Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Transport med Da 888 och 936 igår (Bildvagnen)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ ⌂ @, Nässjö, fredagen 4 maj 2012, 13:10:39

Här kommer ett par bilder från gårdagens transport från Gävle till Ängelholm via Nässjö. Diverse vagnar och lok fanns i tåget, bl a Ra 988 till Tågkraft i Nässjö.

Men först, vad är det här? En S-tavla i system H? Vad gäller för att få passera den? Jag vet inte. Bäst att stanna. Någon får gärna visa var i JTF det står om hur ett tåg får passera en S-tavla i system H.

[image]

Hela tåget i Boxholm.

[image]

Runt Alvesta gick det trögt, det stod tåg på flera blocksträckor.

[image]

Längre uppehåll i Eneryda för möten och förbigångar.

[image]

Även i Hästveda längre uppehåll. Vi testade den nya plattformen.

[image]

Mellan Hässleholm och Åstorp var det möte nästan överallt. Här i Finja.

[image]

I Hasslarp var det lite längre uppehåll eftersom det pågår banarbete i Ängelholm.

[image]

Till slut blev det kör i den låga huvudsignalen. Klart för sista biten in till Ängelholm.

[image]

Lindman

---
lindman.dk
Lokförare och instruktionsförare på Transdev

1678 visningar

Transport med Da 888 och 936 igår

av thesnuffer, fredagen 4 maj 2012, 13:39:01 @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Trevliga bilder!

Ang. S-tavlan i första bilden:

Kapitel 3H, sid 28 i JTF:en

"Slutpunktstavla (S-tavla)
S-tavla kan förekomma på en driftplats och står i system H i regel vid gränsen mellan huvudspår och sidospår.

Anger tågfärdvägens slutpunkt för tågfärd och spärrfärd. Tavlan får inte passeras."

Mvh The SnuFFer

976 visningar

av PerLj, fredagen 4 maj 2012, 16:38:37 @ thesnuffer

På något sätt kom ni tydligen förbi S-tavlan. Det var ju ett ganska kategoriskt besked enligt ovan. Intressant med de små huvudsignalerna. Jag trodde dessa inte var kvar i drift.
PLj

729 visningar

av HP ⌂ @, Jönköping, fredagen 4 maj 2012, 19:12:35 @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Tack Magnus för fina bilder!

Hälsar tåget trafikledare igår, Henrik R

---
Järnvägare

614 visningar

av Lasse M @, fredagen 4 maj 2012, 20:52:22 @ Magnus Lindman NÄSSJÖ
redigerad av Lasse M, fredagen 4 maj 2012, 20:52:39

Till slut blev det kör i den låga huvudsignalen. Klart för sista biten in till Ängelholm.

[image]

Lindman

Jaså ni slapp stå där till 23. Hade tänkt åka upp och ta några bilder i Perstorp där det ju också skulle vara ett lite längre uppehåll men tyvärr fick jag förhinder. Var kanske tur då ni kanske inte hade något uppehåll där med tanke på att det inte blev någon bild därifrån.

Tänkte sen åka upp till Hasslarp istället men hoppade över det då jag kände mig lite för trött, var ju också tur då ni tydligen kom iväg långt före tiden.

Tack för bilderna, kul och intressant med sådana "reportage".

544 visningar

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, fredagen 4 maj 2012, 21:00:46 @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Här kommer ett par bilder från gårdagens transport från Gävle till Ängelholm via Nässjö. Diverse vagnar och lok fanns i tåget, bl a Ra 988 till Tågkraft i Nässjö.

Men först, vad är det här? En S-tavla i system H? Vad gäller för att få passera den? Jag vet inte. Bäst att stanna. Någon får gärna visa var i JTF det står om hur ett tåg får passera en S-tavla i system H.

[image]

S-tavlan är rimligen en kvarleva sedan Boxholm hade fyra tågspår. Med den utformningen skulle Boxholm tillhört system M och således hade regelverket inte varit något problem. I nuälget är tavlan helt enkelt överflödig. :-)

Tackar för fina bilder!

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

546 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta