Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Hela DVVJ, del 7: Blomskog - Årjäng (Bildvagnen)

av Roy Mårtensson @, Stockholm, tisdagen 5 februari 2013, 12:04:30

Del 1 - Mellerud - Åsensbruk
Del 2 - Håverud - Tisselskog
Del 3 - Dals Långed - Billingsfors
Del 4 - Billingsfors - Bengtsfors
Del 5 - Bengtsfors - Kråkviken
Del 6: Gustavsfors - Blomskogs kyrka

[image]
Efter Blomskogs kyrka norrut kommer själva Blomskog. Efter att stationen avbemannats och stationshuset sålts så flyttades hållplatsen ca 200 meter söderut intill vägövergången. Kryssmärkena står kvar.

[image]
Standarden var minimal, vid plåtstinsen fanns förr en kort träplattform. Kuren som syns på bilden har tillkommit efter nedläggningen, innan dess var det en betydligt enklare öppen konstruktion.

[image]
Tre spår fans som mest parallellt vid lastkajen.

[image]
Blomskog miste sin bemanning 1 juni 1961. Stationshuset är till salu. Samtliga bilder från den 23 april 2012.

[image]
Hållplats Björnåsen ligger mycket idylliskt i slänten ned mot Lysedtjärnet intill en banvaktsstugaoch var i bruk ända till nedläggningen. Dressinskjulet står kvar i bakgrunden.

[image]
P.g.a. kurvan så placerades plåtstinsen på östra sidan av spåret, men manövrerades från plattformen.

[image]
En minimalt använd väg korsar banan norr om plattformen.

[image]
Förr gick väg 172 på en viadukt över banan, men runt 1990-91 ersattes den av en vägbank, och dressinerna fick åka i en liten plåttunnel. Fyra bilder ovan från 23 april 2012.

[image]
Vid ett besök den 26 september samma år hade namnskylten på väntstugan restaurerats. Trevligt att någon tar hand om den!

[image]
Manövreringen av påstigningsmärket.

[image]
Vid Kyrkerud alldeles söder om Årjäng finns DVVJ stuga för dressinuthyrningen. Förr kunde man åka ända in i Årjäng, men p.g.a. vandaliseringar så får man numera göra halt här, ca 2 kilmoter söder om Årjängs station.

[image]
F.d. väg 172:s viadukt över banan.

[image]
Till vänster om spåret, där björkarna står låg Kyrkeruds hållplats, en enkel anläggning i trä öppnad 1976 mest för folkhögskoleelever, sist av alla hållplatser längs DVVJ.

[image]
Nu är vi inne i Årjängs samhälle, korsningen med Västanåsvägen.

[image]
Ungefär här stod det kvar en gammal infartssignal första gången jag trampade dressin 1990.

[image]
Vid Årjängs södra infart korsas Silbodalsälven på en betongbro.

[image]
Södra infarten till Årjäng. Som övriga bilder, 23 april 2012.

Mer Årjäng blir det i nästa del!

2192 visningar

Hela DVVJ, del 7: Blomskog - Årjäng

av Andreas Eriksson @, Nås, tisdagen 5 februari 2013, 13:05:32 @ Roy Mårtensson

Mycket trevligt reportage!

Fina bilder!:-)

---
http://www.youtube.com/watch?v=m6JpHAKM-3g

841 visningar

av AndersH ⌂ @, Stockholm, tisdagen 5 februari 2013, 13:15:12 @ Roy Mårtensson

Vid Kyrkerud alldeles söder om Årjäng finns DVVJ stuga för dressinuthyrningen. Förr kunde man åka ända in i Årjäng, men p.g.a. vandaliseringar så får man numera göra halt här, ca 2 kilmoter söder om Årjängs station.

Hur funkar det då om man vill in till Årjäng? Det två gånger jag cyklat sträckan har jag åkt ena riktningen ena dagen, sovit över på vandrarhem i Årjäng och sen cyklat tillbaka andra dagen.

Måste man lämna dressinerna vid den här stugan nu, och gå två kilometer, eller kan man göra på något annat sätt?

809 visningar

av Roy Mårtensson @, Stockholm, tisdagen 5 februari 2013, 13:28:33 @ AndersH

Hur funkar det då om man vill in till Årjäng? Det två gånger jag cyklat sträckan har jag åkt ena riktningen ena dagen, sovit över på vandrarhem i Årjäng och sen cyklat tillbaka andra dagen.

Måste man lämna dressinerna vid den här stugan nu, och gå två kilometer, eller kan man göra på något annat sätt?

Samma sak gjorde jag, det var väldigt smidigt att komma ända in i Årjäng för att sedan övernatta. Ja, nu får man väl antingen promenera eller ta taxi...

793 visningar

av Fredde U, tisdagen 5 februari 2013, 13:56:38 @ Roy Mårtensson

Fina bilder!

Vilka är egentligen restriktionerna gällande Årjäng. Får man cykla in till Årjäng för att sedan cykla tillbaks till "skjulet" och lämna dressinen eller är järnvägen avtängd mellan skjulet och Årjäng.

Vad är det för sabotage. Är det dressinskjulet som blivit vandaliserat eller är det banan?

Fredrik

755 visningar

av Roy Mårtensson @, Stockholm, tisdagen 5 februari 2013, 14:04:10 @ Fredde U

Fina bilder!

Vilka är egentligen restriktionerna gällande Årjäng. Får man cykla in till Årjäng för att sedan cykla tillbaks till "skjulet" och lämna dressinen eller är järnvägen avtängd mellan skjulet och Årjäng.

Vad är det för sabotage. Är det dressinskjulet som blivit vandaliserat eller är det banan?

Jag vet inte vad dressinuthyrarna säger angående detta, men några fysiska hinder finns inte att ta sig ända in till Årjängs station. Vad jag förstått så är det dressinerna som blivit vandaliserade, mycket mer fanns inte vid stationen. De stod ute i det öppna och uthyrningen använde gamla kioskens lokaler i stationshuset.

764 visningar

av Nordanvinden81 @, Billingsfors, tisdagen 5 februari 2013, 14:38:25 @ Fredde U

Borde väl inte vara några hinder så länge du lämnar tillbaka dressinen vid uthyrningen. Det tragiska är ju att man inte kunde ha kvar det vid stationen pga. skadegörelse.

---
Pontus

741 visningar

av Bengt G H, Värnamo, tisdagen 5 februari 2013, 19:15:27 @ Roy Mårtensson

Jag följer med stort intresse din fina bildserie från DVVJ.

Här som tack några bilder från den 14 juni 1985 som jämförelse.

[image]
Efter Blomskogs kyrka norrut kommer själva Blomskog. Efter att stationen avbemannats och stationshuset sålts så flyttades hållplatsen ca 200 meter söderut intill vägövergången. Kryssmärkena står kvar.

[image]

[image]

Till vänster om spåret, där björkarna står låg Kyrkeruds hållplats, en enkel anläggning i trä öppnad 1976 mest för folkhögskoleelever, sist av alla hållplatser längs DVVJ.

Kyrkeruds hållplats sedd från andra hållet.
[image]

658 visningar

av Roy Mårtensson @, Stockholm, tisdagen 5 februari 2013, 23:53:22 @ Bengt G H

Stort tack för de kompletterande bilderna! :-tu

551 visningar

av Per Johansson, Mariehamn, tisdagen 5 februari 2013, 20:38:56 @ Roy Mårtensson

Björnåsen liknar Arelid!

Själv hann jag åka sträckan en enda gång, Arvika-Mellerud med byte i Årjäng. Jag minns nästan ingenting av resa.

608 visningar

av Mattias E @, Badelunda socken, tisdagen 5 februari 2013, 22:21:59 @ Roy Mårtensson

Kul att följa denna resa!

Trist bara att den unika(?) plåtstinsen i Björnåsen inte går att manövrera längre sedan stången under spåret blivit böjd. (Var där och provade i somras :-) )

/Mattias

561 visningar

Dubbeldressin!

av Rasmus Axelsson ⌂ @, Västernärke, onsdagen 6 februari 2013, 08:49:31 @ Roy Mårtensson

[image]

Blomskog miste sin bemanning 1 juni 1961. Stationshuset är till salu. Samtliga bilder från den 23 april 2012.

Spännande "dubbeldressin" troligen byggd av en Walters- och en Fjugestadressin till vänster respektive höger. Undrar hur den fungerar i praktiken, i t.ex. skarpa kurvor?

---
Rasmus Axelsson
»Jag tycker inte om tåg« – jag är intresserad av järnvägar...

www.svartabanan.se
www.brakulturmiljo.se

575 visningar

Dubbeldressin!

av Kent A, onsdagen 6 februari 2013, 11:20:24 @ Rasmus Axelsson

En snabb gissning baserad på en förstoring av bilden.
Alldeles utmärkt.

Grundar detta på att det tycks bara vara den högra trampanordningen som är i funktion.

532 visningar

Walters i bruk

av Rasmus Axelsson ⌂ @, Västernärke, onsdagen 6 februari 2013, 11:45:49 @ Kent A

En snabb gissning baserad på en förstoring av bilden.
Alldeles utmärkt.

Grundar detta på att det tycks bara vara den högra trampanordningen som är i funktion.

Waltersdressinen till vänster i bild och till höger i färdriktningen, tycks ha kedjan på... men inte den andra.

---
Rasmus Axelsson
»Jag tycker inte om tåg« – jag är intresserad av järnvägar...

www.svartabanan.se
www.brakulturmiljo.se

526 visningar

Walters i bruk

av Kent A, onsdagen 6 februari 2013, 11:51:07 @ Rasmus Axelsson

Allmän nyfikenhetsfråga:
Har någon av konstruktionerna frinav, eller är det "håll unden fötterna" som gäller när medlutet tilltar??

(Med frinav borde den väl funka även med två "motorer";)

513 visningar

av Sverker, tisdagen 12 februari 2013, 11:46:07 @ Roy Mårtensson

När jag körde på banan sist våren 2008, så såg jag och kollegorna att nån/man röjt upp det stickspår som strax innan(fr Mellerud sett) Billingsfors gick till höger, till nån f.d såg eller virkesindustri. Man såg det nästan inte alls innan röjningen, men växeln syntes ju så man förstod att det fanns något bakom träden.
Ryktet sade att man/nån var på väg att återuppta trafiken på detta spår.
Nån som vet mer om detta spårs historia i forntid & nutid?
Skulle ju skrivit detta på del 3 i Roys helt eminenta serie om DVVJ, där frågan egentligen hör hemma geografiskt, men befarade att ingen skulle se detta inlägg då.

615 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta