Provåkte idag med SJ IC-tåg mot Oslo på sträckorna Arvika - Kongsvinger - Karlstad. Det var mer folk än vad jag trodde med närmare halvfullt i 1:a klass och något mindre i 2:a klass. Dock i tider av först skidtävlingar i Holmenkollen och nu skidskytte, så är resandetalet högre enligt personalens bedömningar. Nu var det också en väl fungerande RB4 med i tåget som erbjöd servering. Orsaken till att inte alla IC-tåg har haft servering den senaste tiden är brist på serveringsvagnar som RB4. Även BFS9 förekommer i Oslotågen har jag sett. Det lite märkliga under den tid som det annonserades att servering saknades, så förekom ändå serveringsvagn i tågsätten såg jag ibland. Det kan ju vara så att själva vagnen rullade men att det var tekniska problem, typ att betalningssystemet inte funkade, som gjorde att man inte kunde ha servering i alla fall. Vad jag förstår så varierar det vilka sträckor som saknar servering i IC-tågen men fungerande vagnar räcker inte till, men man försöker laga trasiga efter hand. Personalen tyckte dock det var mindre smart att dra in serveringen på ett tåg mellan två huvudstäder!
Dock sades det också att försäljningen i dessa IC-tåg inte var så hög. Jag tror dock att andelen av resenärer som åker med dessa IC-tåg över gränsen mot Norge som besöker bistrovagnen är rätt hög. Problemet är snarare att tågen ofta har låg beläggning och då blir ju försäljningen i rena kronor rätt låg på sträckan ändå, något som säkert en del chefer tittar på när man väljer var man ska dra in serveringen! Det var rätt mycket folk dock som utnyttjade bistron på väg till Oslo såg jag, med en hel del sittande i själva bistrodelen med såväl mat som dryck när jag gick dit för att hämta kaffe. Det kom en stor grupp prick kl 11 sa personalen och först senare började jag fatta att det väl ännu i Sverige finns regel om att man inte får servera alkohol förrän efter kl 11?
Dock sades det också att försäljningen i dessa IC-tåg inte var så hög. Jag tror dock att andelen av resenärer som åker med dessa IC-tåg över gränsen mot Norge som besöker bistrovagnen är rätt hög. Problemet är snarare att tågen ofta har låg beläggning och då blir ju försäljningen i rena kronor rätt låg på sträckan ändå, något som säkert en del chefer tittar på när man väljer var man ska dra in serveringen! Det var rätt mycket folk dock som utnyttjade bistron på väg till Oslo såg jag, med en hel del sittande i själva bistrodelen med såväl mat som dryck när jag gick dit för att hämta kaffe. Det kom en stor grupp prick kl 11 sa personalen och först senare började jag fatta att det väl ännu i Sverige finns regel om att man inte får servera alkohol förrän efter kl 11?
Kommentar