningar stå kvar och underhålls för mycket är ju på gång vad gäller godstrafik och klimatet.

Senast redigerat av Henke den 2019-10-31 klockan 18:52:28.

Medlem
    mar 2018

Hur kommer inkopplingen i TLC Malmö av dessa ltkl att ske?
    (Förlåt, kunde inte hugga på den formuleringen! )
    Man placerar tågklareraren i sin nya stol, ger denne en kopp kaffe, ett par birkenstock och förklarar vad den stora lysande saken på väggen är! Förklarar att människorna runt omkring är kollegor och att dessa gör ungefär samma sak som denne har gjort i Tomelilla och Ystad, bara att man gör det via internet och att man ej behöver ringa sina andra kollegor för att berätta att det kommer tåg, detta märks i datamaskinen.

När man gjort detta och tågklareraren känner sig hemmastadd sätter man några kryss i en TDOK(Installation av lokaltågklarerare i Tågledningscentral) och installationen är klar och lokaltågklareraren är numera en fjärrtågklarerare och kan tas ibruk!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fel teknikområde för mig så jag låter bli att svara även om jag tror svaret är "Ja".

Men, slå upp en rejäl pava java och ta itu med den här Postvagnsdiskussionen, och nånstans där finns sen länkar till tex Telegrafverkets anvisningar/föreskrifter 1918. Du har nog att göra resten av kvällen!
    Här!

http://www.tydal.nu/postvagnen/685858.htm

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

**skrattar käken ur led**
    **ramlar av stolen**

Haha, stor humor!!!

Senast redigerat av Bobo L den 2019-10-31 klockan 20:19:36.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man placerar tågklareraren i sin nya stol, ger denne en kopp kaffe, ett par birkenstock och förklarar vad den stora lysande saken på väggen är! Förklarar att människorna runt omkring är kollegor och att dessa gör ungefär samma sak som denne har gjort i Tomelilla och Ystad, bara att man gör det via internet och att man ej behöver ringa sina andra kollegor för att berätta att det kommer tåg, detta märks i datamaskinen.

När man gjort detta och tågklareraren känner sig hemmastadd sätter man några kryss i en TDOK(Installation av lokaltågklarerare i Tågledningscentral) och installationen är klar och lokaltågklareraren är numera en fjärrtågklarerare och kan tas ibruk!
    Du glömde den delen där man höjer lönen ett par tusenlappar... undrar om det inte är skarpare urvalskrav också?

Senast redigerat av JDS den 2019-10-31 klockan 20:32:00.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Du glömde den delen där man höjer lönen ett par tusenlappar... undrar om det inte är skarpare urvalskrav också?
    Ökar allting? Även personalomsättningen? :-/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ökar allting? Även personalomsättningen? :-/
    Första frågan: Nej, allt ökar inte. Om du frågar en chef, politiker eller redaktör, så ökar dock allt som är icke önskvärt.

Andra frågan: Jag är ganska säker på att personalomsättningen på TC Malmö är högre än på vilken lokalbevakad driftplats som helst. Men bara GANSKA

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •