Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Vns-Hod 33: Holmsund (Hod) - Norra infarten [11 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, fredagen 9 oktober 2009, 12:23:05

Följ med på flygbilder och kartor! Länken pekar på industrispårsväxeln.

Vi rullar nu in i Holmsund, en tätort där vattnet aldrig är långt borta. Den relativt unga orten grundades i mitten av 1800-talet då två sågverk anlades på platsen, en halvö vid Umeälvens mynning. Det brukssamhälle som byggdes kring sågverken för att försörja arbetarna är grunden till dagens Holmsund.

Järnvägstekniskt studerar vi i detta avsnitt den norra infarten till driftplatsen Holmsund, den har heller ingen annan infart än denna. Infartssignalen är placerad cirka 2 kilometer norr om stationshusmitt, strax norr om en växel som ansluter ett spår till en industrifastighet i ortens norra del. Spåret ansluter söderut där banan från Umeå når fram till Lövövikens strand. Järnvägen följer stranden på detta näs som i övrigt endast rymmer vägen från Umeå med villatomter på båda sidor. Närmare centrum tillkommer bebyggelse på båda sidor och järnvägen passerar under Storgatan. Strax därefter slutar ATC och en S-tavla nås, vi står nu vid infarten till bangården i Holmsund.


[image]
Vy norrut vid växeln till industrispåret i samhällets norra del, mellansignal Hod 1/6 omedelbart norr om växeln syns också.

Varför placerar man en extra mellansignal omedelbart efter växeln, när utfartsblocksignalen följer 200 meter senare? Är det för att skydda linjen norrut vid växling till industrispåret?

[image]
Vy söderut från samma plats som ovan.

[image]
Järnvägen går alldeles intill Lövöviken, här vy mot sydväst mot Ormberget.

[image]
Obevekad plankorsning för gång- och cykelväg till Lövövikens strand cirka 100 meter söder om industrispårsväxeln.

[image]
Järnvägen vid Lövöviken sedd norrut från den obevakade plankorsningen.

[image]
Vy söderut från samma plats.

[image]
Ytterligare cirka 200 meter söderut där det ligger villaområden på båda sidor av järnvägen finns denna port för en gång- och cykelbana, vy från öster.

[image]
Samma gång- och cykelport sedd från väster.

[image]
Järnvägen sedd norrut från bron för Storgatan, gång- och cykelporten finns strax bortom kurvan.

[image]
Vy söderut från samma bro, här dyker S-tavlan vid infarten till bangården upp samtidigt som ATC slutar.

[image]
Bakom kurvan finns bangården i Holmsund.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 17 juni 2008.
Följ tidigare inlägg i serien här.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

  659 visningar

Vns-Hod 33: Holmsund (Hod) - Norra infarten [11 bilder]

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, fredagen 9 oktober 2009, 19:58:53 @ David Larsson

[image]
Vy norrut vid växeln till industrispåret i samhällets norra del, mellansignal Hod 1/6 omedelbart norr om växeln syns också.

Varför placerar man en extra mellansignal omedelbart efter växeln, när utfartsblocksignalen följer 200 meter senare? Är det för att skydda linjen norrut vid växling till industrispåret?

Verkar märkligt, tror knappast kan bottna i behov av skydd. Kanske är det för att få igång ATC:n så snart som möjligt?

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  189 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum