Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

RB - Att montera en växel (Bildreportage 15) (Bildvagnen)

av Uffe Öberg ⌂ @, Spånga, lrdagen 26 juli 2008, 16:23:18

[image]

Rydbo 2008-07-26 klockan 10:30.

Några bilder från ett växelbygge.
Detta är stationens södra infart.

//Uffe

[image]


[image]


[image]

Låst
  1220 visningar

Växel i fullskala jämfört med sådan i H0

av Arne, Kungsholmen 王の島, lrdagen 26 juli 2008, 17:28:16 @ Uffe Öberg

[image]

Rydbo 2008-07-26 klockan 10:30.

Några bilder från ett växelbygge.
Detta är stationens södra infart.

//Uffe

[image]


[image]


[image]

Tack för intressanta bilder. Det är uppenbarligen lite mer komplicerat att bygga en växel i skala 1:1 än att lägga ut en sådan i H0 på mj-banan hemmavid med färdiga växlar och spår. ;-)

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Låst
  728 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Kurt Möller, lrdagen 26 juli 2008, 17:52:53 @ Arne
redigerad av Kurt Möller, lrdagen 26 juli 2008, 17:54:13

Är det fortfarande som så, att betongsliprar måste gjutas i många tusental vardera för att det ska löna sej?

Ovanstående bilder visar ju alla dom olika sliperslängder som erfordras - och etter värre blir det med högfartsväxlar. (Fast OK, det beror ju på hur befästningarna placeras.)

Men här är alltså problemet att det är avvikande spårvidd!

Låst
  678 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Uffe Öberg ⌂ @, Spånga, lrdagen 26 juli 2008, 18:40:17 @ Kurt Möller
redigerad av Uffe Öberg, lrdagen 26 juli 2008, 19:27:14

[image]

Är det fortfarande som så, att betongsliprar måste gjutas i många tusental vardera för att det ska löna sej? Ovanstående bilder visar ju alla dom olika sliperslängder som erfordras - och etter värre blir det med högfartsväxlar. (Fast OK, det beror ju på hur befästningarna placeras.)
Men här är alltså problemet att det är avvikande spårvidd!


SL lär enligt uppgift uteslutande använda sig av träslipers i växlarna.
Jag vet inte om det går till på samma sätt att montera en växel i
"tuben", SB eller spårvägarna i Stockholm som det gör på RB?
Metoden att "skräddarsy" en växel för ett speciellt behov torde bli
svår med massproducerad betong.....(?)
Är det någon som har bättre koll på detta?


//Uffe

Låst
  649 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Kurt Möller, lrdagen 26 juli 2008, 20:36:14 @ Uffe Öberg

Hur är det - är även spårtekniken utlagd på entreprenad här?

Låst
  577 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Bobo L @, sndagen 27 juli 2008, 09:15:59 @ Kurt Möller

Hur är det - är även spårtekniken utlagd på entreprenad här?

http://www.lonnemyr.se/jvg/rb/rb_rydbo_080723/rb_rydbo_080723-01.jpg

Hur är det - är även spårtekniken utlagd på entreprenad här?

Ja, allt utförande av arbeten sker genom upphandlade entreprenörer, såväl inom mark- och anläggning (underbyggnad, plattformar, drän, markförstärkning, konstbyggnad etc) som inom BEST. Läser man på dekalerna på närvarande entreprenadmaskiner finner man många med hemvist lååångt från Sergels Torg! När man pratar med guubarna får man en palett med många dialekter, inte minst sådana från myggrikare trakter.

Några bilder från Rydbo i onsdags, 23 juli. Växelbyggnadslaget hade just påhälsning av utsättarna som kollade att olika delar av växeln låg rätt innan man borrade och drog fast. Nja, grenspårets innerräl låg 0-7 mm fel, vilket justerades med lätta knack med universalverktyget (rälshammaren) :-)

Visst är det skillnad mellan forntidens mätteknik med sekundteodolit, måttband, räknesnurra samt tummepekfingerkänsla och ögonmått och dagens servostyrda totalstationer med beräkningsprogram. Inget ropande längre mellan ´schenjörn och pinnpojk´n..! *minns*

/Bobo L, fd utsättare. Cirkel vänster, cirkel höger! (-:

[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]

---
Gått för dagen!

Låst
  466 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Leif D ⌂, Peking, lrdagen 26 juli 2008, 21:18:36 @ Uffe Öberg

[image]

Är det fortfarande som så, att betongsliprar måste gjutas i många tusental vardera för att det ska löna sej? Ovanstående bilder visar ju alla dom olika sliperslängder som erfordras - och etter värre blir det med högfartsväxlar. (Fast OK, det beror ju på hur befästningarna placeras.)
Men här är alltså problemet att det är avvikande spårvidd!

SL lär enligt uppgift uteslutande använda sig av träslipers i växlarna.
Jag vet inte om det går till på samma sätt att montera en växel i
"tuben", SB eller spårvägarna i Stockholm som det gör på RB?
Metoden att "skräddarsy" en växel för ett speciellt behov torde bli
svår med massproducerad betong.....(?)
Är det någon som har bättre koll på detta?


//Uffe

Nja, varför skulle det bli svårt ?
Gällande mått måste ju hållas ändå, sliprarna styr ju inte precis hur växeln ska se ut eller vilka radier den ska ha.
Däremot är det nog i så fall spårvidden ett större hinder. 891 är inte värdens mest utbredda spårvidd, jämfört med t.ex. 1435 eller 1000 mm. Dessa spårvidder finns det ju tillverkning av växelslipers i betong.

Låst
  529 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Bobo L @, sndagen 27 juli 2008, 08:50:39 @ Leif D

SL lär enligt uppgift uteslutande använda sig av träslipers i växlarna.
Jag vet inte om det går till på samma sätt att montera en växel i
"tuben", SB eller spårvägarna i Stockholm som det gör på RB?
Metoden att "skräddarsy" en växel för ett speciellt behov torde bli
svår med massproducerad betong.....(?)
Är det någon som har bättre koll på detta?


//Uffe


Nja, varför skulle det bli svårt ?
Gällande mått måste ju hållas ändå, sliprarna styr ju inte precis hur växeln ska se ut eller vilka radier den ska ha.
Däremot är det nog i så fall spårvidden ett större hinder. 891 är inte värdens mest utbredda spårvidd, jämfört med t.ex. 1435 eller 1000 mm. Dessa spårvidder finns det ju tillverkning av växelslipers i betong.

Såvitt jag vet har SL ingen växel med betongsliperssats. Så långt som möjligt försöker man använda standardgeometrier, men ofta, särskilt i tunnelbanan och allra helst under jord, är det så trångt att det inte är möjligt. Andra gånger vill man finlira med geometrierna för att nå en optimal lösning. Då faller möjligheterna att använda massproducerade sliperssatser i betong för standardgeometrierna.

För ett par år sedan var det en lätt upprörd diskussion om SL:s slarv eller klantighet vid utformningen av Rydbo-änden i Åkers Runö. Tro mig, det gick åt många skisser och mycket finlir i cad-en innan man var framme. De förare jag åkt med förbi platsen har nog tyckt att det blev bra med lugn gång i den högre hastigheten.

Dessutom finns respekten för buller och inte minst stomljudsproblematiken!

---
Gått för dagen!

Låst
  440 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Uffe Öberg ⌂ @, Spånga, sndagen 27 juli 2008, 09:05:37 @ Bobo L

[image]

Såvitt jag vet har SL ingen växel med betongsliperssats. Så långt som möjligt försöker man använda standardgeometrier, men ofta, särskilt i tunnelbanan och allra helst under jord, är det så trångt att det inte är möjligt. Andra gånger vill man finlira med geometrierna för att nå en optimal lösning. Då faller möjligheterna att använda massproducerade sliperssatser i betong för standardgeometrierna.

För ett par år sedan var det en lätt upprörd diskussion om SL:s slarv eller klantighet vid utformningen av Rydbo-änden i Åkers Runö. Tro mig, det gick åt många skisser och mycket finlir i cad-en innan man var framme. De förare jag åkt med förbi platsen har nog tyckt att det blev bra med lugn gång i den högre hastigheten.

Dessutom finns respekten för buller och inte minst stomljudsproblematiken!

Väl talat Bobo L.
Här är en bild i från sommaren 2007 på den ökända Runöväxeln.

//Uffe

Låst
  437 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Bobo L @, sndagen 27 juli 2008, 09:18:34 @ Uffe Öberg

Åhå, kul med en bild på´n också! Tackar, tackar! :-)

---
Gått för dagen!

Låst
  413 visningar

Växel i fullskala - Ovanligt med Y-växlar i Sverige

av WS, sndagen 27 juli 2008, 10:25:41 @ Uffe Öberg

[image]


För ett par år sedan var det en lätt upprörd diskussion om SL:s slarv eller klantighet vid utformningen av Rydbo-änden i Åkers Runö. Tro mig, det gick åt många skisser och mycket finlir i cad-en innan man var framme. De förare jag åkt med förbi platsen har nog tyckt att det blev bra med lugn gång i den högre hastigheten.

Dessutom finns respekten för buller och inte minst stomljudsproblematiken!


Väl talat Bobo L.
Här är en bild i från sommaren 2007 på den ökända Runöväxeln.

//Uffe

Ser ut som en snygg lösning. I USA är det vanligt med Y-växlar, dock inte här i Sverige. Hur kommer detta sej?

I vissa situationer är ju en Y-växel det bästa alternativet. WS.

Låst
  421 visningar

Växel i fullskala - Ovanligt med Y-växlar i Sverige

av Halvorsen @, Burens, sndagen 27 juli 2008, 10:35:28 @ WS

Du får ofta reducerad hastighet både högerbenet och vänsterbenet...

Låst
  410 visningar

Växel i fullskala - Ovanligt med Y-växlar i Sverige

av Bobo L @, sndagen 27 juli 2008, 10:38:34 @ WS
redigerad av Bobo L, sndagen 27 juli 2008, 10:41:45

Ser ut som en snygg lösning. I USA är det vanligt med Y-växlar, dock inte här i Sverige. Hur kommer detta sej?

I vissa situationer är ju en Y-växel det bästa alternativet. WS.

Utan att veta säkert tror jag inte det är symmetrisk lösning här.

Ofta vill man ju kunna tillåta full hastighet på det ena spåret och kan därför acceptera, eller föredra, en mera begränsad hastighet på grenspåret. På en enkelspårig linje där ett tåg skall in på sidan för att stanna kanske det betyder mindre om det är sth 40 till sidotågvägen istället för kanske 50 eller 60? Funnes plats och utrymme vore säkert en symmetrisk (eller o-dito) växel att föredra även i det fallet, men kostnaden för inläggning av en sådan är kanske (?) den dubbla jämfört med en vanlig normal enkel simpel standardväxel? En sådan standardlösning kostar nog 1,5 Mkr inlagd och klar, om ingen omproj av signaleriet behöver göras. Då skall kostnaden för en dyrare lösning och de vunna sekunderna på en station vägas mot att kunna få ytterligare en mötesstation.

Vill man kunna tillåta full linjehastighet på båda spåren blir det en inih-lvete imponerande lång växel, med liten stigningsvinkel och stort platsbehov... Vad har 130-växlar för vinkel? 200-växlar? *nyfiken* Sånt finns inte på Roslagsbanan. Ännu...! :-HE

---
Gått för dagen!

Låst
  434 visningar

Växel i fullskala - Ovanligt med Y-växlar i Sverige

av JB @, sndagen 27 juli 2008, 11:59:39 @ Bobo L

Vill man kunna tillåta full linjehastighet på båda spåren blir det en inih-lvete imponerande lång växel, med liten stigningsvinkel och stort platsbehov... Vad har 130-växlar för vinkel? 200-växlar? *nyfiken* Sånt finns inte på Roslagsbanan. Ännu...! :-HE

Tyska wikipedia har lite intressant information. http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnweiche

I Bitterfeld mellan Leipzig och Berlin finns växlar som klarar 200 km/h i båda riktningarna. Radien varierar mellan 6 och 16 km och de är knappt 170 m långa. Undrar vad det kostar att beställa en sådan med spårvidd 891 mm?

/Jonas

Låst
  423 visningar

Växel i fullskala - Ovanligt med Y-växlar i Sverige

av Kurt Möller, sndagen 27 juli 2008, 15:29:03 @ JB

En baggis, JB - några miljoner bara.

En sån vill du väl ha hemma på tomten?

Så är du GARANTERAT ensam om din mark-utstyrsel.

Låst
  344 visningar

Växel i fullskala - Ovanligt med Y-växlar i Sverige

av JB @, sndagen 27 juli 2008, 15:53:57 @ Kurt Möller

En baggis, JB - några miljoner bara.

En sån vill du väl ha hemma på tomten?

Så är du GARANTERAT ensam om din mark-utstyrsel.


Några miljoner kanske var lite för mycket, om det inte är Zimbabwedollar* du talar om. Dessutom kan det vara svårt att övertyga resten av bostadsrättsföreningen om att det är en bra idé. Även om jag skulle lyckas tror jag knappast att vi har plats för en sådan. 170 m är rätt långt, speciellt om man tänker på att stadens domkyrka är knappt 120 m lång.

/Jonas

*Zimbabwedollar, världens lägst värderade valuta. Aktuell växelkurs är 1 svensk krona ≈ 8.000.000.000 Zimbabwedollar (nej, det är inte för många nollor, en krona är åtta miljarder zimbabwedollar).

Låst
  325 visningar

Växel i fullskala - Ovanligt med Y-växlar i Sverige

av Kurt Möller, sndagen 27 juli 2008, 16:05:48 @ JB
redigerad av Kurt Möller, sndagen 27 juli 2008, 16:07:13

En baggis, JB - några miljoner bara.

En sån vill du väl ha hemma på tomten?

Så är du GARANTERAT ensam om din mark-utstyrsel.

Några miljoner kanske var lite för mycket, om det inte är Zimbabwedollar* du talar om. Dessutom kan det vara svårt att övertyga resten av bostadsrättsföreningen om att det är en bra idé. Även om jag skulle lyckas tror jag knappast att vi har plats för en sådan. 170 m är rätt långt, speciellt om man tänker på att stadens domkyrka är knappt 120 m lång.

Vilket bra sätt att skapa en helt ny avdelning i Guinness Rekordbok. Skaffa dej en tät sponsor, bara. Jag skulle tippa att Spårteknik i Ystad med förtjusning bygger den åt dej, för högst halva riktiga priset - snacka om reklam!!!

A crazy project, sure - that´s why it would succeed.

Dom har nog 170 m kaj nånstans i Ystad oxå - att få den genom Södertälje kanal o uppför Fyrisån vore inte så svårt... :-D

Låst
  326 visningar

Växel i fullskala - Ovanligt med Y-växlar i Sverige

av JB @, sndagen 27 juli 2008, 21:03:12 @ Kurt Möller

Vilket bra sätt att skapa en helt ny avdelning i Guinness Rekordbok. Skaffa dej en tät sponsor, bara. Jag skulle tippa att Spårteknik i Ystad med förtjusning bygger den åt dej, för högst halva riktiga priset - snacka om reklam!!!

A crazy project, sure - that´s why it would succeed.

Dom har nog 170 m kaj nånstans i Ystad oxå - att få den genom Södertälje kanal o uppför Fyrisån vore inte så svårt... :-D

Onekligen. Men om jag inte får plats med den i normal position får man väl placera den stående. Undrar om man skulle få bygglov för något 50 m högre än domkyrkan.

Annars kanske ULJ behöver en växel med sth 200?

/Jonas

Låst
  288 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Gustav @, Stockholm, men vilar ut på Bästkusten., sndagen 27 juli 2008, 11:56:33 @ Leif D

[image]

Är det fortfarande som så, att betongsliprar måste gjutas i många tusental vardera för att det ska löna sej? Ovanstående bilder visar ju alla dom olika sliperslängder som erfordras - och etter värre blir det med högfartsväxlar. (Fast OK, det beror ju på hur befästningarna placeras.)
Men här är alltså problemet att det är avvikande spårvidd!

SL lär enligt uppgift uteslutande använda sig av träslipers i växlarna.
Jag vet inte om det går till på samma sätt att montera en växel i
"tuben", SB eller spårvägarna i Stockholm som det gör på RB?
Metoden att "skräddarsy" en växel för ett speciellt behov torde bli
svår med massproducerad betong.....(?)
Är det någon som har bättre koll på detta?


//Uffe


Nja, varför skulle det bli svårt ?
Gällande mått måste ju hållas ändå, sliprarna styr ju inte precis hur växeln ska se ut eller vilka radier den ska ha.
Däremot är det nog i så fall spårvidden ett större hinder. 891 är inte värdens mest utbredda spårvidd, jämfört med t.ex. 1435 eller 1000 mm. Dessa spårvidder finns det ju tillverkning av växelslipers i betong.

Svårt är det inte. Det är bara att ändra lite i formen. Det gör vi varje dag på jobbet så det är inga konstigheter. Vad jag har förstått av de som gjuter dessa 1435 växlar varje dag så är det inte snack om någon serieproduktion utan ett rent hantverk där varje växel är unik. Varför det är så får ni nog fråga Banverket eller SL.
Gustav.

Låst
  384 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Bobo L @, sndagen 27 juli 2008, 12:19:11 @ Gustav

Svårt är det inte. Det är bara att ändra lite i formen. Det gör vi varje dag på jobbet så det är inga konstigheter. Vad jag har förstått av de som gjuter dessa 1435 växlar varje dag så är det inte snack om någon serieproduktion utan ett rent hantverk där varje växel är unik. Varför det är så får ni nog fråga Banverket eller SL.
Gustav.

SL använder ju inte betongslipers, säkert är det ett övervägande även ur urspårningssynpunkt då skadade betongslipers i princip måste bytas ut medan träslipers är tåligare, och om de ändå behöver bytas ut så kan man ta träslipers från förrådet. Att hålla betongslipers i reserv till udda-växlar blir nog alltför dyrbart. Hur BV tänker svarar de bäst på själva, men det förvånar att BV låter tillverka uddaväxlar med betongslipers. Det är ganska stora spårkrafter som befästning och slipers ska ta upp, och det kräver en del räknande på utförande av armering tex. Någon som kan svara?

---
Gått för dagen!

Låst
  374 visningar

Växel i fullskala - fråga ang. sliprar

av Gustav @, Stockholm, men vilar ut på Bästkusten., sndagen 27 juli 2008, 12:24:55 @ Bobo L

Svårt är det inte. Det är bara att ändra lite i formen. Det gör vi varje dag på jobbet så det är inga konstigheter. Vad jag har förstått av de som gjuter dessa 1435 växlar varje dag så är det inte snack om någon serieproduktion utan ett rent hantverk där varje växel är unik. Varför det är så får ni nog fråga Banverket eller SL.
Gustav.


SL använder ju inte betongslipers, säkert är det ett övervägande även ur urspårningssynpunkt då skadade betongslipers i princip måste bytas ut medan träslipers är tåligare, och om de ändå behöver bytas ut så kan man ta träslipers från förrådet. Att hålla betongslipers i reserv till udda-växlar blir nog alltför dyrbart. Hur BV tänker svarar de bäst på själva, men det förvånar att BV låter tillverka uddaväxlar med betongslipers. Det är ganska stora spårkrafter som befästning och slipers ska ta upp, och det kräver en del räknande på utförande av armering tex. Någon som kan svara?

Om 8 dagar kan du få ditt svar då våran tekniska chef är tillbaka från sin semester.
Gustav.

Låst
  376 visningar

Växel i fullskala - inga kurvväxlar på RB

av Thomas Tell, sndagen 27 juli 2008, 23:53:17 @ Uffe Öberg

Ändå kan inte SL bygga kurvväxlar utan måste räta spåret för att kunna lägga dit växeln. Det finns dock enstaka undantag.
/tell

Låst
  276 visningar

Växel i fullskala - inga kurvväxlar på RB

av Bobo L @, mndagen 28 juli 2008, 08:54:28 @ Thomas Tell

Ändå kan inte SL bygga kurvväxlar utan måste räta spåret för att kunna lägga dit växeln. Det finns dock enstaka undantag.
/tell

Kanske det är så? Vilka platser tänker du på?

---
Gått för dagen!

Låst
  255 visningar

Spårvidd i fullskala 891 jämföra med sådan i H0 --

av Yaichi Hoshino @, Tokyo, Japan, sndagen 27 juli 2008, 11:57:50 @ Arne

[image]

Rydbo 2008-07-26 klockan 10:30.

Några bilder från ett växelbygge.
Detta är stationens södra infart.

//Uffe

[image]


[image]


[image]


Tack för intressanta bilder. Det är uppenbarligen lite mer komplicerat att bygga en växel i skala 1:1 än att lägga ut en sådan i H0 på mj-banan hemmavid med färdiga växlar och spår. ;-)


Jovisst, tackar också för seriebildreportagen inlade av Uffe Öberg.
Det bestämmer att man talar om Roslagsbanan beträffande skala 1:1 järnväg, så anspels modell HO skala 1:87 med 16.5 spårvidd alltså.

Det har väl reda på modellväxlar är färdiga i marknaden, och dess "normal" spårvidd är precis till sin skalasystem, nämligen 9.5, 12 eller 16.5. De är ju populära i världen. Det finns flesta anläggningar med "normala spårvidderna".

Men hur man bygger Roslagsbanan om man vill ha sin raka spårvidden? Vad skala-system använder ni för Sverige:s RB-spår? funderar jag.
Någon entusiast kan skräddarsy 1:87 spår med 10.2mm spårvidd. både RB-vagnar och spår, eller hur har man lösning, när du vill köra X10p på din anläggning.....

Mvh Yaichi

Låst
  408 visningar

Spårvidd i fullskala 891 jämföra med sådan i H0 --

av JB @, sndagen 27 juli 2008, 12:05:07 @ Yaichi Hoshino

Det har väl reda på modellväxlar är färdiga i marknaden, och dess "normal" spårvidd är precis till sin skalasystem, nämligen 9.5, 12 eller 16.5. De är ju populära i världen. Det finns flesta anläggningar med "normala spårvidderna".

Men hur man bygger Roslagsbanan om man vill ha sin raka spårvidden? Vad skala-system använder ni för Sverige:s RB-spår? funderar jag.
Någon entusiast kan skräddarsy 1:87 spår med 10.2mm spårvidd. både RB-vagnar och spår, eller hur har man lösning, när du vill köra X10p på din anläggning.....

Mvh Yaichi

De som bygger svenskt 891-smalspår i H0 brukar göra det med spårvidd 10,5 mm. Det finns färdigt sådant spår att köpa. Tanken är att det ska föreställa amerikanskt trefotaspår (914 mm), så det är ju inte helt rätt. Men de flesta brukar inte bry sig om att det är 0,3 mm för brett.

Modelljärnvägsklubben Trefoten, klubb som bygger smalspårig modelljärnväg.

/Jonas

Låst
  395 visningar

Spårvidd i fullskala 891 jämföra med sådan i H0 --

av Yaichi Hoshino @, Tokyo, Japan, sndagen 27 juli 2008, 16:47:11 @ JB

Tack för informationer. Hemsidan Trefoten behåller riktiga mått källa inom sig. Detta var vad jag själv funderat om, nu belv det klart.
Med många hälsningar Yaichi

Låst
  318 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum