Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flixtrains inställda tåg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Rensa
nya inlägg

• Flixtrains inställda tåg

Som bekant har Flixtrain ställt in ett antal persontåg på VSB och angett som orsak omfattande vagnskador pga "flygande" makadamstenar (som jag tolkar deras pressmeddelande). Nu åkte jag med dom för inte alltför länge sedan och noterade då kraftiga stötar i underredet vid några tillfällen (Laxå-Töreboda om jag kommer ihåg rätt). Själv tolkade jag det som lossnande större isbitar pga rådande väderlek men det kanske var någon sten från makadamen i stället- vad vet jag. Till frågan; Kan man se av arten på skadan om den är orsakad av ett isblock eller en sten ? Vi kan hålla oss till underdelen av vagnen för enkelhets skull.

Originally posted by Johan Siirak View Post
    Som bekant har Flixtrain ställt in ett antal persontåg på VSB och angett som orsak omfattande vagnskador pga "flygande" makadamstenar (som jag tolkar deras pressmeddelande). Nu åkte jag med dom för inte alltför länge sedan och noterade då kraftiga stötar i underredet vid några tillfällen (Laxå-Töreboda om jag kommer ihåg rätt). Själv tolkade jag det som lossnande större isbitar pga rådande väderlek men det kanske var någon sten från makadamen i stället- vad vet jag. Till frågan; Kan man se av arten på skadan om den är orsakad av ett isblock eller en sten ? Vi kan hålla oss till underdelen av vagnen för enkelhets skull.
    Enligt Svt-text så rapporterar MTR,Snälltåget och Flixttrain att de fått fordon skadade och tro att det är snökockor med makadam som slagit upp i underredet vilket skett på en sträcka med 200km/h
    Bara Flixtrain har behövt ställa in tåg.

Kommentar

Originally posted by Johan Siirak View Post
      Inget man hört talas om förut, så måste vara något annat. Som att det plötsligt förts in vagnar från kontinenten, som har utrustning monterad på annat sätt än som man brukar göra här i Sverige, där man har erfarenhet av is och snö på fordonen.
      Trotts allt tror jag ju att det som konstruerades i samarbete med SJ:s maskinavdelning en gång i tiden trotts allt var rätt gedigna konstruktioner. Kunskaperna om fordon för vinterförhållanden, minskar ju och direktimport av begagnad materiel kan nog stöta på såna problem.

Kommentar

Jag har förstått det som att nedfallande is under olyckliga omständigheter kan slå ned så att makadam-sten far upp och slår i vagnens underrede. I så fall handlar det inte om is eller makadam utan kombinationen.

Kommentar

Originally posted by Göran Kannerby View Post
          Jag har förstått det som att nedfallande is under olyckliga omständigheter kan slå ned så att makadam-sten far upp och slår i vagnens underrede. I så fall handlar det inte om is eller makadam utan kombinationen.
          Så kan det ju säkert vara. Men skadas fordonen av det, så är allafall som jag ser det fordonen felkonstruerade. Tex sitter tekniklådor oskyddade och tar skada.
          Men vi har egentligen för lite fakta för att egentligen kunna bedöma på ett riktigt sätt.

Kommentar

Originally posted by Leif Dahlquist View Post

Så kan det ju säkert vara. Men skadas fordonen av det, så är allafall som jag ser det fordonen felkonstruerade. Tex sitter tekniklådor oskyddade och tar skada.
            Men vi har egentligen för lite fakta för att egentligen kunna bedöma på ett riktigt sätt.
            Självklart. Jag vände mig mest mot frågan om det handlar om is eller makadam, det är kombinationen.

Kommentar

Under de år jag reste regelbundet mellan Cst och G hände det varje vinter att det då och då var ett dj... slamrande under vagnen, beroende på is m m. Vid min stuga efterföljs X2000 vissa vinterdagar av ett moln av snö- och isklumpar.
              Det har också sagts att det inte får ligga makadam ovanpå sliprarna.

Kommentar

Originally posted by Leif Dahlquist View Post

Fordonen är förmodligen rätt konstruerade. De klarar att köras i 200 km/h i kontinentala vinterförhållanden.
                Misstaget (eller felet om man så vill kalla det så) kan i stället vara att köra dom i 200km/h under svenska vinterförhållanden.

Kommentar

Kombinationen snö, is och makadam finns även på Kontinenten.
                  -Per

Kommentar

Är det inte som så att den klass I makadam som vi oftast använder (32-64 mm) är grövre än den kvalite som används på kontinenten. Vill minnas att jag fått den infon från arbetslaget som testade Stoneblower i Sverige för ett antal år sedan.

Kommentar

Originally posted by Bengt Löfgren View Post

Fordonen är förmodligen rätt konstruerade. De klarar att köras i 200 km/h i kontinentala vinterförhållanden.
                      Misstaget (eller felet om man så vill kalla det så) kan i stället vara att köra dom i 200km/h under svenska vinterförhållanden.
                      Eftersom det tycks handla om ett specifikt banavsnitt ligger det närmare till hands att tro att problemet finns just där. Och inte om "svenska vinterförhållanden".

Kommentar

Originally posted by Jan Bengtsson View Post

Eftersom det tycks handla om ett specifikt banavsnitt ligger det närmare till hands att tro att problemet finns just där. Och inte om "svenska vinterförhållanden".
                        Det är förmodligen kombinationen av den höga hastigheten och förhållandena där som skapar problemen. Inte att fordonen är felkonstruerade (Leif Dahlqvists åsikt) vilket jag vände mig emot. Dom har uppenbarligen fungerat tillfredsställande på kontinenten under många år.

Kommentar

Originally posted by Bengt Löfgren View Post

Det är förmodligen kombinationen av den höga hastigheten och förhållandena där som skapar problemen. Inte att fordonen är felkonstruerade (Leif Dahlqvists åsikt) vilket jag vände mig emot. Dom har uppenbarligen fungerat tillfredsställande på kontinenten under många år.
                          Och dessutom på alla andra svenska 200-sträckor än den utpekade!

Kommentar

Originally posted by Jan Bengtsson View Post

Och dessutom på alla andra svenska 200-sträckor än den utpekade!
                            På Snälltåget sänker vi sth till 160 km/h under sådana förhållanden för att minska skadorna. Vi ställer inte in tågen.

Delvis lär det bero på att makadammen ligger för högt.

Kommentar

Working...
                            X