Den heter X2 2088 i SJ:s fordonsplaneringssystem.
Utskriftsvy
Åkte med tåget 2006 mellan Hong Kong och Guangzhou, ca 20 mil. Man fick tyvärr inte ta bilder - "security reasons". Minns att det var servering vid sittplatserna, och att personalen körde "carts" liknande dem som man ser på flyget. Dessa var märkta X2000. Har aldrig sett dessa ombord på Svenska tåg dock, men uppenbarligen var de tillbehör.
CUB2XFK 110986, manövervagn, är enligt uppgift skrotad.
https://upload.wikimedia.org/wikiped...na_version.JPG
[Licenstext]
Det kanske redan förklarats, men:
Jag vet att U betyder tekniskt uppgraderad och att C skall betyda både tekniskt och komfortmässigt uppgraderad.
Frågan är: Görs det egentligen någon komfortuppgradering av drivarna?
Eller är det när de fått nya målningen som man döper om dem till X2C? (För de behåller väl inte benämningen X2U?)
Det är intressant att man har behållit numret 2088. Den sista vanliga drivenheten heter ju 2043. Kinadriven skulle då heta 2044. Men 44 är i Kina ett dåligt nummer. Om jag inte minns fel så ska det vara 4 som betyder otur och 44 skulle betyda dubbel otur eller något sånt enligt gammal kinesisk tradition. 8 däremot betyder tur och 88 skulle då innebära dubbel tur. Så 2044 fick istället nummer 2088 enbart för att vara artiga mot kineserna och för att slippa att någon skulle vara vidskeplig.
Men om SJ hade varit helt logiska så "borde" då drivenheten återfå numret 2044 för att passa ihop med alla andra drivenheter. 2088 blir ett konstigt udda nummer i nummerserien. Men kanske är det någon på SJ som helt enkelt tycker att det är roligare att den får heta 2088 istället? Tack vare att den behåller numret 2088 så markeras det ju tydligare att detta är Kinadriven :-)
Efter vad jag förstod var inte tanken att använda 2088 efter ankomst Sverige. Trafospänningen var ju original för kinesisk drift. Detta lär emellertid ha ändrats när 2026 rostades bortom all räddning i Väring för några år sedan.
2088 gick då direkt in på ombyggnad och Upgrade. Den fick alltså givetvis även ny tvåströmstrafo för Sverige och Danmark.
Det där är också intressant, för den var fortfarande märkt CX2 när jag såg den på Stockholms C förra året, och då var den redan upprustad har jag för mig. Men den kanske har omlittererats sedan dess?
https://jernbane.net/bo/subpage.php?...81970&u=105506
https://jernbane.net/bo/subpage.php?...81995&u=105506
Det finns väl inget större behov av komfortuppgradering av drivarna. Om man nu inte graderar nytt förarbord och ny stol som komfortuppgradering. Förarbordet är av tidstypisk plasthistoriemodell. I övrigt är det helt nytt innanmäte i maskinrummet. Samma korg, boggier, hjul och motorer som tidigare.
Det var väl efter kraschen i Malmö när en drivenhet förstördes som man ändrade sig .
Och SJ var ju från början spekulant på enbart mellanvagnarna men kineserna erbjöd allt eller inget.
Rätt förståeligt för så mycket nytta av en driv+manövervagn hade de väl inte.
Men driven var ju byggd för 25kV systemet, saknade svensk ATC m.m
Men den driv som vi sett på bild i nya färgen, den går väl kopplad med C-vagnar, och då undrar jag hur den driven är littererad, dels i systemet och dels påmålat på driven.
Vilket förstås leder till frågan: Målas bokstaven C på de komfortmässigt uppgraderade vagnarna, eller är det bara i systemen man skiljer på dem?
Edit:
Jag hittade i en annan tråd att drivarna X2C 2008 och X2C 2020 finns. I alla fall i systemen antar jag.
Så då kvarstår bara frågan ifall vagnar och drivar även märks med bokstaven C.