Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år. (Allmänt)

av S-O Strand, Herrljunga, sndagen 20 september 2009, 14:53:35

För 50 år sedan slungades denna svarta rubrik ut i Borås Tidning.

Persontrafiken på linjen Hillared-Svenljunga-Axelfors kommer att upphöra från nästa tidtabellsskifte, vid halvårsskiftet 1960.
- Det är ganska självklart att vi sedan rätt länge haft en sådan åtgärd beträffande denna bandel aktuell. Rälsbussarna går praktiskt taget tomma tur efter tur säger SJ:s distriktschef i Göteborg Per Svartling.

Godstrafiken skall bibehållas tills vidare.

Som en slutkläm står det också:

Trafiken på linjen Ulricehamn-Jönköping skall också ses över. SJ skall i samråd med Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen bestämma bandelens öde

Ödet infann sig ganska snart. En av de mest kortlivade bandelarna i Svensk järnvägshistoria lades ner helt redan påföljande år.

St

  1477 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 20 september 2009, 15:40:39 @ S-O Strand

För 50 år sedan slungades denna svarta rubrik ut i Borås Tidning.

Persontrafiken på linjen Hillared-Svenljunga-Axelfors kommer att upphöra från nästa tidtabellsskifte, vid halvårsskiftet 1960.
- Det är ganska självklart att vi sedan rätt länge haft en sådan åtgärd beträffande denna bandel aktuell. Rälsbussarna går praktiskt taget tomma tur efter tur säger SJ:s distriktschef i Göteborg Per Svartling.

Godstrafiken skall bibehållas tills vidare.

Som en slutkläm står det också:

Trafiken på linjen Ulricehamn-Jönköping skall också ses över. SJ skall i samråd med Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen bestämma bandelens öde

Ödet infann sig ganska snart. En av de mest kortlivade bandelarna i Svensk järnvägshistoria lades ner helt redan påföljande år.

St

Kindsbanan lades ned redan år 1900 då Borås Alvesta Järnväg var färdig och gick i nära nog samma sträckning fram till Hillared. En del av Kindsbanan, nämligen just Hillared-Svenljunga behölls dock och det var alltså denna som lades ned 1960. Då hade bandelen fått fyra nådaår: nedläggning var redan beslut till juni 1956 men då fick SJ bakslag på sina nedläggningsplaner och tidtabellerna förlängdes att gälla ytterligare ett år. Hillared-Svenljunga klarade sig som sagt dock tre år till.
Jönköping-Ulricehamn var färdig 1940 och nedlades också 1960. Detta torde vara kortaste livslängden för en svensk järnväg om man undantar de som lades ned för att en ny linje byggdes.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  894 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Sääf, sndagen 20 september 2009, 15:56:41 @ Staffan Sävenfjord
redigerad av Sääf, sndagen 20 september 2009, 15:56:56

Slagna med hästlängder av banan Vimmerby- Ydrefors Som bara levde från 1924 till 1933. Då var persontrafiken till ända , Godstrafik förekom till 1940. Inte nog med det ,den flög i luften 6/6 1940 då den bombades av flygvapnet.

  876 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 20 september 2009, 16:39:40 @ Sääf

Slagna med hästlängder av banan Vimmerby- Ydrefors Som bara levde från 1924 till 1933. Då var persontrafiken till ända , Godstrafik förekom till 1940. Inte nog med det ,den flög i luften 6/6 1940 då den bombades av flygvapnet.

Du har helt rätt utifrån det jag skrev. Jag borde ha skrivit svenska normalspårsbanor eftersom det var det jag tänkte på.
Efter nedläggningen blev Vimmerby-Ydrefors övningsobjekt för Flygvapnet och det var alltså därför de lät banan flyga i luften.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  690 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Åke K ⌂ @, Göteborg, sndagen 20 september 2009, 16:59:41 @ Staffan Sävenfjord

Slagna med hästlängder av banan Vimmerby- Ydrefors Som bara levde från 1924 till 1933. Då var persontrafiken till ända , Godstrafik förekom till 1940. Inte nog med det ,den flög i luften 6/6 1940 då den bombades av flygvapnet.


Du har helt rätt utifrån det jag skrev. Jag borde ha skrivit svenska normalspårsbanor eftersom det var det jag tänkte på.
Efter nedläggningen blev Vimmerby-Ydrefors övningsobjekt för Flygvapnet och det var alltså därför de lät banan flyga i luften.

Även Jönköping-Ulricehamn blev lekplats för milliangtärerna, bl.a fick ett tåg spåra ur.

  623 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 20 september 2009, 17:23:00 @ Åke K

Slagna med hästlängder av banan Vimmerby- Ydrefors Som bara levde från 1924 till 1933. Då var persontrafiken till ända , Godstrafik förekom till 1940. Inte nog med det ,den flög i luften 6/6 1940 då den bombades av flygvapnet.


Du har helt rätt utifrån det jag skrev. Jag borde ha skrivit svenska normalspårsbanor eftersom det var det jag tänkte på.
Efter nedläggningen blev Vimmerby-Ydrefors övningsobjekt för Flygvapnet och det var alltså därför de lät banan flyga i luften.


Även Jönköping-Ulricehamn blev lekplats för milliangtärerna, bl.a fick ett tåg spåra ur.

Fast alltså under kontrollerade former efter nedläggningen. Banan byggdes för övrigt upp igen som ett led i övningen.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  640 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Harald Nordius @, sndagen 20 september 2009, 17:55:16 @ Staffan Sävenfjord

Det var tur att skrev "torde" i ditt första inlägg för även bland normalspårsbanor får Ulricehamn-Jönköping se sig slagen av Ystad-Skivarps järnväg. Den öppnades den 2 augusti 1901 och lades ned den 16 februari 1919. Dessutom revs den upp samma år som den lades ned.

  581 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Lars Egg, sndagen 20 september 2009, 17:27:24 @ Sääf

Slagna med hästlängder av banan Vimmerby- Ydrefors Som bara levde från 1924 till 1933. Då var persontrafiken till ända , Godstrafik förekom till 1940. Inte nog med det ,den flög i luften 6/6 1940 då den bombades av flygvapnet.

Långt innan det fanns bussälskande länstrafikbolag, minsann!
/E

  587 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Olof Lagerkvist ⌂ @, Borås, sndagen 20 september 2009, 21:23:12 @ Staffan Sävenfjord

Kindsbanan lades ned redan år 1900 då Borås Alvesta Järnväg var färdig och gick i nära nog samma sträckning fram till Hillared.

Njae... Jag förstår hur du tänker, men så var det ju inte riktigt. Enda bandelen där Borås Alvesta Järnväg går i samma läge som Kindsbanan gjorde är väl en dryg kilometer i skogarna mellan Aplared och Hillared. In mot Borås gick Kindsbanan i en helt annan sträckning över Kråkered, någon kilometer sydväst om den sträckning Borås Alvesta Järnväg senare fick.

---
Olof Lagerkvist
Avgång.nu Trafikinfo

Banvallsarkeologi
http://youtube.com/da9718
http://panoramio.com/user/654719

  430 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av B Thomas @, Göteborg, sndagen 20 september 2009, 22:05:07 @ Olof Lagerkvist

Njae... Jag förstår hur du tänker, men så var det ju inte riktigt. Enda bandelen där Borås Alvesta Järnväg går i samma läge som Kindsbanan gjorde är väl en dryg kilometer i skogarna mellan Aplared och Hillared. In mot Borås gick Kindsbanan i en helt annan sträckning över Kråkered, någon kilometer sydväst om den sträckning Borås Alvesta Järnväg senare fick.

Dessa järnvägar hade, såvitt jag förstått, inga gemensamma sträckor alls. Banorna låg nära varandra där du säger men inte på samma banvall. Banorna korsade varandra på två ställen (och en gång inne i Borås) och det uppfördes t.o.m. en provisorisk bro för Kinds Härads Järnväg över Borås Alvesta Järnväg vilket finns på bild någonstans.

  431 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Lennart Petersen @, sndagen 20 september 2009, 22:56:36 @ B Thomas

Njae... Jag förstår hur du tänker, men så var det ju inte riktigt. Enda bandelen där Borås Alvesta Järnväg går i samma läge som Kindsbanan gjorde är väl en dryg kilometer i skogarna mellan Aplared och Hillared. In mot Borås gick Kindsbanan i en helt annan sträckning över Kråkered, någon kilometer sydväst om den sträckning Borås Alvesta Järnväg senare fick.

Dessa järnvägar hade, såvitt jag förstått, inga gemensamma sträckor alls. Banorna låg nära varandra där du säger men inte på samma banvall. Banorna korsade varandra på två ställen (och en gång inne i Borås) och det uppfördes t.o.m. en provisorisk bro för Kinds Härads Järnväg över Borås Alvesta Järnväg vilket finns på bild någonstans.

------
Det finns en fin bok om Kindsbanan med den något intetsägande titeln
"En gammal järnvägs historia"
av P O Blom utg 1969.

  414 visningar

KHJ - BAJ

av Olof Lagerkvist ⌂ @, Borås, mndagen 21 september 2009, 07:06:50 @ B Thomas

Njae... Jag förstår hur du tänker, men så var det ju inte riktigt. Enda bandelen där Borås Alvesta Järnväg går i samma läge som Kindsbanan gjorde är väl en dryg kilometer i skogarna mellan Aplared och Hillared. In mot Borås gick Kindsbanan i en helt annan sträckning över Kråkered, någon kilometer sydväst om den sträckning Borås Alvesta Järnväg senare fick.

Dessa järnvägar hade, såvitt jag förstått, inga gemensamma sträckor alls. Banorna låg nära varandra där du säger men inte på samma banvall. Banorna korsade varandra på två ställen (och en gång inne i Borås) och det uppfördes t.o.m. en provisorisk bro för Kinds Härads Järnväg över Borås Alvesta Järnväg vilket finns på bild någonstans.

Banorna var aldrig i drift samtidigt, undantaget byggtrafik under byggnadstiden. KHJ användes till och med sista tiden för byggtransporter för BAJ och stängdes inte förrän BAJ byggts färdig fram till sträckan mellan Aplared och Hillared.

Angående korsningar, BAJ gick på bro över KHJ vid nuvarande Hedvigsborgs Vägport i Borås. Det var en permanent bro och den finns kvar än idag. Den tillfälliga bron där KHJ gick över BAJ vid Rosendal i Aplared är lite oklar. Det skulle ha inneburit lite för låg lastprofil på BAJ om den legat kvar när BAJ öppnades. Troligtvis visar nämnda brobild inte båda banorna i drift utan spårläggningen av BAJ genom en nysprängd skärning där bron byggdes för att KHJ skulle kunna hållas öppen. En dryg kilometer vidare mot Hillared fortsätter de båda banvallarna i samma läge, dock med några kurvrätningar och mindre justeringar. Detta betyder att spåren skulle korsat varandra ytterligare minst tre gånger på den sträckan, varav den sista med en höjdskillnad på ca 2,0-2,5 meter. Det får nog anses uteslutet att det funnits varken bro eller spårkors där. När BAJ var färdig så långt hade KHJ redan stängts och delen Hillared-Axelfors börjat breddas till normalspår.

---
Olof Lagerkvist
Avgång.nu Trafikinfo

Banvallsarkeologi
http://youtube.com/da9718
http://panoramio.com/user/654719

  401 visningar

KHJ - BAJ

av Mattias Jansson @, Uppsala, mndagen 21 september 2009, 13:16:36 @ Olof Lagerkvist

Njae... Jag förstår hur du tänker, men så var det ju inte riktigt. Enda bandelen där Borås Alvesta Järnväg går i samma läge som Kindsbanan gjorde är väl en dryg kilometer i skogarna mellan Aplared och Hillared. In mot Borås gick Kindsbanan i en helt annan sträckning över Kråkered, någon kilometer sydväst om den sträckning Borås Alvesta Järnväg senare fick.

Dessa järnvägar hade, såvitt jag förstått, inga gemensamma sträckor alls. Banorna låg nära varandra där du säger men inte på samma banvall. Banorna korsade varandra på två ställen (och en gång inne i Borås) och det uppfördes t.o.m. en provisorisk bro för Kinds Härads Järnväg över Borås Alvesta Järnväg vilket finns på bild någonstans.


Banorna var aldrig i drift samtidigt, undantaget byggtrafik under byggnadstiden. KHJ användes till och med sista tiden för byggtransporter för BAJ och stängdes inte förrän BAJ byggts färdig fram till sträckan mellan Aplared och Hillared.

Angående korsningar, BAJ gick på bro över KHJ vid nuvarande Hedvigsborgs Vägport i Borås. Det var en permanent bro och den finns kvar än idag. Den tillfälliga bron där KHJ gick över BAJ vid Rosendal i Aplared är lite oklar. Det skulle ha inneburit lite för låg lastprofil på BAJ om den legat kvar när BAJ öppnades. Troligtvis visar nämnda brobild inte båda banorna i drift utan spårläggningen av BAJ genom en nysprängd skärning där bron byggdes för att KHJ skulle kunna hållas öppen. En dryg kilometer vidare mot Hillared fortsätter de båda banvallarna i samma läge, dock med några kurvrätningar och mindre justeringar. Detta betyder att spåren skulle korsat varandra ytterligare minst tre gånger på den sträckan, varav den sista med en höjdskillnad på ca 2,0-2,5 meter. Det får nog anses uteslutet att det funnits varken bro eller spårkors där. När BAJ var färdig så långt hade KHJ redan stängts och delen Hillared-Axelfors börjat breddas till normalspår.

Kindsbanan var normalspårig den också, någon breddning har alltså inte ägt rum.

  349 visningar

KHJ - BAJ

av Olof Lagerkvist ⌂ @, Borås, mndagen 21 september 2009, 13:29:42 @ Mattias Jansson

Kindsbanan var normalspårig den också, någon breddning har alltså inte ägt rum.

Det har du rätt i. Jag blandade ihop den med andra banor.

---
Olof Lagerkvist
Avgång.nu Trafikinfo

Banvallsarkeologi
http://youtube.com/da9718
http://panoramio.com/user/654719

  345 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, mndagen 21 september 2009, 09:07:38 @ Olof Lagerkvist

Kindsbanan lades ned redan år 1900 då Borås Alvesta Järnväg var färdig och gick i nära nog samma sträckning fram till Hillared.


Njae... Jag förstår hur du tänker, men så var det ju inte riktigt. Enda bandelen där Borås Alvesta Järnväg går i samma läge som Kindsbanan gjorde är väl en dryg kilometer i skogarna mellan Aplared och Hillared. In mot Borås gick Kindsbanan i en helt annan sträckning över Kråkered, någon kilometer sydväst om den sträckning Borås Alvesta Järnväg senare fick.

Jag skrev "nära nog samma sträckning".

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  380 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Olof Lagerkvist ⌂ @, Borås, mndagen 21 september 2009, 14:53:47 @ Staffan Sävenfjord

Kindsbanan lades ned redan år 1900 då Borås Alvesta Järnväg var färdig och gick i nära nog samma sträckning fram till Hillared.


Njae... Jag förstår hur du tänker, men så var det ju inte riktigt. Enda bandelen där Borås Alvesta Järnväg går i samma läge som Kindsbanan gjorde är väl en dryg kilometer i skogarna mellan Aplared och Hillared. In mot Borås gick Kindsbanan i en helt annan sträckning över Kråkered, någon kilometer sydväst om den sträckning Borås Alvesta Järnväg senare fick.


Jag skrev "nära nog samma sträckning".

Min mening var bara att påpeka att byggnaden av den senare banan inte förutsatte rivning av den första för att lämna plats, eftersom banorna inte hade samma sträckning. Den gamla KHJ revs först 7-8 år efter att BAJ öppnats, men den hade ingen trafik under den tiden i väntan på rivningen så du har väl egentligen inte fel när du säger att den lades ner redan 1900 när BAJ öppnades, även om jag reagerade lite på det.

Det kan också vara så att den gamla KHJ inte var farbar på riktigt hela sträckan fram tills den revs eftersom det finns en dryg kilometer mellan Aplared och Hillared där banorna bör ha korsat varandra flera gånger och som det ser ut med för stor höjdskillnad. Det hela är lite oklart och det verkar inte finnas några bilder från linjen mellan Aplared och Hillared (undantaget bron) så det är svårt att säga exakt hur det låg till. Men det gäller alltså bara en dryg kilometer.

---
Olof Lagerkvist
Avgång.nu Trafikinfo

Banvallsarkeologi
http://youtube.com/da9718
http://panoramio.com/user/654719

  344 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, mndagen 21 september 2009, 15:05:03 @ Olof Lagerkvist

Jag skrev "nära nog samma sträckning".


Min mening var bara att påpeka att byggnaden av den senare banan inte förutsatte rivning av den första för att lämna plats, eftersom banorna inte hade samma sträckning. Den gamla KHJ revs först 7-8 år efter att BAJ öppnats, men den hade ingen trafik under den tiden i väntan på rivningen så du har väl egentligen inte fel när du säger att den lades ner redan 1900 när BAJ öppnades, även om jag reagerade lite på det.

Det kan också vara så att den gamla KHJ inte var farbar på riktigt hela sträckan fram tills den revs eftersom det finns en dryg kilometer mellan Aplared och Hillared där banorna bör ha korsat varandra flera gånger och som det ser ut med för stor höjdskillnad. Det hela är lite oklart och det verkar inte finnas några bilder från linjen mellan Aplared och Hillared (undantaget bron) så det är svårt att säga exakt hur det låg till. Men det gäller alltså bara en dryg kilometer.

Jag tror inte det var för att banan blev oframkomlig, däremot blev den övertalig eftersom BAJ tog hand om merparten av trafiken. Denna gick genom stora orter som Gånghester, Målsryd och Aplared. Mot det kunde Kindsbanan ställa upp med med små byar som Kråkered, Kovra och Roppered.
Kindsbanan var redan från början en felsatsning. Inte ens Svenljunga var tillräckligt stort för att motivera en järnväg.
För övrigt kan man köra Kindsbanan i dag med bil - eller ännu heller motorcykel - mellan Transås och Roppered. Det är dock inget för den som har svårt för att backa eller är rätt för att köra på en hög vall. Efter Kråkered syns nämligen tydligt att det är en gammal järnväg även om rälsen förstås är uppriven. Ja, egentligen kör man på den gamla Kindsbanan redan i skärningen på riksväg 27/41 efter Statoil-macken. Sedan svängde banan lite till vänster men den gamla banvallen fungerar i dag som bussgata fram till Transås. Antagligen Sveriges minst utnyttjade med fyra dubbelturer måndag-fredag (linje 44). Förut fortsatte denna på gamla Kindsbanan till Norlid, men denna trafik upphörde för något år sedan. En mycket intressant resa på en väg som bitvis var obetydligt bredare än bussen.
Om jag inte minns alldeles galet är det till och med skyltat "Gamla Kindsbanan" i Kråkered.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  393 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Lennart Petersen @, mndagen 21 september 2009, 15:13:05 @ Olof Lagerkvist

Kindsbanan lades ned redan år 1900 då Borås Alvesta Järnväg var färdig och gick i nära nog samma sträckning fram till Hillared.


Njae... Jag förstår hur du tänker, men så var det ju inte riktigt. Enda bandelen där Borås Alvesta Järnväg går i samma läge som Kindsbanan gjorde är väl en dryg kilometer i skogarna mellan Aplared och Hillared. In mot Borås gick Kindsbanan i en helt annan sträckning över Kråkered, någon kilometer sydväst om den sträckning Borås Alvesta Järnväg senare fick.


Jag skrev "nära nog samma sträckning".


Min mening var bara att påpeka att byggnaden av den senare banan inte förutsatte rivning av den första för att lämna plats, eftersom banorna inte hade samma sträckning. Den gamla KHJ revs först 7-8 år efter att BAJ öppnats, men den hade ingen trafik under den tiden i väntan på rivningen så du har väl egentligen inte fel när du säger att den lades ner redan 1900 när BAJ öppnades, även om jag reagerade lite på det.

Det kan också vara så att den gamla KHJ inte var farbar på riktigt hela sträckan fram tills den revs eftersom det finns en dryg kilometer mellan Aplared och Hillared där banorna bör ha korsat varandra flera gånger och som det ser ut med för stor höjdskillnad. Det hela är lite oklart och det verkar inte finnas några bilder från linjen mellan Aplared och Hillared (undantaget bron) så det är svårt att säga exakt hur det låg till. Men det gäller alltså bara en dryg kilometer.

-------
Det var väl så att Kindsbanan Borås-Hillared lades ner samma dag som BAJ öppnades.
Men det ser lite konstigt ut på kartorna banorna den äldre och den nya korsar varandra. Det var ju så att BAJ,för att undvika skadestånd om intrång i komcessionen, hade köpt in Kindsbanan så man förfogade ju över både banbygget och den gamla banan. Det låter ju inte sannolikt att man kostat på dyra viadukter för att hålla igång Kindsbanan något år så en möjlighet är kanske att man ledde in Kindsbanan på något kort nybyggt avsnitt vid Hillared ?

  322 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, mndagen 21 september 2009, 16:37:47 @ Lennart Petersen

Kindsbanan lades ned redan år 1900 då Borås Alvesta Järnväg var färdig och gick i nära nog samma sträckning fram till Hillared.


Njae... Jag förstår hur du tänker, men så var det ju inte riktigt. Enda bandelen där Borås Alvesta Järnväg går i samma läge som Kindsbanan gjorde är väl en dryg kilometer i skogarna mellan Aplared och Hillared. In mot Borås gick Kindsbanan i en helt annan sträckning över Kråkered, någon kilometer sydväst om den sträckning Borås Alvesta Järnväg senare fick.


Jag skrev "nära nog samma sträckning".


Min mening var bara att påpeka att byggnaden av den senare banan inte förutsatte rivning av den första för att lämna plats, eftersom banorna inte hade samma sträckning. Den gamla KHJ revs först 7-8 år efter att BAJ öppnats, men den hade ingen trafik under den tiden i väntan på rivningen så du har väl egentligen inte fel när du säger att den lades ner redan 1900 när BAJ öppnades, även om jag reagerade lite på det.

Det kan också vara så att den gamla KHJ inte var farbar på riktigt hela sträckan fram tills den revs eftersom det finns en dryg kilometer mellan Aplared och Hillared där banorna bör ha korsat varandra flera gånger och som det ser ut med för stor höjdskillnad. Det hela är lite oklart och det verkar inte finnas några bilder från linjen mellan Aplared och Hillared (undantaget bron) så det är svårt att säga exakt hur det låg till. Men det gäller alltså bara en dryg kilometer.

-------
Det var väl så att Kindsbanan Borås-Hillared lades ner samma dag som BAJ öppnades.
Men det ser lite konstigt ut på kartorna banorna den äldre och den nya korsar varandra. Det var ju så att BAJ,för att undvika skadestånd om intrång i komcessionen, hade köpt in Kindsbanan så man förfogade ju över både banbygget och den gamla banan. Det låter ju inte sannolikt att man kostat på dyra viadukter för att hålla igång Kindsbanan något år så en möjlighet är kanske att man ledde in Kindsbanan på något kort nybyggt avsnitt vid Hillared ?

Enligt Järnvägsdata lades Kindsbanan ned dagen efter BAJ öppnats. Antagligen hade dock trafiken på den kritiska delen av banan upphört tidigare.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  338 visningar

Kindsbanans signatur

av Harald Nordius @, mndagen 21 september 2009, 15:19:50 @ Olof Lagerkvist

Kinds härads järnväg hade inte signaturen KHJ eftersom den var upptagen av Köping-Hults järnväg. Kindsbanan hade signaturen KindsJ men på rullande materiel användes KHdJ.

  328 visningar

Kindsbanans signatur

av Olof Lagerkvist ⌂ @, Borås, mndagen 21 september 2009, 19:40:18 @ Harald Nordius

Kinds härads järnväg hade inte signaturen KHJ eftersom den var upptagen av Köping-Hults järnväg. Kindsbanan hade signaturen KindsJ men på rullande materiel användes KHdJ.

Det har du ju helt rätt i. Tack för rättelsen.

---
Olof Lagerkvist
Avgång.nu Trafikinfo

Banvallsarkeologi
http://youtube.com/da9718
http://panoramio.com/user/654719

  300 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Johan P 802 mm, mndagen 21 september 2009, 18:24:35 @ Staffan Sävenfjord

Men för att vara petig: Kindsbanans persontrafik lades väl ned 1961? Man lade ju ner persontrafiken Hillared-Axelfors samtidigt som Axelfors-Älvsered (sista resten av Pyttebanan), så det där med 1960 kan ju inte ha verkställts

---
Järnvägsagnostiker - man kan inte veta allt om järnvägar!

  315 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av S-O Strand, Herrljunga, mndagen 21 september 2009, 18:50:06 @ Johan P 802 mm
redigerad av S-O Strand, mndagen 21 september 2009, 18:50:39

Men för att vara petig: Kindsbanans persontrafik lades väl ned 1961? Man lade ju ner persontrafiken Hillared-Axelfors samtidigt som Axelfors-Älvsered (sista resten av Pyttebanan), så det där med 1960 kan ju inte ha verkställts

Nej, du har helt rätt. Artikeln som jag återgav valda delar av härrörde sig alltså från september 1959 och det stod mycket riktigt att det var ett förslag från SJ:s distrikt i Göteborg. Det stod också att Järnvägsstyrelsen och Kunglig Maj:t hade sista ordet. Resultatet blev sedermera att nedläggningen flyttades fram ett år, men det kanske jag återkommer till i en kommande återblick.

St

  312 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av jan sköld, sndagen 20 september 2009, 20:21:33 @ S-O Strand

Banan lades väl ned först 1.5.1961 ? persontrafik;-)

  462 visningar

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år.

av Per-Erik Björkman, Långsele, sndagen 20 september 2009, 21:18:29 @ S-O Strand

För 50 år sedan slungades denna svarta rubrik ut i Borås Tidning.

Persontrafiken på linjen Hillared-Svenljunga-Axelfors kommer att upphöra från nästa tidtabellsskifte, vid halvårsskiftet 1960.
- Det är ganska självklart att vi sedan rätt länge haft en sådan åtgärd beträffande denna bandel aktuell. Rälsbussarna går praktiskt taget tomma tur efter tur säger SJ:s distriktschef i Göteborg Per Svartling.

Godstrafiken skall bibehållas tills vidare.

Som en slutkläm står det också:

Trafiken på linjen Ulricehamn-Jönköping skall också ses över. SJ skall i samråd med Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen bestämma bandelens öde

Ödet infann sig ganska snart. En av de mest kortlivade bandelarna i Svensk järnvägshistoria lades ner helt redan påföljande år.

St

Ohoj!
Här en kandidat till mest kortlivade bana.

Lövlid-Holmselehamn. "Full trafik" sommrarna 1924-28. Fortsatt godstrafik,troligen i mkt liten omfattning fram till 1933. Spårmateriel såldes sedan till Norge.
Banvall kvar, till delar körbar med bil, vacker trevalvad stenbro vid Storholmen finns kvar.
Bangårdsområdet vid Holmsele var sportflygfällt i slutet av 1950 och början av 1960-talet. Stationshuset i Holmsele skall kunna återfinnas som stationshus i Gunnarn. Holmselehamn är mkt olikt idag. Detta beroende på åtgärder föranledda av vattenreglering och flottning. Var hamn för flottningsbåtarna på Malgomaj.

Per-Erik Björkman

  473 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum