Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Ute på långresa - Del 23, nu tar vi det lite lugnare tillbaka söderut (Reseberättelser)

av Till @, lrdagen 20 januari 2018, 12:49:17
redigerad av Till, lrdagen 20 januari 2018, 13:03:46

Hej igen! Det var länge sedan som Arne helt rätt påpekade, och fortfarande har jag ingen giltig ursäkt för det. Men vi fortsätter med rundresan genom Japan!
[image]

Jag hade kommit till Chitose utanför Sapporo på den nordliga ön Hokkaido, i brist på hotellrum i centrala Sapporo. Utsikten från Järnvägshotellet fick helt klart godkänd!
[image]
[image]

Från Chitose åkte jag tillbaka söderut nästa morgon på en annan bana än på utresan, närmare Hokkaidos nordvästliga kust, till synes mycket glesare befolkad.

På sidobanor i glesbygden i Japan där det inte finns biljettförsäljning på alla stationer ser man ofta detta roliga biljettsystem. Stationerna är numrerade längs respektive bana, och från den orangea automaten får man en lapp vid påstigning som visar numret på stationen där man har klivit på. När tåget sedan närmar sig en station så visar tavlan upptill vad biljetten kostar om du ska kliva av här. T.ex. om du har klivit på vid station nummer 14 och kliver av vid nästa stopp så blir det 540 Yen (41 kr). Biljetten köper du sedan i den blåa automaten strax innan avstigning. Föraren håller koll att alla som kliver av har köpt biljett. För mig var det enkelt, jag behövde ju bara visa upp mitt Japan Rail Pass.
[image]

Här har jag förresten en bild av passet, den kanske finaste biljetten hittills på hela resan. Jag hade kostat på mig grön klass (första klass).
[image]

Det lilla lokaltåget var rejält överfullt - troligen är det många som spenderar sin kortsemester under denna helgdagsvecka på Hokkaido. Till slut kom vi fram till stationen Kutchan, där det det var att byta till ett annant tåg mot Oshamambe på huvudlinjen som jag hade åkt på utresan. Det var en magnifik utsikt över Hokkaidos snötäckta toppar en mild majdag!
[image]
[image]

I stationshuset säljs inte bara biljetter, utan även lokala produkter, och där ges också turistinformation.
[image]

I Oshamambe fick jag byta igen till ett annat tåg mot Hakodate, då var jag tillbaka på rutten som jag hade tagit dagen innan.
[image]

Genom Seikantunneln går det endast Shinkansen och godståg, så något långsammare alternativ finns inte. Nattågen Hokutosei och Cassiopeia Tokyo - Sapporo slutade gå 2015/2016 när Shinkansentrafiken öppnades genom tunneln till Shin-Hakodate i mars 2016.

Som jag förstått knackar man snö och is från tågens underreden under planenliga stopp vid hårt vinterväder, därför underhållsgraven på stationen Kikonai på Hokkaido, den enda stationen på högfartsbanan mellan Hakodate och Seikantunneln.
[image]

Även på norra Honshu finns det snötäckta toppar så sent som i maj (bild från utresan).
[image]

I Morioka bytte jag till ett "Mini-Shinkansen"-tåg av littera E6 till Akita. Dessa går båda på högfartslinjerna och på några före detta kapspårslinjer som har blivit omspårade till 1435 mm och är därför smalare än andra Shinkansentåg. Då behövs stora utfällbara fotsteg när de stannar på ordinarie Shinkansen-perronger som är byggda för upp till 3380 mm breda tåg. Men 2945 mm är också en imponerande bredd för att köra på en f d kapspårslinje...
Jättesnabbt går det inte, på de ombyggda kapspårslinjerna är toppfarten 130 km/tim, ofta lägre. Men på högfartsbanan kan tågen köra 320 km/tim och köras i multipel med littera E5 eller H5.
[image]

I Akita var det redan mörkt. På gångbron över perrongerna finns några tågmodeller som visar hur utvecklingen har gått framåt.
[image]
[image]

Från Akita åkte jag längs västkusten med ett konventionellt expresståg på kapspår till Niigata, istället för att ta Shinkansen på högfartsbanan. Snabbtåget står i bakgrunden på bilden till vänster, till höger ett lokaltåg.
[image]

Ett annat snabbtåg norrut mot Tsugaru står breddvid ett lokaltåg i Akita.
[image]

Från Niigata blev det dock i alla fall Shinkansen till Tokyo för att hinna dit samma kväll för nästa äventyr. Denna linje (Jōetsu Shinkansen) går med mycket hög tunnelandel tvärs över Honshu från nordväst till sydöst. Två hopkopplade 8-vagnars-tvåvåningståg av littera E4 med 5 säten i bredd i 2:a klass på bägge våningar ger plats för imponerande 1634 resande per avgång.
[image]

Tokyo nästa i nästa inlägg! Det ska inte ta så lång tid denna gång!
_________________________________________
Del 22, med hög hastighet över tre öar
Del 21, vidare mot Japan!
Del 20, runt samma konferensbord igen
Del 19, på omvägar från Pyongyang till Seoul
Del 18, nu blir det paketresa! (Kina/Nordkorea, se där för länkar till inlägg 10 till 17)
Del 9, snart ny spårbredd igen! (Kina/Vietnam, se där för länkar till inlägg 1 till 8)

  1603 visningar

Ute på långresa - Del 23, nu tar vi det lite lugnare tillbaka söderut

av Göran B @, lrdagen 20 januari 2018, 15:25:54 @ Till

Det är sånt här man behöver se när man ligger i sängen med en rejäl förkylning!
Tack!!

---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos

  755 visningar

Ute på långresa - Del 23, nu tar vi det lite lugnare tillbaka söderut

av crossfire, lrdagen 20 januari 2018, 15:28:40 @ Göran B

Har du några priser på dessa biljetter?

  686 visningar

Ute på långresa - Del 23, nu tar vi det lite lugnare tillbaka söderut

av Göran B @, lrdagen 20 januari 2018, 15:37:48 @ crossfire
redigerad av Göran B, lrdagen 20 januari 2018, 15:38:03

Har du några priser på dessa biljetter?

Det finns många varianter:
http://www.japanrailpass.net/en/about_jrp.html#bm_002

Två veckor, standardklass torde vara det vanligaste.
46390 yen = ca 3.400 kr

Köps billigast på postorder från England. Den svenska agenten ligger normalt några hundralappar högre.

---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos

  716 visningar

Ute på långresa - Del 23, biljettpriser Japan

av Till @, lrdagen 20 januari 2018, 15:45:42 @ crossfire
redigerad av Till, lrdagen 20 januari 2018, 16:05:33

Hej,

Har du några priser på dessa biljetter?

Japan Rail Pass Green (1:a klass) för 7 dagar kostade mig 3320 kr hos Japanspecialisten inklusive bokningsavgift och porto. Det gav fri resa på alla tåg av Japan Rail Group, utom de snabbaste varianterna av Shinkansentågen (där får man inte ens rabatt), Nozomi och Mizuho. Men det finns långsammare Shinkansen på de berörda linjerna också, så det är oftast inget problem.
Det är rentav löjligt billigt, om man jämför med ordinarie biljetter: Om man litar på prisuppgifterna i hyperdia.com kostar en enkelresa Tokyo - Shin-Osaka (553 km) 14 140 Yen = c:a 1073 kr för en reserverad plats Shinkansen Hikari ("medelsnabb" variant) 2:a klass eller 18 920 Yen = c:a 1435 kr för Shinkansen Hikari Green Class...
Det är bara några 100 Yen skillnad mellan de snabbaste och långsammaste Shinkansen-tåg.
Som jag förstått finns det inte mycket till rabatter som kommer i fråga för turister annat än Japan Rail Pass.

Till

Edit: Lagt till detaljer om tågkategorier

  708 visningar

Ute på långresa - Del 23, ... – skillnaden är stoppmönstret inte STH!

av Arne, Kungsholmen 王の島, sndagen 21 januari 2018, 00:53:21 @ Till

Hej,

Har du några priser på dessa biljetter?

Japan Rail Pass Green (1:a klass) för 7 dagar kostade mig 3320 kr hos Japanspecialisten inklusive bokningsavgift och porto. Det gav fri resa på alla tåg av Japan Rail Group, utom de snabbaste varianterna av Shinkansentågen (där får man inte ens rabatt), Nozomi och Mizuho. Men det finns långsammare Shinkansen på de berörda linjerna också, så det är oftast inget problem.
Det är rentav löjligt billigt, om man jämför med ordinarie biljetter: Om man litar på prisuppgifterna i hyperdia.com kostar en enkelresa Tokyo - Shin-Osaka (553 km) 14 140 Yen = c:a 1073 kr för en reserverad plats Shinkansen Hikari ("medelsnabb" variant) 2:a klass eller 18 920 Yen = c:a 1435 kr för Shinkansen Hikari Green Class...
Det är bara några 100 Yen skillnad mellan de snabbaste och långsammaste Shinkansen-tåg.
Som jag förstått finns det inte mycket till rabatter som kommer i fråga för turister annat än Japan Rail Pass.

Till

Edit: Lagt till detaljer om tågkategorier

Liten komplettering om Shinkansens olika tågsätt. Du skriver "medelsnabb" om Hikari Shinkansen. Men det är en sanning med modifikation. STH för Hikari-tågen är 285 km/h på Tōkaidō Shinkansen mellan Tokyo och Shin-Osaka och 300 km/h på San'yō Shinkansen mellan Shin-Osaka och Hakata vilket är lika hög STH som för Nozomi och Mizuho på motsvarande stäckor (den senare typen har dock STH 260 km/h på nya Kyūshū Shinkansen).

Det som skiljer de olika Shinkansenvarianterna är alltså inte den största hastigheten som tågen går med utan stoppmönstret; det 'långsammaste' Shinkansen Kodama stannar exempelvis på varje station medan exempelvis Hikari stannar enbart på de största/viktigaste stationerna och Nozomi stannar på ännu färre stationer. Men jag håller med Till om att det finns ingen anledning att resa med Nozomi/Mizuho bara för att man skulle komma fram så mycket snabbare. Det räcker gott med de 'vanliga' Shinkansentågen! 😊👍🚄🚃🚃🚃

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

  548 visningar

Ute på långresa - Del 23, biljettpriser Japan

av Göran B @, sndagen 21 januari 2018, 10:50:29 @ Till

Hej,

Har du några priser på dessa biljetter?

Japan Rail Pass Green (1:a klass) för 7 dagar kostade mig 3320 kr hos Japanspecialisten inklusive bokningsavgift och porto. Det gav fri resa på alla tåg av Japan Rail Group, utom de snabbaste varianterna av Shinkansentågen (där får man inte ens rabatt), Nozomi och Mizuho. Men det finns långsammare Shinkansen på de berörda linjerna också, så det är oftast inget problem.
Det är rentav löjligt billigt, om man jämför med ordinarie biljetter: Om man litar på prisuppgifterna i hyperdia.com kostar en enkelresa Tokyo - Shin-Osaka (553 km) 14 140 Yen = c:a 1073 kr för en reserverad plats Shinkansen Hikari ("medelsnabb" variant) 2:a klass eller 18 920 Yen = c:a 1435 kr för Shinkansen Hikari Green Class...
Det är bara några 100 Yen skillnad mellan de snabbaste och långsammaste Shinkansen-tåg.
Som jag förstått finns det inte mycket till rabatter som kommer i fråga för turister annat än Japan Rail Pass.

Jodå, det finns en uppsjö med lokala, billigare, pass. Jag köpte ett för västra Japan. Det gällde på ALLA Shinkansen väster om Shin-Osaka. Nackdelen var att det inte gällde mellan Shin-Osaka och Kyoto på Shinkansen, bara på lokaltågen. Det är olika JR-bolag på den sträckan...
En del av de lokala passen gäller även på privatbanor.


Till

Edit: Lagt till detaljer om tågkategorier

---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos

  498 visningar

Ute på långresa - Det var så lite!

av Till @, lrdagen 20 januari 2018, 16:09:03 @ Göran B

Hej Göran,

Det är sånt här man behöver se när man ligger i sängen med en rejäl förkylning!
Tack!!

Det var så lite! Krya på dig!

Till

  681 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum