Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

SbÖN 223 Jörn (Jrn) - Stationshuset och järnvägshotellet [17 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, sndagen 22 mars 2009, 16:08:03

Jörns station anlades 1893 som en av stambanans ursprungliga stationer. Här uppfördes ett stationshus i två våningar i samma modell som det som uppförts i Mellansel. Stilen påminner om stationshusen i Vännäs och Boden, men storleken är något mindre än dessa. I stationshuset huserar idag föreningen Aktivitetshuset Rallarrosen med hantverks- och caféverksamhet.

Omedelbart söder om stationshuset uppfördes ett järnvägshotell. Byggnaden ägs idag av Jörns hembygdsförening och står idag tom i väntan på eventuell renovering.

[image]
Stationshuset sett från sydväst.

[image]
Stationshuset sett från nordost.

[image]
Stationshusets östfasad sedd från Järnvägsgatan.

[image]
Stationshuset sett från sydost från Järnvägsgatan.

[image]
Uthus på stationshustomten intill Järnvägsgatan, vy från norr.

[image]
Samma uthus sett från vänster.

[image]
Järnvägshotellets östfasad.

[image]
Järnvägshotellet sett från nordost.

[image]
Järnvägshotellets västfasad mot spåren.

[image]
Järnvägshotellet sett från sydväst med stationshuset i bakgrunden.

[image]
Stationshuset sett från sydost.

[image]
Stationshuset, östfasaden.

[image]
Stationshuset, norra gaveln.

[image]
Stationshuset sett från nordväst.

[image]
Stationshuset sett från sydväst.

[image]
Plattformstaket på plattformen i höjd med järnvägshotellet.

[image]
Gammal järnvägsbostad norr om stationshuset.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 8 juni 2008. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

1013 visningar

SbÖN 223 Jörn (Jrn) - Stationshuset och järnvägshotellet [17 bilder]

av Mikael Lundberg @, Råneå (Luleå kommun), sndagen 22 mars 2009, 16:12:33 @ David Larsson

Fina bilder från en fin byggnad.

---
Fotointresserad lastbilschaufför

446 visningar

av Fredrik E, Göteborg, sndagen 22 mars 2009, 21:14:47 @ Mikael Lundberg

Här hoppas jag att det snart går att byta till tåg mot Arvidsjaur igen;-)

327 visningar

av Granis, sndagen 22 mars 2009, 21:48:52 @ David Larsson

Omedelbart söder om stationshuset uppfördes ett järnvägshotell. Byggnaden ägs idag av Jörns hembygdsförening och står idag tom i väntan på eventuell renovering.

Men att en dag kunna övernatta där, efter att ha ätit en God Måltid i Restaurangen, och vaggas till sömns av godståg på stambanan och sena rälsbussar från Arvidsjaur är väl att hoppas på för mycket? Så man får väl nöja sig med hotellen i Falköping och Kiruna, på temat "järnvägsnära övernattningar".... :-)

/ L G

Som också diggar de fina miljöbilderna från "SbÖN"!

313 visningar

av Per Helmerson ⌂ @, Gunnilse, mndagen 23 mars 2009, 15:03:13 @ Granis

Men att en dag kunna övernatta där, efter att ha ätit en God Måltid i Restaurangen, och vaggas till sömns av godståg på stambanan och sena rälsbussar från Arvidsjaur är väl att hoppas på för mycket? Så man får väl nöja sig med hotellen i Falköping och Kiruna, på temat "järnvägsnära övernattningar".... :-)

/ L G

Jag får väl skryta med att jag övernattat på hotellet i Jörn en gång i urtiden, efter att ha missat sista bussen till Skellefteå.
I Vännnäs fanns planer för ett år sedan att återöppna järnvägshotellet. Hur har det gått? Även i Järna fanns idéer om att återöppna järnvägshotellet.
/PerH

267 visningar

av Gunnar Håkansson @, Lund, mndagen 23 mars 2009, 23:45:20 @ Per Helmerson

/ L G

Jag får väl skryta med att jag övernattat på hotellet i Jörn en gång i urtiden, efter att ha missat sista bussen till Skellefteå.
I Vännnäs fanns planer för ett år sedan att återöppna järnvägshotellet. Hur har det gått? Även i Järna fanns idéer om att återöppna järnvägshotellet.
/PerH

Då skall jag också skryta med att ha övernattat på detta hotell, efter att ha rest Gällivare-Arvidsjaur-Jörn, om jag inte minns fel. Påföljande dag tror jag jag fortsatte via nästa tvärbana upp till Inlandsbanan och sedan vidare söderut. Möjligen kom jag via Storuman-Arvidsjaur-Jörn i stället. Jag har nämligen övernattat i Arvidsjaur en annan gång. Det jag minns tydligt är, att jag någonstans i Falköpingstrakten på väg mot Ulricehamn upptäckte, att jag glömt återlämna hotellnyckeln vid avresan - hotellet var inte bemannat dygnet runt, och avresan skedde vid en okristlig tidpunkt, så jag hade betalat i förväg. Givetvis skickade jag tillbaka nyckeln med posten, så snart jag hade tillgång till kuvert och brevlåda. Den var en vanlig, gammaldags innerdörrnyckel.

Och det här var inte så länge sedan, sannolikt någon gång i början av 70-talet. Alltså när jag var ung nog att orka stiga upp vid okristliga tidpunkter. Jag har kvar biljetten, men det tar lång tid att hitta den.

276 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta