Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Vns-Hod 7: Vindelälven [7 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, sndagen 26 juli 2009, 18:58:58

Följ med på flygbilder och kartor!

Umeåbanans järnvägsbro över Vindelälven vid Vännäsby är en cirka 220 meter lång samverkansbro i fem spann med underliggande stålplåtbalk och betongtråg som överbyggnad. Den ersatte 1993 den ursprungliga bron på platsen omedelbart söder om den nya. Den gamla bron från banans öppnande 1896 var en stålbro i tre spann med stående parabelfackverk, en bild finns här. Den gamla bron är idag riven, men såväl landfästen som brostöd finns kvar söder om den nya bron.

[image]
Järnvägsbron över Vindelälven sedd från nordväst.

[image]
Bron med västra landfästet till höger.

[image]
Järnvägsbron sedd från västra landfästet med bron för väg E12 till vänster.

[image]
Den nya bron sedd från den gamla brons västra landfäste, den gamla brons två mellanstöd syns också ute i älven.

[image]
Den nya brons östra landfäste sett från den gamla brons dito.

[image]
Nya bron sedd från gamla brons östra landfäste.

[image]
Sammanflödet mellan Vindelälven och Umeälven sker ett par hundra meter söder om bron. Här ser vi sammanflödet söderut från gamla östra landfästet, Umeälven ansluter från höger.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 16 juni 2008.
Följ tidigare inlägg i serien här.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

955 visningar

Vns-Hod 7: Vindelälven [7 bilder]

av Bobo L @, sndagen 26 juli 2009, 19:33:41 @ David Larsson

Var det här man ställde ut ett lastat makadamtåg för att förtöja bron lite bättre i nåt kritiskt högvattenläge för några år sedan?

---
Gått för dagen!

442 visningar

av Martin Långström @, Överstbyn, sndagen 26 juli 2009, 20:42:18 @ Bobo L

Var det här man ställde ut ett lastat makadamtåg för att förtöja bron lite bättre i nåt kritiskt högvattenläge för några år sedan?

Vet inte om det skedde här, men det gjorde man iallafall på bron över Piteälven i Älvsbyn.

369 visningar

av Håkan W, sndagen 26 juli 2009, 21:26:12 @ Bobo L

Jo, det var här. Tror att det var i början på 90-talet, eller sen 80. Det var en trevlig syn när vattnet gick ända upp till kanten på järnbalken.

353 visningar

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, sndagen 26 juli 2009, 21:33:54 @ Håkan W

Bron låg ju risigt till under den våldsamma vårfloden i Vindelälven 1995, samma vårflod som gjorde slut på stambanans gamla bro över älven vid Vindeln. I övrigt bör väl Spölandskatastrofen 1938 nämnas i sammanhanget då hela slättlandskapet kring sammanflödet mellan de två älvarna var en enda stor insjö. Även på bilden från 1924 som jag länkade till såg ju läget en aning ansträngt ut.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

358 visningar

av S-O Strand, Herrljunga, sndagen 26 juli 2009, 21:36:21 @ Håkan W

Jo, det var här. Tror att det var i början på 90-talet, eller sen 80. Det var en trevlig syn när vattnet gick ända upp till kanten på järnbalken.

Något liknande gjordes även för några år sedan på sträckan Mellerud-Bengtsfors i Dalsland har jag för mig. Kan det ha varit tjugonde sluss?

St

352 visningar

av bengt l @, Göteborg, mndagen 27 juli 2009, 15:17:06 @ S-O Strand

Något liknande gjordes även för några år sedan på sträckan Mellerud-Bengtsfors i Dalsland har jag för mig. Kan det ha varit tjugonde sluss?

St

När det var så i området turistade jag dit och till Säffle och Arvika. Det stod ett gäng lastade makadamvagnar på bron i Dals-Långed. Kan ha stått också på nästa bro norr om Billingsfors men jag var inte där.

271 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta