Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hänvisning till "nästa avgång". 6 + 4 = 4.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Rensa
nya inlägg

• Hänvisning till "nästa avgång". 6 + 4 = 4.

Tåg 643 från Stockholm till Karlstad vid 17-tiden är inställt idag.
    Normalt är detta ett X2000 med 6 vagnar och brukar vara rätt väl bokat, mer ju längre fram i veckan det är.

"Nästa avgång" är tåg 645 mot Karlstad/Oslo med X3000, och därmed endast 4 vagnar, en dryg timme senare.
    Senare i kväll går bara ett tåg till mot Karlstad, ungefär tre timmar efter det inställda tåget.

Det kan bli en "intressant" situation på 645 om passagerare från 6 vagnar inställt tåg ska in bland tåg 645:s redan bokade passagerare.
    645 anges nu som fullbokat (och dessutom 20 minuter försenat p g a sen tågvändning).

Förhoppningsvis löser det sig bra - att tågen inte är så välbelagda en onsdag.
    Antar att man inte bara kan hänga på en X3000-enhet till på 645...
    (Detta var bara en fundering från rallarfåtöljen. Jag är inte berörd/inbokad på något av tågen idag).

Originally posted by Åke Carlsson View Post
    Normalt är detta ett X2000 med 6 vagnar och brukar vara rätt väl bokat, mer ju längre fram i veckan det är.

"Nästa avgång" är tåg 645 mot Karlstad/Oslo med X3000, och därmed endast 4 vagnar, en dryg timme senare.
    Senare i kväll går bara ett tåg till mot Karlstad, ungefär tre timmar efter det inställda tåget.

Det kan bli en "intressant" situation på 645 om passagerare från 6 vagnar inställt tåg ska in bland tåg 645:s redan bokade passagerare.
    645 anges nu som fullbokat (och dessutom 20 minuter försenat p g a sen tågvändning).

(Detta var bara en fundering från rallarfåtöljen. Jag är inte berörd/inbokad på något av tågen idag).
    Frågan torde väl vara när 643 ställdes in och vad det var för beläggningsgrad då. Antar att man gjort nödvändiga åtgärder för resenärer som var bokade där. Generellt så är ju tisdagar i februari-mars bland de dagar det reses minst.
    Min gissning är ju att 643 kan ha varit inställt sedan flera veckor, så där kanske inte fanns någon bokad alls. Men som sagt bara en som fick ta ställning till sånt en gång i tiden... Och som sen jobbade på tågen (inte just till Karlstad då) rätt många år.

Kommentar

Originally posted by Leif Dahlquist View Post

Frågan torde väl vara när 643 ställdes in och vad det var för beläggningsgrad då. Antar att man gjort nödvändiga åtgärder för resenärer som var bokade där. Generellt så är ju tisdagar i februari-mars bland de dagar det reses minst.
      Min gissning är ju att 643 kan ha varit inställt sedan flera veckor, så där kanske inte fanns någon bokad alls. Men som sagt bara en som fick ta ställning till sånt en gång i tiden... Och som sen jobbade på tågen (inte just till Karlstad då) rätt många år.
      Orsaken till inställelsen anges som "Fordonsfel" på Trafikverkets Trafikinformation, där tåget anges som "Inställt".
      Det kan tyda på att man inte planerat inställelse sedan flera veckor. Tåg 643 gick som vanligt igår.

Säkert har man tagit hand om 643-passagerarna så gott det går - och onsdagar är som nämns ovan inte de största resdagarna.

För i morgon bitti anges returen 620 till Stockholm vid 6-tiden som "Inställt, Nästa avgång" på Trafikverkets sida och som "Slutsålt" hos SJ...
      Möjligen mindre bra för dem som tänkt sig vara framme i Stockholm vid halv nio. Nästa ankomst är vid 10-tiden.​

Kommentar

Originally posted by Leif Dahlquist View Post

Skönt att man alltid får fakta i Postvagnen!

Kommentar

Originally posted by Åke Carlsson View Post

Då får vi ta en rapport från en som var inbokad på 645 i stället!

Mängder av folk på perrongen inför 645 avgång vilket till slut blev spår 10 efter att under en tid varit annonserat som flyttat till spår 18. Anledningen till spår 18 var att den berörda X55:an skulle bestå av fordonet från ett kraftigt försenat Falu-tåg som skulle komma in på spår 18. Nu hade tåget inte varit i Falun heller utan bara i Krylbo och vänt men kom ändå tillbaka ett par timmar sent. Till slut bestämde man att ta in det tåget till spår 10 igen, som var 645 ursprungliga avgångsspår. Nu tror jag inte så många var ute och sprang mellan plattformarna utan höll sig inne i vänthallen och de som hade möjlighet, inne i SJ lounge. Tågsättet kom in ca 18.35 och hade ytterst få avstigande från Dalarna. Ursprungligen annonserades 5 min uppehåll vid perrongen, men tåget skulle städas och fourneras och SJ hade fler personer än tågpersonalen till tåget ute och vaktade dörrarna så inte den stora mängden personer på perrongen skulle börja gå ombord innan städningen var kvar. Detta tog naturligtvis betydligt längre tid än 5 min och så skulle den stora mängden passagerare gå på också med bagage och allt! Jag hade posterat mig långt fram vid dörren till min vagn 2 och undrade hur detta skulle gå med platsbiljetter och annat, men det visade sig snart att det krävdes att man var bokad till detta tåg med platsbiljett för att få åka med, och tåget var fullt till sista plats. Alla som hade biljett till 643 hade fått meddelande om att det var inställt och då fått chansen att boka om, eller vilket SJ säkert gärna ser att många gör vid sådana tillfällen, får pengarna tillbaka oavsett biljettyp.

Då inser man hur det har gått till för de flesta. Man har fått sms till telefonen (eller mail till telefonen om man har sådant) med en länk till ombokning så man kan göra det direkt. De flesta har då inte funderat så länge utan gjort det och fått plats på 645. Man inser då också att de som var sena inte hann få plats i 645 utan fick beskedet att nu var det tåget slutsålt så man var tvungen att boka IC-tåg 647 om man ville komma hem idag. Eftersom 645 blev 53 min sent till slut så kom 647 fram mindre än en timme senare, men då ska man betänka alla IC-tåg just nu verkar sakna servering pga brister på Bistrovagnar. Ja mitt morgontåg 624 saknade även vagnstyp med serveringsmöjlighet, men jag har sett alla IC-tåg till/från Oslo gå med serveringsvagn men annonserade utan servering. Kul att åka hela sträckan Stockholm - Oslo med IC-tåg i 6 timmar utan servering!!!! (Kanske läge för en annan tråd om IC-tågens bristande servering för närvarande!)

Hanteringen visar också på hur det förväntas fungera i det moderna samhället. Man förväntas ha en telefon där man kan ta emot sms och man har ett telefonnummer inrapporterat till järnvägsbolaget. En epostadress går också bra i de fall man har epost på telefonen, vilket iofs är rätt vanligt idag. Alla har dock inte telefon och det går att köpa biljetter på andra sätt och få dem hemskickade eller uthämtade på pressbyrån och även om man nu normalt har telefon så är det inte säkert att man har den med sig, om man nu inte kör med sms-biljett utan utskriven biljett som man har fått via email. Helst ska man ju SJ-appen i telefonen också för då funkar det också bra, men du får ändå en viss mindre mängd resenärer som inte blir upplysta i förväg om detta inställda tåg. De upptäcker det förstås när de kommer till stationen på den stora tavlan och ibland kanske man ändå har en telefon eller kan låna en telefon och ringa SJ kundtjänst och då löser det sig, men någon biljettexpedition finns ju inte där man kan boka om, ifall man nu inte har 1:a klass och tillgång till SJ lounge för där får man säkert service ännu. Sannolikt är i alla fall att ett antal personer inte hade möjlighet att boka om sin biljett till det inställda tåget, eller i alla fall fick såpass omständligt jobb med det att att 645 hann bli fullbokat innan de fick den chansen. Naturligtvis kan man i efterhand få hela biljettpriset återbetalat av SJ men det hjälper inte långt när man står där med bagaget utan bokad biljett. Jag kan iofs tänka mig att det var möjligt att gå ombord på IC-tåget 647 utan ombokning och personalen där hade godtagit den gamla biljetten till det inställda tåget och troligen fanns plats på det tåget också.
          Last edited by Per Krogh; 2023-03-08, 22:44:43.

Kommentar

Originally posted by Per Krogh View Post

Då får vi ta en rapport från en som var inbokad på 645 i stället!

Mängder av folk på perrongen inför 645 avgång .... det krävdes att man var bokad till detta tåg med platsbiljett för att få åka med, och tåget var fullt till sista plats. Alla som hade biljett till 643 hade fått meddelande om att det var inställt och då fått chansen att boka om, eller vilket SJ säkert gärna ser att många gör vid sådana tillfällen, får pengarna tillbaka oavsett biljettyp.
            .
            Tack för rapporten från verkligheten! Där kom fakta.

Kommentar

Det tråkiga är att det, som många gånger förr, drabbar 620, dygnets viktigaste tåg från Värmland, på morgonen därpå. För många av dom som inte kommer iväg med 620 är dagen förstörd. Jag undrar om man i detta fall ens försökt att ordna något annat till 620. Jag kan tänka mig att Tågab, som säkert hade tillgängligt materiel, hade haft möjlighet att ställa upp.

Kommentar

Originally posted by Bengt Löfgren View Post
                Det tråkiga är att det, som många gånger förr, drabbar 620, dygnets viktigaste tåg från Värmland, på morgonen därpå. För många av dom som inte kommer iväg med 620 är dagen förstörd. Jag undrar om man i detta fall ens försökt att ordna något annat till 620. Jag kan tänka mig att Tågab, som säkert hade tillgängligt materiel, hade haft möjlighet att ställa upp.
                Ingen dålig tanke. Men skulle kanske ställa orimliga krav på snabbt fotarbete t o m för ett lättmanövrerat företag som Tågab.
                Men tänk vad bra för SJ om de bara behövde ringa Tågab och få ett tåg ersatt inom låt oss säga en timme.

Kommentar

Originally posted by Hasse Hagberg View Post

Ingen dålig tanke. Men skulle kanske ställa orimliga krav på snabbt fotarbete t o m för ett lättmanövrerat företag som Tågab.
                  Men tänk vad bra för SJ om de bara behövde ringa Tågab och få ett tåg ersatt inom låt oss säga en timme.
                  Rent praktiskt så har man ju ett IC-tågsätt i Karlstad på morgonen som ska gå i 624 och som har betydligt lägre beläggning normalt, men då har vi ett 160-tågsätt som ju inte kan hålla en 200-tidtabell. Samma sak är det ju med Tågab tågsätt, att ett sådant kan ju bara gå i 160 också och blir inte lätt att köra i 620 tidtabell.

I en annan tråd talas om indraget X2000 från Uddevalla nu och man kan anta att SJ har brist på reservsätt för närvarande när väl också flera X2000 befinner sig under ombyggnad. Det tåg som ännu är personalbristindraget på Karlstad är vad jag kallat 'lunch-X:et', X2000 Stockholm - Karlstad - Stockholm 627/624. SJ utökade antal planerade tåg från 8 till 9 på Karlstad från T22 till T23 och faktiskt körs nu oftast 8 av de 9 tågen och då är det 627/624 som saknas. Dessutom titt som tätt en massa banarbetsindragna tåg därutöver. Nu tror jag inte att SJ körde alla de 8 planerade tågen i någon enda dag under T22 utan den perioden började ju med övergång från pandemiindragningar till katastrofalt personalplaneringssystem och brist på personal som man ännu inte hämtat sig helt ifrån. Starkt ändå att man klarar 8 av 9 för det mesta idag. Man drog ju dock in morgonpendlartåget från Åmål mot Karlstad i början av T23 med hänvisning till personalbristen vilket enligt mig var en helt felaktig prioritering. Man borde ha dragit in något av de 5 nya tågen till Oslo i stället så länge man hade personalbrist kvar. Från 1/3 kör man dock det indragna pendlartåget igen och därmed alla tåg på linjen Karlstad . Göteborg.

Var i Sverige finns ännu ett antal tåg som är indragna pga personalbrist? Nu kanske det blir tåg indragna pga fordonsbrist också fast det förbättrar ju personalsituationen för andra tåg!
                  Last edited by Per Krogh; 2023-03-09, 09:19:37.

Kommentar

Working...
                  X