Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: En halvgammal tisdagsbild

  1. #21
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    262

    Sv: En halvgammal tisdagsbild

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    2. Kungsgatsviadukten
    Förlåt om jag stör, men:

    Har vi inte veckans slamkrypare här? Kungsbron var väl bron över Klara sjö, alltså till Kungsholmen. Numera kallas visst hela sträckan mellan Östra järnvägsgatan och Kungsbroplan för Kungsbron, men hur var det vid tiden för bilden? Då var det ju mycket tydligt att det rörde sig om helt två olika broar. Jag är tveksam till att de verkligen hade samma namn då.


  2. #22
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    517

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt bronamn

    Nja, den gamla hette väl Kungsgatsviadukten?
    Som revs 1985, och vars ersättare 1988 omdöptes till Kungbron (som intill dess var delen över Klara sjö).


  3. #23
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 315

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt bronamn

    Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Förlåt om jag stör, men:

    Har vi inte veckans slamkrypare här? Kungsbron var väl bron över Klara sjö, alltså till Kungsholmen. Numera kallas visst hela sträckan mellan Östra järnvägsgatan och Kungsbroplan för Kungsbron, men hur var det vid tiden för bilden? Då var det ju mycket tydligt att det rörde sig om helt två olika broar. Jag är tveksam till att de verkligen hade samma namn då.
    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Nja, den gamla hette väl Kungsgatsviadukten?
    Som revs 1985, och vars ersättare 1988 omdöptes till Kungbron (som intill dess var delen över Klara sjö).
    I Stockholm är det iofs inte helt ovanligt att ett gatunamn innehåller "bron" utan att det är en bro. I det sammanhanget är väl betydelsen ungefär "kajen", t ex Skeppsbron.

    "Kungsbron" är väl dock otvetydigt namnet på den bro som byggdes över Klara sjö någon gång i början på 1900-talet. Jag har ingen aning om hur långt det gatunamnet "gällde" på den tiden, men det kan vara ett misstag att påstå att viadukten över järnvägen hette "Kungsgatsviadukten" som officiellt gatunamn. Klarabergsviadukten heter så (liksom Londonviadukten som inte ens är någon viadukt längre!) men hette verkligen den här så? Jag tvivlar!

    Jag gissade dock själv på Kungsbron, och försökte stava till detta innan jag insåg att det inte gått 30 sekunder


  4. #24
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    517

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt bronamn

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    I Stockholm är det iofs inte helt ovanligt att ett gatunamn innehåller "bron" utan att det är en bro. I det sammanhanget är väl betydelsen ungefär "kajen", t ex Skeppsbron.

    "Kungsbron" är väl dock otvetydigt namnet på den bro som byggdes över Klara sjö någon gång i början på 1900-talet. Jag har ingen aning om hur långt det gatunamnet "gällde" på den tiden, men det kan vara ett misstag att påstå att viadukten över järnvägen hette "Kungsgatsviadukten" som officiellt gatunamn. Klarabergsviadukten heter så (liksom Londonviadukten som inte ens är någon viadukt längre!) men hette verkligen den här så? Jag tvivlar!

    Jag gissade dock själv på Kungsbron, och försökte stava till detta innan jag insåg att det inte gått 30 sekunder
    Citerar Hans Harlén: Stockholm från A till Ö, Innerstaden.
    Kungsgatsviadukten, Norrm. Kungsgatans viadukt över bangårdsområdet norr om Centralen mellan Ö. Järnvägsg och Blekholmsg, öppnat 1907, byggd av Atlas verkstäder. Mittdelen var en 2-leds fackbågbro av stål. (...) Reparerad 1930-33 och 1952-52. Revs efter mycken diskussion 16.6.1985. Ny viadukt öppnades i sept 1988. Under den 3-åriga byggnadstiden fanns endast en provisorisk gångbro, Blekholmsbron. K., som ofta felaktigt kallats för Kungsbron, blev 1988 off omdöpt till detta namn, även med adressnr.
    Och om Kungbron. (...) K. var ofta tidigare felaktig benämning på Kungsgatsviadukten över bangården.


  5. #25
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    262

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt bronamn

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag har ingen aning om hur långt det gatunamnet "gällde" på den tiden, men det kan vara ett misstag att påstå att viadukten över järnvägen hette "Kungsgatsviadukten" som officiellt gatunamn.

    Jag gissade dock själv på Kungsbron, och försökte stava till detta innan jag insåg att det inte gått 30 sekunder
    Tänkte själv kasta mig in och svara så innan jag insåg att det var kört pga 30-sekundersregeln. Men när jag såg stinsx svar började jag fundera.

    Märk väl:

    Jag påstår inte att den hette så, men jag tvivlar på att man i Stockholms stad på den tiden lät två helt skilda broar heta samma sak samtidigt. Ju mer jag tänker på det desto mer tvivlar jag. Och desto mer tycker jag mig minnas namnet Kungsgatsviadukten.

    Synd bara att minnet blir sämre med åren, det är ju då man behöver det bättre...


  6. #26
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 018

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt bronamn

    Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Förlåt om jag stör, men:

    Har vi inte veckans slamkrypare här? Kungsbron var väl bron över Klara sjö, alltså till Kungsholmen. Numera kallas visst hela sträckan mellan Östra järnvägsgatan och Kungsbroplan för Kungsbron, men hur var det vid tiden för bilden? Då var det ju mycket tydligt att det rörde sig om helt två olika broar. Jag är tveksam till att de verkligen hade samma namn då.
    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Nja, den gamla hette väl Kungsgatsviadukten?
    Som revs 1985, och vars ersättare 1988 omdöptes till Kungbron (som intill dess var delen över Klara sjö).
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    I Stockholm är det iofs inte helt ovanligt att ett gatunamn innehåller "bron" utan att det är en bro. I det sammanhanget är väl betydelsen ungefär "kajen", t ex Skeppsbron.

    "Kungsbron" är väl dock otvetydigt namnet på den bro som byggdes över Klara sjö någon gång i början på 1900-talet. Jag har ingen aning om hur långt det gatunamnet "gällde" på den tiden, men det kan vara ett misstag att påstå att viadukten över järnvägen hette "Kungsgatsviadukten" som officiellt gatunamn. Klarabergsviadukten heter så (liksom Londonviadukten som inte ens är någon viadukt längre!) men hette verkligen den här så? Jag tvivlar!

    Jag gissade dock själv på Kungsbron, och försökte stava till detta innan jag insåg att det inte gått 30 sekunder

    Wikipedia kanske inte har sanningen, men en fin bild på Kungsbroviadukten.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsb...sbron_1964.jpg


  7. #27
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    517

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt bronamn

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    I Stockholm är det iofs inte helt ovanligt att ett gatunamn innehåller "bron" utan att det är en bro. I det sammanhanget är väl betydelsen ungefär "kajen", t ex Skeppsbron.

    "Kungsbron" är väl dock otvetydigt namnet på den bro som byggdes över Klara sjö någon gång i början på 1900-talet. Jag har ingen aning om hur långt det gatunamnet "gällde" på den tiden, men det kan vara ett misstag att påstå att viadukten över järnvägen hette "Kungsgatsviadukten" som officiellt gatunamn. Klarabergsviadukten heter så (liksom Londonviadukten som inte ens är någon viadukt längre!) men hette verkligen den här så? Jag tvivlar!

    Jag gissade dock själv på Kungsbron, och försökte stava till detta innan jag insåg att det inte gått 30 sekunder
    Hittade detta: http://www.tydal.nu/postvagnen/641203.htm


  8. #28
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 531

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - två rätta bronamn

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Citerar Hans Harlén: Stockholm från A till Ö, Innerstaden.
    Kungsgatsviadukten, Norrm. Kungsgatans viadukt över bangårdsområdet norr om Centralen mellan Ö. Järnvägsg och Blekholmsg, öppnat 1907, byggd av Atlas verkstäder. Mittdelen var en 2-leds fackbågbro av stål. (...) Reparerad 1930-33 och 1952-52. Revs efter mycken diskussion 16.6.1985. Ny viadukt öppnades i sept 1988. Under den 3-åriga byggnadstiden fanns endast en provisorisk gångbro, Blekholmsbron. K., som ofta felaktigt kallats för Kungsbron, blev 1988 off omdöpt till detta namn, även med adressnr.
    Och om Kungbron. (...) K. var ofta tidigare felaktig benämning på Kungsgatsviadukten över bangården.
    En så övertygande argumentation kan jag inte säga emot. Det blir poäng till stinsx också. Uppenbarligen hade jag fel i att viadukten över spåren hette Kungsbron förr. Men den gör det numera, och därför var också Jonas Stömblads svar lika rätt som det från stinsx.

    Senast redigerat av Hans Broman den 2019-10-22 klockan 20:17:25.

  9. #29
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 531

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - lika rätt namn på bron/viadukten

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    2. Kungsgatsviadukten
    Som framgår av senare inlägg konstaterar jag att Kungsgatsviadukten är rätt svar, till den del svaret gäller den gamla viadukten. Därför poäng.


  10. #30
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    316

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt stationsdel

    Undrar om du har bilden av fordonet som passerade på spåret i mitten, signalen visar kör norrut ;)

    Mvh mormax

  11. #31
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 315

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt stationsdel

    Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Undrar om du har bilden av fordonet som passerade på spåret i mitten, signalen visar kör norrut ;)
    Det är väl gissningsvis för loket till Hans eget tåg som håller på att göra rundgång, eftersom tåget intill redan har lok i rätt ände.


  12. #32
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    39

    Sv: En halvgammal tisdagsbild

    Kungsbron är bron över Klara sjö. Denna bro heter Kungsgatsviadukten.
    /tell


  13. #33
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 531

    Sv: En halvgammal tisdagsbild

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Tell Visa inlägg
    Kungsbron är bron över Klara sjö. Denna bro heter Kungsgatsviadukten.
    /tell
    Ja, att det var så när jag tog bilden konstaterade så småningom även jag i ett av de tidigare inläggen. Däremot verkar det rätt klart att Kungsbron numera är fastslaget namn även för den viadukt som förr hette Kungsgatsviadukten, se Klas Mårtenssons första inlägg ovan. Eftersom jag felaktigt hade skrivit i bildfrågan att viadukten över spåren har samma namn nu som då, så har jag gett poäng för för vart och ett av de alternativa namnen.


  14. #34
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 531

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt stationsdel

    Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Undrar om du har bilden av fordonet som passerade på spåret i mitten, signalen visar kör norrut ;)
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är väl gissningsvis för loket till Hans eget tåg som håller på att göra rundgång, eftersom tåget intill redan har lok i rätt ände.
    Javisst. Här är bilden (faktiskt visad hur många år sedan i Postvagnen):


  15. #35
    Avstängd
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - lika rätt namn på bron/viadukten

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Som framgår av senare inlägg konstaterar jag att Kungsgatsviadukten är rätt svar, till den del svaret gäller den gamla viadukten. Därför poäng.
    I äldre handlingar benämnes den "Kungsgatuviadukten", det är väl äldre svenska. Vad gäller Kungsbron och adresser så införde staden Kungsbron för att ge nummer till fastigheterna i samband med stadsplaneförändringar inför centralbangårdens ombyggnad på 1980-talet. En vital del i denna var att bredda spårområdet och bl a därför byggdes en ny viadukt över spårområdet. Redan då var ju överdäckning planerat och i samma veva skapades ett nytt kvartersnamn "Tågordningen" för den nya trafikledningscentralen. Denna fick 1990 adressen Kungsbron 10. En anledning till att införa gatunamnet Kungsbron var kanske främst att den befintliga numreringen inte medgav att fler Kungsgats-nummer kunde stoppas in på denna del, men genom att skapa "Kungsbron" så kunde man numrera fritt på denna exploateringssträcka. En annan lösning hade ju kunnat vara att byta namn på den del av Kungsgatan som ligger på Kungsholmen, men det möttes av protester. Sedermera, när en del av den planerade överdäckningen utfördes norr om Kungsbron, över spåren 1 - 6, så numrerades gatan om(igen). Trafikledningscentralen har idag Kungsbron 30.

    Det är nog idag ingen som säger något annat än Kungsbron, men jag skulle gissa att i infrastrukturförvaltarens brodokumentation så står det Kungsgatsviadukten, och förmodligen är Stockholms stad ägaren.


  16. #36
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    316

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt stationsdel

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Javisst. Här är bilden (faktiskt visad hur många år sedan i Postvagnen):
    Tack för att du letade efter bilden! Mycket som händer på en bild!

    Mvh mormax

  17. #37
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 346

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt stationsdel

    Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Tack för att du letade efter bilden! Mycket som händer på en bild!
    Vad skall vi gissa att det är för tåg i bakgrunden som växlas in av en Hg? Ett Dala-tåg, med vagnar både till Falun och Mora (eftersom det är 2 AB3-or en bit ifrån varandra)?

    Fast frågan är också vad Hans sitter på för tåg. Om det är ett Dala-tåg så blir det för många.

    Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-10-23 klockan 20:56:18.

  18. #38
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 531

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt stationsdel

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vad skall vi gissa att det är för tåg i bakgrunden som växlas in av en Hg? Ett Dala-tåg, med vagnar både till Falun och Mora (eftersom det är 2 AB3-or en bit ifrån varandra)?

