Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Vns-Hod 6: Vännäsby fd station [12 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, fredagen 24 juli 2009, 21:15:19

Följ med på flygbilder och kartor!

Vännäsby är det ursprungliga Vännäs innan det namnet övertogs av det stationssamhälle som växte upp kring järnvägsstationen vid stambanan. Hållplatsen Vännäs by anlades 1896 en knapp kilometer väster om Umeåbanans bro över Vindelälven. Ett nytt stationshus byggdes 1899 samtidigt som platsen blev station och bytte namn till Spöland. 1940 följde nästa namnbyte då stationen fick det nygamla namnet Vännäsby. Stationshuset revs under 1980-talet, den enda järnvägsbyggnad som återstår idag är godsmagasinet på banans södra sida. Stationshuset låg strax öster om godsmagasinet vid Stationsgatans skarpa kurva.


[image]
Vy österut från en obevakad plankorsning för gång- och cykeltrafik vid västra änden av den tidigare bangården i Vännäsby.

[image]
Vy västerut från samma plankorsning.

[image]
Från plankorsningen syns det gamla godsmagasinet längre österut.

[image]
Vy västerut från plats något längre österut än ovan, den obevakade plankorsningen finns omedelbart bortom bygganden till vänster.

[image]
Vy österut från samma plats som ovan.

[image]
På den forna bangårdens södra sida finns flera rester av gammal industribebyggelse, här fanns en gång en möbelfabrik.

[image]
Godsmagasinet som låg mitt på bangården, här sett från väster.

[image]
Vid godsmagasinet finns en lastkaj, här ser vi banan västerut från denna.

[image]
Vy österut från lastkajen.

[image]
Godsmagasinet sett från sydväst.

[image]
Vy västerut från stationshusets gamla plats.

[image]
Vy österut från samma plats som ovan.


Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 16 juni 2008.
Följ tidigare inlägg i serien här.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

  1198 visningar

Vns-Hod 6: Vännäsby fd station [12 bilder]

av aop, lrdagen 25 juli 2009, 17:08:39 @ David Larsson

Hur gamla/nya är de där ktl-stolparna? Är de ovanliga?

  438 visningar

Vns-Hod 6: Vännäsby fd station [12 bilder]

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, lrdagen 25 juli 2009, 17:23:17 @ aop

Hur gamla/nya är de där ktl-stolparna? Är de ovanliga?

Sträckan Vännäs - Umeå elektrifierades 1981, så stolparna börjar närma sig 30-årsåldern. Järnvägssträckor med betongstolpar har vi ju haft flertalet av i landet, även om de flesta är borta nu. Detta handlade dock om betydligt äldre anläggningar, varför denna sträcka torde vara ensam i landet med så unga betongstolpar.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

  466 visningar

Vns-Hod 6: Vännäsby fd station [12 bilder]

av Martin Långström @, Överstbyn, lrdagen 25 juli 2009, 18:20:26 @ David Larsson

En kortare sträcka på nån kilometer vid Högheden på banan mellan Älvsbyn och Piteå är försedd med betongstolpar vid elekrifieringen på 90-talet. Dessa som sattes upp som ett prov på Pitebanan är runda centrifugalgjutna stolpar. Innan man satte upp dessa så kunde man i botten se att dom var ihåliga.

  446 visningar

Betongstolpar

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, lrdagen 25 juli 2009, 19:16:39 @ Martin Långström

En kortare sträcka på nån kilometer vid Högheden på banan mellan Älvsbyn och Piteå är försedd med betongstolpar vid elekrifieringen på 90-talet. Dessa som sattes upp som ett prov på Pitebanan är runda centrifugalgjutna stolpar. Innan man satte upp dessa så kunde man i botten se att dom var ihåliga.

Man glömmer som vanligt något, och den här gången den närmaste, tack Martin för påpekandet!

Nyfors - Piteå elektrifierades 1995, nästan 15 år längre fram i tiden än elektrifieringen Vännäs - Umeå. Den korta provsträckan där är viktig att ha med i en redogörelse om betongstolpar i Sverige. Samtidigt hävdar jag fortfarande att Umeåbanans sena elektrifiering med betongstolpar på hela bandelen Vännäs - Umeå är en speciell företeelse inom den svenska järnvägen.

Ni ska få en bild från Piteåbanans norra del också:
[image]

Är detta förresten samma typ av stolpar man använder i Tyskland, t.ex. vid elektrifieringen Hamburg - Lübeck?

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

  487 visningar

Vns-Hod 6: Vännäsby fd station [12 bilder]

av aop, lrdagen 25 juli 2009, 20:45:22 @ David Larsson

Jo, att det funnits/finns betongstolpar på en del sträckor känner jag till. Dock har jag inte sett just den typen som syns på dina bilder någonstans, de har ett annat utseende, med en sorts fläns eller vad man ska kalla det.

  422 visningar

Vns-Hod 6: Vännäsby fd station [12 bilder]

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, lrdagen 25 juli 2009, 22:35:51 @ aop

Stolparna ser mycket riktigt som du säger annorlunda ut än på de äldre sträckorna med dito stolpar. Detta visar väl också på att detta var en ny, om än kortvarig era med betongstolpar vid den svenska järnvägen.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

  425 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum