Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Fortsättning urspårade loket i Ö-vik. (Allmänt)

av random1584, onsdagen 24 augusti 2011, 08:42:34

Efter TX-logistiks urspårning vid rundgång i Övik i vintras så transporterades loket till Vännäs. Boggierna har monterats lös och skickats till Tyskland för reparation, och igår kom mgw-service och hämtade hem sin korg också. Bilder från lastningen länkas nedan.

Hemmagjord boggie
http://imageshack.us/photo/my-images/69/dsc0393w.jpg/

Loket lastas på den 42 meter långa lastbilen
http://imageshack.us/photo/my-images/37/dsc0412tl.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/13/dsc0418h.jpg/

2084 visningar

Fortsättning urspårade loket i Ö-vik.

av Felix ⌂ @, Olofström, onsdagen 24 augusti 2011, 08:47:07 @ random1584

Ska loket fortsätta gå i TX-logistiks tåg?

---
www.lokstallet.n.nu
[image]

1337 visningar

av random1584, onsdagen 24 augusti 2011, 08:51:34 @ Felix

Ska loket fortsätta gå i TX-logistiks tåg?

Vilket företag som kommer att hyra loket vet jag inte, men det lät inte otroligt att loket skulle tillbaka till Sverige när det var klart.

1318 visningar

av Felix ⌂ @, Olofström, onsdagen 24 augusti 2011, 09:07:38 @ random1584

Okej. Tack för svar!

Hoppas det kommer till Sverige igen!

[image]
Här passerar 185.642 Älmhult med TX-logistiks timmertåg den 27 augusti 2010.

/Felix

---
www.lokstallet.n.nu
[image]

1268 visningar

Fortsättning urspårade loket i Ö-vik. Bilen tysk?

av BD @, onsdagen 24 augusti 2011, 09:00:52 @ random1584

Var lastbilsekipaget tyskregistrerat?

---
لاثىلف يشاملاثقل

1300 visningar

Fortsättning urspårade loket i Ö-vik. Bilen tysk?

av random1584, onsdagen 24 augusti 2011, 09:03:16 @ BD

Det var holländskt.

1277 visningar

BD?

av Gustav @, Stockholm, men vilar ut på Bästkusten., onsdagen 24 augusti 2011, 18:11:26 @ BD

BD?

Tycker inte du att järnvägen en än gång lyckats att framstå som ett andra handsalternativ när en sådan tung sak är bättre att köra en sådan lång sträcka på bil?

Ställer frågan till dig bla för att jag har en känsla av att dina kunskaper om godskapacitet är lite över genomsnittet i vagnen.

Utveckla gärna svaret om det kommer något!

Gustav

909 visningar

Antagligen i stället för tomkörning

av BD @, onsdagen 24 augusti 2011, 19:03:00 @ Gustav

BD?

Tycker inte du att järnvägen en än gång lyckats att framstå som ett andra handsalternativ när en sådan tung sak är bättre att köra en sådan lång sträcka på bil?

Ställer frågan till dig bla för att jag har en känsla av att dina kunskaper om godskapacitet är lite över genomsnittet i vagnen.

Gustav

I stället för att köra tomt tillbaks till Tyskland/Holland får man nu betalt för bränsleförbrukning och dessutom en slant för själva transporten.
Antagligen är priset så lågt att järnvägen inte kan möta det priset.

Bilen har förmodligen transporterat vindkraftverksdelar till Lappland.

---
لاثىلف يشاملاثقل

866 visningar

av Gustav @, Stockholm, men vilar ut på Bästkusten., onsdagen 24 augusti 2011, 19:11:38 @ BD

BD?

Gustav

I stället för att köra tomt tillbaks till Tyskland/Holland får man nu betalt för bränsleförbrukning och dessutom en slant för själva transporten.

Jo jag vet att de nästan kör för dieselpriset och lön till föraren på sydresan. Om det förekommer transportbidrag låter jag vara osagt.

Men då var tranporten möjlig?

Gustav

827 visningar

av Uffe D ⌂ @, Västgötaslätten, onsdagen 24 augusti 2011, 19:11:49 @ BD

BD?

Gustav

Såna transporter brukar inte klassas som "billiga".

825 visningar

av Gustav @, Stockholm, men vilar ut på Bästkusten., onsdagen 24 augusti 2011, 19:23:40 @ Uffe D

Nu vet ju du säkert detta bättre än mig men att köra tomme tillbaka är väl sämre än att få ett billigt returlast. Tror nog det var det som BD syftade på och inte på nordresan?

803 visningar

av Uffe D ⌂ @, Västgötaslätten, onsdagen 24 augusti 2011, 19:29:22 @ Gustav

Nu vet ju du säkert detta bättre än mig men att köra tomme tillbaka är väl sämre än att få ett billigt returlast. Tror nog det var det som BD syftade på och inte på nordresan?

En sådan transport är det ingen som utför för "soppapengar", det kostar multum att planera och utföra en sådan körning.

808 visningar

av Gustav @, Stockholm, men vilar ut på Bästkusten., onsdagen 24 augusti 2011, 19:35:47 @ Uffe D

En sådan transport är det ingen som utför för "soppapengar", det kostar multum att planera och utföra en sådan körning.

Som jag skrev, du vet branchen bättre än mig.

Då är det antingen högre kostnad för järnvägen eller att järnvägen inte klarade av transporten. Vad tros?

798 visningar

Ingen märkvärdig tungtrnsport

av BD @, onsdagen 24 augusti 2011, 19:49:12 @ Uffe D

Har jag skrivit att de kör endast för "soppapengar"? Jag antydde att järnvägen troligen inte kan tävla prismässigt.
Transporten i sig fordrar ingen märkvärdigare planläggning. Lokkorgen med innehåll väger ca 50 ton vilket inte är något märkvärdigt vad gäller tungtransporter. Inte heller bredd och längd vad gäller transport utefter E4 och vidare till Trelleborg.

Planering etc är ju redan utförd inför uppresan.
Det är inte svårt att ta reda på vad transporten kostar på järnväg och sedan lägga sig ett lämpligt snäpp under, alternativt har MGW, som antagligen även de känner till aktuella priser, erbjudit ett pris till några åkerier och just detta åkeri tog transporten till det erbjudna priset.

---
لاثىلف يشاملاثقل

802 visningar

av Uffe D ⌂ @, Västgötaslätten, onsdagen 24 augusti 2011, 21:03:24 @ BD

Har jag skrivit att de kör endast för "soppapengar"? Jag antydde att järnvägen troligen inte kan tävla prismässigt.
Transporten i sig fordrar ingen märkvärdigare planläggning. Lokkorgen med innehåll väger ca 50 ton vilket inte är något märkvärdigt vad gäller tungtransporter. Inte heller bredd och längd vad gäller transport utefter E4 och vidare till Trelleborg.

Det är inte svårt att ta reda på vad transporten kostar på järnväg och sedan lägga sig ett lämpligt snäpp under, alternativt har MGW, som antagligen även de känner till aktuella priser, erbjudit ett pris till några åkerier och just detta åkeri tog transporten till det erbjudna priset.

Det är ju inte riktigt så en specialtransport funkar, och att det handlade om en körning för soppapengar var inget som var menat till dig.
Om loket väger 50 ton (antar att det är en riktig siffra) så har det handlat om en totalvikt för hela ekipaget på drygt 90 ton, och då krävs det rätt stora förberedelser och dispensansökningar för att kunna genomföra transporten.
Min högst personliga uppfattning är att det nog hade varit smidigare och mer kostnadseffektivt att låta loket gå i transport i ett "vanligt" tåg dit det skulle, varför det inte blev så vet ni med mer koll på järnvägen än vad jag har bättre än mig.
Men jag tvivlar på att det skulle kosta drygt 200 000 att låta loket gå i ett tåg ner till Tyskland.

769 visningar

av Anders.k. @, Göteborg, Sävenäs, torsdagen 25 augusti 2011, 10:12:39 @ Uffe D

Det är ju inte riktigt så en specialtransport funkar, och att det handlade om en körning för soppapengar var inget som var menat till dig.
Om loket väger 50 ton (antar att det är en riktig siffra) så har det handlat om en totalvikt för hela ekipaget på drygt 90 ton, och då krävs det rätt stora förberedelser och dispensansökningar för att kunna genomföra transporten.
Min högst personliga uppfattning är att det nog hade varit smidigare och mer kostnadseffektivt att låta loket gå i transport i ett "vanligt" tåg dit det skulle, varför det inte blev så vet ni med mer koll på järnvägen än vad jag har bättre än mig.
Men jag tvivlar på att det skulle kosta drygt 200 000 att låta loket gå i ett tåg ner till Tyskland.

Frågan är vad alternativet är till lastbilstransporten.

Hjulen loket står på ser ju inte ut att inbjuda till någon högre hastighet, unra hur Trafikverket skulle ställs sig till en sådan transport genom halva Sverige , och sedan DB vidare ner i Tyskland.

M.V.H Anders.k.

684 visningar

av random1584, torsdagen 25 augusti 2011, 09:51:10 @ BD

Kan meddela att det inte var istället för tomkörning. Släpet hade aldrig använts förut, och det var första gången de monterade ihop det i Vännäs. Ett par bilar från mgw-service, tyskreggade, befann sig också på platsen. Kan inte svara på varför man körde på lastbil istället för räls dock.

697 visningar

av Funderingar under hatten, Överum, torsdagen 25 augusti 2011, 11:50:53 @ random1584

Kan meddela att det inte var istället för tomkörning. Släpet hade aldrig använts förut, och det var första gången de monterade ihop det i Vännäs. Ett par bilar från mgw-service, tyskreggade, befann sig också på platsen. Kan inte svara på varför man körde på lastbil istället för räls dock.

Var inte loket utan boggier som hade demonterast efter att de blivit skadade vid urspårningen? Man drar ogärna ett lok någon längre sträcka om det är lastat på trallor, hastigheten blir väldigt låg, 10 - 20 kmh, dessutom finns det ju risk att trallorna spårar ur.

/ Hannu med hatten

671 visningar

av Dan Ingvar, onsdagen 24 augusti 2011, 10:36:56 @ random1584

Transportera ett lok på landsväg/gummihjul? :-|

1168 visningar

av RoggaBoy, onsdagen 24 augusti 2011, 13:14:45 @ random1584

Aha, det förklarar varför lastbilen stod där den stod igår på morgonen med loket bredvid sig fast ännu på spåret.

1031 visningar

Fortsättning urspårade loket i Ö-vik

av Uno8, onsdagen 24 augusti 2011, 13:16:14 @ random1584

Efter TX-logistiks urspårning vid rundgång i Övik i vintras

Varför spårade det ur?

1013 visningar

Fortsättning urspårade loket i Ö-vik. Kontakt Railcolor?

av BD @, onsdagen 24 augusti 2011, 14:52:49 @ random1584

Railcolor önskar använda dina bilder. Om du så önskar kan du kontakta på Railcolor

---
لاثىلف يشاملاثقل

1006 visningar

Fortsättning urspårade loket i Ö-vik. Kontakt Railcolor?

av random1584, onsdagen 24 augusti 2011, 15:21:27 @ BD

Railcolor önskar använda dina bilder. Om du så önskar kan du kontakta på Railcolor

Det går bra att använda bilderna

968 visningar

av Bromsplatta, onsdagen 24 augusti 2011, 22:23:08 @ random1584

Efter TX-logistiks urspårning vid rundgång i Övik i vintras så transporterades loket till Vännäs. Boggierna har monterats lös och skickats till Tyskland för reparation, och igår kom mgw-service och hämtade hem sin korg också. Bilder från lastningen länkas nedan.

Hemmagjord boggie
http://imageshack.us/photo/my-images/69/dsc0393w.jpg/

Loket lastas på den 42 meter långa lastbilen
http://imageshack.us/photo/my-images/37/dsc0412tl.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/13/dsc0418h.jpg/

Tjosan!

Dessa bilder visar på en icke genomtänkt lokkonstruktion. Vid lyftet av lokkorgen måste man tydligen använda balkar under korgen. Riktiga lok har lyftanordningar så att man kan lyfta ett lok utan att man behöver montera en lyftbalk under lokkorgen. Hur kul är det på en skala att peta in balkarna under korgen vid en riktig urspårning där man måste använda mobilkran för att få upp loket när man kört i diket. Får man över huvud taget in balkarna med boggierna monterade. Var fins dessa lyftbalkar förvarade i beredskap för bärgning av urspårade TRAX-lok.

Denna konstruktion får endast en skuren fastrostad mutter på en skala.

Rc-lok lyfts med lyftdon som monteras i korgen. Der är därför som det fins ett hål i lokkorgen mitt över boggicentrum. Lyftdonet klarar en man att bära. Denna konstruktion har nackdelen att man måste lyfta loket i alla fyra lyftdonen. Ligger loket på sidan måste man resa upp loket innan man kan lyfta loket.
Denna lösning kom redan på Ra-loken för att kunna lyfta urspårade Ra, Rb och Rc-lok. Lyftdonen fans i samtliga hjälpvagnar. Antar att dom fins på de bärgningsbilar som har ersatt hjälpvagnarna.
Dessa lyftdon används även vid korglyft vid reparationsarbeten i verkstäder.

Denna konstruktion får tre muttrar på en skala.

TMZ har förstärkta lykthus för nedre signal som det går att lyfta i. Bara att slå vajern runt lykthust och lyfta. Bra och genomtänkt.
Denna konstruktion får fyra muttrar.

X2 drivenhet har fyra lyftdon som förvaras i maskinrummet. De gängas in i lokkorgen. I lyftdonet fäster man vajern med ett chackel av större modell.
Infästningen i lokkorgen är så kraftig att man kan lyfta drivenheten i två lyftdon om fordonet ligger på sidan. Lyftdonen är inte tyngre än att en man kan bära två lyftdon.

Denna konstruktion får fem väloljade muttrar.

Bromsplatta anser att utvecklinen har gått bakåt med införandet av nya standardfordon som utveklas av leverantörer som inte har egen kunskap av järnvägsdrift.

Hälsar Bromsplatta

758 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta