Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

En resa på Transsibiriska järnvägen sommaren 2014, dag 4 (Reseberättelser)

av Ulf Broman @, Kista, lrdagen 29 augusti 2015, 16:32:37

Föregående avsnitt finns här:
Dag 1+2
Dag 3, del 1
Dag 3, del 2

[image]
Nästa morgon, i Perm hade vi ett nytt lok. Vi kan ha fått det redan i Balezino, men då sov jag nog.
Vill någon följa med i en aktuell tidtabell (och tämligen lik vår från förra året) för tåg 2 så tror jag denna länk skall fungera. Genom att klicka på flaggorna kan ni få namnen på ryska.
Eventuellt måste ni justera datumet till ett annat datum när tåget går.

[image]
Vid uppehållen utfördes en hel del service, t.ex. den klassiska kontrollen av hjul och bromsblock med den lilla östeuropeiska hammaren (jag minns den från 1970-talets resor i t.ex. Tjeckoslovakien).

[image]
Vi såg många godståg och godsvagnar, här verkar de vara lastade med stenkol.

[image]
Denna dag fick vi vår måltid ungefär vid lunchdags (cirka 13.30 Moskva-tid).
Vi fick först som sagt en soppa, åt minestrone-hållet, serverat i dessa fina krus, med tillhörande lock för att underlätta transporten från restaurangvagnen till vår vagn.

[image]
Och här är huvudrätten. Glasen var egentligen té-glas i en metallställning, men vi plockade ur själva glaset och drack öl i.

[image]
Ett stationshus. De flesta var välhållna, som detta.
Det lilla tekniska huset i förgrunden var som en hel del andra nyligen målat i vitt-och-blått.

[image]
Några lok i en ovanlig målning och för annat bolag (tror jag).

[image]
Stationshuset i Jekaterinburg.

[image]
Sist i vårt tåg gick det två vagnar till Tumangam, som är en nordkoreansk gränsstation mot Ryssland, strax väster om Vladivostok. Dessa ryska vagnar verkar bara gå 4 gånger per månad, och är en av de längsta vagnskurserna. Enligt Seat61 går det dock 2 gånger i månaden vagnar samma väg genom Ryssland, men ända till Pyongyang.

[image]
När vi kom längre österut var det inte ovanligt att vi mötte (eller körde om) andra persontåg vid de längre uppehållen. Här i Tuymen står ett tåg med diesellok till höger, som kom från sydväst och skulle fortsätta mot nordost, medan vårt tåg i mitten grovt sett fortsätter mot öster.

Sen blev det natt.

1635 visningar

En resa på Transsibiriska järnvägen sommaren 2014, dag 4

av Arne, Kungsholmen 王の島, lrdagen 29 augusti 2015, 17:15:05 @ Ulf Broman
redigerad av Arne, lrdagen 29 augusti 2015, 17:19:25

8<...

[image]
Några lok i en ovanlig målning och för annat bolag (tror jag).

Det här är ett elektriskt godstågslok tillhörigt Sverdlovsk Railways som ingår i RZD, den ryska järnvägen. Så det är formellt ett lok i ett annat (dotter)bolag men ingående i den stora moderbolaget RZD. Loket är ett dubbellok littera 2ES6 med axelföljden Bo'Bo' x2. Lokmodellen finns idag i ca 150 exemplar i drift. Loket är byggt av Urals Railway Machinery Plant, UZZhM, vilket ingår i Sinara-gruppen, som har ett samarbete sedan flera år med tyska Siemens.

PS. Det står med kyrilliska bokstäver Sinara på lokets sida.

Citat: '... Sinara and Siemens will organize a joint venture for the production of two-section locomotives at the Ural Railway Machinery Plant (UZZhM, belongs to Sinara group).

Och här ett citat från en engelsk presentation av loktillverkaren som ligger i en förort till Jekaterinburg (förutvarande stadnamnet var under sovjettiden Sverdlovsk)

'The UZZhM Urals Railroad Machinery Plant is a subsidiary of the Sinara Transport Machines Company, which is a member of the Sinara Group. Today UZZhM manufactures direct current, mainline freight locomotives with 2ES6 engines and upgrades VL11 direct-current freight locomotives. UZZhM's largest customer is Russian Railways.'

8<...

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

713 visningar

av jorgen3, Sundsvall, lrdagen 29 augusti 2015, 18:20:19 @ Ulf Broman
redigerad av jorgen3, lrdagen 29 augusti 2015, 18:25:55

[image]
När vi kom längre österut var det inte ovanligt att vi mötte (eller körde om) andra persontåg vid de längre uppehållen. Här i Tuymen står ett tåg med diesellok till höger, som kom från sydväst och skulle fortsätta mot nordost, medan vårt tåg i mitten grovt sett fortsätter mot öster.

Sen blev det natt.

Det tåget skulle kanske till Novy Urengoy

Det tar 29 timmar (156 mil norrut mot ishavet)

596 visningar

av Henke, lrdagen 29 augusti 2015, 21:51:53 @ jorgen3
redigerad av Henke, lrdagen 29 augusti 2015, 21:54:35

Tack för mycket fina och intressanta bilder och text! Känns också väldigt bra för en "gammal" järnvägsman att se att järnvägen fortfarande har stor betydelse och verkar leva väl i det stora landet i öster! Till skillnad från de bilder vi nyligen fått se från f.d. Jugoslavien där klotter,vandalisering och förfall verkar tagit över! Jag hoppas verkligen att både Ryssland och dess järnvägar har framtiden för sig både som "tågfantast" och för världsfredens skull! För ett sönderfallande Ryssland vore en katastrof!

497 visningar

En resa på Transsibiriska järnvägen - sönderfall och underhåll

av Fabian, sndagen 30 augusti 2015, 05:46:29 @ Henke

Jag hoppas verkligen att både Ryssland och dess järnvägar har framtiden för sig både som "tågfantast" och för världsfredens skull! För ett sönderfallande Ryssland vore en katastrof!

Det kanske var en period av sönderfall precis efter sovjets sammanbrott?

394 visningar

av Lennart Petersen @, sndagen 30 augusti 2015, 16:41:39 @ Henke

Tack för mycket fina och intressanta bilder och text! Känns också väldigt bra för en "gammal" järnvägsman att se att järnvägen fortfarande har stor betydelse och verkar leva väl i det stora landet i öster! Till skillnad från de bilder vi nyligen fått se från f.d. Jugoslavien där klotter,vandalisering och förfall verkar tagit över! Jag hoppas verkligen att både Ryssland och dess järnvägar har framtiden för sig både som "tågfantast" och för världsfredens skull! För ett sönderfallande Ryssland vore en katastrof!

Det verkar aldrig funnits klotter eller något av den vandalisering vi ser på annat håll vid järnvägen. Och mycket lite av nerdskräpning.
Vare sig i Sovjet eller senare Ryssland , Tsartiden undandrar sig min bedömning. Jag uppfattar det som att det finns ett allmänt intresse hos folk att hålla det gemensamma rummet och gemensamma ytor snygga och rena.
Har man det jobbigt i tillvaron för att få det att gå ihop så ska man inte behöva få en otrivsam miljö ovanpå det .
I Moskas metro brukar det vara oklanderligt snyggt och rent. Jag vet inte hur det är nu men på Sovjettiden var man påfallande stolt över att det inte fanns några fstställda straff för att skräpa ned. Man gjorde inte så helt enkelt om man var normal i skallen men den som försökte kunde garanterat drar på sig massiv kritik från omgivningen och få en ordentlig och välförtjänt utskällning.

293 visningar

av Mattias Jansson @, Uppsala, sndagen 30 augusti 2015, 16:48:07 @ Lennart Petersen
redigerad av Mattias Jansson, sndagen 30 augusti 2015, 16:49:26

Vare sig i Sovjet eller senare Ryssland , Tsartiden undandrar sig min bedömning. Jag uppfattar det som att det finns ett allmänt intresse hos folk att hålla det gemensamma rummet och gemensamma ytor snygga och rena.

Ehhh, ingen Graffiti i Ryssland? Inte lika frekvent på tåg och i tunnelbanan möjligen, men inte alls?

Jag tillåter mig att se litet annorlunda på den saken.

300 visningar

En resa på Transsib, dag 4 - betydelsen av 'njekulturnyj'!

av Arne, Kungsholmen 王の島, sndagen 30 augusti 2015, 19:29:32 @ Mattias Jansson

Ehhh, ingen Graffiti i Ryssland? Inte lika frekvent på tåg och i tunnelbanan möjligen, men inte alls?

Jag tillåter mig att se litet annorlunda på den saken.

Det här med förekomsten av graffiti eller ej i ett land är ju en sanning med modifikation. När jag första gången var i Japan i början av 1981 var det mycket ovanligt med graffiti och/eller annan nedskräpning i offentliga miljöer. Numer finns det dessvärre även sådant i Nippon.

Men för att återgå till Ryssland/Sovjet så finns i det ryska språket särskilt ordet некультурный 'njekulturnyj' som betyder 'okultiverad', 'ociviliserad'. Och för många ryssar har det varit ett skällsord att bli beskylld för att vara just 'njekulturnyj' så därför har man inte slängt fimpar på exempelvis perronger eller spottat på gatan! Man har ägnat sig åt en slags 'självcensur' i uppträdandet i Ryssland för att slippa att bli betraktad som 'njekultyrnyj'! :-)

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

276 visningar

av tidtabellen, sndagen 30 augusti 2015, 16:53:37 @ Henke

Imperiers sammanbrott och skapandet av nya stater är intressanta processer, Särskilt när de sker i samtiden och man har förmånen att iakttaga från åskådarplats. På plats, som just nu i Syrien, är det mindre kul.

281 visningar

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, sndagen 30 augusti 2015, 17:17:38 @ Henke

"För mig är det oerhört slående vad politisk stabilitet betyder för ekonomisk utveckling..."

(Göran Persson, 4 november 1996, om Kina)

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

269 visningar

av bengt l @, Göteborg, lrdagen 29 augusti 2015, 23:10:58 @ Ulf Broman

[image]
Vi fick först som sagt en soppa, åt minestrone-hållet, serverat i dessa fina krus, med tillhörande lock för att underlätta transporten från restaurangvagnen till vår vagn.

Serveras måltider vid klockslag enligt Moskva-tid eller lokal tid?

462 visningar

av Ulf Broman @, Kista, lrdagen 29 augusti 2015, 23:24:28 @ bengt l

[image]

Säg det. ;-)

Vi hade inte hittat information i förväg, inte ens på Seat61, om ungefär när man skulle få maten, och vi blev inte tillfrågade om när vi ville ha den, utan den brukade dyka upp någonstans mellan 12 och 14 lokal tid om jag minns rätt.
Eftersom vi fick den serverad i kupén så behövde vi ju inte veta i förväg, vi hade ju inte så mycket annat för oss. De undvek förstås att servera i samband med något längre stationsuppehåll.
Så fort vi såg dem komma med maten, så gick jag iväg och köpte den kalla ölen.

Jag skrev någonstans att vi fick frukost, men egentligen fick vi varje dag en påse med samma saker, bland annat ett par vetebullar/småfranska, syltpaket, flaska mineralvatten, tepåsar och kaffepulver, chokladkaka och kanske något mer jag inte minns. Tillgång till hett vatten hade vi ju alltid i vagnen.
Vi köpte ofta mjukostpaket på stationerna för att kunna skapa något frukostliknande av det hela.

472 visningar

av Lennart Petersen @, lrdagen 29 augusti 2015, 23:38:50 @ bengt l
redigerad av Lennart Petersen, sndagen 30 augusti 2015, 00:26:05

När jag åkte , vilket visserligen var i en forntid, så var det tider anpassade till lokal tid som gällde. Varje dag hörde man sig för i restaurangvagnen om hur nästa dags öppettider och stängning skulle vara, ungefär en timmes förskjutning per dag. Något annat skulle väl bli absurt och man måste ju ta hänsyn till att ansenliga mängder av resenärerna bara åkte delsträckor.
Men nånstans långt österut så åt man alltså frukost när klockan ombord var 03 sådär och middag kanske kl 14 men då hade det redan mörknat ute..

459 visningar

En resa på Transsibiriska järnvägen - estetik

av Fabian, sndagen 30 augusti 2015, 05:49:31 @ Ulf Broman

[image]
Det lilla tekniska huset i förgrunden var som en hel del andra nyligen målat i vitt-och-blått.

[image]

De verkar ha lite större känsla för estetisk utformning i Ryssland?

388 visningar

En resa på Transsibiriska järnvägen - estetik

av Anders Norén @, Staun, sndagen 30 augusti 2015, 16:25:10 @ Fabian

[image]

[image]

De verkar ha lite större känsla för estetisk utformning i Ryssland?

Klassicismen levde kvar mycket längre i Sovjet än i Sverige. Den typiska "Stalin-arkitekturen" är nyklassicistisk med drag av barock och gotik.

304 visningar

av Åke K ⌂ @, Göteborg, mndagen 31 augusti 2015, 21:53:06 @ Ulf Broman

[image]

Namnet lät bekant och precis, det var i den här staden tsarfamiljen mördades 1918.

218 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta