Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Vad är SAB-hjul? (Allmänt)

av Oskar O @, Sumpan, torsdagen 25 januari 2018, 03:04:18

Jag har sedan tidigare känt till att Da, Dm, och Dm3 loken har haft så kallade SAB-hjul, men jag har aldrig tidigare funderat på vad det innebär. Inte förrän idag då jag bläddrade i Svenska Lok och Motorvagnar 1979 och 1985. Där i står det att även SL's tunnelbanevagnar C4 2538-2600 (1979, ändrat till "Vissa vagnar" 1985) och Rc4 1198 (1985, tillfälligt växlad för 160km/h och omlittererat till Rc3) har haft SAB-hjul.

Jag vet hur SAB-hjulen på Da, Dm, och Dm3 ser ut. Men vad är det som är speciellt med dem, med den typen av hjul? Och hur såg de ut på dessa andra fordon?

---
[image]
X60 är inte tåg, det är PET-flaskor på hjul

1529 visningar

Vad är SAB-hjul?

av Pelle Björkman, Långsele, torsdagen 25 januari 2018, 05:48:51 @ Oskar O

Jag har sedan tidigare känt till att Da, Dm, och Dm3 loken har haft så kallade SAB-hjul, men jag har aldrig tidigare funderat på vad det innebär. Inte förrän idag då jag bläddrade i Svenska Lok och Motorvagnar 1979 och 1985. Där i står det att även SL's tunnelbanevagnar C4 2538-2600 (1979, ändrat till "Vissa vagnar" 1985) och Rc4 1198 (1985, tillfälligt växlad för 160km/h och omlittererat till Rc3) har haft SAB-hjul.

Jag vet hur SAB-hjulen på Da, Dm, och Dm3 ser ut. Men vad är det som är speciellt med dem, med den typen av hjul? Och hur såg de ut på dessa andra fordon?

Förenklat är hjulringen gummiavfjädrad gentemot hjulstommen.
Även motorvagn Y6/7/8 har SAB hjul.
Om du Googlar finns det lite bilder!

Pelle Björkman

1329 visningar

Vad är SAB-hjul?

av Oskar O @, Sumpan, torsdagen 25 januari 2018, 12:15:17 @ Pelle Björkman

Förenklat är hjulringen gummiavfjädrad gentemot hjulstommen.

Ok.

Även motorvagn Y6/7/8 har SAB hjul.

Det har jag aldrig tänkt på, och det står inget i böckerna om det heller, men det kanske stämmer.

Om du Googlar finns det lite bilder!

Nu tänkte jag iofs specifikt på just C4:orna och Rc lokets.

---
[image]
X60 är inte tåg, det är PET-flaskor på hjul

662 visningar

Vad är SAB-hjul? Rc

av BD @, torsdagen 25 januari 2018, 13:08:36 @ Oskar O

Nu tänkte jag iofs specifikt på just C4:orna och Rc lokets.

SAB-hjul har använts på ett eller två Rc-lok. Inför anskaffningen av IORE önskade LKAB SAB-hjul men tyska ABB ville inte.

631 visningar

Vad är SAB-hjul?

av BD @, torsdagen 25 januari 2018, 06:03:54 @ Oskar O

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

1222 visningar

Vad är SAB-hjul?

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 25 januari 2018, 06:44:18 @ Oskar O

Gummifjädrade hjul är även vanligt på många spårvagnar. Tex har Tatra-vagnar och kloner av dessa det som standard.
Fördelarna förutom lite mjukare gång är även mindre ljud från hjulen.

1063 visningar

Vad är SAB-hjul?

av Åke K ⌂ @, Göteborg, torsdagen 25 januari 2018, 06:46:15 @ Leif D

Gummifjädrade hjul är även vanligt på många spårvagnar. Tex har Tatra-vagnar och kloner av dessa det som standard.

Inte vanliga personvagnar?

1022 visningar

Vad är SAB-hjul?

av Railmaster, torsdagen 25 januari 2018, 07:10:07 @ Åke K

Nej!

968 visningar

Vad är SAB-hjul?

av Åke K ⌂ @, Göteborg, torsdagen 25 januari 2018, 07:56:16 @ Railmaster

Nej!

Lite konstigt om det nu är så bra. Kanske för dyrt på en massa personvagnar?

896 visningar

Vad är SAB-hjul? På personvagnar

av Leif B @, torsdagen 25 januari 2018, 09:16:58 @ Åke K

Nej!

Lite konstigt om det nu är så bra. Kanske för dyrt på en massa personvagnar?

Luftfjädring är ett bra alternativ för personvagnar.

På DB var man dock av uppfattningen att luftfjädring inte var gick att använda på höghastighetståg och använde istället stälfjädrar. För att komma tillrätta med de problem man fick med vibrationer som fortplanade sig från hjul/räl till vagnkorgen gick man över till gummifjädrade hjul på ICE1-vagnarna.

Tyvärr visade sig att de var feldimensionerade och inte klarade utmattning när hjulringen började bli tunnsliten med katastrofalt resultat. Det kan möjligen ha förstört hjulens rykte, men å andra sidan är normala monobloc-hjul och luftfjädringen en kombination som visade sig fungera utmärkt.

807 visningar

Vad är SAB-hjul?

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, torsdagen 25 januari 2018, 10:09:09 @ Leif D

Den minskade ofjädrade massan minskar också belastningen på spåret eller ger omvänt möjlighet att trafikera spår där fordonet annars skulle vara alltför tungt och/eller köra fortare än annars.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

705 visningar

SAB-hjul i Hammarby (?)

av JDS @, torsdagen 25 januari 2018, 17:30:53 @ Oskar O

På den här bilden ser man några SAB-hjul. http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/svarv-enskedehallen-3-4-52-84412/

Den anges vara tagen 1952 och jag tror inte att någon av axlarna är från en tunnelvagn, utom den som sitter i svarven förstås (men den har vanliga hjul), men axel nummer tre från vänster visar väl ungefär hur SAB-hjul av motsvarande storlek såg ut.

Om nu just de där 63 C4:orna levererades med SAB-hjul så har dessa sedan säkerligen vandrat runt i vagnparken under ett antal år, kanske förekom de även på andra vagntyper?

Här är en bild på en mustangsläpvagn (SS typ B25) med SAB-hjul: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/gummifjadrande-hjul-och-dylikt-85293/

(Bortse från rubriken, den är helt fel!)

491 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta