Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Finns det järnvägsrestauranger ännu?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Finns det järnvägsrestauranger ännu?

Ja, det kan man undra. Jag och en annan känd PV-profil bestämde oss för att undersöka saken. Vi tänkte återkomma med en serie exempel på näringsställen runt om i järnvägsnätet som kan tillfredsställa grundläggande behov hos den växande skaran som väljer tåget.

Vi tänkte börja på torsdag. Tills dess, varför inte nappa på erbjudandet i Lilla Husman i foodcourten (heter det så?) på Malmö C. Där kan man välja stekt strömming (fast i Malmö heter det sill) med potatismos, lingon och skirat smör med en flaska starköl och 4 cl OP för 219 kr!

Vi återkommer i ord och bild.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-10-08 klockan 15:46:48.
    Stockholm S

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Finns det järnvägsrestauranger ännu?

Hur vill du definiera "järnvägsrestaurang"?

(kan ju vara bäst att fråga innan tråden spårar ur till något annat än trådskaparen tänkt sig)

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Ja, det kan man undra. Jag och en annan känd PV-profil bestämde oss för att undersöka saken. Vi tänkte återkomma med en serie exempel på näringsställen runt om i järnvägsnätet som kan tillfredsställa grundläggande behov hos den växande skaran som väljer tåget.

Vi tänkte börja på torsdag. Tills dess, varför inte nappa på erbjudandet i Lilla Husman i foodcourten (heter det så?) på Malmö C. Där kan man välja stekt strömming (fast i Malmö heter det sill) med potatismos, lingon och skirat smör med en flaska starköl och 4 cl OP för 219 kr!

Vi återkommer i ord och bild.
    Vad sägs om Bistro Royal (Kungliga väntsalen) Malmö C och Luzette Stockholm C? Bistro Royal har tappat lite tempo sedan starten (ägarbyte) men lokalen är fortfarande fantastisk. Vill betona att krogen fortfarande är bra men inte i nivå med vad den ursprunglige ägaren presterade. Luzette håller toppklass. Brukar äta där innan jag åker hem med tåg 1. Jag har blivit stamgäst.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2019-10-08 klockan 18:34:30.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hur vill du definiera "järnvägsrestaurang"?

(kan ju vara bäst att fråga innan tråden spårar ur till något annat än trådskaparen tänkt sig)
    Om man avser en gammaldags klassisk järnvägsrestaurang så är Stockholm Östra helt perfekt. Både för bevarad interiör, service och den mat som erbjuds.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Restaurangen på Linköping C"känns"som en,även om den har utsikt mot gatan
    Sedan har vi ju en bra på Gävle C./Ulf

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

I Uppsala finns det en stationsrestaurang i alla fall.
    https://stationen.se/

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Kan rekommendera Västra station i Malmö! En ny restaurang som ligger i Ystadbanans gamla station mitt emot nybyggda Malmö Live. Bra AW dessutom med Melleruds öl till bra pris. Pluspoäng för att det är tåg på etiketten av ölen.

Annat med järnvägskoppling i Malmö är saluhallen som ligger i ett gammalt godsmagasin. Här finns något för alla smaker och allt har en väldigt hög kvalité.

Äter jag på centralen i Malmö är det restaurang Sofra som är favoriten. Ligger i foodcorten och har mat från Mellanöstern.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Järnvägsrestaurangen i Hallsberg borde väl platsa?
    -Per

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Vid pendeltågsstationen Södertälje centrum finns matserveringar på bottenvåningen i den röda tegelbyggnad som var Södertäljes första stationshus (1860 - 1921) och därefter användes av SJ som godstrafikexpedition i åtskilliga decennier. Den största av serveringarna skulle man kanske ha kunnat kalla järnvägsrestaurang, men jag uppfattar det mer som ett snabbmatsställe.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Pianderia La Sosta vid Gorizia Centrale i Italien är bra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man får nog göra en hårdare specifikation på vad som menas med järnvägsrestaurang. Om vi nöjer oss med matställe inrymt i stationshuset finns ju många. Tänker bland annat på Halmstad ,Varberg och Kil som alla har restauranger även om de halländska mer är att betrakta som snabbmatställen!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Man får nog göra en hårdare specifikation på vad som menas med järnvägsrestaurang. Om vi nöjer oss med matställe inrymt i stationshuset finns ju många. Tänker bland annat på Halmstad ,Varberg och Kil som alla har restauranger även om de halländska mer är att betrakta som snabbmatställen!
    Ja, annars kan jag exempelvis associera till Max i Skövde med panorama-fönster mot järnvägen VSB, det är väl en järnvägsrestaurang?

(trådskaparen fick redan igår kväll frågan om hur järnvägsrestaurang ska definieras, i avsaknad av svar tillåter jag mig att anse detta vara en icke-urspårning)

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ja, annars kan jag exempelvis associera till Max i Skövde med panorama-fönster mot järnvägen VSB, det är väl en järnvägsrestaurang?

(trådskaparen fick redan igår kväll frågan om hur järnvägsrestaurang ska definieras, i avsaknad av svar tillåter jag mig att anse detta vara en icke-urspårning)
    Räcker det med utsikt mot VSB från en servering kan vi i lilla Töreboda stoltsera med ett tiotal sådana ställen. Jag skulle dock inte vilja kalla någon av dem för järnvägsrestaurang. Ranten i Falköping skulle jag däremot vilja ge detta epitet, liksom kanske det nya matställe, som lär ha öppnats i stationshuset i Herrljunga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var det där med definition, men stationshuset i Sya huserar en restaurang som sägs vara bra: http://opennewdoors.se/. Dock inga tåg som har uppehåll längre.

Kungliga väntsalen i Katrineholm ingick i Harrys restaurang innan den brann. Frågan är vad som händer där nu (renovering tycks pågå)

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

I Lund har hamburgerstället som ersatte restaurang Godset (i salig åminnelse) redan kursat. Öl- och grillhaket "Viggos" i gamla Tågx-Lu osar vidare.

Besökte nyligen restaurang Lokmästaren i Hästvedas gamla stationshus. En positiv erfarenhet med lite järnvägsartefakter (personvåg!) på plats.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ska jag spinna vidare på samma tema kan jag för den som ämnar åka Køge bugts motorvägen genom Danmark rekommendera McDonalds vid Karlstrup (trafikplats 30), företrädesvis en trappa upp, då sitter man med perfekt sikt på den nya banan Köpenhamn-Ringsted.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Vid pendeltågsstationen Södertälje centrum finns matserveringar på bottenvåningen i den röda tegelbyggnad som var Södertäljes första stationshus (1860 - 1921) och därefter användes av SJ som godstrafikexpedition i åtskilliga decennier. Den största av serveringarna skulle man kanske ha kunnat kalla järnvägsrestaurang, men jag uppfattar det mer som ett snabbmatsställe.
    Jag misstog mig delvis. Den största av serveringarna, Templet Bar, tog jag mig en ny titt på i dag (utifrån), och snabbmatställe är nog fel ord. De vill nog gärna se sig som en restaurang. Jag har aldrig ätit där och kan därför inte recensera stället. Dock blir jag lite skeptisk när jag ser reklamskylten med erbjudandet "Dagens Husman 99 kr inkl Stor stark Öl".

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag misstog mig delvis. Den största av serveringarna, Templet Bar, tog jag mig en ny titt på i dag (utifrån), och snabbmatställe är nog fel ord. De vill nog gärna se sig som en restaurang. Jag har aldrig ätit där och kan därför inte recensera stället. Dock blir jag lite skeptisk när jag ser reklamskylten med erbjudandet "Dagens Husman 99 kr inkl Stor stark Öl".
    Stället får väl ses som ett typiskt sunkhak. Jag har inte heller frekventerat Templet, och lär heller aldrig göra det. Då känns Pressbyrån i stationshuset mer lockande. Utmärkande för Templet är att det alltid dricks fulöl på uteserveringen så länge det är öppet, det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är. Det bör vara Södertäljes billigaste, och läget är ju knappast någon nackdel. På helgnätterna är det rätt bra liv, vilket gör överliggningen i stationshuset ökänd bland våra tågvärdar.
    Undvik även snabbmatsrestaurangen vägg i vägg (nu tänker jag inte på Subway), som bland annat livnär sig på att sälja tobak kontant utan kvitto under disk.

Senast redigerat av Simon B den 2019-10-10 klockan 23:47:58.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •