Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallstavik - i söndags

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Rensa
nya inlägg

• Hallstavik - i söndags

Jag har inte varit förbi timmerterminalen i Hallstavik alls mycket sen den byggdes om, och sen MPK gjorde det svårare ett tag att se planerade tåg.
    Men i förra veckan så kollade jag på https://tracker.railit.se och såg att i söndags skulle det gå ett tåg, till Hallstavik på morgonen och tillbaka till Gävle på kvällen.
    Så mitt på dagen åkte jag dit, och då lastade de, förmodligen sågtimmer på väg till Braviken vid Norrköping. GC som kör som vanligt, och med 2 Td, och de delar upp vagnarna i 3 delar.
    (PS. Min första bilduppladdning, får se om det blir rätt).

Click image for larger version  Name:	DSC_0452.jpg Views:	1 Size:	279,5 KB ID:	209

Är dessa timmertåg numera den enda trafiken på banan Örbyhus - Hallstavik?

Kommentar

Originally posted by Gunnar Ekeving View Post
      Är dessa timmertåg numera den enda trafiken på banan Örbyhus - Hallstavik?
      Jag tror det.
      Malmtrafiken från Dannemora är ju nedlagd, och jag har inte hört om någon trafik till Hargshamn (även om jag inte är i de trakterna).
      Förra året så var det en period när Hector körde timmer från Borlänge till Hallstavik 2 dagar i veckan, men det har jag inte sett något av i år.
      GC har brukat köra åt Holmen just på söndagar en längre tid,

Kommentar

• Håkan Alexandersson
        Håkan Alexandersson commented
        Editing a comment
        Jag tror att Hector ändå fortsätter att köra granmassaved från Borlänge till Hallstavik. I januari var det minst ett sådant tåg i Hallstavik.

• Ulf Broman
        Ulf Broman commented
        Editing a comment
        Till Håkan: Vet du vilken veckodag de brukat köra? Förra året körde de både torsdagar och fredagar under en period, innan bangårdsombyggnaden.

Jag hittar nu att tåget nu på morgonen fortsatt som 39783 mot Norrköping C, via Storvik-Avesta Krylbo-Ängelsberg-Kolbäck-Eskilstuna. Så, det måste stämma med Braviken.

Kommentar

Håkan Alexandersson skrev:
        Jag tror att Hector ändå fortsätter att köra granmassaved från Borlänge till Hallstavik. I januari var det minst ett sådant tåg i Hallstavik.

Du har (förstås) rätt, idag åkte jag förbi stationen och såg vagnar, så jag svängde ner.
        Det var T66 714 med boggie-timmervagnar, som lossade klen massaved.

Jag har kollat på tracker, och det verkar som att T66-an gick i morse från Borlänge och till Hallstavik mitt på dagen, I morgon bitti kör den till Örbyhus och byter vagnar med ett tåg som kommer från Borlänge, och sen samma sak i morgon kväll. Sen på onsdag förmiddag så kör T66-an upp till Borlänge.
        De vill väl passa på att köra flera tåg (med ellok) när de väl kört ner ett diesellok till Hallstavik.

Två noteringar:
        Numera hittar man de planerade tiderna för spärrfärderna Örbyhus-Hallstavik på tracker.railit, alltid något som beror på MPK och som faktiskt är positivt.
        Förr om åren gick tågen ofta nattetid (eller i alla fall i mörker) mellan Örbyhus och Hallstavik, men både idag och på onsdag är det dagsljus, ifall någon vill ta linjebilder.

Kommentar

Working...
        X