Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Ute på långresa - Del 27, mycket diesel och containrar i 2 våningar (Reseberättelser)

av Till @, onsdagen 31 januari 2018, 01:15:48
redigerad av Till, onsdagen 31 januari 2018, 01:53:38

Hej!

[image]

2017-05-10, dag 64 (jag räknar hela 9 maj som dag 63, även om den varade i 40 timmar för mig p g a flyget österut över datumsgränsen...)

Då hade jag kommit till Los Angeles med 8 timmar jetlag i kroppen. Så jag försov frukosten på hotellet med god marginal, men sedan var det att dags att ge mig ut och beskåda staden.
Jag kämpade mig upp till Griffith Observatory på 346 m över havet och kollade på utsikten. Men jag upptäckte inga tåg så långt ögat nådde... Vad skulle man upp hit och se? Någon som förstår vad alla turister gjorde här? ;-)
[image]

Kollektivtrafiken i Los Angeles är tämligen blygsam för en stad på runt 4 miljoner invånare (och dubbelt så många till i metropolregionen). På järnvägen går diesellokdragna pendeltåg "Metrolink" på 6 linjer till omgivningen.
[image]
[image]

Större turtäthet har metrolinjerna, 2 av dem är "riktig" metro och 4 mer som snabbspårväg, snarlik Tvärbanan, här Gold Line vid hållplatsen Chinatown.
[image]

Expo Line går till Santa Monica vid kusten.
[image]
[image]

Huvudstationen Los Angeles Union Station nattetid. Här avgår alla fjärrtåg, Metrolink- och tre av metrolinjerna.
[image]

Här köpte jag också detta fina tågluffarkort, USA Rail Pass. Det enda som inte är så fint för att vara tågluffarkort är villkoren, för det gäller inte för obegränsat resande under giltighetstiden, utan endast för ett visst antal segment - och med det avses enkelresor utan byte. På Acela-Express, det snabbaste tåget på Northeast Corridor längs östkusten, gäller det inte alls. För sovvagnar måste man förstås betala extra.
[image]

2017-05-11, dag 65
Dagen innan hade det varit obefintligt utbyte av godståg, områdena jag hade kollat var rejält stängslade. Men längs godsbanan österut mot San Bernardino hade jag mer tur. Här går det bara godståg, pendeltågen går på en parallell sydligare bana.
Där stod ett mäktigt tvåvånings-containertåg av Union Pacific på banan österut och blockerade flera plankorsningar. Jag hade inget hopp att hinna fram till de fyra loken innan det skulle köra vidare, men det gjorde jag! Inte bara det, när det började röra på sig cyklade jag ifrån det och hann se det längre fram igen.
[image]
[image]
[image]

Men det började bli dags att cykla tillbaka till Union Station för min första resa med mitt USA Rail Pass. Stationen har en trevlig innergård och en fantastisk atmosfär i banhallen.
[image]
[image]
[image]

Amtraks utbud av långtgående fjärrtåg i Los Angeles är ganska blygsamt. Dagligen går Southwest Chief till Las Vegas - Chicago och Coast Starlight till San José – Seattle längs västkusten. Tre gånger i veckan går Sunset Limited till Houston - New Orleans och Texas Eagle till Dallas - Chicago, fast det är samma tåg från Los Angeles som delas i San Antonio.
Dessutom kör Amtrak regionaltåg "Surfliner" främst San Diego - Los Angeles, delvis vidare till Santa Barbara och enstaka avgångar ända till San Luis, ungefär halvvägs till San Francisco.
[image]

Jag hade valt att ta Coast Starlight till Oakland, nära San Francisco, som här växlas in till perrongen. Den går dagtid till Oakland, och fortsätter sedan över natt till Seattle. Lastprofilen av Amtraks Superliner-tvåvåningsvagnar är enorm!
[image]
[image]
[image]
[image]

Banan följer delvis stillahavskusten, men slingrar sig också en hel del uppför bergen en bit inåt landet, särskilt strax norr om San Luis.
[image]
[image]
[image]

Vid stationen Salinas har en gammal Southern Pacific-vagn fått ett andra liv som välkommens-centrum för besökare till näraliggande Monterrey.
[image]

Amtrak angör faktiskt inte San Francisco – det ligger på fel sida av San Francisco-bukten och är återvändsgränd för tåg. Man kan byta till Caltrain-pendeltåg i San José eller till Amtraks anslutande buss i Oakland, mitt emot nordöst om San Francisco på andra sidan bukten.
Men jag åkte med tunnelbanan BART (Bay Area Rapid Transport) till San Francisco, den angör dock inte järnvägsstationen i Oakland. BART har den för Nordamerika väldigt ovanliga spårbredden på 1676 mm, som inte finns kvar någon annanstans i USA, fast den förekom en hel del på 1800-talet.
Kan det bero på den våldsamma förkylningen jag hade hunnit få i det här läget att jag glömde att ens ta en enda bild av BART?

2124 visningar

Ute på långresa - Del 27, mycket diesel och containrar i 2 våningar

av Lennart Petersen @, onsdagen 31 januari 2018, 01:41:17 @ Till
redigerad av Lennart Petersen, onsdagen 31 januari 2018, 01:57:06

Tackar. För den som är sugen på jordenruntresa så vill jag starkt rekommendera resa väaterut. Normalt är det lättare att ställa om tiden framåt mot att få en sådan abrupt grej som att komma från Japan till USA.
Åker man till lands eller sjövägen så kan man räkna med att en timmes omställning per dygn klarar man helt o.k Transsib österut är inga problem.
Jag råkade skriva om just Union station i Los Angeles för några dar sedan och här ser vi ju med all önskvärd tydlighet den påkostade elegansen .
Och för tågpasset, åtminstone förr var det så att kunde inte boka sovkupé i förväg med passet, bara köpa det som eventuellt var ledigt vid avgång, gäller detta fortfarande ?

1041 visningar

Ute på långresa - västerut och österut

av Till @, onsdagen 31 januari 2018, 01:50:23 @ Lennart Petersen
redigerad av Till, onsdagen 31 januari 2018, 01:50:50

Hej igen,

Tackar. För den som är sugen på jordenruntresa så vill jag starkt rekommendera resa väaterut. Normalt är det lättare att ställa om tiden framåt mot att få en sådan abrupt grej som att komma från Japan till USA.

En av de främsta anledningarna att resa österut var att jag på detta sätt hade länderna med de krångliga visumen (Ryssland och Kina) tidigt under resan. Så kunde jag ordna alla visum (utom Nordkorea, som jag dock fick på en halv dag i Shenyang) ganska enkelt hemifrån. Att försöka få ett ryskt visum annanstans än i landet där man är bosatt sägs inte vara roligt...

Till

975 visningar

av tidtabellen, onsdagen 31 januari 2018, 07:51:28 @ Lennart Petersen

Åker man till lands eller sjövägen så kan man räkna med att en timmes omställning per dygn klarar man helt o.k Transsib österut är inga problem.
Jag råkade skriva om just Union station i Los Angeles för några dar sedan och här ser vi ju med all önskvärd tydlighet den påkostade elegansen .
Och för tågpasset, åtminstone förr var det så att kunde inte boka sovkupé i förväg med passet, bara köpa det som eventuellt var ledigt vid avgång, gäller detta fortfarande ?

När var förr? I mitten av 80-talet kunde man boka sovplatserna i förväg med USARailPass.

866 visningar

Ute på långresa - Del 27 - villkoren USA Rail Pass

av Till @, onsdagen 31 januari 2018, 08:32:01 @ tidtabellen
redigerad av Till, onsdagen 31 januari 2018, 08:38:49

Hej,

När var förr? I mitten av 80-talet kunde man boka sovplatserna i förväg med USARailPass.

Biljettförsäljaren i Los Angeles sa mig att det är begränsat antal platser för USA Rail Pass, men jag fick plats på alla tåg jag ville åka med. Det gick bra att boka i förväg, båda sittplatser och platser i sovkupé. Jag vet inget om hur det eventuellt har ändrats under tiden.

Till

844 visningar

av Lars Fredriksson @, onsdagen 31 januari 2018, 06:17:22 @ Till

Mycket fina bilder!

Var det mest turister på fjärrtågen? Eller fanns det affärsresenärer och "vnalig" fritidsresenärer också?

921 visningar

av Henke, onsdagen 31 januari 2018, 06:38:57 @ Lars Fredriksson

Jo godstågen i USA är mycket imponerande och den som tror att USA är de stora lastbilarnas land bör läsa på bättre! Järnvägens marknadsandel i tonkilometer av de inrikes godstransporterna är en bra bit över 50%! Detta har man uppnått genom stordrift ,långa avstånd och att godsbolagen själva äger sina banor och bestämmer villkoren. I USA är det inte frågan om att ställa godstågen med tusentals ton på sidan för att invänta någon motorvagn med 10-20 resenärer som i Sverige.....
Jag har rest samma resa i USA fast åt andra hållet och jag ser att mycket är sig likt vad gäller Amtraktågen utmed kusten. En fantastiskt vacker sträcka och jag ser fram emot att se dina bilder från San Fransisco cyklandes i backarna på din Bromton:-D

1072 visningar

av Lennart Petersen @, onsdagen 31 januari 2018, 16:51:48 @ Henke

Jo godstågen i USA är mycket imponerande och den som tror att USA är de stora lastbilarnas land bör läsa på bättre! Järnvägens marknadsandel i tonkilometer av de inrikes godstransporterna är en bra bit över 50%! Detta har man uppnått genom stordrift ,långa avstånd och att godsbolagen själva äger sina banor och bestämmer villkoren. I USA är det inte frågan om att ställa godstågen med tusentals ton på sidan för att invänta någon motorvagn med 10-20 resenärer som i Sverige.....

Sovjet hade en gång mest godstrafik på järnvägmätt i tonkm men nu har USA blivit nummer ett på godstågstrafik och det är alltså rejäla volymer och genomrationaliserad hantering. Men förutom järnväg går mycket även på inrikes sjöfart, på floderna, de stora sjöarna och öst-väst via Panama

605 visningar

Ute på långresa - Del 27 - resenärer på fjärrtågen

av Till @, onsdagen 31 januari 2018, 08:37:51 @ Lars Fredriksson
redigerad av Till, onsdagen 31 januari 2018, 08:39:14

Hej,

Mycket fina bilder!

Tackar!

Var det mest turister på fjärrtågen? Eller fanns det affärsresenärer och "vanlig" fritidsresenärer också?

Jag såg inte så många som uppenbart var utländska turister. Det verkade vara en hel del pensionärer som åkte långa sträckor, så det har ju lite karaktären av en kryssning. Annat fritidsresande verkade förekomma en del på kortare till medellånga delsträckor.
Att attrahera affärsresenärer med utbudet som finns utanför Northeast Corridor är nog bara att glömma...

Till

826 visningar

av morrgan @, Göteborg, onsdagen 31 januari 2018, 08:51:15 @ Till
redigerad av morrgan, onsdagen 31 januari 2018, 09:31:50

Några korrigeringar.
Southwest Chief passerar inte Las Vegas.
Det du kallar Saint Louis heter Sant Louis Obispo. korrigeras till San Luis Obispo. Utan att kolla stavningen skrev jag fel som flera påpekat. Det är bra att bli tillrättavisad, tack för detta.

morrgan

851 visningar

av tidtabellen, onsdagen 31 januari 2018, 08:55:09 @ morrgan

Några korrigeringar.
Det du kallar Saint Louis heter Sant Louis Obispo.

morrgan

San Luis Obispo, enligt min karta.

801 visningar

San Luis Obispo

av Jonny Saljefeldt @, onsdagen 31 januari 2018, 09:22:41 @ tidtabellen

Några korrigeringar.

morrgan

Så säger även Amtrak.

769 visningar

San Luis Obispo

av tidtabellen, onsdagen 31 januari 2018, 09:36:47 @ Jonny Saljefeldt

Några korrigeringar.

morrgan

Så säger även Amtrak.

Staden uppkallad efter en höjdare från 1200-talet.

756 visningar

Ute på långresa - Del 27, Las Vegas och Las Vegas

av Till @, onsdagen 31 januari 2018, 09:44:04 @ morrgan

Hej Morrgan,

Jo det gör den - på sätt och vis. Fast det är Las Vegas i New Mexico med knappt 15 000 invånare... Jag har ju inte påstått att Southwest Chief går via Las Vegas (Nevada)... :-v Kollade lite slarvigt på kartan. Kanske inte så dummt att lägga till delstaten som är brukligt i USA.
Det "riktiga" Las Vegas i Nevada har inte haft förbindelser med Amtrak sedan 1997 och har som jag kan se ingen persontrafik på räls alls bortsett från en Monorail.
Southwest Chiefs tidtabell

Till

792 visningar

Ute på långresa - Del 27, Las Vegas och Las Vegas

av morrgan @, Göteborg, onsdagen 31 januari 2018, 09:53:03 @ Till

Jag börjar bli glömsk, jag som varit i Las Vegas NM flera gånger både med tåg och med bil, på 1900-talet, men jag har besökt Las Vegas NV betydligt fler gånger utan att ha dragit i någon arm.

morrgan

784 visningar

av Andreas S @, Uppsala, onsdagen 31 januari 2018, 09:13:36 @ Till

Först: tack för att vi får följa din fantastiska resa!

Men det började bli dags att cykla tillbaka till Union Station för min första resa med mitt USA Rail Pass. Stationen har en trevlig innergård och en fantastisk atmosfär i banhallen.
[image]
[image]
[image]

Testade du Amtraks "boarding" för fjärrtågen, det vill säga att man ställer sig vid en skylt "avgående tåg norrut" eller liknande inne i vänthallen en halvtimme innan, och sedan går på led efter en Amtrak-anställd ut till spåren? :-D

När jag själv första gången (2013) skulle åka tåg härifrån och dök upp på plattformen 10 minuter innan avgång utan biljett (man kan väl köpa biljett via mobilen, tänkte jag) så skrattade mest personalen :-P (men det gick!)

Banan följer delvis stillahavskusten, men slingrar sig också en hel del uppför bergen en bit inåt landet, särskilt strax norr om San Luis.
[image]

Hade du åkt här för en dryg månad sedan, så hade du nog kunnat spana på buskbränder (om inte tågen var inställda då).

807 visningar

av tidtabellen, onsdagen 31 januari 2018, 09:22:19 @ Andreas S

Testade du Amtraks "boarding" för fjärrtågen, det vill säga att man ställer sig vid en skylt "avgående tåg norrut" eller liknande inne i vänthallen en halvtimme innan, och sedan går på led efter en Amtrak-anställd ut till spåren? :-D

Så sent som på 80-talet kunde man uppleva denna ålderdomliga procedur även hos BR i London inför avresa mot York.

754 visningar

Ute på långresa - Del 27 - Boarding-procedurer

av Till @, onsdagen 31 januari 2018, 09:52:36 @ Andreas S

Hej,

Först: tack för att vi får följa din fantastiska resa!

Tack för tacket!

Nej, något sådant såg jag inte (fast jag höll inte utkik heller). Det var oftast åtminstone på större stationer en incheckning mellan biljettkontoret och uppgången till perrongen, men sedan var det bara att gå upp själv.

Till

834 visningar

av Bönan @, Fagersta, onsdagen 31 januari 2018, 18:30:59 @ Till

Tror det främst gäller sovvagnspassagerare samt övriga med loungetillgång. Jag blev vallad till tåget både i New York och Chicago.

---
Mvh Björn
Tågklarerare, Fagersta C, Nora, Smedjebacken och Mora

601 visningar

av tidtabellen, onsdagen 31 januari 2018, 19:00:32 @ Bönan

Tror det främst gäller sovvagnspassagerare samt övriga med loungetillgång. Jag blev vallad till tåget både i New York och Chicago.

Kan nog stämma. När jag skulle gå ut till min sovvagn i Chicago blev jag först stoppad av en personal som inte kunde föreställa sig att en (på den tiden) ung man med ryggsäck hade sovvagnsbiljett. Men när detta blev utrett slapp jag ställa mig i kön bakom skylten och fick på egen hand ta mig ut på plattformen. :-)

590 visningar

av Ulf Broman @, Kista, onsdagen 31 januari 2018, 22:59:04 @ tidtabellen

Kan nog stämma. När jag skulle gå ut till min sovvagn i Chicago blev jag först stoppad av en personal som inte kunde föreställa sig att en (på den tiden) ung man med ryggsäck hade sovvagnsbiljett. Men när detta blev utrett slapp jag ställa mig i kön bakom skylten och fick på egen hand ta mig ut på plattformen. :-)

När jag reste sovvagn från Chicago förra hösten så satt vi i loungen, och jag uppfattade att för några sovtågsavgångar skulle man samlas vid utgången (och antagligen lotsas) medan vårt (till Emeryville) fick man gå på egen hand, men det stor på spåret precis rakt fram.
Så, det kanske är olika för olika tåg.

521 visningar

av Lennart Petersen @, torsdagen 1 februari 2018, 02:38:27 @ Ulf Broman

När jag reste sovvagn från Chicago förra hösten så satt vi i loungen, och jag uppfattade att för några sovtågsavgångar skulle man samlas vid utgången (och antagligen lotsas) medan vårt (till Emeryville) fick man gå på egen hand, men det stor på spåret precis rakt fram.
Så, det kanske är olika för olika tåg.

Bland annat vill man inte ha resande på plattformen när man kör trucktrafik för furnering och lastning-lossning av resgods.
Det är en del som skiljer mot hos oss, vissa säkerhetssaker är det supernoga med annat är mindre angeläget. Installation av ATC verkar vara en sådan sak som inte är högt prioriterat.

510 visningar

av Berra, fredagen 2 februari 2018, 13:50:00 @ Till
redigerad av Berra, fredagen 2 februari 2018, 13:50:18

Jag sällar mig till dom som tackar, bugar och bockar, för de fina bilderna!

Jag var för snart 20 år sedan i Monterey i en månad. Monterey är grannstad till Salinas (ja, och grannstad - cykelavstånd en kvart eller så - till Carmel City, där "Clintan" var borgmästare ett tag). Då fanns det inga fordon vid stationen i Salinas. Men nere vid Cannery Row i Monterey fanns det en turistbyrå, bestående av en caboose och en grön bagagevagn. De stod på en bit kvarvarande spårstump från den upprivna banan till Pacific Grove. I lekparken "Dennis the Menice" stod ett SP ånglok 0-C-0 typ Harriman. Tittar jag idag på google maps, så är den gröna bagagevagnen borta, men caboosen är kvar, liksom växelloket i lekparken. Misstanken infinner sig, att bagagevagnen är flyttad till Salinas. Ångloket, som skymtar på din bild, är tydligen också ett SP Harriman 0-C-0.
Enligt google maps så står loket kvar i Monterey, samtidigt som det också står ett i Salinas. Men satellitbilderna behöver inte vara gjorda samtidigt.
När jag besökte Salinas, hade Coast Starlight fyra lok. Främst gick två moderna EMD-dieslar, samma som på din bild från LA. Sen var det två GE Genesis P-42, summa 15000 HP, tror jag, och ett dj-a oväsen!

Bertil Bengtsson

472 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta