I och med att flertalet spår nu är rivna på Karlstad C har ju godstrafiken i Karlstad fått läggas om på flera sätt. Detta har nu gett upphov till en artikel i NWT (Nya WermlandsTidningen) med rubriken 'Vi får knappt sova' som handlar om påstådda nya bullerstörningar hos boende i stadsdelen Herrhagen, där norra delen går fram till Karlstad Östra och östra delen ligger längs Herrhagsbangården. Artikeln avslutas med 'reda ut vad som verkar vara ett mysterium vid bangården på Herrhagen', och det är en korrekt slutsats. Man klagar på att det finns två diesellok och ett ellok som drar igång runt kl 18 och så bullrar det till ungefär 02-03. Sedan drar de igång kl 05 igen innan de drar iväg kl 07. Detta då enligt vad boende sagt till tidningen.
Vi tar regelverket för trafiken vid Herrhagsbangården som är samma nu som innan rivningen av spår på Karlstad C. Mellan 22 och 7 får inte inte diesellok vara på Herrhagsbangården och växla eller stå med motor påslagen, men väl passera igenom utan att stanna. Tidigare stod GC T44 vid Karlstad C där den startades upp vid 5-tiden på morgonen och rimligen stod ett tag på tomgång under klargörningen. De första tågrörelserna var att dra ned SECU-vagnarna som lämnats på stationen kvällen innan, men det var tvärs igenom Herrhagsbangården lite för kl 6, alltså tillåten rörelse. Sedan återvände också loket tillbaka upp till centralen och innan 7 kom också Tågab T43 upp från hamnen men körde också bara tvärs igenom. Första växlingsrörelse som då alltid fick vänta till efter kl 7 var neddragningen av oljetåget och det enda som egentligen sker är att man byter riktning och skjuter sedan ut oljevagnarna till oljehamnen. I sig korrekt att vänta till efter kl 7 med detta då man naturligtvis måste dra på lite motordrag för att trycka ut de fullastade oljevagnarna från bangården. Sedan sker ett antal växlingsrörelser under dagen fram till kl 17 med såväl GC T44 som Tågab T43, men den trafiken har ju ingen något att erinra emot. Normalt skedde sedan ingen trafik på kvällstid förutom ett par kvällar i veckan då det går dubbla Vänerexpresser men den utväxlingen sker i god tid innan kl 22 de dagarna.
Skillnaden nu när spår har rivits på Karlstad C är att inga lok, varken diesel eller ellok, kan ställas där längre och det finns inga ankomst- eller avgångsspår där tågsätt kan stå uppställda före och efter växling. Ankommande godståg tas nu oftast emot på dubbelspåret mellan C och Ö men där kan man inte lämna vagnar utan nu måste växlingspersonalen och dieselloket vara beredda att genast dra undan ankommande tågsätt och elloket växlas undan direkt till det korta spår som finns på Östra lämpligt för ett eller högst två lok. Avgående tåg utgår nu oftast från Herrhagsbangården men den är för kort för ett helt tågsätt så avgående tåg växlas ihop med dieselloket nära avgångstid och elloket kopplas på i backen upp mot Östra. Man kan heller inte ha avgående och ankommande tåg inne samtidigt längre så tågtiderna för Green Cargo godståg är mera utspridda än tidigare och har inte längre några uppställningstider på bangård. Rent praktiskt innebär detta att GC T44 fortfarande får startas upp vid 5-tiden på morgonen, men nu står den uppställd vid Karlstad Ö så dieselmuller vid denna tid har nu uppstått där. Sedan får får den genast ta hand om ankommande oljetåg som nu kommer vid 6-tiden på morgonen i stället för under natten. Nu får man dock vänta tills klockan slagit 7 innan man får dra på motorerna igen och skjuta ut vagnarna till oljehamnen. Tågtiderna är sedan lite annorlunda än tidigare men för ljudet av växlingen under dagtid spelar det ingen roll. Nästa stora skillnad är nu att avgående vagnslasttåg inte avgår förrän kl 19 på kvällen så det är helt korrekt att man drar igång dieseln igen runt 18 för att växla ihop det tåget innan loket kopplas till i backen upp mot Östra och tåget drar iväg. Sedan tillkommer nu under kvällstid att dels hämta avgående SECU-vagnar ute i hamnmagasinet och så växla ned ankommande containrar direkt när SECU-tåget kommer. Tidigare så ställde man avgående vagnar på spår 4 på Karlstad C under eftermiddagen och så lämnade tåget vagnar på spår 5 som då drogs ut tidigt nästa morgon. Nu får man alltså göra på annat sätt eftersom det inte finns någon plats att ställa vagnar på vid C längre. SECU-tåget kommer från Göteborg efter kl 20 på kvällen, går runt och går till Skoghall och tillbaka för ny rundgång och åter mot Göteborg runt midnatt. De flesta vagnarna går till och från Skoghall men de rätt fåtaliga vagnar som i stället lastas i Karlstad Hamn får nu utväxlas, sannolikt i samband med första rundgången av tågsättet. Denna kvällshantering har jag dock inte studerat närmare men jag kan inte se annat än att utdraget av ankommande vagnar till hamnen aldrig behöver ske senare än kl 23 och att de sista rörelserna är tillåtna med drag tvärs igenom Herrhagsbangården även i de fall de sker efter kl 22.
Nytt dieselmuller från kl 5 på morgonen för de som bor rätt nära Karlstad Ö alltså, men det borde vara rätt få personer som bor så nära att de blir störda av den uppstartande T44:an. Ljud framåt 2-3 på natten förstår jag inte alls utan undrar vad det är man hört då i så fall. Visst kan SECU-tåget någon dag varit kraftigt försenat så växlingen har förskjutits men bara vid något enstaka tillfälle i så fall. Kan det ha varit andra diesellok och kanske något banarbetståg som varit på Karlsad Ö under natten eller är det kanske lastbilar i praktiken man hör? Helt klart att det är ett mysterium att man anser sig ha svårt att sova pga lok på tomgång eller växling nästan hela natten i alla fall!
Vi tar regelverket för trafiken vid Herrhagsbangården som är samma nu som innan rivningen av spår på Karlstad C. Mellan 22 och 7 får inte inte diesellok vara på Herrhagsbangården och växla eller stå med motor påslagen, men väl passera igenom utan att stanna. Tidigare stod GC T44 vid Karlstad C där den startades upp vid 5-tiden på morgonen och rimligen stod ett tag på tomgång under klargörningen. De första tågrörelserna var att dra ned SECU-vagnarna som lämnats på stationen kvällen innan, men det var tvärs igenom Herrhagsbangården lite för kl 6, alltså tillåten rörelse. Sedan återvände också loket tillbaka upp till centralen och innan 7 kom också Tågab T43 upp från hamnen men körde också bara tvärs igenom. Första växlingsrörelse som då alltid fick vänta till efter kl 7 var neddragningen av oljetåget och det enda som egentligen sker är att man byter riktning och skjuter sedan ut oljevagnarna till oljehamnen. I sig korrekt att vänta till efter kl 7 med detta då man naturligtvis måste dra på lite motordrag för att trycka ut de fullastade oljevagnarna från bangården. Sedan sker ett antal växlingsrörelser under dagen fram till kl 17 med såväl GC T44 som Tågab T43, men den trafiken har ju ingen något att erinra emot. Normalt skedde sedan ingen trafik på kvällstid förutom ett par kvällar i veckan då det går dubbla Vänerexpresser men den utväxlingen sker i god tid innan kl 22 de dagarna.
Skillnaden nu när spår har rivits på Karlstad C är att inga lok, varken diesel eller ellok, kan ställas där längre och det finns inga ankomst- eller avgångsspår där tågsätt kan stå uppställda före och efter växling. Ankommande godståg tas nu oftast emot på dubbelspåret mellan C och Ö men där kan man inte lämna vagnar utan nu måste växlingspersonalen och dieselloket vara beredda att genast dra undan ankommande tågsätt och elloket växlas undan direkt till det korta spår som finns på Östra lämpligt för ett eller högst två lok. Avgående tåg utgår nu oftast från Herrhagsbangården men den är för kort för ett helt tågsätt så avgående tåg växlas ihop med dieselloket nära avgångstid och elloket kopplas på i backen upp mot Östra. Man kan heller inte ha avgående och ankommande tåg inne samtidigt längre så tågtiderna för Green Cargo godståg är mera utspridda än tidigare och har inte längre några uppställningstider på bangård. Rent praktiskt innebär detta att GC T44 fortfarande får startas upp vid 5-tiden på morgonen, men nu står den uppställd vid Karlstad Ö så dieselmuller vid denna tid har nu uppstått där. Sedan får får den genast ta hand om ankommande oljetåg som nu kommer vid 6-tiden på morgonen i stället för under natten. Nu får man dock vänta tills klockan slagit 7 innan man får dra på motorerna igen och skjuta ut vagnarna till oljehamnen. Tågtiderna är sedan lite annorlunda än tidigare men för ljudet av växlingen under dagtid spelar det ingen roll. Nästa stora skillnad är nu att avgående vagnslasttåg inte avgår förrän kl 19 på kvällen så det är helt korrekt att man drar igång dieseln igen runt 18 för att växla ihop det tåget innan loket kopplas till i backen upp mot Östra och tåget drar iväg. Sedan tillkommer nu under kvällstid att dels hämta avgående SECU-vagnar ute i hamnmagasinet och så växla ned ankommande containrar direkt när SECU-tåget kommer. Tidigare så ställde man avgående vagnar på spår 4 på Karlstad C under eftermiddagen och så lämnade tåget vagnar på spår 5 som då drogs ut tidigt nästa morgon. Nu får man alltså göra på annat sätt eftersom det inte finns någon plats att ställa vagnar på vid C längre. SECU-tåget kommer från Göteborg efter kl 20 på kvällen, går runt och går till Skoghall och tillbaka för ny rundgång och åter mot Göteborg runt midnatt. De flesta vagnarna går till och från Skoghall men de rätt fåtaliga vagnar som i stället lastas i Karlstad Hamn får nu utväxlas, sannolikt i samband med första rundgången av tågsättet. Denna kvällshantering har jag dock inte studerat närmare men jag kan inte se annat än att utdraget av ankommande vagnar till hamnen aldrig behöver ske senare än kl 23 och att de sista rörelserna är tillåtna med drag tvärs igenom Herrhagsbangården även i de fall de sker efter kl 22.
Nytt dieselmuller från kl 5 på morgonen för de som bor rätt nära Karlstad Ö alltså, men det borde vara rätt få personer som bor så nära att de blir störda av den uppstartande T44:an. Ljud framåt 2-3 på natten förstår jag inte alls utan undrar vad det är man hört då i så fall. Visst kan SECU-tåget någon dag varit kraftigt försenat så växlingen har förskjutits men bara vid något enstaka tillfälle i så fall. Kan det ha varit andra diesellok och kanske något banarbetståg som varit på Karlsad Ö under natten eller är det kanske lastbilar i praktiken man hör? Helt klart att det är ett mysterium att man anser sig ha svårt att sova pga lok på tomgång eller växling nästan hela natten i alla fall!
Kommentar