    Fast frågan är också vad Hans sitter på för tåg. Om det är ett Dala-tåg så blir det för många.
    Helt klart var det ett Dalatåg som jag satt på (tillsammans med övriga familjemedlemmar), men tyvärr finns det tre möjligheter - 682 kl 8.28 från Stockholm C, 680 kl 10.28 och 678 kl 12.28. Jag skulle ha trott att vi tog 10.28-tåget, om det inte hade varit för att just det tåget enligt Tidtabellens premiärnummer skulle ersättas av buss på delsträckan Uppsala - Sala. Hade vår barnfamilj mot förmodan ändå valt det tåget så skulle vi ha kommit ihåg den resan. 8.28 från Stockholm C är nog ändå den minst osannolika möjligheten.

    Tågen mot Västerås - Hallsberg (8.35, 10.35 och 12.35) är uteslutna eftersom alla tre utgick från Eskilstuna C.

    Tågen mot Gävle och bortom avgick också varannan timme, men 18 minuter tidigare, vilket stämmer rätt dåligt med att vi hade stigit på vårt tåg när Hg-loket drog in vagnsättet till plattformen. 10.10 mot Sundsvall är helt uteslutet, eftersom det var tåg 222 från Nässjö. Om vagnarna skulle avgå 8.10 mot Sundsvall - Luleå (tåg 96) eller 12.10 mot Sundsvall - Långsele (tåg 962) kan det i och för sig ha varit två tågdelar varav en bara gick till Sundsvall, men fortfarande är det märkligt av det skäl jag nyss skrev.


  19. #39
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 346

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt stationsdel

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Helt klart var det ett Dalatåg som jag satt på (tillsammans med övriga familjemedlemmar), men tyvärr finns det tre möjligheter - 682 kl 8.28 från Stockholm C, 680 kl 10.28 och 678 kl 12.28. Jag skulle ha trott att vi tog 10.28-tåget, om det inte hade varit för att just det tåget enligt Tidtabellens premiärnummer skulle ersättas av buss på delsträckan Uppsala - Sala. Hade vår barnfamilj mot förmodan ändå valt det tåget så skulle vi ha kommit ihåg den resan. 8.28 från Stockholm C är nog ändå den minst osannolika möjligheten.

    Tågen mot Västerås - Hallsberg (8.35, 10.35 och 12.35) är uteslutna eftersom alla tre utgick från Eskilstuna C.

    Tågen mot Gävle och bortom avgick också varannan timme, men 18 minuter tidigare, vilket stämmer rätt dåligt med att vi hade stigit på vårt tåg när Hg-loket drog in vagnsättet till plattformen. 10.10 mot Sundsvall är helt uteslutet, eftersom det var tåg 222 från Nässjö. Om vagnarna skulle avgå 8.10 mot Sundsvall - Luleå (tåg 96) eller 12.10 mot Sundsvall - Långsele (tåg 962) kan det i och för sig ha varit två tågdelar varav en bara gick till Sundsvall, men fortfarande är det märkligt av det skäl jag nyss skrev.
    Samtidigt är det väl så att framförallt tåget till Luleå men även det till Långsele bör ha kopplat av ett antal vagnar i Sundsvall, så rimligen måste det vara det.
    Om ni var morgonpigga och tog 8.28 så brukade ju det vara långt, typ 10 vagnar och det kan vara skäl till att det drogs in i god tid, och det kan ha varit någon försening med tåget mot Sundsvall.
    Det syns ju en gul traktorgrävare på första bilden, kan det ha varit några störningar eller arbeten som ställde till det?

    Vilket år och dag är bilden tagen (eller har du redan skrivit det)?


  20. #40
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 531

    Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt stationsdel

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Samtidigt är det väl så att framförallt tåget till Luleå men även det till Långsele bör ha kopplat av ett antal vagnar i Sundsvall, så rimligen måste det vara det.
    Om ni var morgonpigga och tog 8.28 så brukade ju det vara långt, typ 10 vagnar och det kan vara skäl till att det drogs in i god tid, och det kan ha varit någon försening med tåget mot Sundsvall.
    Det syns ju en gul traktorgrävare på första bilden, kan det ha varit några störningar eller arbeten som ställde till det?

    Vilket år och dag är bilden tagen (eller har du redan skrivit det)?
    Oj, det glömde jag att skriva. Fredagen den 7 augusti 1981 var det.

    Jag nämnde inte Uppsalapendeln i mitt förra inlägg. Men de enda avgående tåg mot Uppsala som skulle kunna stämma gick på minuttal .00 och bestod rimligen av samma tågsätt som det som ankommit från Uppsala 12-16 minuter tidigare. AB3-vagnar hörde väl inte till Uppsalapendeln vid den tiden? I vilket fall som helst fanns det knappast skäl att vid den tiden på dagen skicka vagnsätt från Hagalund till Norra säcken för att sättas in i Uppsalapendeln.

    Xt 96 mot Sundsvall och Luleå känns nog som den troligaste kandidaten.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •