Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Ute på långresa - Del 22, med hög hastighet över tre öar (Allmänt)

av Till @, mndagen 21 augusti 2017, 02:09:00
redigerad av Till, mndagen 21 augusti 2017, 02:18:15

Bättre sent än aldrig! Ledsen att det har varit tyst från mig så länge, jag har inte ens en bra ursäkt... Någon gång gick det bara i stå. En del frustrerande och tidskrävande trassel med mobilen, uppkoppling och bildlagringen gjorde också sitt.
Men resan gick jättebra! Fast helst hade jag haft en månad bara i Japan!
[image]
[image]
Shimonoseki ligger i sydvästra änden av Japans huvudö Honshu, den i särklass mest befolkade och största i yta. Som minst mindre än en kilometer bort ligger ön Kyushu, den näst folkrikaste av Japans fyra huvudöar och den tredje största i yta. Honshu och Kyushu fick redan 1942 järnvägsförbindelse med varandra genom den 3,6 km långa Kanmon-tunneln, som ersatte en tågfärja. 1975 fick Kyushu normalspårig förbindelse med Honshu genom den normalspåriga, 18,7 km långa tunneln för Sanyo-Shinkansen från Osaka till Hakata i staden Fukuoka, den största på Kyushu. Men det skulle dröja tills 2011 innan den anslutande Kyushu-Shinkansen stod klar i hela sin längd till Kagoshima-Chuo. Kagoshima hade redan Shinkansen-förbindelse sedan 2004, men då genom en delsträcka som under en 7-årig övergångstid var isolerad från övriga Shinkansen-nätet.

Först var det dags att byta in min voucher till mitt Japan Rail Pass. Av någon anledning kan man inte köpa passet i Japan, utan man måste köpa det utomlands och får då en voucher som man byter in till det riktiga passet i valfri biljettlucka. Passet ger obegränsat resande på alla tåg av Japan Railways Group, med undantag av de två snabbaste typerna av Shinkansen, Nozomi och Mizuho. Där får man inte ens någon rabatt, och fullprisbiljetter är riktigt dyra! Men det finns andra Shinkansen-tåg med lite fler uppehåll på alla linjer, så det är inget större problem.

Jag tog ett lokaltåg från Shimonoseki till Yamaguchi och sedan Shinkansen till Kagoshima-Chuo, den sydvästra änden av Shinkansken-nätet. Därifrån ville jag ta mig med Shinkansen hela vägen till Hakodate på den nordliga ön Hokkaido, den motsatta änden av nätet, och sedan ta mig tillbaka söderut långsamt delvis med konventionella kapspåriga tåg.

Shinkansen-tåg finns i en mängd varianter som jag inte tänker avhandla alla här. Wikipedia har mycket om båda nätet och tågtyperna på svenska och ännu mer på engelska för dem som vill fördjupa sig. Det finns en- och tvåvåningsvarianter, fullängdståg med 16 vagnar och halvlängdståg med 8 vagnar som går i multipel på de hårdare belastade delarna och mycket mer... I andra klass är det 5 säten i bredd, ta detta i två våningar och 16 vagnar långt då pratar vi om högeffektiv transport av ett otroligt antal resenärer.
[image]
[image]

Hotellet i Kagoshima låg utmärkt mitt emot stationen. När jag frågade om de hade ett icke-rökarrum också fick jag höra att tyvärr, nej, det var det sista rummet på hotellet jag hade fått. Jag hade nämligen träffsäkert lyckats pricka in den "Gyllene Veckan" i Japan, en vecka med tre helgdagar där nästan alla som kan tar två dagar ledigt för att få en hel vecka semester. Och då är nästan alla hotell fullbokade, liksom i början och slutet av veckan nästan alla tåg. Då vet jag nästa gång jag ska till Japan när jag inte ska åka...

Det skulle ha gått att åka på en dag hela vägen från Kagoshima till Hakodate på Hokkaido, 215 mil höghastighetsbana, trots att jag inte kunde ta de snabbaste tågen. Men jag hittade på tok inget hotellrum i Hakodate och omgivning - den nordliga ön Hokkaido är en populär semesterdestination. Så jag nöjde mig med att åka till Sendai, 165 Shinkansen-mil från Kagoshima.

Det var två byten i Osaka och Tokyo - det går inga tåg utan byten mellan Kagoshima och Tokyo. Och i Tokyo är det fysiskt omöjligt med genomgående tåg mellan Tokaido-Shinkansen söderifrån från Osaka (första Shinkansen-linje från 1964) och linjerna norrut. Trots att alla Shinkansen-spår ligger sida vid sida på samma nivå i Tokyos centralstation så finns det inte en enda spårförbindelse mellan de nordliga och de sydliga linjerna. Det är alltså omöjligt att köra något Shinkansen-tjänstetåg genom Tokyo.

Sendai ligger i ett område som blev hårt drabbat av tsunami-katastrofen 2011. Jag minns bilderna från nyheterna hur flodvågen översvämmade flygplatsen och slet med sig parkerade jetflygplan.

I Yamoto, runt 3 mil från Sendai, hade jag hittad ett betalbart hotellrum. Ditt tog jag mig med ett lokaltåg som utgick från spåren under Shinkansen-spåren.
[image]

Tåget på den inte hela vägen elektrifierade sidobanan var ett hybridtåg med diesel- och batteridrift som hade föredömlig passagerarinformation.
[image]
[image]
Ni kan säkert tänka er hur förtjust jag som jobbar med elektriska drivsystem var att kunna titta på hur energin flöt mellan dieselgeneratorn, batterierna och elmotorerna... ;-)

Nästa dag var det dags att åka genom Japans svar på - eller snarare förebild till - Hallandsåstunneln: Seikantunneln! Denna knappt 54 km långa tunnel var världens längsta järnvägstunnel fram tills Gotthard-bastunneln öppnades 2016. Tunneln knyter ihop de två till yta största öarna Honshu och Hokkaido som var den sista av de huvudöarna att få en fast förbindelse till Honshu.
Den tog 17 år att bygga i mycket svåra geologiska förhållanden, men när den öppnades 1988 tog det ytterligare 18 år tills Shinkansen-tåg började gå i tunneln. Innan dess var det enbart konventionella kapspåriga tåg. Restiderna mellan Hokkaido och de stora befolkningscentra på Honshu minskades drastiskt jämfört med tågfärjorna, men var fortfarande för långa för att konkurrera med flyget. Persontrafiken var ganska blygsam och nådde inte ens i närheten av 1970-talets prognoser, även om det var en stor lyft för godstrafiken.

När Shinkansen förlängdes genom tunneln i mars 2016 blev restiden från Tokyo till Hakodate på södra Hokkaido drygt 4 timmar, så där blev järnvägen ett riktigt alternativ. Till Hokkaidos huvudstad och största stad Sapporo är det dock fortfarande närmare 8 timmar med byte till kapspårigt expresståg, så där dominerar flyget fortfarande. På sikt är det planerat att fortsätta Shinkansen-linjen till Sapporo, men det blir dyrt med mycket tunnel...

I tunneln är det treskenräls för godstågen på kapspår och Shinkansen-tåg på normalspår, som måste gå med reducerad hastighet p g a blandtrafiken. Persontåg på kapspår finns inte längre sedan Shinkansen började gå. Jag läste att det var planerad att spärra tunneln för godståg vissa tider av dygnet för att kunna erbjuda några snabbare Shinkansen-förbindelser som då skulle kunna slippa hastighetsbegränsningen, men jag vet inte vad det blev av de planerna.
[image]

[image]

Shinkansen hade börjat gå till Hakodate bara ett år innan, så det var ännu ganska nytt, och det tycktes dra till sig många som ville göra Selfies framför de imponerande näsarna av Shinkansen-litteran H5.
[image]

Från kapspåret en våning ner går de mindre stromlinjeformade konventionella express- och lokaltågen till bland annat centrala Hakodate (Shinkansen-stationen ligger som så ofta lite utanför) och Sapporo, Hokkaidos huvudstad.
[image]

Expresståget till Sapporo hade börjat sin färd strax innan vid centrala Hakodate. Det var ett dieseltåg eftersom en del av linjen mellan Hakodate och Sapporo inte är elektrifierad.
[image]

Det var ett riktigt trevligt tåg med rejält tilltagen lekhörna för barnen och info om naturlivet på Hokkaido!
[image]

I Sapporo hade jag återigen inte hittat ett betalbart hotellrum, så jag klev av redan i Chitose där jag hade fått ett rum på järnvägshotellet. Vid avstigning fick jag en fin vy av den gammalmodiga förarhytten.
[image]

Ett elektriskt lokaltåg som kör runt Sapporo mötte oss.
[image]

Det kan bli rejält med snö på Hokkaido, så det gäller att vara förberett!
[image]

Gärna hade jag spenderad en vecka bara på Hokkaido båda för sidolinjerna längre ut i landsbyggden och naturlivet, men man kan inte ha allt...
Del 18, nu blir det paketresa!
(Se där för länkar till tidigare inlägg)

1977 visningar

Ute på långresa - Del 22, med hög hastighet över tre öar

av Lennart Petersen @, mndagen 21 augusti 2017, 02:52:03 @ Till

Välkommen tillbaks, det var trevligt att få återknyta till resan och spännande nu att se vart det bär hän !

Inga genomgående shinkansen genom Tokyo Central alltså och vi kan flika in att det är nägot olika strömsystem. Sydvästra delen har 25kV 60Hz och nor´rut är det 25kV 50Hz. Borde väl gå att bygga tåg för bägge men uppenbarligen föredrar man en delning här.

869 visningar

av Mattias Månsson @, Skåne, numera i exil i Nässjö, mndagen 21 augusti 2017, 09:39:19 @ Lennart Petersen

Välkommen tillbaks, det var trevligt att få återknyta till resan och spännande nu att se vart det bär hän !

Inga genomgående shinkansen genom Tokyo Central alltså och vi kan flika in att det är nägot olika strömsystem. Sydvästra delen har 25kV 60Hz och nor´rut är det 25kV 50Hz. Borde väl gå att bygga tåg för bägge men uppenbarligen föredrar man en delning här.

Denna skillnad i frekvens gäller inte bara kraftmatningen på järnvägen utan även det allmänna elnätet. Norr om Tokyo är det generellt 60Hz vilket försvårar att ha ett sammanhängande elnät i landet. Detta blev tydligt efter jordbävningen och tsunamin med effektbrist i norra delen av landet eftersom omriktningsstationerna inte hade tillräcklig effekt för att täcka upp ett så massivt kraftbortfall i den landsdelen.

---
MVH Mattias

763 visningar

av Göran B @, mndagen 21 augusti 2017, 10:08:06 @ Mattias Månsson
redigerad av Göran B, mndagen 21 augusti 2017, 10:08:21

Denna skillnad i frekvens gäller inte bara kraftmatningen på järnvägen utan även det allmänna elnätet. Norr om Tokyo är det generellt 60Hz vilket försvårar att ha ett sammanhängande elnät i landet. Detta blev tydligt efter jordbävningen och tsunamin med effektbrist i norra delen av landet eftersom omriktningsstationerna inte hade tillräcklig effekt för att täcka upp ett så massivt kraftbortfall i den landsdelen.

Hokuriku Shinkansen har fordon som klarar både frekvenserna.
Ut från Tokyo är det 25 kV 50 Hz.
Väster om Karuizawa byter det till 25 kV 60 Hz.
Dock är stationen Itoigawa 25 kV 50 Hz.
Ett tåg som går hela vägen byter alltså frekvens tre gånger.

---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos

755 visningar

av Simon B ⌂ @, Piteå, tisdagen 22 augusti 2017, 23:44:27 @ Till

Ljuvligt! Det är nu man saknar like-knappen i forumet.
Nu är det lite som en Tarrantino-film, där man kastas fram och tillbaka på tidslinjen. Det sista jag minns var att vi stod och tittade ut över vattnet, och fick se ett flygplan som skulle ta dig från Narita eller Haneda. ;-)

331 visningar

Ute på långresa - Japan, tidslinjen

av Till @, onsdagen 23 augusti 2017, 07:08:27 @ Simon B

Hej!

Ljuvligt! Det är nu man saknar like-knappen i forumet.
Nu är det lite som en Tarrantino-film, där man kastas fram och tillbaka på tidslinjen. Det sista jag minns var att vi stod och tittade ut över vattnet, och fick se ett flygplan som skulle ta dig från Narita eller Haneda. ;-)

Tackar! Ja, tidslinjen blev ju lite omkastat, det ska bli tre till Japan-delar tills vi kommer till det där flygplanet från Narita...
Mitt fotoutbyte från återresan från Hokkaido söderut blev något tunnt, men några lämpliga bilder lär jag väl hitta.

Till

330 visningar

av Arne, Kungsholmen 王の島, onsdagen 23 augusti 2017, 01:02:24 @ Till

8<...

Först var det dags att byta in min voucher till mitt Japan Rail Pass. Av någon anledning kan man inte köpa passet i Japan, utan man måste köpa det utomlands och får då en voucher som man byter in till det riktiga passet i valfri biljettlucka. Passet ger obegränsat resande på alla tåg av Japan Railways Group, med undantag av de två snabbaste typerna av Shinkansen, Nozomi och Mizuho. Där får man inte ens någon rabatt, och fullprisbiljetter är riktigt dyra! Men det finns andra Shinkansen-tåg med lite fler uppehåll på alla linjer, så det är inget större problem.

Trevligt att åter få följa din jordenruntresa! Japandelen har jag väntat på med spänning. Totemo omoshiroi ryokouhanashi とても面白い旅行話。

Apropå Japan Rail Pass så går det faktiskt nu under en testperiod att köpa detta respass även på plats i Japan.

'JAPAN RAIL PASS is being sold at certain sales offices in Japan from March 8, 2017 to March 31, 2018'

Det går bra att läsa mer om köpställen i Japan och övriga detaljer på den här LÄNKEN

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

358 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta