Kom igår hem från en resa till Bologna i Italien. Nedresan påbörjades i söndags. Båda riktningar åkte jag nattåg Hamburg-Innsbruck.
Föga förvånande var det verkligt fullsatt Köpenhamn-Hamburg och omvänt. Man får verkligen se fram emot övergång till loktåg och därmed förhoppningsvis högre kapacitet.
Även nattåget verkade ha god beläggning, främst norr om München. Själv gjorde jag misstaget att åka med det ända till Innsbruck. Med 20 minuters försening missade jag bytet som skulle skett på 9 minuter. Eftersom tåget till Bologna utgick från München hade ett byte där varit att föredra, bortsett från att det hade blivit före kl 8 på morgonen.
Innsbruck-Bologna var tågen ganska långa så det fanns gott om platser. Däremot går de bara varannan timme, verkar vara en annan filosofi än den svenska, det skulle utan problem vara utrymme för timmestrafik.
Något som dock slog mig var hur få godståg vi mötte, framförallt på måndagen, men inte heller på torsdagen var det några nämnvärda mängder. Brenner är väl annars den alp-passage som hanterar mest gods, både på väg och järnväg. På intilliggande motorväg var det dock en strid ström av långtradare, bitvis t o m kö.
Föga förvånande var det verkligt fullsatt Köpenhamn-Hamburg och omvänt. Man får verkligen se fram emot övergång till loktåg och därmed förhoppningsvis högre kapacitet.
Även nattåget verkade ha god beläggning, främst norr om München. Själv gjorde jag misstaget att åka med det ända till Innsbruck. Med 20 minuters försening missade jag bytet som skulle skett på 9 minuter. Eftersom tåget till Bologna utgick från München hade ett byte där varit att föredra, bortsett från att det hade blivit före kl 8 på morgonen.
Innsbruck-Bologna var tågen ganska långa så det fanns gott om platser. Däremot går de bara varannan timme, verkar vara en annan filosofi än den svenska, det skulle utan problem vara utrymme för timmestrafik.
Något som dock slog mig var hur få godståg vi mötte, framförallt på måndagen, men inte heller på torsdagen var det några nämnvärda mängder. Brenner är väl annars den alp-passage som hanterar mest gods, både på väg och järnväg. På intilliggande motorväg var det dock en strid ström av långtradare, bitvis t o m kö.
Kommentar