Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Vns-Hod 31: Bergsboda - juli/augusti 2009 [26 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, tisdagen 6 oktober 2009, 19:55:46

Så var det dags att visa mina senaste bilder från Bergsboda, platsen där Botniabanan passerar över Umeälven och ansluter till Holmsundsbanan. Först bilder från juli 2009:

[image]
Vy norrut längs gamla linjen i norra delen av Bergsboda.

[image]
Plankorsningen i norra delen av Bergsboda sedd från sydost.

[image]
Gamla linjen mot Holmsund, under sommaren var det dieseldrift på banan p.g.a. kontaktledningsarbeten i Gimonäs och på den nya linjesträckningen.

[image]
Vy Norrut mot Gimonäs från viadukten över den nya järnvägen vid Bergsboda.

[image]
Vy söderut från samma viadukt som ovan.

[image]
Banan mot Holmsund viker av från Botniabanan i kurvan.

[image]
Botniabanans nya bro över Umeälven och Storsandskär, Holmsundsbanan i förgrunden.

[image]
Det sista spannet återstår ännu att gjuta.

[image]
Bron över Umeälven står snart klar.

[image]
Holmsundsbanans tillfälliga omläggning vid brobygget i väntan på den nya infarten till Gimonäs sedd norrut, den ursprungliga linjen följde skogskanten till vänster i bild. Notera att kontaktledningen nu har monterats i den nya sträckningen mot Gimonäs.

---

Slutligen bilder från slutet av augusti 2009. Holmsundsbanans nya infart till Gimonäs har nu tagits i bruk och det sista tåget har gått på gamla banan genom Bergsboda:

[image]
En stoppbock har placerats ut, dock ej monterats, strax norr om plankorsningen i norra Bergsboda.

[image]
Plankorsningen i norra Bergsboda, nu har såväl kontaktledning som skyddsportaler monterats ned.

[image]
Gamla linjen genom Bergsboda ligger öde då tågen har letts in på den nya linjen.

[image]
Vy norrut mot plankorsningen i Bergsboda.

[image]
Den nya viadukten över de nya infarterna till Gimonäs söderifrån, vy från väster.

[image]
Vy söderut från viadukten, nu är båda spåren elektrifierade, det vänstra mot Holmsund dessutom trafikerat.

[image]
Arbetsplatsen vid Umeälvsbrons östra landfäste. Holmsundsbanan har nu lagts om in mot Gimonäs.

[image]
Banskillnaden mellan Holmsundsbanan och Botniabanan.

[image]
Kurvan vid bergsboda med den nya viadukten i bakgrunden.

[image]
Översikt över byggområdet vid Umeälvsbron, i bakgrunden syns Umeälven, norra delen av Storsandskär samt längre bort Umeå flygplats.

[image]
Holmsundsbanan fortsätter på östra stranden medan Botniabanan viker av västerut.

[image]
Det gamla spåret är kapat vid arbetsplatsen, både den gamla och den tillfälliga banvallen förvinner allt eftersom.

[image]
Botniabanans bro över Umeälven, samtliga spann är nu färdiggjutna.

[image]
Arbete pågår ännu med östra landfästet.

[image]
Denna dag pågick arbeten med att riva den tillfälliga arbetsplattformen över älven. De kraftiga stålpelarna höll på att dras upp.

[image]
Holmsundsbanan och Botniabanan går skilda vägar.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 14 juli och 26 augusti 2009. Följ tidigare inlägg i serien här.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

698 visningar

Vns-Hod 31: Bergsboda - juli/augusti 2009 [26 bilder]

av Per Helmerson ⌂ @, Gunnilse, tisdagen 6 oktober 2009, 20:36:48 @ David Larsson

Tack för intressanta bilder! Men var är tågen?!
Jag blir alltid dyster varje gång man åker längs de färdiga delarna av Bottniabanan utan att se ett enda tåg.
Ibland undrar jag om det inte skjuts för litet, alternativt tas för stor hänsyn till överklagande rättshaverister, oftast med gedigen akademisk utbildning.
Själv är jag helt förvissad att pippifålarna och ankorna i Ume-deltat kommer att trivas med tågen.
/Per Helmerson

288 visningar

av LasseE @, Stockholm, tisdagen 6 oktober 2009, 20:41:21 @ Per Helmerson

Jag blir alltid dyster varje gång man åker längs de färdiga delarna av Bottniabanan utan att se ett enda tåg.
Ibland undrar jag om det inte skjuts för litet, alternativt tas för stor hänsyn till överklagande rättshaverister, oftast med gedigen akademisk utbildning.
Själv är jag helt förvissad att pippifålarna och ankorna i Ume-deltat kommer att trivas med tågen.
/Per Helmerson

Innan spåren har lagts är det svårt att köra tåg ;-)

296 visningar

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, tisdagen 6 oktober 2009, 20:47:27 @ Per Helmerson

På den här delen av Botniabanan är det ännu lite svårt att köra tåg, förhoppningsvis är det bättre med den saken om ett år. På Holmsundsbanan går det ju tåg, inte så tätt men trafiken kan ju vara viktig ändå.

Jag repriserar härmed en bild jag använde som tisdagsbild för en tid sedan:

[image]
Ett tåg mot Holmsund har precis passerat arbetsområdet i Bergsboda på eftermiddagen den 17 juni 2008.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

286 visningar

av QZGBT5 @, Gustavsberg, onsdagen 7 oktober 2009, 06:14:09 @ Per Helmerson

Den enda sträcka på Botniabanan där det finns reguljär trafik (gods) är Örnsköldsvik - Husum.

Den 28 augusti 2010 startar persontågstrafiken Örnsköldsvik - Umeå.

/Bengt

232 visningar

av pgr @, tisdagen 6 oktober 2009, 22:46:04 @ David Larsson

Mycket intressanta bilder! :-)

251 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta