Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

70-tal i färg: Södertälje södra (Järnvägshistoria)

av Rolf Johansson ⌂ @, Huddinge, sndagen 5 oktober 2008, 12:22:44

Eftersom jag schabblade med namngivningen i mitt förra inlägg är det bäst att visa en bild från september 1976 där man ser vad stationen verkligen heter :-)

[image]

Låst
  1412 visningar

70-tal i färg: Södertälje södra

av Kurt Möller, sndagen 5 oktober 2008, 12:39:57 @ Rolf Johansson

Ack ja - 3102, en liten trevlig S-maskin från Lidköpingsbanorna...

Låst
  833 visningar

70-tal i färg: Södertälje södra

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, sndagen 5 oktober 2008, 12:56:36 @ Rolf Johansson

Eftersom jag schabblade med namngivningen i mitt förra inlägg är det bäst att visa en bild från september 1976 där man ser vad stationen verkligen heter :-)

[image]

Stationsskyltarna som sitter på plattformstakens ände tycker jag är rätt snygga. Tror nästan att det fanns liknande på ett par andra stationer också. Men jag tror inte att den lösningen var så vanlig :-)

Tyvärr minns jag alldeles för dåligt den tiden då skyltar var mörkblå :-(

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

Låst
  815 visningar

70-tal i färg: Södertälje södra

av Johan Hellström ⌂, Älvsjö, sndagen 5 oktober 2008, 13:07:17 @ Rolf Johansson

Eftersom jag schabblade med namngivningen i mitt förra inlägg är det bäst att visa en bild från september 1976 där man ser vad stationen verkligen heter :-)

[image]

26 år senare såg 3102 ut så här:

[image]

X1 3102 var den sista X1:an som tillverkades hos ASJ i Linköping, och därmed det sista järnvägsfordonet över huvut taget som tillverkades där. Enheten kördes till skrot i Nykroppa den 18 januari 2008.

---
Hälsar
Eder
/Johan H

Låst
  794 visningar

70-tal i färg: Södertälje södra

av HJP @, sndagen 5 oktober 2008, 18:16:01 @ Johan Hellström


X1 3102 var den sista X1:an som tillverkades hos ASJ i Linköping, och därmed det sista järnvägsfordonet över huvut taget som tillverkades där. Enheten kördes till skrot i Nykroppa den 18 januari 2008.

****
Var tillverkades X1 3103 och 3104?
Har jag missat något :-?|

HJP

Låst
  698 visningar

70-tal i färg: Södertälje södra

av Lennart Petersen @, sndagen 5 oktober 2008, 18:28:44 @ HJP


X1 3102 var den sista X1:an som tillverkades hos ASJ i Linköping, och därmed det sista järnvägsfordonet över huvut taget som tillverkades där. Enheten kördes till skrot i Nykroppa den 18 januari 2008.


****
Var tillverkades X1 3103 och 3104?
Har jag missat något :-?|

HJP

------
HS/KVAB står det i SLM (HS=Hägglund &Söner)
Och dom två var ju en tilläggsorder p.g.a olyckor och tillverkades ca 4 år efter huvudserien. Även 3101,3102 var en tilläggsorder men hann tillverkas i anslutning till den stora serien.

Låst
  663 visningar

70-tal i färg: Södertälje södra

av HJP @, mndagen 6 oktober 2008, 12:30:49 @ Lennart Petersen


X1 3102 var den sista X1:an som tillverkades hos ASJ i Linköping, och därmed det sista järnvägsfordonet över huvut taget som tillverkades där. Enheten kördes till skrot i Nykroppa den 18 januari 2008.


****
Var tillverkades X1 3103 och 3104?
Har jag missat något :-?|

HJP

------
HS/KVAB står det i SLM (HS=Hägglund &Söner)
Och dom två var ju en tilläggsorder p.g.a olyckor och tillverkades ca 4 år efter huvudserien. Även 3101,3102 var en tilläggsorder men hann tillverkas i anslutning till den stora serien.

****
Tackar&Bockar :-)

HJP

Låst
  593 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum