Rantens Hotell i konkurs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Rensa
nya inlägg
  • Carl Olof Mossberg
    SJK-medlem
    • Feb 2023
    • 108

    Rantens Hotell i konkurs

    Anrika Rantens Hotell i Falköping har idag 3/3 försatts i konkurs och konkursförvaltare har tagit över.
    Detta enligt Falköpings Tidning.
  • Hans Broman
    SJK-medlem
    • Feb 2023
    • 1006

    #2
    Ledsamt. Hoppas det finns förutsättningar för någon att ta över verksamheten och få den att bära sig.

    Kommentar

    • Carl Olof Mossberg
      SJK-medlem
      • Feb 2023
      • 108

      #3
      Det är inte direkt någon överetablering av hotell i Falköping.
      För de många bolag med järnvägsanknytning som använder hotellet är det dåligt med hotellalternativ runt stationsområdet.

      Kommentar

      • Jim Hansson
        SJK-medlem
        • Feb 2023
        • 39

        #4
        Vilka var det som drev hotellet, för det kan väl ändå inte vara det äldre paret som drev det på 00-talet?
        Jim

        Kommentar

        • Carl Olof Mossberg
          SJK-medlem
          • Feb 2023
          • 108

          #5
          Originally posted by Jim Hansson View Post
          Vilka var det som drev hotellet, för det kan väl ändå inte vara det äldre paret som drev det på 00-talet?
          Jim
          Det är över 11 år sedan som Arne och Anita Fritsell efter 35 år lämnade över rodret till Marita Johansson som förtjänstfullt renoverade det mesta och hotellet fick en ny storhetstid med fullt hus, temakvällar mm. Prisnivån i restaurangen närmast dubblades och kanske att detta skrämde bort en del, främst kvällsgäster. Marita höll ut några år men nya ägare tog över och restaurangen blev asiatisk även om man behöll luncherna med husmanskost ett tag. Restaurang Matsuya hade inte en chans mot utmärkta japanska Khaan tvärs över gatan och Matsuya stängde redan innan Pandemin. Efter det så tror jag inte att man har haft matservering i huset. Har inte hört så mycket om tiden efter Pandemin men det har nog varit en rätt anonym tillvaro på hotellet. Har sett en och annan hotellgäst som kommit och lämnat huset under den tiden.

          Kommentar

          • Bengt Larsson
            SJK-medlem
            • Feb 2023
            • 423

            #6
            På Booking.com finns det vissa klagomål på hotellet.
            Snålt med personal, ofta ingen, incheckning via kodlås, frukost sköts av en person.
            Under lågsäsong serveras ingen frukost på hotellet, man får gå till Systrarnas café 100 meter bort.
            Ganska dyrt för denna låga personaltäthet cirka 1200 exkl frukost.
            Buller från tågen.

            Kommentar

            • Håkan Alexandersson
              SJK-medlem
              • Feb 2023
              • 25

              #7
              När jag bodde ganska frekvent på Ranten för 10-15 år sedan så bokade jag förstås alltid rum mot järnvägen. Underbar tågskådning speciellt på det ljusa tiden av året. Jag upplevde inte tågbuller som störande men högtalarutropen på morgonen hördes kanske lite för mycket. Det var ju mycket persontåg på dagarna men på kvällen och natten regerade godstågen fritt. Click image for larger version

Name:	FB_IMG_1677885073058.jpg
Views:	952
Size:	60,6 KB
ID:	686 Click image for larger version

Name:	FB_IMG_1677885046234.jpg
Views:	955
Size:	79,0 KB
ID:	687

              Kommentar

              • Carl Olof Mossberg
                SJK-medlem
                • Feb 2023
                • 108

                #8
                Runt 2010 kom det till en inofficiell överenskommelse mellan de gamla ägarna och Tågtrafikledningen att genomgående rättidiga tåg t/fr Jönköpingsbanan på natten skulle ledas via spår 2 i stället för spår 1 för att minska buller. Då jag var lite "skyldig" till kontakten mellan Arne/Anita och fjärren kunde jag konstatera att detta fungerade rätt bra, i alla fall så länge Arne och Anita var kvar på hotellet.

                Kommentar

                Working...
                X