En föregångare till Inlandsbanan, och en av de tidigaste järnvägarna i Sverige (invigd 1850) var järnvägen mellan Kristinehamn och Sjöändan. Till en början hästdragen. De tunga transporterna av tackjärn och stångjärn från hyttorna i Filipstads bergslag gick till Sjöändan via ett system av sjöar, kanaler och slussar, och kortare järnvägar. Se Tåg nr 1/23 för Yngs-Daglösens järnväg. Från Sjöändan till hamnen i Kristinehamn byggdes alltså en järnväg för att kunna skepa ut järnet på Värnen. Turligt nog för hästarna ligger Sjöändan cirka 50 meter högre än Kristinehamn, så de behövde bara dra vagnarna en kort sträcka från lastplatsen till Sandköping, sedan var det medlut hela vägen. Bara att bromsa. Hästarna kunde kopplas ifrån. Men hur kom hästarna som dragit upp tomvagnarna från Kristinehamn tillbaka? Red någon dem tillbaka, eller hade man byggt extra vagnar åt hästarna som de fick åka på?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Christinehamn-Sjöändans järnväg (hästbana)
Collapse
X