Announcement

Collapse
No announcement yet.

Åter servering på SJ IC-tåg till Oslo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Rensa
nya inlägg

  • Åter servering på SJ IC-tåg till Oslo

    Provåkte idag med SJ IC-tåg mot Oslo på sträckorna Arvika - Kongsvinger - Karlstad. Det var mer folk än vad jag trodde med närmare halvfullt i 1:a klass och något mindre i 2:a klass. Dock i tider av först skidtävlingar i Holmenkollen och nu skidskytte, så är resandetalet högre enligt personalens bedömningar. Nu var det också en väl fungerande RB4 med i tåget som erbjöd servering. Orsaken till att inte alla IC-tåg har haft servering den senaste tiden är brist på serveringsvagnar som RB4. Även BFS9 förekommer i Oslotågen har jag sett. Det lite märkliga under den tid som det annonserades att servering saknades, så förekom ändå serveringsvagn i tågsätten såg jag ibland. Det kan ju vara så att själva vagnen rullade men att det var tekniska problem, typ att betalningssystemet inte funkade, som gjorde att man inte kunde ha servering i alla fall. Vad jag förstår så varierar det vilka sträckor som saknar servering i IC-tågen men fungerande vagnar räcker inte till, men man försöker laga trasiga efter hand. Personalen tyckte dock det var mindre smart att dra in serveringen på ett tåg mellan två huvudstäder!

    Dock sades det också att försäljningen i dessa IC-tåg inte var så hög. Jag tror dock att andelen av resenärer som åker med dessa IC-tåg över gränsen mot Norge som besöker bistrovagnen är rätt hög. Problemet är snarare att tågen ofta har låg beläggning och då blir ju försäljningen i rena kronor rätt låg på sträckan ändå, något som säkert en del chefer tittar på när man väljer var man ska dra in serveringen! Det var rätt mycket folk dock som utnyttjade bistron på väg till Oslo såg jag, med en hel del sittande i själva bistrodelen med såväl mat som dryck när jag gick dit för att hämta kaffe. Det kom en stor grupp prick kl 11 sa personalen och först senare började jag fatta att det väl ännu i Sverige finns regel om att man inte får servera alkohol förrän efter kl 11?

  • #2
    Originally posted by Per Krogh View Post
    …Det kom en stor grupp prick kl 11 sa personalen och först senare började jag fatta att det väl ännu i Sverige finns regel om att man inte får servera alkohol förrän efter kl 11?
    Det stämmer. Frågan är dock om det gäller i vagnar som går i internationell trafik.

    Kommentar


    • #3
      Originally posted by István Zsiga View Post

      Det stämmer. Frågan är dock om det gäller i vagnar som går i internationell trafik.
      Svensk lag gäller i Sverige.

      Kommentar


      • #4
        Originally posted by Jan Bengtsson View Post

        Svensk lag gäller i Sverige.
        Och kl 11 var tåget i Sverige...i trakten av Edane

        Kommentar


        • #5
          Originally posted by Jan Bengtsson View Post

          Svensk lag gäller i Sverige.
          Såklart. Och i alkohollagen 3 kap 3 § står det: Trots bestämmelserna i denna lag får alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat serveras till passagerare på järnvägståg i internationell trafik.​


          Om det berör tidpunkten för tidigaste försäljning är jag inte säker på. Men som sagt svensk lag är lite speciell på internationella tåg.

          Kommentar


          • #6
            Originally posted by István Zsiga View Post

            Såklart. Och i alkohollagen 3 kap 3 § står det: Trots bestämmelserna i denna lag får alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat serveras till passagerare på järnvägståg i internationell trafik.​


            Om det berör tidpunkten för tidigaste försäljning är jag inte säker på. Men som sagt svensk lag är lite speciell på internationella tåg.
            Jag tror att paragrafen syftar på lokalen. Tåget uppfyller inte de krav som gäller för en lokal där alkoholservering är tillåten. Här ges dock ett undantag för järnvägståg i internationell trafik. I bestämmelsen om att servering inte får ske före klockan 11 finns inga andra undantag än då kommunen medgivit sådant och bör därmed gälla även för tåg i internationell trafik. (8 kap § 19). Tror jag...
            Last edited by Bengt Löfgren; 2023-03-17, 12:47:26.

            Kommentar


            • #7
              Originally posted by István Zsiga View Post

              Såklart. Och i alkohollagen 3 kap 3 § står det: Trots bestämmelserna i denna lag får alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat serveras till passagerare på järnvägståg i internationell trafik.​


              Om det berör tidpunkten för tidigaste försäljning är jag inte säker på. Men som sagt svensk lag är lite speciell på internationella tåg.
              Undantaget avser servering i sovvagnar.

              Kommentar


              • #8
                Originally posted by Jan Bengtsson View Post

                Undantaget avser servering i sovvagnar.
                Framgår det av lagens förarbeten? I varje fall framgår det inte av lagtexten att undantaget bara skulle avse servering i sovvagnar.

                Kommentar


                • #9
                  Originally posted by Hans Broman View Post

                  Framgår det av lagens förarbeten? I varje fall framgår det inte av lagtexten att undantaget bara skulle avse servering i sovvagnar.
                  Nu skrev Jan Bengtsson att "undantaget avser servering i sovvagnar", inte att undantaget enbart avser servering i sovvagnar. Fast jag förstår att det var vad du läste. :-)

                  Kommentar


                  • #10
                    Originally posted by Hans Broman View Post

                    Framgår det av lagens förarbeten? I varje fall framgår det inte av lagtexten att undantaget bara skulle avse servering i sovvagnar.
                    Prova i morgon fm på X2000 till Kh ...

                    Kommentar


                    • #11
                      Originally posted by Bengt Löfgren View Post

                      Jag tror att paragrafen syftar på lokalen. Tåget uppfyller inte de krav som gäller för en lokal där alkoholservering är tillåten. Här ges dock ett undantag för järnvägståg i internationell trafik. I bestämmelsen om att servering inte får ske före klockan 11 finns inga andra undantag än då kommunen medgivit sådant och bör därmed gälla även för tåg i internationell trafik. (8 kap § 19). Tror jag...
                      En del dagtåg såsom X2000, samt inrikes nattåg och andra serverar alkoholdryck.
                      De följer reglerna om restaurang
                      Varför behöver tåg i internationell trafik undantag, vilken regel hindrar dem?

                      Om man läser alkohollagen 8 kap om servering,
                      så står det om tillståndskrav för bl.a. inrikes tåg som behöver tillstånd av den kommun där tågföretaget har sitt säte.

                      En tolkning är att tåg i internationell trafik får servera alkohol utan tillstånd, men måste följa regler, såsom endast kl 11-01 såvida special tillstånd inte fås (flygplatser får enligt min erfarenhet servera kl 6 på morgonen).

                      Detta kan vara särskilt tänkt för utländska tågföretag som kör till Sverige. Dock kör väl bara sådana på sträckorna Oslo-Göteborg och Trondheim-Storlien och de säljer inte alkohol.



                      Kommentar


                      • #12
                        Originally posted by Jan Bengtsson View Post

                        Prova i morgon fm på X2000 till Kh ...
                        Men är det inte så att SJ i och för sig har lagenlig rätt att slippa följa alkohollagens regler på tågen Stockholm - Köpenhamn, men väljer att begränsa serveringen till Stockholm - Malmö även på Köpenhamnstågen?

                        Skälen för det skulle kunna vara flera. Enklare hantering av moms om bara ett land är inblandat (gissar jag som inte är sakkunnig). Enhetliga regler gentemot resenärerna oavsett tågets slut- eller utgångsstation. Enhetliga rutiner för personalen. Kanske lättare att lägga personalschema, vad vet jag. Minimera risken att reta lagstiftaren eller påtryckningsgrupper. Och minimera risken att Alkoholinspektionen ifrågasätter SJ och kanske vill få lagen tolkad av domstol i ett konkret fall. Kunna fournera (komplettera förråden) i Malmö med gott om tid. Eller kanske andra skäl.
                        Last edited by Hans Broman; 2023-03-17, 21:04:27.

                        Kommentar


                        • #13
                          Originally posted by Hans Broman View Post

                          Men är det inte så att SJ i och för sig har lagenlig rätt att slippa följa alkohollagens regler på tågen Stockholm - Köpenhamn, men väljer att begränsa serveringen till Stockholm - Malmö även på Köpenhamnstågen?

                          Skälen för det skulle kunna vara flera. Enklare hantering av moms om bara ett land är inblandat (gissar jag som inte är sakkunnig). Enhetliga regler gentemot resenärerna oavsett tågets slut- eller utgångsstation. Enhetliga rutiner för personalen. Kanske lättare att lägga personalschema, vad vet jag. Minimera risken att reta lagstiftaren eller påtryckningsgrupper. Och minimera risken att Alkoholinspektionen ifrågasätter SJ och kanske vill få lagen tolkad av domstol i ett konkret fall. Kunna fournera (komplettera förråden) i Malmö med gott om tid. Eller kanske andra skäl.
                          Jag har uppfattat det som att de vill slippa dansk moms, men enligt lagens bokstav skulle dansk moms gälla vid färd norrut eftersom vagnen bevisligen utgår från Köpenhamn. Att serveringen påbörjas först i Malmö beror sedan på att man inte anser det lönsamt att servera mellan gränsen och Malmö.

                          Kommentar


                          • #14
                            För att återgå till Oslotågen.
                            Intressant nog begränsas serveringen av alkoholdrycker till öl och vin på sträckan Charlottenberg-Oslo.

                            "Norge den sista Sovjetstaten."

                            Kommentar


                            • #15
                              Originally posted by Per Krogh View Post
                              Nu var det också en väl fungerande RB4 med i tåget som erbjöd servering. Orsaken till att inte alla IC-tåg har haft servering den senaste tiden är brist på serveringsvagnar som RB4. Även BFS9 förekommer i Oslotågen har jag sett.
                              Som mitt första inlägg på nya postvagnen måsta jag ställa mig frågan om ovanstående vagn? Den jag känner till med det litterat var en ombyggd 40-talare som även hann med att bli röd/svart på sluttampen, men mig veterligt så finns det inga kvar i trafik? Kan det möjligen vara en 80-tals R4 som avses?
                              BFS9 känner jag väl till som SJ's sunkigaste vagn, men denna RB4 fick mig att fundera.. Kanske något norskt eller om möjligen RB7 avses?

                              Kommentar


                              • #16
                                Originally posted by Hasse Hagberg View Post
                                För att återgå till Oslotågen.
                                Intressant nog begränsas serveringen av alkoholdrycker till öl och vin på sträckan Charlottenberg-Oslo.

                                "Norge den sista Sovjetstaten."
                                Jeg ser at noen forsøker å dra denne Postvagnen ned til samme bottennivå som til tider var på forrige Postvagn.

                                Kommentar


                                • #17
                                  Originally posted by Mats Gudmundson View Post

                                  Som mitt första inlägg på nya postvagnen måsta jag ställa mig frågan om ovanstående vagn? Den jag känner till med det litterat var en ombyggd 40-talare som även hann med att bli röd/svart på sluttampen, men mig veterligt så finns det inga kvar i trafik? Kan det möjligen vara en 80-tals R4 som avses?
                                  BFS9 känner jag väl till som SJ's sunkigaste vagn, men denna RB4 fick mig att fundera.. Kanske något norskt eller om möjligen RB7 avses?
                                  Du har helt rätt i att det är RB7 som jag avsåg! Ett väldigt enhetligt tåg med A7+B7+RB7+B7+B7

                                  Kommentar

                                  Working...
                                  X